Tesla Autopilot 8.0 moet aantal ongelukken halveren

Auteur: , 43 Reacties
Tesla Autopilot 8.0 moet aantal ongelukken halveren

Via een uiterst hippe conference call heeft Elon Musk de wereld bijgepraat over de veelbesproken autonome modus.

De mannen en vrouwen in Silicon Valley zijn vastberaden om korte metten te maken met de negatieve publiciteit waar autopilot nu en dan mee te maken heeft. De update (over-the-air) zorgt ervoor dat het radarsysteem op de diverse Model S’en en X’en vanaf nu veel meer objecten waarneemt dan voorheen het geval was. Omdat de updates louter softwarematig worden doorgevoerd, zullen alle Tesla’s met het radarsysteem de beschikking krijgen over versie 8.0.

Gelukkig zijn we er nog niet wat betreft de updates, want het autopilot wordt vanaf nu uitgerust met “radar echo”. Op die manier kunnen obstakels worden waargenomen die zich bijvoorbeeld nog voor de auto voor je bevinden, zodat daar alvast op kan worden geanticipeerd. Verder wordt het GPS-systeem aangescherpt. Daardoor kunnen Tesla’s aan elkaar “doorgeven” welke objecten ervoor zorgden dat de automatische noodrem ingreep.

Om de veiligheid nog verder te vergroten, worden bestuurders gedwongen om hun auto aan de kant te zetten als ze (ondanks het negeren van drie waarschuwingen) hun handen niet aan het stuur houden. Alles bij elkaar moeten de updates ervoor zorgen dat het aantal ongelukken op korte termijn halveert. En da’s weer mooi voor ons, want dan hoeven wij er een stuk minder vaak over te schrijven.



43 reacties

Ze moeten eens stoppen met het idee van autonoom rijden, lekker zelf je handen aan het stuur houden, kom nou! Walgelijke innovaties, ik ben niet tegen vooruitgang maar ik KOTS van dat autonoom rijden.
@danivdengel: zolang autonoom rijden een keuze blijft, en geen verplichting wordt vind ik dat perfect aanvaardbaar. Even naar zuid Frankrijk rijden, 10u snelweg, ik doe wel een dutje, boekje lezen,… (Als het volledig en echt veilig autonoom kan he)

Op de spannende wegen zal ik dan zelf wel rijden.
@danivdengel: wen er maar aan… Het gaat er 100% komen of wij nou willen of niet het is een kwestie van tijd. Als je veel op de weg zit en veel in de file staat kan je vele malen effienter werken, daarnaast is het file probleem opgelost als iedereen autonoom zou rijden en zeg nou zelf het wordt alleen maar drukker op de weg. Wil je lekker sturen dan is dit mogelijk op een circuit!
@kevin82: files zijn dan als zodanig geen probleem meer. Reistijd wordt werktijd. Gaat weer allemaal andere maatschappelijke gevolgen krijgen maar goed.
@danivdengel: het zal toch de toekomst zijn of je het nou leuk vind of niet. Het heeft ook voordelen, zoals met 130 file rijden
@danivdengel: auto rijden over lange afstanden is pure tijdverspilling. Ik had al die tijd gewoon door autoblog kunnen scrollen…komop nou man
@danivdengel: Dat is de mentaliteit van autoliefhebbers, een categorie waar ik mijzelf ook aan toevoeg en dus het eens ben met dat ik liever zelf rijd. Echter, wij zijn in de minderheid obv de bevolking. Dus autonoom rijden gaat komen.

En zoals ik altijd al heb gedacht, voor dit systeem om goed te werken, iedereen of niemand autonoom. En in de huidige samenstelling lijkt iedereen het meest aannemelijke.
@mercedesclk350: Helaas maar waar, echter zeker niet zonder slag of stoot. Ik ga zeker niet mijn trots wegdoen om plaats te maken voor zo’n vies autonaam wagentje…moet er niet aan denken.
@mercedesclk350: Ik ben wel blij dat je mijn mening deelt! Een autofan in hart en nierenb
@danivdengel: Haha, dat ben je toch als je een AB account aanmaakt vanzelf al? :)

Ze zijn eerst gewoon bezig met semi-autonoom. Mercedes E-Klasse (nieuwste generatie) en Tesla Model S vallen ook onder autonome auto’s. Nou zijn dat toch auto’s met redelijk wat aanzien. Mij gaat het niet om het idee of dat je inderdaad zo’n rijdend ei voor je deur moet hebben staan (hoi Google en je ideeën), het gaat mij erom dat als dit systeem zo gaat worden dat je er echt iets aan hebt, je dan zelf rijden zowat moet verbieden.

