Tesla Model 3-eigenaren klagen over interieurkwaliteit

Auteur: , 132 Reacties
Tesla Model 3

En daar gaan we weer.

De Tesla Model S en Model X kregen nog wel eens kritiek op het gebied van kwaliteit in het interieur. Piepjes, kraakjes of gewoon een matige afwerking. Het was afwachten of dat bij de Model 3 ook zo zou zijn. De leveringen vinden momenteel plaats en ook dit keer is het weer raak: klagende klanten op sociale media en op fora.

Wie het Premium Upgrade Package aanvinkt krijgt voor 5.000 dollar een gelikter interieur. Tesla omschrijft het als ‘premium stoelen, materialen en twee USB-ingangen achterin’. De autofabrikant gaat verder niet in op details welke materialen allemaal gebruikt worden voor dit optiepakketje.

Klanten hadden waarschijnlijk alcantara verwacht, want op het Tesla-forum klaagt iemand over het ontbreken van een alcantara hemel. Op Twitter vraagt iemand of de automaker een foutje heeft gemaakt. Het opvallende is dat andere forumgebruikers zeggen een Model 3 te hebben die wél beschikken over alcantara materialen.

Tegenover Electrek heeft Tesla een reactie gegeven. Het automerk geeft toe dat er een wijziging qua materiaal heeft plaatsgevonden, maar dat dit altijd al de bedoeling was vanaf dag één. Het verschil zie je in de plaatjes hieronder. Het bovenste plaatje is het oude materiaal, daaronder het nieuwe. Toegegeven: het oude zag er een stukje meer premium uit en ik snap het geklaag van de klanten.

Tesla
Tesla
Fotocredit: worstofthymes via Twitter



132 reacties

Koop gewoon geen Tesla. Bedankt
@porschepdk: kan je idd toch beter een E46 M3 aanschaffen
@porschepdk: Of koop wel een Tesla, maar ben je er dan ook bewust van dat je de kiest voor een superieure elektrische aandrijflijn en niet voor een geweldig interieur.
@porschepdk: waarom niet? Tuurlijk, er zijn wat afwerkingsmissers, hun ‘profeet’ is een altruïstische sekteleider en ehh, ja, dat is het eigenlijk!!

Kom op man, wat Tesla in de afgelopen jaren voor elkaar heeft gekregen is bewonderingswaardig.

1. Wachten op de overheden om laadpalen te plaatsen? Nee joh, ze hebben een compleet eigen netwerk met superchargers! Alle andere merken wachten op lokale overheden om over te gaan op een andere infrastructuur. Tesla doet het gewoon zelf.

2. Model S is gewoon een knappe sedan, Model E ziet er prima uit voor zijn klasse. Model X is lelijk, maar stiekem vind ik het wel een gaaf ding. En laten we eerlijk zijn: is een Audi Q7 dan wel mooi? Die is lelijk en ouderwets. Alleen de Volvo XC90 wint het dan, naar mijn mening.

3. Prestaties. Wat was ook al weer de snelste auto tijdens The Greatest Dragrace van Motor Trend afgelopen jaar, tussen al die supercars? Jazeker: een Tesla.! Dat is knap! Zeker als je kijkt naar de concurrentie (Nismo GT-R, Mercedes AMG GT R en dergelijke).

4. Wij zijn natuurlijk ouderwetse autoliefhebbers. Maar voor velen is een Tesla veel cooler dan zo’n ouderwetse olieboot. Vroeger dachten we aan een elektrische auto aan een G-Wizz of Think. Nu aan een Tesla. Voor het overgrote deel van de mensen die niets met auto’s heeft is dat gewoon een coole auto. Zet een RS6 Avant of een Model X naast elkaar op een schoolplein. Drie keer raden waar de meeste kinderen naar gaan kijken.

5. Porsche heeft nog STEEDS GEEN Mission-E in d showroom staan. De Tesla-killer laat nog altijd op zich wachten.

6. Autonoom rijden is ook een dingetje waar de traditionele liefhebber moeite mee kan hebben. Maar Tesla is er wel voorloper mee.

7. Gratis updates. Net als je telefoon (althans, voor Apple gebruikers) zal dat bekend zijn. Maar dat het van de een op de andere dag gaat is chill. Niet meer naar de dealer die er een CD-ROM of kabel aan moet hangen.

Het zijn geen perfecte auto’s. Afwerkingsmissers. Verschrikkelijk!!! Schande! Maar als je kijkt op hoeveel gebieden Tesla de auto-industrie vooruit brengt is ongelooflijk. In een heel korte tijd hebben ze de complete markt weten te ontwrichten.

Of Tesla het gaat halen en of Musk inderdaad de nieuwe Faraoh van Cupertino en omstreken gaat worden, weet ik niet. Maar dat ze de industrie enorm hebben positief beïnvloed staat als een paal boven water.

Sterker nog, het is eigenlijk schandalig dat grote concerns als GM, FCA, VAG, FMC, Daimler, BMW, Renault-Nissan, PSA en Toyota geen submerk hebben als tegenstrever voor Tesla.

Die afwerking is schandalig. Maar laten we eerlijk zijn, het is natuurlijk ‘nitpicking’ en makkelijk scoren. Een Audi A4 is VEEL en VEEL beter afgewerkt. Maar daar ligt zo’n stokoude 2.0 diesel in. Waar is de vooruitgang?

