• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Techniek: waarom de extra spoiler van Ferrari legaal is

Auteur: jaapiyo, gepost 24 februari 2017 om 18:45 – 28 Reacties

Ferrari-achtervleugeltje


Voor nu dan tenminste. Totdat de FIA ‘m alsnog snoeihard in de ban doet.

Het zal je waarschijnlijk niet ontgaan zijn dat eerder op de dag de nieuwe rode godin onthuld is. Met de SF70H moeten Kimi Raikkonen en Sebastian Vettel eindelijk weer overwinningen gaan pakken en liefst natuurlijk de titel. Direct opvallend aan de auto is dat deze weer een beetje roder is geworden en minder wit. Maar ook het extra vleugeltje dat ontspruit aan de achterkant van de haaienvin greep onze aandacht. Mercedes heeft overigens eveneens iets dergelijks op haar nieuwe W08, doch dat valt minder op omdat ‘ie zwart is.

Maar mag dat eigenlijk wel, zo’n extra vleugel? In het verleden hebben allerlei F1 teams geprobeerd om extra achtervleugel(s) op hun auto’s te schroeven. Toen de spoiler net geïntroduceerd was, werd deze al rap komisch hoog op de auto’s gezet. Later gingen teams ook aan de slag met twee vleugels achter elkaar. Kijk maar eens naar Gilles Villeneuve die in 1982 de straten van Long Beach onveilig maakte met deze contraptie achterop zijn 162 C2. Villeneuve eindigde op het podium, maar werd na de race gediskwalificeerd vanwege een illegale achtervleugel.

Gilles-162-C2

Pogingen van teams uit het recentere verleden om extra vleugels op hun auto’s te plaatsen kennen we bijvoorbeeld nog van het team van Arrows, dat Jos in 2001 de baan van Monaco opstuurde met een extra vleugel op de neus van de auto. De laatste jaren is de FIA er echter in geslaagd het reglement zodanig dicht te timmeren dat dit soort innovatieve vondsten bij voorbaat zijn afgeschoten. Waarschijnlijk goed voor de veiligheid, maar jammer voor de techneuten.

Des te opvallender is het dat er nu dus toch kennelijk weer een maas in de wet zit. Gebruiker Schneeb op Reddit dook dieper in de materie en ontdekte het volgende. In de onderstaande afbeelding zie je hoe groot verschillende onderdelen van het F1-bodywork mogen zijn.

afmetingen-1

Bekijk je dezelfde voorstelling van de zijkant, dan zie je echter iets wat lijkt op de nachtmerrie van elke gamedesigner.

Afmetingen-2

Het blijkt dat er een ruimte zit van vijftig millimeter tussen het gebied waar de regels eindigen voor de afmetingen van de motorkap/haaienvin en het gebied waar de regels beginnen voor de afmetingen van de achtervleugel. Binnen dit kleine gebied is het bodywork dus niet tot in detail doodgereguleerd, wat betekent dat het hier maximaal 1600 millimeter breed mag zijn en 950 millimeter hoog. De achtervleugel zelf mag overigens slechts 800 millimeter hoog zijn.

Deze loophole is ontstaan nadat de FIA oktober jongstleden het reglement heeft aangepast. Techneuten met verstand van zaken vermoeden dat het waarschijnlijk om een blundertje gaat van de FIA en dat dit dus geen bewuste keuze is. Het feit dat Ferrari en Mercedes nu al gebruik maken van de verandering geeft in ieder geval aan dat deze teams scherp zijn. Zondag dus een even afwachten dus of Newey ook heeft op zit te letten.

Het nut van het extra vleugeltje is naar verluidt overigens niet zozeer direct extra downforce genereren, maar de luchtstroom naar de achtervleugel optimaliseren. Wellicht kunnen de aerodynamische genieën onder de reaguurders daar hun licht op laten schijnen. We weten in ieder geval wel vrij zeker dat het ding niet bedoeld is om een boot mee te vervoeren.

Bedankt Bart voor de tip!

Image-Credit: Screenshot uit deze video waarin Kimi de SF70H over Fiorano rost via Marchettino

Ook interessant!

  • Red Bull vindt snelheid nieuwe Mercedes motor alarmerend
  • Drama voor Formule E
    Drama voor Formule E: Mercedes stopt officieel
  • boegeroep
    Video: Tactische meesterzet van Mercedes en Hamilton
  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferrari, Formule 1, Mercedes, Racing, Techniek

Vorig bericht: « Deze Audi Q5 beschermt je tegen kettingzagen
Volgend bericht: Mais non! PSA test Franse autonome tech avec des noobs »

Lees Interacties

Reacties

  1. rufctr01 zegt

    24 februari 2017 om 18:52

    Het zal vast wel verboden worden, of andere teams beginnen er ook mee.

    Login om te reageren
    • Nemus zegt

      24 februari 2017 om 19:02

      @rufctr01: Mclaren had zoiets ook op de motorkap in 1995.

      Login om te reageren
  2. Robbert89 zegt

    24 februari 2017 om 19:01

    Ik zit mij suf te staren op de foto’s van Mercedes maar zie ‘het vleugeltje’ niet.