In 2040 kijken we massaal naar Autonoom F1. Dat gaat geweldig worden.
@mercedesclk350: Denk maar niet dat je in de toekomst niet meer zelf zal kunnen rijden. Het zal niet of autonoom of manueel rijden zijn, maar beide tegelijk. Kijk maar eens naar de toekomstvisies en diens concepts van de fabrikanten. Allemaal willen ze manueel rijden behouden maar met assistentie van de rijhulp-systemen die tegen dan al sterk verbeterd zullen zijn. Toyota spreekt zelfs al van zo goed als crashproof wagen. De systemen die het mogelijk maken om autonoom te rijden kunnen dus ook gebruikt worden om de bestuurder bij te staan en eventueel in te grijpen door de besturing en pedalen over te nemen indien het nodig is. Volgens de ontwerper van de IDS worden we allemaal superieure chauffeurs met F1-kwaliteiten dankzij de rijhulp-systemen die aanpassen naargelang de omstandigheden en uw rijgedrag. Toyota spreekt over een soort waakhond die u beschermt en ook helpt. Bmw Next 100 toont bv. op welke lijn u best rijdt, waar de acceleratie en rempunten zich bevinden en helpt indien nodig een handje als je er echt een zooitje van maakt. Bv. bij het oprijden van de snelweg en je maakt bv. niet genoeg snelheid zou de wagen indien het nodig is voor de veiligheid gewoon zelf een klein beetje extra gas geven. Zelf de baas van de zelfrijdende Google project gelooft niet meer dat zelf rijden zal verdwijnen. En trouwens bij drukke punten/ momenten zullen de meesten toch autonoom rijden of de wagen helpt je er veilig door te lozen door subtiel wat te helpen met je stuur en pedalen. Ik geloof niet meer in zwart of wit, maar eerder grijs. Een perfecte band tussen mens en machine.
@scaglietti612: Ik begrijp de autonome systemen als optie. Echter, dan mis je de helft van de potentie. Als jij op een snelweg binnen een kilometer alle auto’s kunt laten communiceren, dan zorg je ervoor dat de auto’s geen menselijke reactietijd meer hebben. Dat zorgt voor minder tot geen onnodig remmen en dat zorgt weer voor minder opstoppingen.
Als nou, al zijn het maar 2 van de 10, binnen dat groepje auto’s twee mensen niet-autonoom rijden, en dus weer een reactietijd veroorzaken, kan dit al voor een opstopping zorgen.
Als er reactietijd in beeld blijft, dan kun je net zo goed stoppen met dat hele autonome gedoe. Er moet 100% communicatie tussen zitten.

Dan heb je nog de kwestie van het grote deel autoliefhebbers vertellen dat ze zo’n autonoom elektrisch hok moeten kopen ipv hun liefhebbersauto waar ze veel geld in steken zodat ze zelf kunnen rijden.
@danivdengel: Als je vaak genoeg in de file hebt gestaan zeg je wel wat anders. Lekker ontbijt, koffie en een krantje in de auto, ik zie het al helemaal voor me. ’s Ochtends wat langer blijven liggen en ’s avonds de laatste mails onderweg doen ipv langer op het werk blijven.
En dan in het weekend een leuke auto ;)
@mrb: Is het ontbijt niet een lekker moment om met het thuisfront te zijn?
@danivdengel: en dan zeker zwijgend naast elkaar zitten met een slaperige kop chagrijnig te doen zeker.
@danivdengel: pech voor jou, maat. ’t Is niet te stoppen.
@danivdengel: Ik rijd 100km woon-werkverkeer. Laat mij lekker autonoom rijden. Vmax + 40-50 wordt ook saai.
Mooie ontwikkelingen, maar ik blijf sceptisch. Reed vorige week nog op de Duitse autobahn in mijn Tesla, geen auto’s voor, en uit het niets gaat de autopilot vol op de rem. Blijf het fragiel en nog onbetrouwbaar vinden helaas.
@tahoe: mijn c63 coupe s heeft hetzelfde