Kortom, je mag Tesla mooi of lelijk vinden. Je mag Musk een enge gek of absurdistische idioot vinden (hint: hij is het beide, kijk alleen al naar zijn gebit). Er zal altijd kritiek zijn en dat is goed. Want er valt genoeg te verbeteren aan die rijdende broodroosters. Maar potjandrie wat heeft dat gekke merk uit de VS toch veel weten te bereiken in korte tijd. Daar heb ik dan wel diep respect voor.
@willeme: Bedankt Willem, je hebt ergens gelijk en er weer tijd in gestopt. Maar ik ben er echt op uit gekeken.
@willeme: Amen. En we zijn een beetje liever voor het milieu. Mijn neefje (die toevallig naast me woont. Ja echt) hoeft al tijden smorgens geen dieselrook in te ademen als ik mijn auto start ;)
@stfu: wat ontzettend fijn voor je neefje, weet zeker dat hij nu 5 jaar ouder wordt.
@nopetrolnofun: precies. Als je niet een idee hebt wat uitlaatgassen doen: ga eens naar een stad in Indonesie, Thailand of Nepal.
@stfu: “Een beetje liever voor het milieu.” Doe alsjeblieft even normaal. Tesla is juist een ramp voor het milieu!
@tru7hunter: lees even meer onderzoeken dan van een anti Tesla site. Ik laad vooral op met zonnepanelen en verder met groene stroom. Dat de auto in productie uitstoot heeft snap ik, maar daarna zga niks meer. Heb amper fijnstof (remmen gebruik je amper), accu’s gaan enorm lang mee. Je hebt geen giga olieverversing, geen uitlaatgassen in je longen en in een brandstofauto kan nooit groene energie in.
@willeme: amen!
Heel goed verwoord zo.
Mensen zijn bang voor veranderingen en Tesla heeft een verandering in werking gezet. Daar wordt het merk nog wel eens op afgerekend.
En de bouwkwaliteit: laatst de foto’s bekeken van de taxi Tesla’s met bijna 3 ton op de teller. Het zag er toch nog netjes uit. Dus is de kwaliteit goed.
Een Audi ziet er niet beter uit na 300000 km.
@pa045: Je moet de staat van een auto ook niet beoordelen op basis van foto’s
@pa045: IK zou je aanraden om eens goed naar een Audi te kijken na 300.000km en eens mee te rijden om het ontbreken van piepen en kraken op te merken.
Een Audi is in mekaar geschroefd en niet zelftappers.
@wimof: heb ik reeds gedaan. Ik zie niet in wat daar zo veel beter in elkaar geschroefd is.
En daarbij, klinkt als een inkoppertje maar zeg het toch: bekijk de onderhoudshistorie van een Audi met 3 ton. Daar wordt je echt niet vrolijk van.
@pa045: Als (ex) dealer ken ik het fenomeen, zelden als een degelijke wagen overgaat in jonge handen komen er andere prioriteiten en dan gaat het vlug bergaf.
Anderzijds als die correct onderhouden wordt gaat die een leven lang mee.
Toen ik vertrok uit mijn zaak heb ik een transporter meegenomen die ondertussen 400.000km heeft.
1 maal uitlaat , schokdempers paar maal schijven , koppeling wiellagers nog steeds de eerste , vorig jaar heeft men airco compressor het begeven en die heb ik vervangen door een originele.
Dit was de eerste keer dat ik buitenplanmatig de garage moest opzoeken en oh ja , 1 batterij ook.
Wat dat schroeven betreft :bekijk eens een handschoenkastje van een A3 en een Golf4.
Ze blijven beide hangen, maar het is anders.
@wimof: Ik kan anders nog vele VAG merken herinneren waar diverse knoppen al binnen 20.000km afgesleten waren.
@stfu: Auto’s waar softlack op zit/zat is de oorzaak te zoeken bij de handcrèmes die men gebruikt.
Zou niet mogen, maar het is zo.
Anderzijds waren er gebruikers die de , vooral drukschakelaars, bediende met hun nagel, resultaat de lak werd gekrast en door het veelvoud kwam hij ook los.
Mijn eigen deurhandgrepen heb ik nu (pas 395.000) vervangen en de staat was ver van afzichtelijk.
@willeme: Je hebt gelijk. Ik denk dat het grootste ‘issue’ is dat de aanhangers van Tesla zo bloedfanatiek zijn… Dat roept dan weer een extreme reactie op en dan krijg je dit soort flame wars zoals te doen gebruikelijk als het om Tesla gaat. Polarisatie in optima forma!
@svenska_aeroplan_ab:
Of zijn de tegenstanders juist zo bloed fanatiek waarop de liefhebbers weer reageren. Als ik kijk hoe vaak ik onzin statements over duurzaamheid, niet op ervaring gebaseerde opmerkingen over het rijgedrag etc heb getracht te pareren met feiten, onderzoeken, ervaringscijfers etc, waarbij dan steevast de reactie kwam dat dat allemaal niet zo was, want was enkel opgeschreven door de sektarische aanhangers van Tesla, fanboys, evangelisten etc.
@pramm: dat. Als Tesla eigenaar (en door o.a. de redactie hier) word je direct als fanboy bestempeld. Je bent jezelf constant aan het verdedigen. Ook omdat mensen vaak echt onzin dingen roepen over Tesla of EV’s. Ik vind het niet erg maar jullie een beetje opvoeden en informeren kan geen kwaad ;)
@stfu: deze “fanboy” valt sinds 2015 in dezelfde categorie als jij, een heerlijk p85.
@pramm: Goedzo jongens, ja het blijft inderdaad dweilen met de kraan op als het gaat om onzin redeneringen die je naar je hoofd krijgt….. ‘ja drie keer vol weg bij het stoplicht en je kunt niet meer thuis komen’ ‘Wat nou groen je auto rijdt op kolen’ ‘die accu’s gaan alleen maar stuk’ ‘die accu’s produceren is zo schadelijk dat je dat er niet uit krijgt’

