
Het moment dat je wist dat komen ging is daar. Een Tesla robotaxi heeft voor het eerst een Fremdkontakt gemaakt, zoals Duitse F1 verslaggevers zouden zeggen. De robotaxi botste op een stilstaande auto.
Opnieuw waren afgelopen week de kwartaalcijfers van Tesla niet best. Het bedrijf dat een enorme groei voorspeld wordt/werd, verkocht in realiteit over Q2 dertien procent minder auto’s dan in dezelfde periode vorig jaar. Tesla heeft nu tevens in de eerste kwartalen een voorraad opgebouwd van circa 70.000 auto’s. Fanb0iZ verwachten dat die zomaar weer verkocht zullen worden, maar eigenlijk is er geen enkele reden om dat te denken.
Rollebollend
Maar vier procent van de Tesla verkoop wordt nu nog gevormd door de Model S, Model X en Cybertruck. Niet zo gek wat betreft die eerste twee, maar rampzalig wat betreft de laatste. Nog meer slecht nieuws? Oh ja, topman Musk gaat weer rollebollend over straat met de machtigste man ter wereld…
Hype?
Je begrijpt dat dit maar één uitwerking kan hebben op de aandelenkoers. Die is inderdaad weer omhoog gegaan. Vanguard en de B0iZ zoeken waarschijnlijk naar een zachte landing. En adepten van het merk geloven nog steeds dat de Robotaxi een ongekend grote markt gaat ontginnen voor Tesla die iedereen wegblaast. Ondanks het feit dat andere bedrijven als Waymo al veel verder zijn dan Tesla op dit vlak.
Nobel autonoom werk
Enfin, enkele weken geleden rolde Tesla dan uiteindelijk haar Robotaxi’s uit over Austin, Texas. Dat wil zeggen, enkele Tesla fans met Youtube kanalen waren uitgenodigd om twintig Robotaxi’s te beproeven, die in een klein stukje van Austin hun nobele autonome werk uitvoeren. Voor de veiligheid zit er in alle gevallen een mens op de bijrijdersstoel die kan ingrijpen als het misgaat.
Het gaat regelmatig mis
Dat dat nog steeds zeer nodig is, blijkt wel als je Youtube eventjes laat zoeken op de eerste ervaringen met de Robotaxi. Ondanks dat deze steevast door ‘vrienden van het merk’ zijn gemaakt onder stricte voorwaarden opgedrongen door Tesla, gaat het regelmatig op allerlei kleine en soms grotere manieren mis. Passagiers worden bijvoorbeeld afgezet midden op een drukke straat, enzovoorts.
Kablabber
Een heuse ouderwetse kablabber met een grote vuurbal heeft zich echter nog niet voorgedaan. Maar er is nu wel sprake van de eerste touché. Een Robotaxi is namelijk tegen een stilstaande auto aangereden. Het is niet meer dan een fender bender. Maar het mag natuurlijk niet gebeuren. Uiteindelijk nam de menselijke persoon op de bijrijdersstoel de zaak over. Deze ging achter het stuur zitten en heeft de Robotaxi naar huis gebracht.
Het blijft best wel bizar dat Tesla in staat wordt gesteld om dit overduidelijk niet foutloze programma uit te rollen op publieke straten in Amerika. Zeker gezien de claimcultuur in Amerika. In het bijgaande filmpje zie je direct een van de problemen. Als de passagier tegen de eigenaar van de stilstaande auto zegt ‘it’s from Tesla’, zegt deze ‘ja dat snap ik vriend, maar wie is de eigenaar’. Nou ja, Tesla dus.
Robotaxi’s in Nederland?
In dit geval is de schade klein, maar wat als iemand een hete kop koffie over zich heenkrijgt door een abrupte remactie…Dat wordt normaal gesproken miljoenen aftikken in de Verenigde Staten. Het lijkt echter wel alsof Tesla daar immuun voor is…Voorlopig…Wil jij Tesla Robotaxi’s zien op de Nederlandse wegen? Laat het weten, in de comments!





