• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tesla Model X is officieel & elektrisch

Auteur: ricardo, gepost 10 februari 2012 om 07:44 – 31 Reacties

Elon Musk looking at things

De derde modelvariant van Tesla is een feit! Vannacht werd de Model X gepresenteerd op een evenement in Los Angeles en we hebben alvast een berg livefoto’s klaarstaan.

Deze nieuwbakken crossover vertoont veel gelijkenissen met de Model S, de elektrische sedan die in juli wordt uitgeleverd, en dat is zeer logisch. Bij de ontwikkeling van de Model X hebben ze het onderstel van deze EV namelijk als basis genomen. Het verschil is echter dat de Model X ook met 4WD kan worden uitgerust, terwijl de Model S louter over achterwielaandrijving beschikt. Verder is 60% van de onderdelen gelijk aan de ‘S’. Tja, waarom zou je onderstelmeuk twee keer ontwikkelen? Zeker voor een nieuwkomer als Tesla is dat haast niet te doen.

Het meest opvallende aan deze auto is natuurlijk het scharniermechanisme van de achterdeuren. Deze klappen omhoog, en vouwen daarna gedeeltelijk op. Falcon-style, aldus Tesla-koning Elon Musk. Ietwat onpraktisch in parkeergarages, maar gaaf is het zeker. De Crossover biedt verder plaats aan zeven personen en door het ontbreken van een verbrandingsmotor heeft de Model X twee plekken om koffers te dumpen. Uiteraard is het dashboard weer voorzien van een bemmend aanraakscherm in formaat XXL.

Tesla Model X

De richtprijs voor de Model X is ongeveer 60.000 dollar (€45.000) terwijl de duurdere versies -met een grotere range- kunnen oplopen tot 90.000 dollar (€68.000). Aangezien het gewicht van de Model X hoger komt te liggen dan de Model S zal de range van de beschikbare accupakketten (260, 370 en 480 km) ongeveer met 10% afnemen. Maar hé, een topmodel dat meer dan 400 km ver komt? Well played, Elon. Daarnaast heeft Musk aangekondigd dat er een Performance-versie komt die zonder herrie in 4,4 tellen naar 96 km/u sprint.

Nu nog even zorgen dat je deze Crossover “met meer binnenruimte dan een Q7 en een snellere acceleratietijd dan een Porsche 911” zonder problemen op de markt krijgt. Tijd om kassala te laten rinkelen, want de verkoop van de Model S moet ook nog beginnen. Begin 2014 zal er een productie-Model X op de markt verschijnen dat amper afwijkt van deze alpha-versie.

Hieronder de foto’s die zojuist door Dutchman in LA werden geschoten toen de Model X voor het eerst het levenslicht zag, waarvoor dank!

UPDATE: Jongens, kan iemand Elon Musk even helpen met zijn ‘frunk’? Ze krijgen hem niet open.

Ook interessant!

  • Video: Tesla Model 3 doet bobslee na
  • Tesla maakt Model S en Model X kneiterduur
  • Tesla maakt Model 3 en Model Y nu ook kneiterduur
  • De nieuwe Tesla Model S is nog steeds niet af

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Elon Musk, model-x, SUV, Tesla, Vleugeldeuren

Vorig bericht: « Audi TT-RS Plus: 360 pk en een achtervleugel
Volgend bericht: Pagani Zonda S met aftermarket velgen. Heiligschennis? »

Lees Interacties

Reacties

  1. dustie94 zegt

    10 februari 2012 om 07:51

    Ziet er niet verkeerd uit!

    Login om te reageren
  2. boxster zegt

    10 februari 2012 om 08:02

    Ziet er zeker niet verkeerd uit! Ik ben wel benieuwd wat voor effect de vleugeldeuren op de stijfheid van de carrosserie hebben, en of de voordelen wel opwegen tegen de nadelen (parkeergarage, hoofd stoten?).

    Login om te reageren
    • desoper zegt

      10 februari 2012 om 12:50

      @boxster: Toch lijkt het naar buiten slaan van de deuren mee te vallen op foto 07. Denk dat je met deze ruimte ook een normale deur nauwlijks ver genoeg open kunt krijgen.

      Login om te reageren
  3. ricardo zegt

    10 februari 2012 om 08:23

    Het 4WD-onderstel:

    Login om te reageren
  4. Megakix zegt

    10 februari 2012 om 08:32

    Beetje de Mazer Kubang (Kabang, whats in a name…) lookalike. Jammer dat het geld op is en de investeerders nu ineens de ‘politike foutgeïnformeerde emissievrije wereld doctrine’ links laten liggen door wat economische issues…

    Login om te reageren
  5. hahahi20 zegt

    10 februari 2012 om 08:37

    die voorkant is wel een beetje gejat van neuzen die ford nu op de markt gaat brengen, zoals focus st en 2013 mondeo

    Login om te reageren
  6. Dimglor zegt

    10 februari 2012 om 08:40

    Ziet er nog redelijk goed uit… Ik zou wel sowieso voor de Model S gaan… Die ziet er gewoon veel beter uit… Wat wel enorm opvalt is dat scherm van voor… Man man zo’n groot scherm! :o
    Verder vind ik die deuren redelijk nutteloos… Vind ze trouwens ook al niet staan op een sls, dus hierop zeker niet…
    Ik vind het eigenlijk wel straf dat een bedrijf die voor de moment geen auto’s verkoopt (als ik me niet vergis is de roadster al uit productie….) toch nog naast de Model S, een model X kan uitbrengen… Of hebben ze al zoveel geld van die Model S ontvangen als voorschot misschien?