Maar nooit eens een keer ‘heej joh lekker bezig, je huis ligt vol met 15.000kwp panelen die tesla rijd zo wel lekker groen he, mag ik eens een blokje mee om? wil wel eens een gefundeerde mening vormen’ ;)
@willeme: Tesla neemt simpelweg een enorme gok. Daarbij niet vertraagt door een businessmodel waar enorm is in geïnvesteerd en je dus niet zomaar bij het oud vuil zet (de verbrandingsmotor). Je merkt ook dat Tesla dat goed snapt, want ze zetten enorme vaart achter hun projecten. Die voorsprong raken ze straks kwijt. En dan is een Tesla ineens niet bijzonder meer.
@poes: Dat heb ik mijzelf ook altijd wijsgemaakt. Maar ik zie nog steeds geen Tesla waardige concurrenten. Het is al 2018. De Model S is er al weer zes jaar.
@willeme: inderdaad, en welk van de gevestigde merken bouwt nu aan enorme cel fabrieken voor hun ev’s? Helaas niemand (alleen Chinese autofabrikanten en Tesla). Hooguit een fabriekje om cellen tot packs te assembleren zoals BMW en Daimler. Maar als je geen cellen hebt, dan geen packs en zonder packs geen ev. De fabriek van Tesla kan als deze volledig operationeel is ruim 1/3 van de huidige wereldwijde celproductie produceren en daarmee max 500.000 auto’s. Vervolgens is 1/3 van de productie voor telefoons laptops etc. Van de resterende 1/3 is het merendeel voor de Chinese markt. En dan is er nog ruimte voor ca 100.000 serieuze elektrische auto’s (lees een pack van ca 90 a 100 kWh). Dat wordt dringen.
@willeme: Precies, straks komt ergens in 2019 of 2020 Porsche of VW een keer met een eerste volwaardige concurrent, die qua interieur natuurlijk helemaal FABELTASTISCHH word, kost dan wel ff 35k meer en je moet gaan zoeken naar plekjes waar je er mee kunt rijden, want laden is nog ff lastig….. nee meneer we wachten nog tot Brussel groen licht geeft :O
@willeme: en zonder Tesla hadden de duitse merken waarschijnlijk nog helemaal geen EV in de pijplijn gehad.
@kobus1967: daarom baal ik persoonlijk zo van Tesla…
@spykerboy: omdat de andere merken nu eindelijk ook met hun tijd meegaan? ;-).
@willeme: Nee, omdat zij niet hadden verwacht dat ome Musk het apple truukje onder de knie zou krijgen met zijn producten.. Tesla heeft gewoon een hele goede marketingcrew (waarvan 95% headhunted Apple en/of Google medewerkers)
@lekkaah: Dat hadden de merken ook prima kunnen doen. Hebben ze niet gedaan (of in elk geval met minder succes).

Tesla is overigens niet een merk dat zich onderscheid met de marketing (Elon’s Twitter account en zijn volgelingen zijn de grootste marketing tools). Het is toch echt de techniek die zeer onderscheidend is.
@willeme: Is die batterij in die Tesla nou zo onderscheidend dan?? Tesla wordt als de succesvolle underdog gezien en daar houdt men van. De 918, dat vindt ik pas techniek. Mission E kom er maar in..
@lekkaah: 918: hypercar. Niet in productie en niet relevant. Mission-E is zeer veelbelovend. Maar al veel te lang een concept. Concurrentie heeft dus (gek genoeg) geen passend antwoord op Tesla. Dat vind ik vreemd.
@willeme: marketing done right dus.. maar goed, meningen verschillen ;p
@lekkaah: erg makkelijk om @willeme zijn goed gefundeerde feiten af te doen als marketing zeg. Bijna kinderlijk! Hij heeft gewoon gelijk en dat heeft niets met marketing te maken, dat weet jij ook wel.
@lekkaah: Wat blijf je nou emmeren?

Een Mission-E, kom er maar in? Maar wanneer komt ie dan? Die moet nog komen, en dat is het HELE probleem.
Tesla’s kun je gewoon kopen, en afgezien van interieur kwaliteit e.d. zijn mensen zeer tevreden ermee. De auto’s rijden goed, en doen wat ze beloven. En hun eigen snellaad netwerk.

Jij doet alsof het alleen maar marketing is, maar dan doe je ze echt ruimschoots te kort.

De Duitse merken zijn ook altijd al goed geweest in marketing, dus daar ligt het niet aan.
@lekkaah: Het laatste waar Tesla goed in is zal marketing zijn. Dit is absoluut geen Apple tegenhanger.
@laptom: @willeme: het is geen geheim dat hij apple/google personeel wegkaapt..
https://www.rtlnieuws.nl/economie/home/zo-creeren-apple-en-tesla-hun-eigen-succes

“Tesla Store”.. Lol, Premium hoor..
@lekkaah: klopt. Daar heb ik zelf ook over geschreven op AB ;). Als Tesla zo slim is omdat te doen vraag ik mij af waarom de rest zo hopeloos achter loopt.
@willeme: Die Duitsers hebben geld als water, je zou dus 2 mogelijkheden kunnen benoemen;
1; de marketeers hebben zich verslikt – zij hebben de potentie van elektrische auto’s onderschat
2; de marketeers hebben zich niet verslikt – zij weten dat een elektrische wagen met hun logo op de kap niet aan zal slaan, of iig niet genoeg return on investment op zou brengen

