
De titel van dit artikel klinkt aantrekkelijker dan deze Tesla Model 3 update eigenlijk met de elektrische auto doet.
Meer actieradius voor je Tesla Model 3 aan de hand van een update? Natuurlijk teken je daarvoor. De Amerikaanse autofabrikant is begonnen met de uitrol van software update 2020.48.12 voor de Model 3. In het geval van de Standard Range en de Long Range varianten krijg je er ook meer actieradius voor terug.
Software update
Er is wel een kleine maar. Die extra kilometers zijn net als de trucjes van Hans Klok een illusie. De software update zorgt er namelijk voor dat de Tesla Model 3 nauwkeurig de actieradius kan weergeven. In de praktijk komt het erop neer dat je dus meer resterende kilometers op het display ziet dan je gewend bent. Met andere woorden, je kon voorheen ook al ‘verder’ rijden, maar Tesla was wat conservatief in het mededelen van de resterende actieradius. Die komt nu dus meer overheen met de werkelijkheid. Op Twitter laat een Tesla-rijder weten dat zijn Model 3 er 9 mijl (14,48 kilometer) heeft bijgekregen in vergelijking met de situatie vòòr de update.
Van 77 kWh naar 82 kWh
Overigens is Tesla momenteel bezig met een hardware transitie voor de Model 3. Vanaf modeljaar 2021 krijgt de elektrische auto een 82 kWh accupakket. Tot op heden had de Model 3 een 77 kWh accupakket. Omdat de autobouwer nog midden in die transitie zit zijn er ook geluiden van mensen met een modeljaar 2021 Model 3 die nog wel een 77 kWh accu hebben. (via Electrek)
Een sigaar uit eigen doos dus.
Beter als een sigaar weggeven. (Domme financiele keuzes maken…)
@nissanfairladyz: dan
@nissanfairladyz: Besser als
De update is er alleen voor MY2021, dus met de nieuwe grotere accupakket, vrij logisch dus.
https://teslascope.com/teslapedia/software/2020.48.12.1
Klopt. Ik heb deze update ook binnen (Model 3 uit 2019) en de range na opladen is ongewijzigd.
toch mag ik hopen dat 5kw meer dan 9 mijl meer range geeft…of is het dat er een grotere reserve in de accu zit zodat je accu het ‘langer’ volhoudt.
@mcshine: ze hadden dus het accu pakket er al wel ingezet maar de software nog niet af…
Graag juiste en complete feiten in de artikelen, dit gaat inderdaad alleen over de nieuwe model 3 modellen.
En ook weer niet eens allemaal begrijp ik.
Ben toch blij dat ik er niet in hoef te rijden.. steeds bezig zijn met hoever kan ik nog? Daarbij als je 130 rijdt ipv 100 is er van die 400km range nog max 250 over.. Dus geldt t sowieso niet. Reden we eerst 3.5 uur naar de Eifel is dat nu 5(!) uur omdat we altijd moeten laden en (veel) langzamer moeten rijden.. pfff.
Grappig dat al de zogenaamde petrolheads altijd lopen te klagen dat ze langer in de auto moeten zitten als ze elektrisch zouden moeten rijden. Alsof je een hekel aan autorijden hebt.
We hebben absoluut geen hekel aan autorijden….
We hebben wel een hekel aan onnodig stilstaan en telkens op je range gefocust moeten zijn.
@Ben: gewoon een 100D kopen. Haal je de Eiffel makkelijk mee.
Elke minuut in een Tesla lijkt me een kwelling, wat een doodskist is dat binnenin.
Ben laatst eventjes elektrisch naar Wolfsburg gereden. Ik was niet eens met een volle batterij vertrokken, reed nu 130 in plaats van de gebruikelijke 145 en deed er 4 uur over terwijl ik er normaal gesproken 3,5 uur over doe. Het verschil in reistijd is helemaal niet zo groot.
