• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tesla ligt door chip 6 jaar voor op concurrentie

Auteur: britt, gepost 18 februari 2020 om 10:06 – 73 Reacties

Tesla ligt door chip 6 jaar voor op concurrentie

Het hart van de auto blijkt Tesla’s grootste wapen.

Men neemt een Tesla Model 3 en haalt het voertuig helemaal uit elkaar. Dat is wat een Japans nieuwsblad deed. De ‘zelf rijdende computer’ blijkt behoorlijk goed in elkaar te zitten. Een ingenieur van een groot Japans automerk die aanwezig was bij het onderzoek was verbaasd over de chip van Tesla die vanaf het voorjaar de Model 3, S en X aanstuurt.

Tesla Chip

Je kunt zeggen wat je wilt over het merk onder Elon Musk, vooruitstrevend zijn ze bij Tesla wel. Dat blijkt ook uit onderzoek van Nikkei Business Publications. De Hardware 3 module blijkt het kleine stukje techniek wat een groots wapen van Tesla is. Deze bevat 2 AI chips van 260 vierkante millimeter, formaat theezakje dus. Een chip stuurt de zelfrijdende mogelijkheden aan en de andere zorgt voor het infotainment. De chips zijn net als de software door Tesla zelf ontworpen.

Het staaltje elektronica kan enorm veel gegevens verwerken. De Hardware module is continue verbeterd sinds Hardware 1 in 2014 werd geïntroduceerd. De huidige Hardware 3 kwam afgelopen voorjaar uit en heeft zelfrijdende mogelijkheden. Concurrenten zullen een chip van deze kwaliteit volgens de Japanse ingenieur op zijn vroegst rond 2025 kunnen evenaren.

Ontwikkeling in eigen huis

Het budget is niet het probleem voor de concurrenten zoals Volkswagen en Toyota. Technologische hindernissen zorgen er volgens de Japanse ingenieur voor dat Tesla een grote voorsprong heeft. Tesla is een jong bedrijf en heeft veel ontwikkelingen, zoals die van de Hardware 3, in eigen beheer. Andere merken hebben ketens van toeleveranciers en hun verdienmodel is gebaseerd op de verkoop van onderdelen. Deze leveranciers leveren ECU’s en elektronische concurrenten die met een chip zoals die van Tesla veelal overbodig worden. Tesla heeft minder te maken met leveranciers en trekt zijn eigen plan.

Zullen andere merken in 2025 een soortgelijke module als Tesla hebben of heeft de Japanse ingenieur het mis?

Bron: Nikkei

Ook interessant!

  • Tesla tóch niet dit jaar volledig zelfrijdend
  • Elon Musk trekt extra aandacht met rijdende Tesla Cybertruck
  • Tesla heeft een topkwartaal achter de rug
    Tesla heeft een topkwartaal achter de rug
  • Chiptekort geen Tesla Cybertruck
    Elon Musk: Chiptekort is grootste probleem voor Tesla

Nieuwste artikelen

  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
FacebookTweetPinLinkedIn

Elon Musk, Tesla

Vorig bericht: « Yaris SUV komt eerder dan verwacht
Volgend bericht: Nissan lanceert extra stoere Navara AT32 »

Lees Interacties

Reacties

  1. cossiekiller zegt

    18 februari 2020 om 10:26

    Ik denk dat ze die chip van de T800 gebruikt hebben.
    Zo is het natuurlijk makkelijk, als je techniek uit de toekomst ter beschikking hebt.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      18 februari 2020 om 12:52

      @cossiekiller: het is een eigen ontworpen chip. Voor de echte nerds is dit pure porno: https://youtu.be/Ucp0TTmvqOE

      Login om te reageren
      • tortuga zegt

        18 februari 2020 om 13:35

        @flutterby: zo meteen is bekijken! Maar als ze nu al 5jaar voor staan dan heeft tesla tegen dan al hardware 5als de concurenten de hardware 3 evenaren dan is het tegen 2028 ten vroegste dat ze misschien gelijke krachten hebben

        Login om te reageren
    • siemi zegt

      18 februari 2020 om 17:07

      @cossiekiller: goede zet van Tesla. Nu is het wachten op de T1000

      Login om te reageren
      • mp014 zegt

        18 februari 2020 om 19:27

        @siemi: het is wachten op een mooie tesla! 5 6 7 of 10 jaar voorsprong met je chip betekend blijkbaar nog niet dat je mooie wagens kan bouwen!