Waar zij zich – en daar ben ik het met je eens – zeker in vergist hebben is in de (razendsnelle) opkomst/succes van Elon. Interessante discussie iig, en ben benieuwd waar (niet alleen ze germans) de ‘grote’ fabrikanten mee gaan komen in de komende jaren. En vwb het aanschouwen van een groot succes zoals die van Tesla, dat is altijd leuk/interessant om te zien.
@willeme: volgens mij is het antwoord op je laatste vraag; het daadwerkelijke belang van deze Duitse jongens, namelijk geld. Het grote geld komt nog altijd vanuit de olie-industrie. Dat is, ondanks de ontwikkelingen op het gebied van schone energie, nog altijd de industrie die aan de echte touwtjes trekt. Dat is misschien niet zichtbaar voor het grote publiek maar wel de realiteit. Logisch want zij hebben nog altijd giga grote reserves met olie, wat in hun ogen op moet. Dat is dan ook volgens mij een belangrijke rede waarom de ontwikkelingen zo langzaam mogelijk uit de Duitse hoek naar voren komen.
@lekkaah: en het ergste is, dat ze een crew en budget hebben dat minder dan 1/100 is dan wat de grote merken ieder individueel hebben. Er is nooit 1 cent uitgegeven aan commercials of advertenties.
@pramm: die laatste zin.. wait whut?
@lekkaah: Jep, heb jij wel eens een advertentie of commercial gezien van Tesla?
@pramm: marketing bestaat niet enkel uit wat je op treurpit ziet..
Beurzen/promoties/events, zgn tesla “shops” met apple-achtige taferelen, hell, die gast schiet zelfs een Tesla de ruimte in…. actief op social media (slim bekeken – goede doelgroep – tech fans etc)
@lekkaah: Ow, maar ik zeg ook niet dat ze geen geld uitgeven aan marketing. Overigens zijn hun tesla stores gewoon reguliere verkoop kanalen, net zoals een showroom van een dealer. Ze zien er alleen wat meer apple store achtig uit.
En natuurlijk staan ze op beurzen. Maar aan de media wordt niets gespendeerd.
@pramm: geen commercials in Nederland maar wel in Amerika etc.
@lenn29: voor zover ik heb begrepen ook daar niet. Wel een slimme contest waarbij derden een commercial konden maken en die zijn breeduit opgepakt door Social media, zelfs zo erg dat ze in de VS op tv kwamen zonder dat Tesla daarvoor betaalde.
@willeme: hoezo? als tesla nooit zo begonnen was, was de EV wss nooit zo groot geweest als dat ie nu is. Dat had ik graag zo gehad. Die elektro hokken vind ik maar 10x niks
@spykerboy: Serieus? Wat is er mis met een elektrische auto? Tuurlijk, bij een 911 GT3 is die motor erg gaaf. Maar of je Polo nu een driecilinder onder de kap heeft of een elektromotor, ga ik toch liever voor elektriek. Stiller, meer koppel, sneller en beter voor het milieu. 99% van de auto’s hebben een nietszeggende driecilinder, vierpitter of V6 onder de kap. Kan prima vervangen worden voor een elektromotor. Alleen maar voordelen.
@willeme: tja ieder zn smaak. Precies omdat hij stil is, is eigenlijk de grootste reden dat ik het niet wil. Als ik stilletjes wil vervoeren neem ik wel een trein ofzo. Voor mij is autorijden puur plezier. Iets wat ik helaas nog niet heb kunnen vinden in een elektrsiche auto, ondanks dat ik er al diverse gereden heb. Ik haal dan meer plezier uit een 3 pitter polo motor, moeten werken om snel te blijven rijden, de trillingen die het geeft, en bovenal het geluid van een 3 pitter is in mijn optiek altijd beter dan stilte (ik haat stilte namelijk).

Dat het beter voor het millieu is, maakt mij persoonlijk niks uit, al zouden wij allemaal elektrisch rijden doet dat niks af aan het millieu, energy word hier grotendeels toch nog uit kolen etc gehaald dus het is lood om oud ijzer. Laat ze eerst maar strengere regels maken voor luchtvaart en grote industriele bedrijven ipv ons als particulier met autos te pakken. Dat gebeurt alleen te weinig omdat wij niet tegenstribbellen en die grote bedrijven kunnen zich tenminste hard maken.
@willeme: Amen! Bij nummer 3: Elektrisch vs ICE motor. Een heel verschil en niet met elkaar te vergelijken
@shadowbroker: Niemand had de concurrentie een verbod opgelegd om een elektrische motor te gebruiken ;)
@willeme: De afwerking is voor de Model 3 best aardig, in de meeste reviews is men positief verrast. Technisch gezien beloven ze de alcantara hemel niet, maar ik zou ook flink pissig als ik foto’s zie op internet en ‘de mijne’ wordt ineens afgeleverd met een goedkoper stofje. Hier gaan we nog meer over horen..
@amg65: wie zegt dat het goedkoper is.
Zo duur is Alcantara ook niet. De sector brengt dat als luxe. Je ziet dat Tesla tegenwoordig op de model s en x kunstleer als duurzamer alternatief heeft, en dat vinden veel mensen uitstekend, en liever dat dan leer. Dus misschien zijn dat wel overwegingen met de stof van de hemel. Ben benieuwd hoe het op de lange termijn er beide uit blijft zien en of het van iets verdere afstand slecht uit ziet
@pramm: Of het daadwerkelijk goedkoper is weet ik niet, ik denk het wel. Maar het gaat om een ‘goedkoper ogend stofje’. Dit lijkt mij juist, gezien de ophef. En het is juist materiaal dat je van dichtbij ziet. Dit materiaal is zeker niet de standaard in deze klasse, maar je zet wel een standaard als je de eerste 2000 M3s aflevert met deze hemelbekleding. Mijn inziens een must om het interieur enigszins luxe te doen ogen.

Het kunststof leer ziet er nagenoeg hetzelfde uit, maar is van duurzamere kwaliteit. Deze hemelbekleding ziet er niet hetzelfde uit.
@amg65: Maar zoals je uit diverse antwoorden hier kan halen is het redelijk vergelijkbaar met de stof in een mercedes of bmw. Dus daarmee zeker geen slecht stofje dat niet overeen zou komen met een keurig interieur. Iedereen weet dat bij Tesla continue de modellen veranderen. Bij andere merken staat een model vast, wordt tot aan de facelift niets meer aan gedaan. Bij Tesla wordt continue gekeken naar veranderingen. Bij de Model S zijn bijvoorbeeld al wijzigingen van batterijen, stoelen, ophanging etc doorgevoerd. Ook het dak is bijvoorbeeld nu standaard uitgevoerd met glas. Alles of om te verbeteren of om de processen te optimaliseren.

Maar om nu te klagen omdat je nu een stof als hemel hebt in een Tesla Model 3 (en dus in de VS goedkoper dan een Mercedes of BMW), die je in deze auto’s prima had gevonden…. Volgens mij moeten deze mensen of achteraan in de rij aansluiten en wachten tot ze 100% zeker weten wat ze krijgen, of ze moeten juist blij zijn een van de eerste model 3’s te kunnen bemachtigen.
@amg65: Overigens ook nog zo’n fraai voorbeeld bij de Model S. Daar kwam op een gegeven moment een achterbank met hogere wangen, voor betere zit. Dus mensen die hun wagen al besteld hadden en ontvingen zonder deze upgrade waren ontevreden, want dat was niet eerlijk, dat Tesla dat net aanpaste nadat ze hun bestelling hadden gedaan. Mensen die wel deze upgrade kregen, waren niet tevreden, want de achterbank kon net iets minder plat dan standaard.
@pramm: Ik weet er alles van, immers onze tesla is geleverd zonder AP en Dual drive toen het al was aangekondigd ;).
@willeme: Wat mij voornamelijk fascineert van Tesla is dat zij de auto benaderen als een commodity. In principe zien ze auto niet anders dan een grote smartphone waaraan functionaliteit kan worden toegevoegd. Daar lopen traditionele autoproducenten, vaak logge trage bedrijven, behoorlijk achter. Maar soms gaat deze aanpak mis, zoals bij de productie van de model 3.
@willeme: Het is allemaal heel knap inderdaad, maar de combinatie van een vrij emotieloos product met die fanatieke fanbase is voor mij totaal niet aantrekkelijk. Ik heb vorig jaar een uitgebreide proefrit gemaakt en was echt bereid om overtuigd te worden, maar het deed me niks. Ik wacht op de eerste echt goede EVs van BMW of Porsche of zo.