    Login om te reageren
    • sudsprint zegt

      24 februari 2017 om 19:08

      @robbert89: zit er ook niet

      Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        24 februari 2017 om 19:20

        @sudsprint: Die robbert89 heeft dus een hoop levenstijd zitten verprutsen haha :-P

        Login om te reageren
        • Robbert89 zegt

          24 februari 2017 om 19:21

          @venividivici: Had ik maar een leven.

          Login om te reageren
          • VeniVidiVici zegt

            24 februari 2017 om 21:08

            @robbert89: Ahhh jochie toch… kan ik je blij maken met een Mickey Mouse ballon en een lolly? ;-)

            Login om te reageren
    • scooper zegt

      24 februari 2017 om 19:20

      @robbert89: waarschijnlijk een typefout door @jaapiyo het zit op de McLaren

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        24 februari 2017 om 19:31

        @scooper: @robbert89: @sudsprint: @venividivici: https://twitter.com/ScarbsTech/status/835181399699304448/photo/1

        Login om te reageren
        • jasbelle zegt

          24 februari 2017 om 19:32

          @jaapiyo: Je was me net voor, maar hier toch een foto van de spoiler in actie http://www.gettyimages.ie/license/644129868

          Login om te reageren
          • vroaaar zegt

            25 februari 2017 om 16:00

            @jasbelle: ziet er uit als een wichelroede. Bijna net zo lelijk als die x-wings die Jos ooit op zijn bolide had…

            Login om te reageren
        • Robbert89 zegt

          24 februari 2017 om 19:34

          @jaapiyo: Niet te zien op de foto’s die Mercedes gisteren zelf de wereld instuurde.

          Login om te reageren
          • Edge zegt

            24 februari 2017 om 20:47

            @robbert89: Klopt, maar wel op de diverse foto’s van Bottas’ eerste meters in de W08.

            Login om te reageren
            • Edge zegt

              24 februari 2017 om 20:49

              @edge: Overigens stuurde Mercedes vandaag een setje studiofoto’s de wereld in waarop ‘ie wel te zien was. Het is dus niet zo dat ze hem angstvallig geheim probeerden te houden.

              Login om te reageren
    • evian zegt

      25 februari 2017 om 11:27

      @robbert89: Zit er wel, maar niet op alle foto’s. http://d2d0b2rxqzh1q5.cloudfront.net/sv/3.65/dir/ab9/image/ab922f9a308d165ce3c5c1852437d365.jpg

      Login om te reageren
  3. Nemus zegt

    24 februari 2017 om 19:04

    Mclaren in 1995: https://goo.gl/images/jr2oIU
    Oude wijn in nieuwe zakken.

    Login om te reageren
  4. martijn11 zegt

    24 februari 2017 om 19:19

    Waarschijnlijk kunnen ze door dit vleugeltje RedBull alsnog niet verslaan

    Login om te reageren
  5. mrrallycross zegt

    24 februari 2017 om 19:33

    Dit vind ik nou het mooie van de F1! Bedankt voor het artikel.

    Login om te reageren
  6. bartw zegt

    24 februari 2017 om 20:26

    Ja dit zijn de briljante dingen van de F1, mazen in de wet zoeken. Leuk om te zien dat ook Ferrari hier nu gebruik van probeert te maken, toont wel aan dat ze echt flink zijn bezig geweest

    Login om te reageren
  7. arthurh zegt

    24 februari 2017 om 20:59

    Ik vind het een goede zaak dat teams dit doen. De FIA wil meer spectakel en snellere tijden en dan gaan ze de hele auto zowat bematen. En zeker het achteraf verbieden vind ik niet goed. Dan had je maar beter je eigen werk moeten doen met het regelement.(tenzij als het veel extra gevaar oplevert).

    Login om te reageren
    • pixeltrooper zegt

      26 februari 2017 om 11:46

      @arthurh: dit vleugeltje mogen ze mijn part wel verbieden, god wat lelijk

      Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    24 februari 2017 om 21:27

    Wat is ie mooi he met dikke banden.

    Login om te reageren
  9. 718s zegt

    24 februari 2017 om 21:36

    max heeft t niet…die doet niet aan die onzin…die gaat gewoon gasgeven…klaar uit ;)

    Login om te reageren
  10. fiestacruizer zegt

    24 februari 2017 om 22:18

    Iedereen doet wel alsof dit ding allemaal earodynamisch nut heeft… maar eigenlijk is het gewoon een dikke zendantenne voor VettelFM.

    Login om te reageren
    • brenkie zegt

      25 februari 2017 om 21:56

      @fiestacruizer: in Vettel z’n bolide is dit jaar een babyfoon geïnstalleerd.

      Login om te reageren
  11. rijnounsdoor zegt

    24 februari 2017 om 22:22

    3 keer raden wat die engineers gezopen hebben…

    Login om te reageren
  12. roppp zegt

    25 februari 2017 om 00:43

    Geweldig die 162C2 uit de tijd dat de EU nog niet echt werkte. AGIP, Olivetti, Pininfarina, FIAT, Magneti Marelli en Brembo als sponsors voor de renstal die Italiaanser dan Italiaans was (op de coureurs na dan)……

    Login om te reageren
  13. maxim007 zegt

    25 februari 2017 om 01:23

    Of zou het zijn voor dezelfde reden als die van Jon Olsson, zodat er een skibox bovenop past.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North