Er zullen altijd crashes zijn. Maar dit lijkt toch niet echt een edge case, zo gewoon traag tegen een geparkeerde auto rijden. Er zijn tegenwoordig genoeg sensoren opdat het niet kan gebeuren maar dan moet je ze wel willen gebruiken..
Ultrasoon of radar had gewoon gewerkt, maar die zitten er niet meer op. Hier was niet eens lidar voor nodig geweest.
Het feit dat ze niet voor Lidar hebben gekozen is echt een doodsteek geweest. Waymo all the way
Kan inderdaad zomaar zijn dat de camera’s van de Cybertaxi hier verblind waren door een tegenligger, straatlantaarn of reclamebord.
Ik hoor van iedereen en zijn moeder dat je dit zonder LIDAR niet gaat lukken. Dus waarom gebruikt Tesla geen LIDAR? Behalve dat het vast goedkoper is om normale camera’s te gebruiken. Iemand die weet wat hun reden is?
Omdat het goedkoper is dan lidar, dat is de enige reden. Hetzelfde voor radar en ultrasoon, toch weer een paar tientjes per auto bespaard.
Het stomme is dat ze in de EU zo nooit zelfrijdend zullen worden, daarvoor worden tenminste twee systemen vereist. Dus camera’s met lidar, of wat dan ook. Maar Tesla heeft alleen camera’s, en niet eens stereo vision camera’s maar gewoon simpele enkelvoudige units.
Idd. En tegenwoordig is het nog maar de vraag of het goedkoper is. Zelfs robotstofzuigers hebben tegenwoordig lidar door de uitstekende voordelen qua mapping en objectherkenning. Het ontbreken neemt veel mogelijkheden weg in slecht weer, maakt het een stuk gevaarlijker (er is geen dubbele verificatie qua objecten) en maakt dat je veel meer rekenkracht nodig hebt voor de interpretatie van de beelden.
En zoals de CEO van Waymo het toelichte in een interview. We krijgen extreem veel data binnen via de wagens en de compleet autonome ritten (+1 miljoen per maand). Niets houdt ons tegen om die data te gebruiken om een versie zonder lidar uit te rollen maar ik zou totaal niet weten waarom, er is simpel weg geen betrouwbare vervanging voor de lidar capaciteiten.
Als Lidar toch zo goed is en het o zo makkelijk maakt om autonoom te rijden, hoe komt het dan dat Waymo om de haverklap botst, kruispunten vast laat lopen, door wegenwerken rijdt…?
Wat een verschrikkelijke crash zeg, die auto is zeker total loss 🙄
En toch, mocht hij het klaarspelen dan is het echt over en uit voor de rest. En hoe hard er hier ook wordt geroepen, ik sluit het nog steeds niet uit want er zit namelijk een tikkeltje meer kennis in Austin dan hier op het forum. Roep vooral hard verder en we gaan het zien!
Het kan. Of het wordt zoals hun regen- en parkeersensoren. Er bestaan goede sensoren, maar uit koppigheid gebruiken ze weer enkel camera voor een eerder inferieure oplossing (t.ov. al decennia goedwerkende regen- en parkeersensoren)
Het is lang niet klaar voor de straat. Eigenlijk wachten op de eerste grote kablabber. Veel respect voor wat Musk heeft klaargespeeld. En nee ik doe het hem zeker niet na. Maar dit voelt wel als het definitieve Theranos moment. De waardering van het bedrijf slaat nergens meer op en het product waar het op stoelt bestaat nauwelijks en/of werkt niet. Ik zie niet hoe dit exponentieel beter wordt in korte tijd. Als dat zou kunnen dan was het al gebeurd.
https://www.theverge.com/news/692639/tesla-robotaxi-mistake-wrong-lane-phantom-braking