In het beste geval kan het je helpen als je even niet op let

In het slechtste geval vertrouw je het systeem teveel en rij je een kind dood
Haha de handjes moeten weer meer aan het stuur

Dacht ik het niet autonoom wordt het NOOIT
@ff40: en mensen die zelf nog nooit Teslas of Mercedes met dergelijk systeem hebben gereden en alleen mee willen kletsen laat ff
@ff40: Waarom mag dat niet? Ben jij de moderator van Autoblog geworden?
@pomoek: eq=0
@ff40: iq+-80
@ff40: wederom Geef je geen antwoord op mijn vraag en begin je meteen over mijn verstandelijke vermogens. Is er een reden waarom je dat doet?
@ff40: tuurlijk wordt het ’t wel, het is nu al niet meer weg te denken.
Ik heb hier al eerder over gelezen, het schijnt dat deze update voorkomt dat de bestuurder filmpjes gaat maken of op de achterbank gaat zitten om indruk te maken op zijn/haar vrienden en familie.
Niet alleen autonome auto’s hebben last van kinderziektes…

Thuis heb ik één van de eerste modellen robotstofzuigers en die heeft ook nog wel eens de neiging om als een gek alle hoeken van de kamer in te vliegen…

https://thumbs.dreamstime.com/z/sexy-brunette-maid-7040687.jpg
Autonoom rijden is pas sinds héél kort in ontwikkeling. Het kost jaren voordat dit systeem betrouwbaar is. Ooit werd gezegd dat schaakcomputers nooit van grootmeesters winnen. Nu is dat normaal. Auto’s werden ooit als speeltjes gezien, net als vliegtuigen. Werkelijk alles wat nieuw is moet tegen een soort conservatieve scepsis opboksen. Als er dan zoals nu een kleine aanpassing komt wordt meteen het einde van die innovatie aangekondigd. Dit gaat er gewoon komen. Is het niet over 5 jaar, dan over 10 of 15 jaar.
Briljant idee dat de Tesla’s elkaar de data doorgeven. Dit is de toekomst. Hoeveel ik van auto’s hou en hoe leuk ik rijden vind; dit is de toekomst. Ik zou overigens – net als nu – een oldtimer of iets erbij houden om zelf te rijden
Nou mijnheer Musk, ga voortaan zelf even een paar jaar zelf in zo’n nep ding rondrijden. Kom je er dan levend vanaf gooi ze dan maar op de markt voor de consument, oh wacht……. vast ff vergeten.
@sracert: hij heeft zo’n nepding…
Wordt er niet eens meer gelinked naar het bericht? Voor de geïnteresseerden die meer willen weten: https://www.tesla.com/blog/upgrading-autopilot-seeing-world-radar/?utm_campaign=GL_Blog_091116&utm_source=Facebook&utm_medium=social
Haha allemaal reacties van mensen die ws nooit met Autopilot hebben gereden. Dit klinkt misschien wat fanboy achtig maar ik vind het absoluut een verrijking op mijn leven. Gebruik het 90% van de tijd op lange saaie wegen en werkt tot op heden ook 90% perfect. Een keer uit het niets remmen heb ik ook gehad maar verder niets dan lof. Blijft spannend als je weer een update van je auto krijgt. Maar laat de azijnzeikers maar lekker jarenlang in dezelfde auto rijden die na 2 jaar alweer verouderd is en verder niks krijgen van hun automerk. Wel karig stukje want er zijn meer updates dat enkel dit stukje.
@stfu: Ben wel benieuwd naar die andere updates?
@pomoek: Het persbericht op de site van Tesla richtte zich primair op de Autopilot. Maar de navigatie zou een serieuze update krijgen in 8.0, waarbij er ook meer inzicht zou komen over de beschikbaarheid van vrije superchargers. Bij de update naar 7.0 kreeg het kleine scherm een forse make-over. Dat zou nu met het hoofdscherm moeten gebeuren.
Daarnaast wordt aangegeven dat er meer dan 1000 updates in zitten. Dus vaak zitten er dan nieuwe updates in ten aanzien van de agenda functionaliteit, zoekfunctionaliteit in Spotify etc.
@pramm: Dank je! Meer dan 1000 updates! Het lijkt wel een Red Bull ;-)
@pomoek: AP in de F1…. ik weet niet hoor…;)
@stfu: Pfff, wie is er nou azijn aan het zeiken…? Niks krijgen van mijn automerk? En die auto dan? En ja die was al ‘verouderd’ toen ik ‘m kocht, want tweedehands. Maar dan had ik er wel zes kunnen kopen voor de prijs van één Tesla, met op z’n minst net zoveel binnenruimte. En geen autopilot nee, dat niet. Maar wel een lekkere handbak en een benzineslurpende 2-liter viercilinder onder de kap.