        Login om te reageren
        • shalomleon zegt

          18 februari 2020 om 21:47

          @mp014: en toch zie je zo nu en dan op de weg, grappig eigenlijk

          Login om te reageren
          • mp014 zegt

            19 februari 2020 om 07:06

            @shalomleon: hahaha ja dat klopt, grappig. Daar zijn overigens, door onze overheid zelf verzonnen, meestal financiële, redenen voor. Nog grappiger, hahahaha

            Login om te reageren
      • mustang750supersnake zegt

        18 februari 2020 om 23:12

        @siemi: voorlopig zitten we nog ergens bij de 100…?
        dus nog even geen vloeibare chauffeurs….?

        Login om te reageren
      • cossiekiller zegt

        19 februari 2020 om 13:05

        Die is jammer genoeg mee gesmolten met zijn gastheer.

        Login om te reageren
  2. baklava zegt

    18 februari 2020 om 10:32

    Dit bericht wordt mede mogelijk gemaakt door Groen links, Urgenda en Milieudefensie

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      18 februari 2020 om 10:44

      @baklava: opzich is het wel een prima blog bericht, maar dit is Tesla bericht nummer 6 in een kort tijdsbestek. Begin het ook wel een beetje beu te worden.

      Login om te reageren
      • tttijn zegt

        18 februari 2020 om 11:34

        @racerx: het is dan ook de enige autoproducent waarvan de aandelen 800% gestegen zijn. TESLA, het nieuwe VAG. Laat het bashen maar weer beginnen.

        Login om te reageren
        • racerx zegt

          18 februari 2020 om 13:43

          @tttijn: don’t care, ik bezoek autoblog en geen financial blog, beurswaarde is voor mij dus een totaal irrelevante parameter.

          Login om te reageren
      • xantilyst zegt

        18 februari 2020 om 12:20

        @racerx: ik word een beetje beu van azijnzeikerig huilen over berichtgeving dat je niet hoeft te openen

        Niemand vraagt om jouw mening

        Login om te reageren
        • racerx zegt

          18 februari 2020 om 13:41

          @xantilyst: ik ook niet om de jouwe, die moeite had je je dus ook kunnen besparen.

          Login om te reageren
  3. padoempats zegt

    18 februari 2020 om 10:34

    Voorlopen? De autopilot van een tesla is een verschrikking in vergelijking met die van volvo

    Login om te reageren
    • madhatter zegt

      19 februari 2020 om 12:04

      @padoempats: Ik heb geen ervaring met het systeem van Volvo, maar gebruik het dagelijks in mijn Model 3 (Full Self Driving) en ben heel tevreden vergeleken met de systemen uit VW en BMW.
      Wat maakt het Volvo systeem beter volgens jou?

      Login om te reageren
      • padoempats zegt

        19 februari 2020 om 17:09

        @madhatter: paar dingen. Vooral lane change. 9vd10 keer lukt dat met tesla niet, zegt dan, niet beschikbaar/kun nu niet wisselen, terwijl er alle ruimte is om te wisselen. Of als je even zelf wil ingrijpen tijdens autopilot kan dat niet. Stuur heel stug en ingrijpen moet je forceren waardoor je hele vieze stuurbewegingen krijgt en ook autopilot disabled. In volvo kun je heel fijn tijdens autopilot van strook wisselen. Stuur los en hij neemt het gelijk weer over.
        Positie op de strook is van tesla ook heel erg zoekerig, bij volvo veel smoother het houden van een strook.
        Ook het op autopilot houden niet altijd even goed. Soms blijft die zaniken dat je stuur moet vasthouden terwijl je hem gewoon vast hebt.
        Ik word elke keer helemaal kriebelig van die autopilot, voornamelijk het wisselen van strook is gewoon niet fijn

        Login om te reageren
        • madhatter zegt

          20 februari 2020 om 15:03

          @padoempats: dan kan ik me voorstellen dat de Volvo prettiger rijdt. Zelf is het baan wisselen ook iets waar ik me aan erger. Sinds de V10 update is dat wel vele malen beter, maar ik blijf nog steeds veel langer op een rijstrook hangen omdat ik geen zin heb om zoveel moeite te doen om naar rechts te gaan en dan kort daarna weer naar links.
          Iets wat ik eigenlijk als een doodzonde zie, maar maak me er nu dus ook schuldig aan.
          Bijsturen kan inderdaad helemaal niet en om te detecteren dat je het stuur vast hebt is eigenlijk constante lichte tegenstuur nodig, verre van ideaal.
          Al met al ben ik wel tevreden en zeker met het feit dat de updates de auto beter blijven maken, dat is een USP waarom ik een Tesla wilde.