Het zijn altijd de mensen die zelf geen EV hebben, die het hoogste woord hebben over hoe het is om een EV te hebben. Tijd voor een kleine reality-check: vanuit Utrecht is de Eifel inderdaad een kleine 3,5 uur rijden over 307 kilometer. Als je een Model 3 100% oplaadt (en dat mag prima bij roadtrips), dan staat er een range van 480km op je scherm. Als je dan inderdaad wat steviger doorrijdt met de genoemde 130 ben je daar na een km of 300 doorheen weet ik uit ervaring. Dat betekent dat een tussenstopje van 10 minuten aan een Supercharger voldoende is om het met het grootste gemak te halen. Geen 5 uur dus, maar 3u en 45m… overdrijven is ook een vak zeg. Enorm probleem inderdaad dat ‘altijd moeten laden’!
@Pascal: precies dit dus! Weet niet hoe je daar 5 uur over kan doen..
@Pascal: wij moeten bij Wittlich zijn. Daarbij is de Eifel niet VLAK zoals NL. En we hebben geen long-range. Daarbij is t ook ech langer wachten dan 5 min aan de Superchargers en je moet daarvoor echt de snelweg op en af. Dus ook extra tijd hoewel.ik ook geen hond meer aan de pomp langs de snelweg zie tanken. Daarbij rijden wij met volle belading..dus echt max 250km haal je. Met winterbanden nog minder. Daarbij is auto nu al (binnen 54dkm) al 4x teruggeweest naar garage. Hiervoor altijd diesels gehad Frans/Duits en nihil problemen.. Nee dit is echt een minder product..ben wel.benieuwd hoe t is bij de andere electro autos uit Duitsland, Korea enz. Hebben die ook zo vaak problemen?
Jammer dat je een slechte ervaring hebt, misschien heb je een maandagmorgen exemplaar te pakken. De mijne (LR AWD) is tot nu volkomen probleemloos, heerlijke auto. Ook als je maar 250km haalt zou 20 min superchargen nog steeds ruim voldoende moeten zijn om er ff 100km bij te laden. Ik heb daardoor nog steeds geen idee hoe je ook maar in de buurt van de 5 uur reistijd komt. Overigens reed ik hiervoor 20 jaar BMW en heb ik menige gepeperde reparatie afgetikt. Vliegwielen, kettingspanners, pingelsensoren, waterpomp, you name it; vele duizenden euro’s aan bekende problemen en coulance ho maar. Mijn ervaring is daardoor tot nu toe precies het omgedraaide van wat ik bij jou lees.
mooi om te zien dat anecdotal evidence beide kanten op dus geen reet zegt over het echte gemiddelde…😉
@Pascal: als je130 in Duitsland in de categorie “stevig doorrijden” plaatst, dan pas je inderdaad prima in een EV. Maar dan wel rechts blijven rijden svp.
Hoe kom je aan 5 uur? Als je met de temperatuur van vandaag van Utrecht naar Stadtkyll in de Eiffel rijdt dan doe je daar 3 uur en 11 minuten over als je de Tesla met de kleinste accu hebt: je moet 21 minuten laden.
@tvr1974: ik haalde er makkelijk 300 km uit met 140 op ACC. Al had ik niet de 19”, daar ligt het verbruik echt een stuk hoger van.
@tvr1974: dit is gewoon gelul
en daarmee mensen langer op de weg zitten en dus meer mensen op de weg en volgens de Messias Johan Cruijff: meer files! Hij zei ooit: als we harder gaan rijden, dan zijn we sneller van de snelweg af en hebben we minder files
Wanneer updaten ze dat hele interieur en afwerking en oja bouwkwaliteit?
Vorige maand (https://www.teslarati.com/tesla-model-3-refresh-starts-us-deliveries-video/). Bouwkwaliteit is bij de Model S, X en 3 de laatste tijd (sinds 2019) meer dan prima op orde. Model Y was bij de start absoluut bedroevend, dat trekken ze hopelijk snel bij.