Naar mijn idee zijn vooral mensen die eigenlijk niets met auto’s hebben Tesla-fan. Op vakantie heb ik nu een Nissan X-Trail als huurauto en als je niets anders dan dat gewend bent, ja, dan is een Tesla echt geweldig. Maar dat heeft niets te maken met wat autorijden voor mij opwindend en interessant maakt.
@frederik: jammer dat je tesla-eigenaren in een hokje duwt van “geen autoliefhebber”. Je maakt namelijk een logische fout (zoek maar eens op “no true Scotsman”). Logische fouten zijn onfair en maken mensen kwaad. Niet doen.

Ik kan me niet inbeelden dat ik zo’n kapitaal zou stukslaan op een auto als ik niks met auto’s had. Mensen die niks met auto’s hebben gaan met de trein.
@djim: Voor een ondernemer is een tesla lang zo duur niet. Soms zelfs goedkoper dan een golfje. Dan is het opeens heel veel auto voor je geld.
@lekbak: inderdaad. Heel veel auto voor je geld. Daar is toch niets mis mee? Wat wil je eigenlijk nog meer? Minder auto voor meer geld? Een Tesla is me al duur genoeg hoor :-p
@djim: Niks mis mee. Maar dat is wel een reden voor mensen die niks met auto’s hebben om zo’n bedrag op een auto stuk te slaan.
@djim: mee eens, ik wordt een beetje moe van die hokjes mentaliteit. Je kunt autoliefhebber zijn en op verschillende momenten verschillende behoeften hebben. Ik ben petrolhead maar heb ook verschillende beweegredenen per moment.
Voorbeeld ; Porsche voor het weekend en Tesla voor woon werk. Waarom niet, dit zou 1 en dezelfde persoon kunnen zijn. Iedereen kan op dit forum zn ei kwijt maar ik verbaas me soms over alle hokjesgeest en kortzichtigheid
@frederik: kijk! Een echte AB petrolhead!
@willeme:
Helaas kan ik het in dit geval niet bepaald eens zijn met Willeme. Het is idd bewonderingswaardig wat Tesla voor elkaar heeft gekregen in de afgelopen jaren, maar daar zitten wel wat kantekeningen aan. De voornaamste reden dat Tesla dit gelukt is tot zover is dat ze begonnen zijn als nieuw, hip tech-bedrijf met een overduidelijke underdog positie. Hierdoor hebben ze klanten gekregen die veel van het bedrijf slikken. Geen enkele andere autofabrikant was met dezelfde missers weggekomen.

Om je overige punten even bij langs te gaan.
1: Hartstikke leuk die superchargers, maar daar zijn er maar een paar van in NL, in normale steden zijn er gewoon te weinig laadpalen, zeker als je geen eigen parkeerplaats hebt. In mijn situatie zou dit bijvoorbeeld betekenen dat ik elke dag langs zo’n supercharge station moet en mijn totale reistijd met zo’n 30 minuten per dag verlengt wordt.

2: Het is geen lelijke auto, maar qua design moet ik zeggen dat een Q7 mij meer doet dan een model X. De model 3 heb ik nog niet in het echt gezien dus nog geen echte mening over kunnen vormen qua design.

3: En als je voor de keuze zou staan tussen die auto’s zou jij dan voor de Tesla kiezen? Ik niet.

4: Again superleuke gimmick, niks op aan te merken (al zou ik naar de RS6 gaan kijken).

5: Blijkbaar is de Mission-E nog niet zover dat hij de showroom in kan. Porsche zal niet wegkomen met missers en fouten zoals Tesla’s die hebben. Het moet perfect zijn.

6: Autonoom rijden gaat niks worden, zolang er nog ingegrepen moet worden in onverwachte situaties zal het er alleen maar gevaarlijker op worden, hoe minder je hoeft te doen, hoe groter de kans dat je in slaap gaat vallen of andere dingen gaat doen.

7: Top!

En idd afwerkingsmissers zijn verschrikkelijk, als je 5000dollar neerlegt voor een premium interieur en je krijgt iets anders geleverd dan op de afbeeldingen te zien was toen je de boel kocht “omdat dat altijd al de bedoeling was” dan zou ik dat behoorlijk verschrikkelijk vinden ja. En misschien liggen ze ook wel onder een vergrootglas, maar dat kunnen ze weten en op acteren. Maar deuren die zichzelf tegen het plafond in een parkeergarage gooien? Kom op, dat is gewoon een gigantische misser. Tesla’s lijken ergens tussen rijdende prototypes en productieauto’s in te zitten.

En dat de andere fabrikanten geen submerken neerzetten is simpelweg omdat ze er niet mee weg gaan komen als ze een sub-standaard product gaan afleveren, de technologie is gewoon niet zo ver dat een GM/VAG/Etc. alle auto’s afleveren met een EV-aandrijflijn.
@thundernet: Ik ben het helemaal met je eens.
@thundernet: Helaas kan ik het hier ook echt niet met jou eens zijn, en blijkt dat je geen enkele ervaring hebt met rijden in een EV, laat staat een Tesla:
1. Superchargers hoeven er in Nederland niet enorm veel te staan. Nederland is bizar klein en geen doorreisland. De hoeveelheid superchargers op dit moment is een significant aantal gezien de nog vrij beperkte hoeveelheid Tesla’s op de weg. Zeg eens, welke partij komt enigszins in de buurt van de Tesla superchargers wereldwijd? Daarnaast heeft Tesla een bizar aantal destination chargers uitgerold. Dat zijn reguliere laadpunten die op kosten van Tesla bijvoorbeeld bij bedrijven, hotels, restaurants etc zijn geplaatst. De ondernemer neemt zelf de kosten van de elektra voor zijn/haar rekening, met als enige voorwaarde dat Tesla klanten hier kunnen laden. Veelal zijn dit laders met 3x32A, dus je kan de auto daarop van helemaal leeg naar vol laden in ca. 4 uur tijd. Dus wanneer je een hapje gaat eten en 2 uur later in de auto stapt, kan je al wee 220 km rijden.