          Login om te reageren
  4. tierelier zegt

    18 februari 2020 om 10:34

    Wie heeft er per se een A.I. nodig in zijn/haar auto? Ik zie het gewoon als een grote gimmick..

    Login om te reageren
    • megaand zegt

      18 februari 2020 om 11:20

      @tierelier: er zijn zoveel toepassingen denkbaar. Bijvoorbeeld demping die zich aanpast aan de weg op basis van historische informatie. Automaat die sportief schakelt op bepaalde momenten en relaxed op andere. Lane departure waarvan de gevoeligheid wordt aangepast op bepaalde wegen.

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      18 februari 2020 om 12:58

      @tierelier: een regen en lichtsensor heb ik ook niet nodig, maar het is wel verdomd comfortabel.

      Login om te reageren
  5. dare2think zegt

    18 februari 2020 om 10:34

    Tesla bouwt een auto om de computer heen. De rest bouwt een computer in een auto waarvan al 30 jaar de basale ingrediënten niet gewijzigd zijn. Ik heb heel veel respect voor bedrijven die niet klakkeloos alles outsourcen maar zelf de moeite nemen om custom technologie te ontwikkelen. Bij outsourcen koop je de verwezenlijking van het idee van een ander met een kwaliteit of voordeel die ook door anderen gekocht kunnen worden. Door het zelf te maken voldoet je product al vanaf het begin aan je eigen idee en ontstaat er unieke innovatie. Dat is een fundamentele andere manier van ontwerpen die al te merken is voordat de eerste schetsen op papier staan. Ik heb zelf geen Tesla maar heb als technisch persoon respect voor de manier waarop ze de auto aangepakt hebben. Ze hebben veel meer met de auto gedaan dan hem ‘alleen maar’ elektrisch gemaakt. Autonoom rijden en OTA zijn zichtbare voorbeelden, waar deze Tesla Chip een van de onzichtbare voorbeelden is.

    Login om te reageren
    • caprio zegt

      18 februari 2020 om 11:55

      @dare2think: Ik ben het helemaal met je eens, wat Tesla gepresteerd heeft is ongelofelijk knap, zonder de balast van 100 jaar auto’s bouwen. De premium merken kunnen roepen wat ze willen maar om dit gat te dichten zal het nog jaren duren. Ook de efficiëntie van de elektromotoren van Tesla ligt ver voor op de rest, by far de zuinigste, beste acceleratie en hoogste topsnelheid.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        18 februari 2020 om 12:43

        @caprio: meest efficiënte, niet de snelste. Dat is de Porsche nog altijd.

        Login om te reageren
        • caprio zegt

          18 februari 2020 om 15:35

          @lekbak: Porsche heeft nu één model volledig elektrisch, Tesla drie in drie verschillende klassen. De Taycan met een prijs van rond de € 200.000 vind ik niet echt een concurrent van de Tesla S performance van rond de € 110.000, kortom een appels met peren vergelijk van je. De verschillen zijn trouwens miniem.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            18 februari 2020 om 16:52

            @caprio: jij zegt dat Tesla het snelst is, dat zijn ze gewoon niet. Heeft niks met prijs of segment te maken.

            Login om te reageren
            • caprio zegt

              18 februari 2020 om 20:01

              @lekbak: volgens ev-database heeft de S performance een top van 261 km/uur en de Taycan Turbo S van 260. Acceleratie zijn respectievelijk 2,6 en 2,8sec naar de 100km. Dus je bewering klopt niet.

              Login om te reageren
    • xantilyst zegt

      18 februari 2020 om 12:22

      @dare2think: Apple doet dan wel aan outsourcen maar tesla heeft volgensmij dezelfde strategie als Apple

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      18 februari 2020 om 12:56

      @dare2think: Wat Tesla speciaal maakt is verticale integratie. Waar reguliere merken de meeste techniek inkopen ontwikkeld Tesla deze zelf. Mede hierdoor kunnen ze elke auto voorzien van de FSD computer. De hardwarekosten zijn namelijk niet zo hoog, het is vooral de software die duur is en daarom standaard niet vrijgegeven.

