
Elon Musk is een relatief jong “broekie” van nog maar 37 jaar, maar heeft zijn sporen reeds dik verdiend. In zijn loopbaan heeft hij al een paar honderd miljoen dollar vermogen bij elkaar weten te schrapen. Momenteel is hij eigenaar en CEO bij Tesla, fabrikant van elektrische auto’s als de Roadster en de Model S.
Het merk liet vorige week weten dat er binnen een paar dagen al ruim 500 orders zijn voor de Tesla Model S. Die aantallen overtreffen de verwachtingen van het jonge bedrijf, zo laat CEO Elon Musk weten: “Dit bewijst dat er behoefte is aan betaalbare en energiezuinige auto’s,” Kopers moeten nog wel even geduld hebben, de levering begint pas in 2011. Musk realiseert zich echter dat veel kopers ook voorzichtig en wantrouwig zijn gezien de turbulentie in de automarkt. Wanneer zelfs de grote autoreuzen hun eigen broek niet op kunnen houden en zonder hulp loeihard omvallen, waarom zou Tesla dat dan niet kunnen gebeuren. Toch is daar volgens de CEO in het geval van Tesla geen enkele reden voor. In een interview met Car and Driver belooft hij aan kopers persoonlijk garant te staan mocht het bedrijf over de kop gaan.
What can you say to reassure buyers fearing you might go under?
Even in the worst case of an Armageddon scenario, I’ll personally refund people their money if need be. I think there’s very little danger of that. We’ve raised around $40 million, and a bit of news that hasn’t come out yet [is] General Electric is investing in Tesla. GE Capital will be the second-largest investor in this round, after me. Our business plan that we presented to investors gets us to profitability by the middle of this year, even if some negative stuff happens.
Kijk, dit is een ondernemer die achter zijn product staat. Gewoon bestellen dus.
Heel netjes van hem!
Kan Frits nog wat van leren.
OT: een dergelijke uitspraak door een bankdirecteur betekent faillissement.
lijkt me wel een slimme zet.
Hiermee zorgt hij namelijk voor een zekerheid voor mensen die twijfelen, hierdoor zullen ze dus toch over de streep getrokken worden en gaan de verkoopcijfers omhoog waardoor de kans op een faillissement verkleint wordt. Of redeneer ik nu te simpel
jij redeneert helemaal juist, Niels
Een echte ondernemer staart na zo’n vraag naar de grond en doet alsof hij het niet hoort. Als de vraag herhaald wordt, zal hij een beetje ontwijkend met moeilijke marketingstermen zeggen dat ze nergens garant voor kunnen staan.
Hulde voor deze elektricien!
goed bezig dat tesla, ik ben benieuwd of ze echt in steeds grotere hoeveelheden willen gaan produceren, of dat ze het op kleine schaal willen houden. met zulke uitspraken gok ik op het 2e ;)
Dat is netjes en slim. De redenatie van Niels :)
Wel even op een contractie hebben hea… ;)
Hmm ik heb altijd geleerd om zaken en persoonlijke vermogens gescheiden te houden. Klinkt hartstikke leuk natuurlijk maar hoe meer orders hij heeft hoe meer geld hij moet uitkeren als het wel fout gaat. Zo kan men het ook zien.
Als puntje bij paaltje komt zal Musk niet betalen.
Hij heeft zijn geld verdiend in de internet hausse, en zal het weer verliezen in de EV hype? Soort van gerechtigheid, dan :lol:
Musk blaast tenminste niet hoog van zijn toren als ‘onze’ Spykerboys!
Het siert deze jonge CEO iets waar andere burocratische CEO’s nog iets van kunnen opsteken ipv. enkel Euro tekens te zien en vette premie’s opsteken.
Hulde!
ps. Tuurlijk moet er geld verdiend worden, maar dan nog. De internet hausse was een hype en op tijd uitstappen was dé kunst!
Zal ik nu Telsa-fan worden? Nee, toch maar gewoon Musk-fan. :) Goede actie van hem. Ik kan me niet voorstellen dat iemand dit idee niet waardeert.
De amerikaanse droom, deze self-made man. En tot nog toe maakt hij/Tesla waar wat ze beweren.
Na zo veel gejammer (Frisker heeft mijn idee gestolen en me slecht bediend, top gear is zooo subjectief en stout… boehoehoe ;_;) is het op zijn minst merkwaardig.
Een 2de pluim op zijn hoed, de eerste om er gewoon al maar mee te beginnen.
sorry Fisker geen Frisker ^_^’
Goed bezig, het is te hopen dat zijn bedrijf mag uitgroeien tot een mooi, nieuw en groot autobedrijf. Het is hem van harte gegund
hoofdelijk verantwoording nemen voor je meuk is toch normaal ..
teminste .. in mijn toko wel ..
lincoln : zoiets idd…
Niettemin wel knap dat ie het itt z’n collega’s durft uitspreken…
@ lincoln: dat is normaal, tenminste dat wordt veel mensen thuis geleerd.. Waarom zoveel CEO’s de kop in het zand steken en daarbij hun vette vertrekpremies alsnog opstrijken, dat is mij een raadsel. Dat is dan niet bepaald verantwoording nemen. Daarom juist respect voor deze man en zijn belofte.
@jurrian, ik denk dat hij langzaam wil groeien. Kijk maar wat er is gebeurd met Kroymans.
Slim verkoop trucje. Aan het einde van de rit is de man gewoon spoorloos.
als je met zo’n lange levertijd te maken hebt is het ook wel logisch dat mensen onzeker worden. Goed dat er een cowboy opstaat die lef heeft. Mooi product overigens.
Hoofdelijk verantwoordelijk zijn voor je bizznezz is NIET normaal. Maar ik hou wel van abnormaliteiten.
kijk hier hou ik van! een echte man! stoer genoeg zijn om een eigen auto merk te starten en als het fout gaat ook bereid zzijn om de gevolgen op zich te nemen!
Misschien moet Camiel Eurlings maar eens op bezoek daar en met hem babbelen… Investeren in die wagen, en die Tesla model S in Born laten bouwen… T is de wagen van de toekomst, ideale kans om Nederland wat meer op de kaart te zetten als autoland naast de Colts/Outlanders (en zusjes van PGA) en Spyker…
deze kerel is een blijver!
een echte Mover en Shaker….. geen slappe bureaucraat
@tom, maar hij mag wel eens aan zijn engels werken!
Even in the worst case of an Armageddon scenario, I’ll personally
In de eerste zin al 4 grammaticale fouten wie ziet ze?
Ik weet niet meer op welke site ik het las, maar in een interview over die investering van GE, vertelde Musk een paar dagen later dat GE op de dag dat ze het geld zouden overmaken de deal heeft afgeketst. Erg jammer, de auto is prachtig.