In normale steden zijn er inderdaad nog onvoldoende laadpunten. Maar let wel op, in veel steden kunnen mensen die geen eigen parkeerplaats hebben, bij de gemeente een publieke laadpaal aanvragen. Maar dit staat helemaal los van Tesla en daarom irrelevant in deze discussie.

2. Persoonlijke mening. Daarover kan je verschillen.

3. Velen op dit moment blijkbaar wel. Het rijgenot van een elektrische motor is superieur aan die van iedere verbrandingsmotor.

4. Nice, Maar geldt overigens niet alleen voor schoolkinderen. Zet een Tesla Model X in Stockholm op een plein en een veelvoud aan mensen gaat kijken wat het is. Of onderweg in Zuid Frankrijk, zelfs vele motorrijders die niet weten waar ze moeten kijken en hun duim opsteken. Was me in de audi tot op heden nog niet gebeurt. Idd leuke gimmick, maar geeft wel aan waar het naar toe gaat.

5. Net alsof Porsche, Audi etc geen fouten hadden in hun productie modellen. Volgens mij zijn ook daar diverse modellen getroffen door recalls.

6. Autonoom rijden met Tesla is nu al bewezen veiliger. Er zijn nu al landen waar de verzekeringspremie voor de Tesla’s omlaag gaat, mits je autopilot hebt. https://www.pcmag.com/news/357876/use-tesla-autopilot-lower-your-car-insurance-rates

7. Zeker top. Maar het bizarre is dat 6 jaar na dato en 8 jaar na aankondiging, de andere merken nog altijd niet mee kunnen gaan in de manier hoe Tesla de auto regelmatig van updates voorziet. Voor het merendeel van de auto’s moet je langs bij de garage voor software updates, waarvoor de dealer je het liefst een flinke rekening voorschoteld, want… er moest dan ook maar meteen een update in voor nieuwe kaarten, en ja… dat kost flink wat tijd bij de dealer en dus geld.
@thundernet: the voice of reason, danku.
@thundernet: Dan heb je niet begrepen waar de superchargers voor bedoelt zijn.
Ik kan met toch niet voorstellen dat dit op de site was verschenen als het over BMW of Kia ging. Dit is toch geen nieuws?
@Guggenheimer: Op zich is het wel nieuws dat er nu kennelijk klanten bestaan die daadwerkelijk een Model 3 voor de deur hebben.
@guggenheimer: meen je dat nou? als je 100.000 stukslaat mag je ervan uitgaan dat je op z’n minst het materiaal krijgt wat je verteld wordt..
Sterker nog, als dit bij een BMW was gebeurd dan zou er pas een shitstorm ontstaan, er is natuurlijk over het algemeen veel meer empathie voor een ‘kleiner’ bedrijf zoals nobele Elon Musk met zijn Tesla.
@lekkaah: Dat is het juist, dat is niet verteld. Bovendien is 100.000 zwaar overdreven. 60k dollars heb ik het meest gezien, dus inc alle opties op dit moment.
@lekkaah: Je slaat $40.000 stuk op een Tesla 3.
@laptom: eerste edities zijn helemaal volgepakt. 60-65K dus.
@guggenheimer: nou, ik zou het wel interessant vinden als er een artikel komt te staan over bijv BMW dat een premium nogwatnogwat leder op stoelen voor X-duizend verkoopt en dat het blijkt dat dat leder eigen hetzelfde is als het standaard leder.
@Guggenheimer: bij die fabrikanten zou dit niet gebeurd zijn. Ik kop hem even in.
Goh, dat materiaal van de laatste foto, dat lijkt wel wat je vind kwa bekleding in een aygo ofzo… top merk dat tesla zeg… NOT!
@spykerboy: Dat valt dan wel mee, vind ik…mijn collega’s E320 CDI en mijn E61 530D gebruiken dat materiaal ook voor de stijlen. Alcantara zie je juist bijna nooit.
@skinnybmw: Klopt, mijn E60 heeft het ook (of lijkt erop). Gezeik is ook niet terecht lijkt me, wel vreemd dat er twee soorten bekleding geleverd zijn en het productieproces dus gaandeweg is gewijzigd… Achja, net zoals de gemiddelde Alfa liefhebber zal de Tesla fanboy dit ongetwijfeld met de mantel der liefde kunnen bedekken. Als ik per sé een Tesla wilde zou t me ook niet boeien.
Koop dan geen Tesla als je niet weet wat je krijgt voor je geld, zo simpel!
@erik2907: je moet het natuurlijk wel eerst gekocht hebben, voordat je dit ziet eh
@nasty: de meeste mensen hebben dat ding juist blind besteld en aanbetalen ver voor dat ze wisten hoe die er aan de buitenkant uit ziet, laat staan de binnenkant
zo zie je maar weer, Amerikaans en premium zijn twee totaal verschillende zaken….
@dutchdriftking: gewoon een $65k Camaro ZL1 halen. Kwaliteitsgevoel is niet nodig bij dit brute apparaat.
@dutchdriftking: zal je mij kunnen uitleggen wat de betekenis van premium is?
@trust: Iets wat tussen de oren van badge-geile Europeaantjes zit. Premiumitus, schijnt helaas geen behandeling voor te bestaan :(
@mopar: ja precies! Marketing is het, het zegt niets over kwaliteit. (het was ook een kleine Troll ;))
Goh, verrassing zeg…
Deze snap ik even niet. Sinds wanneer heeft het gebruik van een ander “lapje stof” iets te maken met kwaliteit?
@chimaera: Je moet wat doen om je topic te laten lezen.