    Login om te reageren
    • 72bug zegt

      10 februari 2012 om 09:25

      @Dimglor:

      Check mijn reactie hieronder, ben vergeten op reply te drukken..

      Login om te reageren
  7. 72bug zegt

    10 februari 2012 om 09:24

    Elon Musk heeft volgens mij qua geld niet veel te klagen, en dus ook zodoende genoeg reserve denk ik. Wikipedia: net worth: 1.9 Billion…

    Login om te reageren
    • Dimglor zegt

      10 februari 2012 om 12:38

      @72bug: Mja dat die man misschien rijk is tot daar aan toe, maar de hoofdreden van een bedrijf is volgens mij nog altijd winst maken…

      Login om te reageren
  8. midasracer zegt

    10 februari 2012 om 09:28

    Wat een lompe auto, het lijkt wel een BMW X6 van achteren. Ik mag hopen dat het ding van lichtgewicht kunststof of aluminium is gemaakt, anders loopt het leeggewicht met zo’n deurconstructie de spuitgaten uit.

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      10 februari 2012 om 09:34

      @midasracer: Meer een 5GT.

      Login om te reageren
  9. Dev zegt

    10 februari 2012 om 09:36

    Volgens mij zit er nu een ontwerper bij Ford eens aan z’n hoofd te krabben of hij niet toevallig de verkeerde persoon ge-e-maild heeft.

    Login om te reageren
  10. henkz32 zegt

    10 februari 2012 om 09:49

    Dus daar is de Spyker Paris to Peking gebleven!

    Login om te reageren
  11. jippie zegt

    10 februari 2012 om 09:50

    Waarom nou die vleugelachterdeuren?????

    Login om te reageren
    • xilver zegt

      10 februari 2012 om 10:21

      @jippie: Waarom ook niet?

      Login om te reageren
  12. meneersander zegt

    10 februari 2012 om 09:54

    Kijken of deze auto op de markt komt voor dat de elektrohype over is.

    Login om te reageren
    • tborre zegt

      17 februari 2012 om 09:05

      @meneersander: ik vrees dat de echte hype nog moet starten … Momenteel is het vooral aan de ” groene jongens” maar eens er voldoende mogelijkheden zijn om snel te herladen zal ook ik niet twijfelen om het als alternatief te bekijken.

      Het feit dat er een electromotor inzit kan me dan niet schelen, wel dat ik potentieel goedkoper men kilometers kan maken…

      Login om te reageren
      • meneersander zegt

        17 februari 2012 om 16:11

        @tborre: ja, nee dat ben ik helemaal met je eens.

        Login om te reageren
  13. mightymike zegt

    10 februari 2012 om 10:04

    ben benieuwd of je überhaupt wel helemaal achterin kan zitten als volwassen man/vrouw, aangezien het net als de X6 of de A7 mega coupe vorm heeft?

    Login om te reageren
  14. thibault1234 zegt

    10 februari 2012 om 10:52

    Euchm vraagje, waar zijn de zijspiegels?

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      10 februari 2012 om 10:58

      @thibault1234: Zo te zien zijn het kleine camera’tjes.

      Login om te reageren
  15. jo0st zegt

    10 februari 2012 om 10:57

    Als ‘ie al in de showroom stond had ik ‘m gekocht. Tenzij ik dan al een Tesla S had gereden.

    Login om te reageren
  16. cossie300 zegt

    10 februari 2012 om 11:11

    is dat touch screen niet wat te groot of ligt dat aan mij ?

    Login om te reageren
    • frensj zegt

      10 februari 2012 om 11:43

      @cossie300: Ben ik met je eens… ik vind het eigenlijk helemaal niet mooi (vanuit deze hoek toch) het lijkt gewoon op een 22″ touchscreen dat bovenop de middenconsole gehangen is.

      Login om te reageren
  17. widodh zegt

    10 februari 2012 om 12:03

    Nog een video van de Model X: http://gigaom.com/cleantech/hands-on-video-with-teslas-electric-suv-the-model-x/

    Gaaf ding, maar ik heb niets met SUV’s, ik zou hem dan ook niet kopen. Doe mij mijn Model S maar.

    Login om te reageren
  18. Lucb zegt

    10 februari 2012 om 12:19

    Dat ziet er best goed uit

    Login om te reageren
  19. Tonnie zegt

    10 februari 2012 om 12:44

    Dat mag hier best rondrijden van mij hoor=)

    Login om te reageren
  20. theblackstig zegt

    10 februari 2012 om 13:01

    Lijkt best wel wat op die lelijke DeTomaso.

    Login om te reageren
  21. wimbers zegt

    10 februari 2012 om 13:31

    trailrated? :)

    maar serieus, zo’n bak, met vleugeldeuren en een plasma tv op zijn kant in je dashboard… doe ff normaal.

    de wielen zijn trouwens veel te klein voor het model. hij is uit balans..

    Login om te reageren
  22. therealcalover zegt

    10 februari 2012 om 15:07

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North