
Tesla loopt voorop met Autopilot? Niet in de test van EuroNCAP.
Je kunt zeggen wat je wilt van Tesla, maar ze hebben al wel volledig autonome auto’s rondrijden in Texas. Oké, het verloopt nog niet vlekkeloos, maar ze zijn verder dan de meeste autofabrikanten. Je zou dus denken dat Tesla goed uit de verf komt bij de Assisted Driving-test van EuroNCAP.
Niets is minder waar. EuroNCAP heeft de rijhulpsystemen van negen nieuwe auto’s getest, waaronder de Tesla Model S. De Tesla moest echter het onderspit delven tegen betaalbare nieuwkomers als de Renault 5 en de Kia EV3.
In de test krijgen de auto’s een rating op een schaal van 4: Entry, Moderate, Good en Very good. Terwijl de Renault 5 en de Kia EV3 de beoordeling ‘Very good’ kregen, kwam de Tesla niet verder dan ‘Moderate’. De Model S blonk weliswaar uit op het onderdeel Safety Backup (94%), maar scoorde juist heel slecht op het onderdeel Assistance Competence (30%).

EuroNCAP heeft onder meer kritiek op het feit dat het stuur tegenwerkt als je de assistentie wil overrulen. Als je dat vervolgens doet wordt het systeem uitgeschakeld. In de Porsche Macan Electric – die ook getest werd – is de balans tussen autonomie en zelf sturen veel beter.
Verder vindt EuroNCAP de term Autopilot misleidend, en daarvoor hebben ze ook punten afgetrokken. Het lijkt misschien raar dat de naam invloed heeft op de veiligheidsscore, maar de gedachte is: als mensen verkeerde verwachtingen hebben is dat ook onveilig.
Om te eindigen op een positieve noot: bij de overall ratings (de welbekende sterren) kwam Tesla wel goed uit de verf. De Model 3 haalde niet alleen vijf sterren, maar noteerde op alle onderdelen scores van 87% of meer. Tesla’s zijn dus hartstikke veilig, als je maar niet teveel op Autopilot vertrouwt.





Het feit dat Tesla al autonome taxi’s heeft rondrijden, wil niet zeggen dat ze voor liggen op andere fabrikanten. Ze nemen enkel meer risico. Nog een paar ongelukken en het vertrouwen van de klant is hevig beschadigd. Niet voor niets is de uitdrukking: “vertrouwen komt te voet en vertrekt te paard”.
Tesla houdt voor zover ik weet nog steeds vast aan camera’s, omdat ze lidar of radar te duur vinden. Maar met een laaghangende zon werkt zo’n camera niet goed. Wij mensen passen ons gedrag daar op aan, maar een Tesla rijdt gewoon door.
Dat vasthouden aan alleen camera’s zou voor mij een reden zijn om geen Tesla te kopen. De combinatie van camera’s met sensoren en radar werkt op dit moment nou eenmaal beter en is betrouwbaarder (misschien dat dit in de toekomst nog zal veranderen). Ik wil geen auto kopen waarop door de fabrikant sterk is bespaard bij de ontwikkeling, zeker niet op dit soort systemen. Ghostbraking en problemen met ruitenwissers heb je in een degelijke Duitse auto niet.
Inderdaad ik vertrouw alleen op lidar (laser) want laser kan veel sneller, verder en nauwkeuriger kijken.
Toch heb ik wel hele mooie duidelijke foto’s gezien van een ondergaande zon. Één van de recente ontwikkelingen van Tesla is om voor FSD niet meer het digitale beeld te gebruiken wat wij ook kunnen zien maar direct de fotonen van de camera uit te lezen.
Daarmee zeg ik niet dat het beter of slechter is maar vind het wel een interessante ontwikkeling. Uiteindelijk zijn onze ogen ook niet meer dan camera’s.
Hij heeft nog steeds moeite met de zon hoor (gebeurt op 10min14).
https://www.youtube.com/watch?v=xf_-v-nMrM8&t=614s
En dat beeld is van de eerste dag robotaxi met een heel beperkte vloot. Levensgevaarlijk gewoon als je er achter rijdt. Of gezellig als je drinken in de auto hebt..
Ach daar tegenover staan ook weer voorbeelden als deze; https://x.com/teslacamera/status/1941476400856506503?s=46
Het is nog zeker niet gereed maar toch indrukwekkend wat ze met camera’s kunnen.
Niet om lullig te doen maar automatisch uitwijken kan je tegenwoordig op de meeste merken krijgen hoor (Mercedes, BMW, Audi, Volvo, Volkswagen groep, Ford, Subaru en ga zo maar voort). Zelfs NCAP neemt het al mee op in de beoordelingen sinds 2022.
https://cdn.euroncap.com/media/75438/euro-ncap-assessment-protocol-sa-collision-avoidance-v102.pdf
Een Tesla heeft wel een leuke camera op het op te nemen en op de forums te zwieren, dat wel.