      Login om te reageren
    • balboni zegt

      18 februari 2020 om 19:42

      @dare2think: zeer goede analyse. Aan deze kapstok kun je alle voordelen (en nadelen) van Tesla ophangen.

      Login om te reageren
  6. kimbo12 zegt

    18 februari 2020 om 10:37

    @tierelier. veel mensen kunnen niet rijden ondanks hun papiertje, ik juich het ten zeerste toe!

    Login om te reageren
  7. tierelier zegt

    18 februari 2020 om 10:43

    Nieuw bericht op Electroblog.nl , “Rijscholen kunnen dicht door autonoom rijden Tesla!”

    Login om te reageren
  8. smultie zegt

    18 februari 2020 om 10:44

    Ja man, het heeft er inderdaad alle schijn van dat er linkse investeerders achter Autoblog zitten…

    HAAHAHAHAHAHAHAHAH gast…

    Login om te reageren
  9. Yzord zegt

    18 februari 2020 om 10:46

    Heeft Tesla ineens aandelen AB ofzo? Of hebben de heren van AB ineens Tesla aandelen?

    Wordt gek van dat monotome automerk. Straatbeeld wordt er ook niet mooier op ? laat staan het gedrag van Tesla rijders die openbare laadplekken als prive parkeerplekken zien.

    Login om te reageren
    • vbarchetta zegt

      18 februari 2020 om 11:37

      @yzord: ZZzzzzzzzzz…..

      Login om te reageren
    • balboni zegt

      18 februari 2020 om 19:55

      @yzord: waarom ben jij autoliefhebber dan, cq waarom zit je op autoblog?Pure interesse, ben benieuwd

      Login om te reageren
  10. fanboy zegt

    18 februari 2020 om 10:47

    Nog een berichtje over die Porsche Taycan die in de fik is gevlogen?

    Login om te reageren
    • emping zegt

      18 februari 2020 om 13:12

      @fanboy: u vraagt AB draait: https://www.autoblog.nl/nieuws/eerste-afgebrande-porsche-taycan-is-een-feit-140728

      Login om te reageren
  11. wza1979 zegt

    18 februari 2020 om 10:53

    Ik heb zelf geen boeken of bio over Musk gelezen maar iets in me zegt dat hij zeer hoogbegaafd is. Hij heeft jaren geleden bedacht dat auto’s op een andere manier gebouwd moesten worden. Met een computer ( lees: chip ) als basis wat alles aanstuurt, en de auto van scratch ontwikkeld voor elektrische aandrijving.
    Zoals hij bedacht had, zo moest het worden en hij wist dat ie gelijk had. Geholpen door zijn geld heeft hij het ook uit kunnen voeren.

    De rest heeft het nakijken en niet de flexibiliteit en visie om hen goed aan te pakken.
    Ze zullen wel komen hoor, dat is de wet van de remmende voorsprong. Iedereen kan de auto uit elkaar halen en hetzelfde doen.

    Login om te reageren
    • 2wheeler zegt

      18 februari 2020 om 11:38

      @wza1979: “iets zegt me dat hij zeer hoogbegaafd is”… de man heeft een bedrijf dat herbruikbare raketten de lucht in knalt voor transportdoeleinden… ik denk dat je onderbuikgevoel een beetje understated is vandaag ;)

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      18 februari 2020 om 14:57

      @wza1979: hij check alle boxen voor een genie, zelfs de krankzinnigheid die er soms bij komt kijken.

      Login om te reageren
    • rs62k5 zegt

      18 februari 2020 om 21:39

      @wza1979: even boek van ashley vance lezen. Moeite waard.

      Login om te reageren
  12. tierelier zegt

    18 februari 2020 om 10:54

    Heb je de pyromaan uitgehangen?

    Login om te reageren
  13. barendbotje zegt

    18 februari 2020 om 11:00

    @fanboy: Je bedoelt die in scene gezette actie? Heb je gezien waar het gebeurd is en hoe t de wereld in gebracht is, naief zijn is ook een vak natuurlijk haha

    EDIT: MAAK DIE BEANTWOORD KNOP OF HAAL T WEG

    Login om te reageren
    • SpeedGeek zegt

      18 februari 2020 om 12:58

      @barendbotje: in Microsoft Edge werkt de knop wel.

