
Een Duitse rechter heeft geoordeeld dat Tesla autopilot niets te zoeken heeft op de autobahn.
Voor een deel je Tesla zelfstandig laten rijden met autopilot ingeschakeld op de autobahn? Nein, nein, nein! Zo oordeelt een Duitse rechter volgens de zakenkrant Handelsblatt.
Tesla autopilot op de autobahn
In het geschil werd gesproken over de veiligheid van autopilot. In het oordeel heeft de rechter het zelfrijdende systeem van een Tesla Model 3 omschreven als een defect en niet klaar voor gebruik op de openbare weg. Het ging in de zaak onder meer om ‘Phantom braking’. Je Tesla remt dan spontaan met autopilot ingeschakeld, omdat de auto denkt dat er een obstakel in de buurt is. Er is echter niets, de camera’s registreren dit foutief.
Levensgevaarlijk en dus oordeelt de Duitse rechter dat het systeem van Tesla niet thuishoort op de autobahn. Het is voor eerst dat een rechter in het land een dergelijke uitspraak doet.
Hoe Phantom braking in een Tesla werkt verschilt van situatie. In sommige gevallen remt de auto per ongeluk 5 tot 10 km/u af. Als er echter een groter object wordt gedetecteerd kan de auto zelfs remmen met 50 km/u. Dit laatste is vrij extreem en kan behoorlijk gevaarlijke situaties opleveren op een snelweg, zeker als er een auto achter je zit.
Autopilot van Tesla werkt middels sensoren en de vele camera’s aan boord van de elektrische auto. In het geval van mist of hevige regen is het systeem soms niet te gebruiken. Ook als je Tesla heel goor is waarschuwt de auto dat het niets kan zien door de camera’s.
De uitspraak van de rechter kan de discussie rondom Tesla autopilot op de autobahn doen oplaaien. Heeft de rechter gelijk en heeft het deels zelfrijdende systeem niets te zoeken op de Duitse snelwegen? Of is het oordeel overtrokken en valt het allemaal wel mee? Laat het weten. In de comments!





” In het geval van mist of hevige regen is het systeem soms niet te gebruiken. Ook als je Tesla heel goor is waarschuwt de auto dat het niets kan zien door de camera’s.”
Dat geldt voor alle auto’s met vele radars, camera’s en sensoren. Als 1 oog van jou kapot is, dan kan je ook minder goed zien, dus logisch dat dan systemen uitgeschakeld worden.
Phantom braking is volgens mij vooral een typisch Tesla-ding en in potentie inderdaad erg gevaarlijk. Maar dat vind ik in het algemeen ook van ACC, omdat ze vaak te vroeg remmen of ook wanneer je al naar links gaat om in te halen.
Autopilot werkte (toen ik er mee reed, zo rond 2015/2019) al behoorlijk goed, maar dan vooral op 100 km/u wegen waar iedereen beetje ‘normaal’ rijdt.
Adaptive cruise control werkt ook perfect, waar iedereen een beetje “normaal” rijdt.😂😆
Maar ja, wie rust er nu nog “normaal” of kan daadwerkelijk het verkeer inschatten…
Is het Tesla systeem slechter dan dat van de andere fabrikanten (zou kunnen, Amerikanen hebben niet zulke hoge kwaliteitseisen (McD…)) of moet Tesla kapot gemaakt worden omdat hun CEO zich tot Führer ontpopt heeft?
Beide? Of moet het een antwoord zijn..
Tesla maakt volgens mij vooral gebruik van camera’s en software om de beelden te analyseren, waar andere auto’s meer input krijgen bijvoorbeeld van hun LIDAR systeem en hun oordeel dus niet enkel op visuele input baseren. Vandaar het probleem met mist en regen.
Als Trump een Duitser was dan was er al lang een (onzin) reden gevonden op Tesla aan te pakken…
Maargoed gost braking is echt niet ok.. Dus aanpakken idd!
Verschoot er toch van op de fora van allerhande elektrische merken hoeveel ex-Tesla rijders rijhulpsystemen van andere merken beter en rustiger rijden vonden dan de autopilot van Tesla. Zeker de Duitsers zijn hier best goed in. Mij lijkt het dan ook een serieus overhyped gedoe.
Mogelijk heeft een tesla 3 meer fantoom verschijnselen dan andere EV vanwege het feit dat vooral camera’s worden gebruikt.
In mijn tesla S heb ik op de snelweg nog nooit een fantoom remsituatie meegemaakt. En ik rijd al 12,5 jaar Tesla S. Altijd met autopilot, is op de snelweg heerlijk.
Het FSD systeem is wel minder geworden vanwege de regelgeving. Automatisch afslaan mag niet meer. De veiligheid grenzen binnen de bebouwde kom zijn te strak waardoor het voertuig regelmatig inhoudt. En rotondes rijden kan nog steeds niet.
Ideaal is het niet. Als de systemen van Tesla niet verbeteren ga ik op zoek naar een andere EV.
Ze hadden toch echt een radar moeten hebben (eerste model S had die ook volgens mij?). Model Y van een collega heeft er wel last van.
begrijpelijke uitspraak maar mis een beetje de verhouding met menselijk handelen. een mens kan ook schrikken en remmen een mens ziet ook niets in de mist. hoeveel procent slechter reageert die in vergelijk met een mens
Ik heb nog nooit een mens een noodstop zien maken op de snelweg omdat die dacht iets te zien wat er niet was, dus ik denk 99,9% slechter in dit geval
Goede zaak. Zelfrijdende systemen zijn gewoon nog niet voldoende uitontwikkeld. De fabrikanten zouden dat nou eens moeten onderkennen en doorgaan met / meer doen aan testen in plaats van krampachtig proberen om onrijpe en daardoor gevaarlijke techniek naar de consument te pushen.
Autopilot is geen zelfrijdend systeem, het is een overambitieuze naam voor een verzameling rijassistent systemen. Tesla heeft een niveau hoger ook nog Full Self Driving en ook dat doet niet wat je op basis van de naam verwacht.
Ik kan niet anders zeggen dan dat Driving Assistant Pro (ACC + rijstrookassistent + rijbaanwisselen) in mijn 2020 745e perfect werkt. Nog nooit een fout gemaakt, heb het altijd aanstaan op de snelweg. Ik lees soms dat Tesla’s tot wel 1x verkeerd remmen per dag..
Een linkse (tja dat zijn ze natuurlijk eigenlijk zo’n beetje allemaal) die tegen Musk is nu hij rechts zo steunt in Duitsland en dan vervolgens dit soort belachelijke uitspraken gaat doen. Ze zijn ook zo voorspelbaar hè.
Dat Tesla problemen geeft bij slecht zicht of andere moeilijke visuele omstandigheden ligt aan de keuze van Tesla om alles met camera’s op te lossen. Vele andere fabriekanten gebruiken naast optisch ook radar techniek, die wel door mist kan kijken.