@ AB beetje selectief aub omtrent de nieuwe posts. Lijkt soms net de Privé hier.
En hoeveel mensen zijn hier zó verbolgen over dat ze de Tesla direct verkopen vanwege het gebruik van een ander, ‘inferieur’ materiaal op een raamstijl?
Je bent zelf ook wel echt een malloot als je 5000 dollar aan een fantast overmaakt die tegen je zegt: “ja dan krijg je iets met een stoel, iets met stof, en 2 usb uitgangen. Zo iets.”
Dan verdien je ook eigenlijk niet beter.
@hijman85: dat is wat AB er van maakt. Het Premium pakket stond keurig uitgelegd in de optielijst.
@hijman85: er zijn er nu ook die 50.000 aanbetalen na een ritje van 1,9 seconden in een roadster en zelfs die 250.000 overmaken om de eersten te zijn die deze roadster in 2020 krijgen.
Zolang die lap stof netjes gemonteerd is is er niks mis met de “kwaliteit” toch? Verder kun je er eigenlijk blind van uitgaan dat als leer of alcantara niet expliciet genoemd wordt, je dat dan ook niet krijgt.
Ik vraag me vooral af of ze bij Tesla nog steeds zo blij zijn dat ze dachten dat ze een hele reeks aan essentiële ontwikkeling en test procedures konden overslaan… Tot op heden heeft Musk zijn ongelijk gekregen. En ook een beetje naïef om te denken dat de grootste als Toyota, Mercedes etc geld aan nutteloze zaken verspilden…
@trustmeiamanengineer: dat schijnt dus expliciet genoemd te zijn. En gezien het feit dat het hier de dure versies betreft lijkt het me niet meer dan normaal dat je nakomt wat beloofd is…
Blind een auto kopen doe je toch niet? Als je dat wel doet moet je niet gaan zeuren achteraf
@lekkerlinksrijden: een auto moet je idd niet blind kopen; maar we hebben het hier over een stofzuiger met toelating voor de openbare weg… 😝
In deze klasse is alcantara ook niet echt de standaard. Qua TCO moet je ‘m eigenlijk ook meer vergelijken met een Golf maar dan sneller dan de GTI/R.
Ik vind dit echt gejank om niks. Typisch Amerikaans ook; gaan zeuren dat je geen Alcantara hemel hebt. En daarna; ‘oh, I’m sorry I thought this was America?!?’
@camber24: Dus, je betaalt 5000,- voor iets wat je niet krijgt en als je daar dan wat van zegt ben je een zeikerd?
@E34M5Touring: Waar stond dat je expliciet een alcantara headliner krijgt voor die €5000?

Het is zeker niet handig op deze manier, zou zelf ook pissig zijn.
@amg65: Je zegt het zelf al, jij zou ook over de zeik zijn. Mag de man die daadwerkelijk 5k extra heeft betaalt daar dan ook over zeiken? Want iedereen valt over elkaar om uit te leggen waarom niet. Maar als je dit zelf overkomt, bij welk merk dan ook, ga je ook zeiken. Ik wel in ieder geval.
Nieuw model, relatief nieuwe fabrikant die geen ervaring heeft met massaproductie… Dan weet je dat er een aantal zaken wellicht niet in orde zijn, gezeik is wat mij betreft dan ook niet terecht. Als de auto technisch gewoon goed is, zeik dan niet om zoiets futiels. Een 3 rijd je omdat je relatief betaalbaar elektrisch wilt rijden met goede faciliteiten, of je bent een Tesla fanboy (en die zeiken niet over een afwerking misser, da’s karakter). Als je een qua afwerking topwagen wilt: koop een conventionele Duitser of wacht tot de gerenommeerde merken een vergelijkbaar elektrisch totaalpakket aanbiedt.
In principe is het natuurlijk niet correct dat zo’n auto niet naar behoren in elkaar is geschroefd. Dat mag echt niet. Zelfs als Early Adopter is dat niet de bedoeling. Maar wacht even, er zijn genoeg vernieuwende auto’s met rampzalige betrouwbaarheid of kwaliteitsissues geweest. Daarin is Tesla niet de enige.

Het is dus vooral belangrijk dat het goed wordt opgelost.
Oh, trouwens. Dat “Twin-Leder” in een Audi of Mercedes. Ze noemen het leder, maar het heeft meer te maken plastic.

Sowieso valt het mij wel op dat de ‘eerste’ leeroptie in een ‘premium’ auto ook enorm nep aanvoelt. Net als een jaren ’90 Saab of Volvo aan de zijkanten van de stoelen hadden (alleen de zittingen waren leer). Van dat harde, snel glanzende en veel te sterk getrokken leer. Pas als je kiest voor het uitgebreide ‘natuurleder’, ‘nappaleder’, ‘valcona-leder’ of iets dergelijks, dan lijkt het nog wat. Maar dan ben je zo een paar mille bovenop de prijs van kunstleer verder.
Best veel topics voor een auto waarvan nog geen 1% afgeleverd is. Lekker overdreven.

Sensatie alom…

Ik lees voorlopig geen tesla nieuws meer, het wordt met de dag minder inhoudelijk.
@unknown234: ik snap het aantal topics wel, Tesla is een beetje het Apple (iPhone) binnen de autowereld, brengt hele wat teweeg en betekent heel wat verandering voor de toekomst met zich mee. Ik heb er verder ook niet veel mee…maar het verhaal van willeme spreekt boekdelen.
Veel zeggen dat de Tesla het snelst is in een “drag-race” tegen sportwagens. Ik zou eens een wedstrijdje willen zien tussen een Tesla en een Panamera (neem voor beide auto’s een zelfde vermogen) en doe 10 rondjes op de “Ring”. (Hallo Wouter!) Wie van de 2 zou het snelste zijn….? In een rood-licht-sprint is de Tesla sneller doordat hij alle koppel krijgt vanaf de 1ste centimeter. Algemeen geweten en zal altijd zo zijn. Maar ik wil een vergelijk op meerdere punten dan alleen rechtdoor….
@ericc: Dat legt de Tesla af. Absoluut. Sterker nog, alle sprints langer dan een kwartiel wordt lastig voor de Tesla.