Zonder radar en is slechte lichtomstandigheden? Overigens als ik het mij goed herinner dan werkt mijn VW groep noodstop niet op stilstaande voorwerpen boven de 60 km/u, hooguit wanneer ze de camera daarvoor inzetten.
Alleen zijn camera’s nu nog niet zo ver als onze ogen en brein, dat zal over 5 of 10 jaar wellicht anders zijn. Maar Tesla haalt nú al radar en ultrasoonsensoren weg (al een paar jaar geleden). Dat was veel te vroeg en niks anders dan kosten besparen. Dat vind ik een kromme strategie. Haal die radar pas weg als we wél op het punt zijn dat ‘vision only’ net zo goed als onze ogen werkt, niet eerder. Daarom geen Tesla voor mij.
Die radar gaf false positives en was daardoor onbetrouwbaar. Lidar past geen enkel merk toe op de volumes die Tesla maakt.
Onze ogen hebben een veel hogere resolutie dan camera’s, zijn bewegelijk, hebben ingebouwde zonneschermen en zijn gekoppeld aan een heel krachtige computer.
Laat ze vooral systemen testen in situaties waarin je er voordeel van hebt: in het donker, bij zons opkomst/ondergang bij mist en regen. Overdag werkt alles natuurlijk redelijk goed, maar vooral Tesla met vision only is belabberd wanneer het niet met helder weer overdag is. Ik heb zelf ervaren dat een model 3 op autopilot helemaal niks deed bij een plotselinge tegenligger op de eigen rijbaan in die mindere condities.
Ik snap er niet veel van. De Model S doet het niet goed. Wel heel goed op 1 onderdeel, maar ook heel slecht op één ander onderdeel. Assistance competence. Wat dat ook mag zijn. Maar overall doet Tesla het weer wel heel goed, want de Model 3 (…..) scoort 5 sterren. Samengevat, een klikkerdeklik-titel.
Vijf sterren in de botsproef en de remassistent werkt goed – maar dat werkt in mijn 20 jaar oude Laguna ook prima.
Wat niet werkt zijn alle nieuwe hulpen zoals stoppen voor een plotseling overstekende fietser of opduikende voetganger, rekening houdend met verkeer rondom. Daar wordt gewoon te vaak teveel gemist.
Helaas voor jou Laguna zijn de eisen om 5 sterren te halen ook steeds hoger geworden. Als nieuwe auto zal die nooit toegelaten worden.
Gênante nederlaag voor Tesla: Je moet heel bewust het heft in eigen hand nemen en de naam staat ze niet aan.
En dat terwijl de naam autopilot zo perfect past: zelf “opstijgen” en “landen”, maar lange stukken rechtdoor is geautomatiseerd
Vind je het niet heel opmerkelijk dat quasi elk merk een vergelijkbare assistent aanbiedt voor de autosnelweg maar dat er bij Tesla zo veel doden al zijn gevallen bij het gebruik ervan? Iets ging er dan toch heel hard mis. Musk ligt constant de boel te hypen dat Tesla’s zo goed als zelfrijdend zijn terwijl ze in realiteit geregeld liegen en zelfs valse video’s creeren om hun capaciteiten te faken.
https://www.cbsnews.com/news/tesla-autopilot-staged-engineer-says-company-faked-full-autopilot/
Komt hierbij dat Tesla’s in het begin weinig input vroegen tijdens het gebruik van autopilot, andere merken waren veel voorzichtiger in hoe ze het toepasten.
Als een systeem heel bekwaam aanvoelt en het bedrijf ondertussen doet uitschijnen dat de auto’s zelfrijdend zijn maar er nog een paar kleine beperkingen zijn, dan nemen mensen al sneller risico’s en verslapt de aandacht. Maar als dat systeem in realiteit allerhande gebreken heeft, dan kan het al heel goed misgaan. Een groot deel van de fout ligt bij bestuurders. Maar ook een groot deel bij Tesla.
Andere systemen geven waarschijnlijk niet zoveel vertrouwen dat berijders er hun leven voor riskeren…
Overigens het automatisch inschakelen van lane assist vind ik een stuk minder prettige ervaring dan Autopilot die je bewust zelf inschakelt. Die lane assist schakelt zo uit zonder waarschuwing, enkel een ledje wat van groen naar oranje gaat..
Of is er maar één merk met zo’n blinde fanboys die er zelfs hun leven voor riskeren?
BMW rijders nemen ook graag flink risico oo de weg hoor ;-)