Tuurlijk is het leuk als je auto ‘updates’ krijgt, maar ga dan niet doen alsof alle andere automerken derde-, vierde- of vijfderangs zijn.
@potver7: Bedoel meer dat Tesla het enige merk is dat zijn auto’s op die manier blijft verbeteren. Toen ik een Volvo reed met hun AP was het dramatisch. Zit je dan vast aan een half werkend systeem…
Een auto die je dwingt te stoppen als je je handen niet aan het stuur houdt… Nu maar hopen dat dat algoritme een beetje fatsoenlijk in elkaar steekt zodat je een veilige plek kan kiezen, anders beland je van de regen in de drup.
ben ik de enige die het vreemd vindt dat Tesla het in hun botte hoofd gehaald hebben om op basis van FOTO scanning een autopilot te bouwen?
dan ben je toch een mongool?
90% van de collision mitigation en adaptive cruise control units gebruikt radar (meestal low power 77GHz radar), maar bij Tesla dachten ze echt dat ze met een foto camera af konden… echt absurd hoe dom mensen kunnen zijn…
dadelijk krijgen we nog Tesla’s die een noodstop maken omdat ze achter een vrachtwagen rijden met een foto erop van een fietser of auto…
of andersom, een foto van een lege weg…

ik heb 20 min in een Tesla gereden, afgezien van dat alles aanvoelde of het elk moment stuk kon gaan en dat ook deed is het enige leuke aan die auto dat ie lekker op trekt. maar mijn langzaamste motor is sneller, veiliger en 7 keer zo goedkoop en zuiniger.. (ja, want ik tank overal voor 1,40 euro of minder in europa en niet voor 50 cent per kilowatt…
radio is ruk, navi rukker, echt een auto voor mensen met een kleine gentlemens sau…. voor compensatie ofzo..

en nog maar de vraag hoe lang die accu mee gaat… mijn 3 jaar oude gsm is nu echt wel toe aan vervanging en die hoeft niet 400 kw uit te poepen bij elk verkeerslicht..
@schuimbekje3: je lult onzin zeg. Jezus. Model S is veiligste auto ooit getest in USA. Je langzaamste motor is sneller, wat is je punt? Hij is alsnog wel sneller dan 90% van de auto’s. 50ct per kw? Kwh bedoel je. En dat is eerder 20 cent (ik betaal gemiddeld 14 ct ivm zonnepanelen) en je hebt gratis laadstations. Radio ruk? Je weet dat er gewoon Spotify, digitale radio e.d. opzit? En verdiep je eerst voordat je nog meer onzin roept. Veel eigenaren die meer dan 150k hebben gereden hebben nog 95% capaciteit over. Elon zei ooit rond de 13 jaar. En je hebt 8j garantie op. Je hoeft geen fan te zijn van EV maar je lult echt de grootste bullshit. Navi kan idd beter maar gelukkig komen er updates.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).