Maar je kan je ook afvragen of het relevant is. Het prestatiepotentieel van een Model S P100D is dus heel toegankelijk. En naar de 100 km/u accelereren komt vaak voor. Nurburgring laptimer zijn niet bijzonder relevant (maar wel leuk!)
@ericc: Jij doet iedere dag 10 rondjes om de ring? In dagelijks gebruik….iets wat 99.9999999999% van de mensen doet kan gewoon niets een Tesla verslaan. Altijd leuk dat een auto “theoretisch” iets kan halen…maar dat je daar in de realiteit en het dagelijkse leven geen ene ruk aan hebt.

Kans is ook groot dat als je een fully loaded tesla kunt betalen, je vast nog wel iets leukers dan een Panamera in je garage hebt staan voor in het weekend.
@ericc: Een Tesla model S p100d doet een rondje Hockenheim op het ‘Sportauto’ testrondje 0,3 sekonde langzamer dan een VW Golf Clubsport.
Grootste ergenis van de testredacteuren was dat ze geen heel rondje op vol vermogen konden afleggen.
(Rondje van 1min16,3 sekonden)
Leuk dat het kan maar een Tesla heeft daarmee natuurlijk niets op een circuit te zoeken.
Als ik morgen een 4 deurs-wagen met +500pk wil zal het geen Tesla zijn.
Kan niet wachten tot hij aankomt in Nederland……
Tegenover Electrek heeft Tesla een reactie gegeven. Het automerk geeft toe dat er een wijziging qua materiaal heeft plaatsggevonden, maar dat dit altijd al de bedoeling was vanaf dag één.
Dus, klant 1 betaalt 5k extra en krijgt alcantara maar klant 2 betaalt 5k en krijgt de binnenbekleding van een Citroen C1. Maar goed, nitpicking natuurlijk. Je mag voor 5k extra natuurlijk ook niks verwachten.
Het tweede materiaal ziet er een stuk beter uit. Dat eerste is wat je op een €299 bank van Seats en Sofa’s vindt.
Hier in de buurt is iemand met een Tesla X.
Auto is al 2 keer terug geweest naar fabriek omdat ie het niet meer deed :)
Daar betaal je dan bijna 150k voor….
@gezondverstand: Dat hoort zeker niet. Maar is deze persoon ontevreden over de auto. Als je kijkt naar de klant en product tevredenheid dat scoort Tesla wereldwijd bizar hoog, ondanks de problemen hier en daar (overigens, andere merken kennen net zo goed problemen, Toen ik een nieuwe auto had, stond ik ook na 4 weken stil langs de snelweg, en service van Audi was ver te zoeken). Ik heb van mensen met een Tesla vernomen dat ze pech hadden en dat er binnen 2 uur een flatbed aan kwam, met daarop een vervangende tesla. Zelf waren ze al weer onderweg, terwijl de eigen auto nog op de flatbed moest worden gezet. Dit was overigens toen ze op vakantie waren in Zuid Frankrijk. Na een paar dagen kwam de auto keurig netjes retour bij de camping. Daarvoor betaalt men dan die 150k.
@pramm: Ze leggen hun klanten in de watten en zo hoort het ook.
Bij Audi heb je een LEVENSLANGE mobiliteitswaarborg (inbegrepen) waar bij pech een wagen die, maximum één categorie onder uw wagen ligt ter beschikking gesteld wordt.
Voorwaarden: fabrieksonderhoud binnen het net en in principe moet het het product zijn die faalt.
Jammer als die faciliteit niet correct werd uigevoerd.
Kan he. Als je iets koopt zonder het gezien te hebben…
Allemaal uiterst lovenswaardig wat Tesla doet, maar nu effe praktisch.
Een Tesla verbruikt gemiddeld 1316.9€ bij 30.000km aan electriciteit.
Dat goed oud blok in die A4 2318,4€ ook bij 30.000km + adblue en met twee tankbeurten verder sta je in het zuiden van Spanje.
8 jaar waarborg op de batterijen en dan?
Ik weet dat we er naartoe gaan, voor mij geen probleem, maar het gaat ons veel geld kosten.
Om niet te spreken van die hybride wagens, 30 km electrisch en dan verder op benzine.(en ze krijgen ze verkocht)
Waarom voeden we geen CNG of LPG aan onze motoren, milieutechnisch ook ok.
@wimof: CNG en LPG produceren nog steeds gewoon C02 in hun verbrandingscyclus, hoor… bij electra heb je tenminste de mogelijkheid om voor groene stroom te gaan (of je dat dan wel of niet doet laat ik in het midden).
@bara: Jammer genoeg heb ik vanmorgen duiding gekregen over opwekken van groene stroom. (waaraan ik ten volle mijn steun verleen) en het gedeelte dat ze niet goed weten hoe ze het correct moeten oplossen.
Kernenergie, gascentrales (zullen ze in Groningen terecht niet blij mee zijn) bruinkool (nog zo een verschrikking)
Opslag in thuisaccu’s (maar met eentje laadt je je Tesla niet op)
Invoer vanuit het buitenland ( heel hypocriet) Frankrijk kernenergie.
We kunnen aan ons wegennet en infrastructuur nog heel wat wijzigen om CO2 naar beneden te halen.
Mooie propaganda weer! Had de Tesla maar een V8 he 😜
We zijn echt te verwend met zijn allen. Wat een gezeik
Tesla wordt binnen een paar jaar compleet overrompeld door de Duitsers!
Ga er maar vanuit dat hun alles op alles aan het zetten zijn. Goed werk heeft nu eenmaal tijd nodig.

En daarbij ik heb het al eens geschreven dat batterijen ook geen klote waard zijn voor het milieu.

Elektrisch wordt de toekomst zeker waar, maar niet in het geval van batterijtjes in serie zetten.




Bla bla bla bla, het zijn gewoon slecht afgewerkte auto’s.
Bla Bla Bla. Had anders eerst een proefrit gemaakt,.. Ohnee wacht. Dààr wilde niemand op wachten. #First roepen is nog steeds hip. En als je niet #First mag rijden, dan maar #First klagen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).