• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Techniek: waarom de haaienvin terug is in de F1

Auteur: jaapiyo, gepost 2 maart 2017 om 17:00 – 11 Reacties

Max-haaienvin


Don’t call it a comeback – Carcharodon Carcharias.

Nu alle nieuwe F1-auto’s voor het nieuwe seizoen onthuld zijn, is één ding volstrekt duidelijk: de haaienvin is terug. Bij sommige teams is het ding zelfs zo enorm groot dat we wel kunnen spreken van een Carcharodon Megalodon. Eerder berichtten we nog dat Red Bull een van de teams zou zijn die de vin niet zou gaan gebruiken dit jaar. Maar wat schetste onze verbazing: bij de onthulling van de RB13 prijkte er stiekem toch zo’n ding op de motorkap.

Dat de terugkeer van de vin te maken heeft met het feit dat de achtervleugel dit jaar lager staat vermeldden we al eerder, maar waarom is dat precies zo? Techniek-goeroe Andy Green van Force India legt het een en ander uit in gesprek met Auto-Motor-und-Sport.

Nu de achtervleugels lager staan, zitten ze weer vol in de ‘vieze’ turbulente lucht die van de voorkant van de auto afkomt na het raken van de voorwielen en dergelijke. De haaienvin zorgt er vooral voor dat de lucht die de achtervleugel raakt in bochten zo min mogelijk wervelingen in zich heeft. In de bochten raakt de lucht die vanaf de voorwielen komt de achterzijde namelijk deels zijdelings. Aldus Andy:

“We ontwikkelen de auto’s in eerste instantie om hard te gaan in bochten, niet op het rechte stuk. De haaienvin zorgt ervoor dat je iets meer downforce hebt, met name in het midden van de bocht.”

Interessant is dat de nieuwe T-wing waar Mercedes, Ferrari maar ook Haas en Williams in verschillende vormen mee experimenteren, ongeveer hetzelfde doel heeft. Tenminste, als we de teams mogen geloven. Bij Ferrari zit het extra vleugeltje vast aan de haaienvin. Mercedes daarentegen heeft al met verschillende setups getest: met haaienvin en zonder T-wing en vice versa. Een ingenieur van de favoriet voor de titel geeft te kennen dat het team in de windtunnel maar héél weinig verschil ziet tussen de twee varianten. Of het combineren van de twee extra voordelen oplevert, kunnen ze vast even navragen bij Ferrari.

Ook interessant!

  • Ricciardo geeft toe: "Heb de ballen verstand van techniek"
  • Geen geld terug voor F1-fans Spa-Francorchamps
    Geen geld terug voor F1-fans Spa-Francorchamps
  • Video: Wat je nog niet wist over offroad banden
    Video: SUV banden zijn parels van techniek
  • Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
    Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen

Nieuwste artikelen

  • Deze Porsche op Marktplaats is in vier jaar zestig procent afgeschreven
  • Lijst F1 coureurs 2025: wie vonden wij na Verstappen de beste?
  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
FacebookTweetPinLinkedIn

andy-green, Formule 1, Racing, Techniek

Vorig bericht: « Nederlandse automarkt ook in februari als een speer
Volgend bericht: Auto’s op (grote) afstand besturen wordt mogelijk met 5G »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    2 maart 2017 om 17:02

    Ik vind het er wel stoer uit zien. Mag dat ook? :P

    Login om te reageren
  2. kilum zegt

    2 maart 2017 om 17:05

    Ik denk echt dat die van Red Bull nog verdwijnt. Waarschijnlijk willen ze niet het achterste van hun tong laten zien. Dit ding zit er nu op omdat de andere Adrian Newey ontwikkelingen er nog niet op zitten. Daarom moet je denk ik ook totaal geen waarde hechten aan de ronde tijden die Red Bull draait deze week. Ze zijn hele andere dingen aan het testen.

    Login om te reageren
    • jeaup zegt

      4 maart 2017 om 08:53

      @kilum: dat zal dan ook de reden zijn dat de livery (staart van de stier) niet doorgetrokken is op de vin

      Login om te reageren
  3. leaper035t zegt

    2 maart 2017 om 17:24

    Hahaha heerlijke visual!

    Login om te reageren
  4. trustmeiamanengineer zegt

    2 maart 2017 om 17:35

    Horner wil er in ieder geval zo snel mogelijk weer vanaf. Vorig jaar hebben ze de loophole in de regelgeving proberen te dichten, maar andere waren ’t er niet mee eens.

    Login om te reageren
  5. wjeurs zegt

    2 maart 2017 om 17:43

    Uit respect voor de haai die Freek Vonk gebeten heeft

    Login om te reageren
  6. clarkson zegt

    2 maart 2017 om 19:03

    Meteen de regels aanpassen. Wat een fout van de fia.

    Login om te reageren
  7. stfu zegt

    2 maart 2017 om 19:24

    Dus door die lelijke lage spoiler zitten we met nog een lelijk object opgescheept. Great.

    Login om te reageren
  8. soundgarden zegt

    3 maart 2017 om 07:04

    Welke stagair bij ab heeft die haai erin geshopt? Man man man

    Login om te reageren
    • olivierc zegt

      3 maart 2017 om 11:33

      @soundgarden: Zelfs mijn 9-jarige dochter kan het beter.

      Login om te reageren
  9. mrrallycross zegt

    3 maart 2017 om 09:34

    Goed dat hier aandacht aan wordt besteed

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North