      Login om te reageren
  14. tge2 zegt

    18 februari 2020 om 11:07

    Misschien vreemd, maar ik ben niet zo onder de indruk. Dat komt misschien omdat ik liever mens blijf en geen robot wil worden.

    Login om te reageren
  15. lithiumion zegt

    18 februari 2020 om 11:09

    Heel grappig, als er 6 artikelen wordt besteed aan een willekeurige Avant versie van een Audi A6 hoor je niemand. Of het zoveelste artikel op rij over een M versie van een willekeurige BMW. En nu is er even veel te vertellen over Tesla en alle petroldinosaurussen, voelen zich onprettig gekieteld in hun irritatiezone. Zelfs de politiek is nu schuld aan hun geraakte snaartje… Hilarisch!

    Login om te reageren
    • amphiby zegt

      18 februari 2020 om 12:56

      @lithiumion: Ook interessant om te zien hoeveel rijtesten er van Audi/BMW/Porsche zijn geweest het afgelopen jaar. Hoor je ook niks over.
      Waarom moeten er eigenlijk verschillende kampen zijn? Is toch allemaal mooi materiaal?

      Login om te reageren
      • lithiumion zegt

        18 februari 2020 om 13:19

        @amphiby: precies dat dus; mooie auto’s, voor elke wat wils, electrisch, waterstof, verbrandingsmotor, zoek maar uit.

        Login om te reageren
  16. Robert zegt

    18 februari 2020 om 11:11

    @britt: 260 mm² is wel wat klein voor een theezakje (want ~ 20 X 13 mm). Of je moet van hele slappe thee houden, natuurlijk.
    ?

    Login om te reageren
    • dirkv zegt

      18 februari 2020 om 14:23

      @RRRobert: zal hij wel verkeerd vertaald hebben uit het Engels. #het labeltje van het theezakje

      Login om te reageren
  17. cazzo046 zegt

    18 februari 2020 om 11:26

    Als je het niet wilt lezen scroll je toch door?
    Ik lees lang niet alles op AB, alleen wat ik interessant vind.
    Eigenlijk alleen artikelen over Tesla dus ;)

    Login om te reageren
  18. cazzo046 zegt

    18 februari 2020 om 11:27

    Das pas voorsprong door techniek ;)

    Login om te reageren
  19. ttr6 zegt

    18 februari 2020 om 11:27

    Tesla heeft voornamelijk een voorsprong in zijn BMS, battery management system. Daardoor halen ze zo’n hoge range-waarde.Het BMS is (samen met hele goede Li-Ion cellen) de werkelijke kern technology waar ze een grote voorsprong mee hebben. De rest van de auto stelt niet veel voor.Dat er ook een slimme chip inzit wat iets doet met zelfstandig rijden zal allemaal wel, daar zijn ze eigenlijk helemaal niet zo goed in, maar nemen ze veel meer risico dan de gevestigde orde in (met name) Duitsland, waar alles eerst 1 miljoen maal getest moet worden en bij het geringste risisco, de techniek niet ingezet wordt…..gelukkig.

    Login om te reageren
    • caprio zegt

      18 februari 2020 om 11:59

      @ttr6: inderdaad, één miljoen keer getest voordat de sjoemel-diesel-software perfect verborgen werkt

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      18 februari 2020 om 15:00

      @ttr6: het verschil is dat Tesla iets een miljoen keer kan testen in de praktijk in een week tijd.

      Login om te reageren
  20. ericc zegt

    18 februari 2020 om 11:28

    Ik rij nog liever in een Caterham met achterhaalde technologie of een Porsche van de jaren ’80 dan in een Tesla.

    Login om te reageren
    • 2wheeler zegt

      18 februari 2020 om 11:39

      @ericc: Alsof het een straf is om in een 80’s porker of een Lightweight te rijden…

      Login om te reageren
  21. Boomer zegt

    18 februari 2020 om 11:44

    @wza1979 als je denkt dat Musk dat zelf bedacht heeft ben je behoorlijk naïef. Hij heeft een idee gehad wellicht en heeft de juiste mensen er omheen verzameld. Maar om dit idee aan hem toe te schrijven gaat me wat ver. Hij zit ook niet zelf raketmotoren te tekenen hoor.

    Login om te reageren
    • rs62k5 zegt

      18 februari 2020 om 21:42

      @airc: Musk is een tijdje head of design van spaceX geweest. In de beginjaren geloofden niet veel raket engineers dat het wat kon worden met een nieuw raketbedrijf. Bij gebrek aan- is hij het zelf maar gaan doen, met hulp.

      Login om te reageren
  22. nietcreatief zegt

    18 februari 2020 om 11:44

    Bijzonder statement. Ze hebben een sterkere CPU in huis dan bijvoorbeeld de threadripper serie van AMD?
    Of zijn de andere fabrikanten nog afhankelijk van Siemens S7 plc’s ofzo?

    Login om te reageren
  23. eviva zegt

    18 februari 2020 om 11:58

    Ik huil mijzelf elke nacht in slaap.

    Login om te reageren
  24. sonnybonds zegt

    18 februari 2020 om 11:59

    Tesla heeft het gewoon goed voor elkaar. Met visie jaren voorlopen op de gewone automerken!

    Login om te reageren
  25. Dutchdriftking zegt

    18 februari 2020 om 12:11

    Kortom, VW mag flink investeren en dan hopen dat ASML goed werk levert?

    Login om te reageren
  26. tierelier zegt

    18 februari 2020 om 12:44

    @megaand Die is er al toch, iedere auto heeft zon super computer die de automaat, gaspedaal stuur etc aanpast aan omstandigheden. De bestuurder.

    Login om te reageren
  27. mashell zegt

    18 februari 2020 om 13:41

    Ach ja, Android telefoons hebben ook meer cores en meer geheugen dan Apple telefoons maar presteren ongeveer gelijk. Door slimmere software te maken kan Apple goedkopere hardware in zetten en meer marge maken. Dus is die krachtige computer van Tesla nou eigenlijk wel zo’n goed teken?

    Login om te reageren
  28. iphonistvongates zegt

    18 februari 2020 om 14:32

    6 Jaar voorsprong klinkt mij erg overtrokken maar het zal vast invloed hebben op het verloop van de aandelen bubble die Tesla heet.

    Login om te reageren
  29. onlyporscheman zegt

    18 februari 2020 om 15:54

    Autoblog gaat binnenkort teslablog heten.

    Login om te reageren
  30. mahansz zegt

    18 februari 2020 om 17:37

    Even een leuke en interessante ‘henk en ingrid’ video wat 1 minuut en 18 seconden van uw tijd inneemt, in reactie op een aantal brompotten. Feitelijk kan ik dit in alle nieuwe-technologie topics plaatsen, betreft dus niet specifiek Tesla. Geeft hopelijk wat meer perspectief op ‘bepaalde zaken’.

    https://youtu.be/MbCNViY-yhQ

    Wie de schoen past, trekke hem aan, komt u maar :-)

    Login om te reageren
  31. kempenaer zegt

    18 februari 2020 om 23:39

    Als je auto’s met ice schrikbarend duur maakt, zowel bij aankoop ala om mee te rijden en bij auto’s met electromotor klap je er een ongelooflijk grote hoeveelheid fiscale voordelen tegenaan, dan is de verkoop van oa tesla vooral fiscaal gedreven en dankzij de linkse politiek.
    Potsierlijk is het.

    Login om te reageren
  32. oxidizers zegt

    18 februari 2020 om 23:40

    Ik blijf het absurd vinden dat Europese autofabrikanten niet iets fatsoenlijks kunnen bouwen.. Het is toch van de zotte dat ze anno 2020 NOG STEEDS achter lopen…

    Het is jammer dat ik het Tesla design niet zo mooi vind, anders was ik zelf Tesla gaan rijden.

    Login om te reageren
  33. oxidizers zegt

    18 februari 2020 om 23:48

    Ik lach ik me echt dood om die zure azijnpissers en jankers… Bijna even vermakelijk als de content zelf ?

    ? Je merkt wel dat het er langzaam steeds minder worden….

    Al dat gezeur over die Tesla berichten ook. Tesla timmert gewoon hard aan de weg. Petje af… Als je daar niet tegen kan dan steek je toch gewoon je kop in het zand en lees je die berichten lekker niet ?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North