Het is geen verrassing, maar desalniettemin nog steeds welkom nieuws. Audi knalt een opleukkitje tegen de opper-TT aan, bestaande uit wat optische goodies en een kleine kietelbeurt voor het motorblok. De 2.5 TFSI levert in plaats van 340 nu 360 pk!
Wanneer een RS-model ergens achterin zijn levensfase zit, dan lanceert Audi nog wel eens een Plus-pakketje. Soms wordt de begrenzer iets hoger ingesteld, soms krijgt de auto in kwestie meer vermogen. In het geval van de TT-RS beide: behalve de 20 pk extra (dus geen 380 pk) ligt de Vmax van deze TT op 280 km/u. Ook het koppel stijgt licht, van 450 naar 465 Nm.
Het uiterlijk wordt opgekalefaterd middels een paar rode kleuraccenten in de Rotor-velgen, een spoiler achterop, zwartgekleurde uitlaten, en carbon spiegelkappen. Onder de motorkap vinden we tevens een carbon motordeksel, en in het interieur verraden de RS-Plus-badges dat je met de meest potente TT te doen hebt.
Leuk detail is dat je deze auto nog gewoon met een handgeschakelde 6-bak kunt kopen. Een bijzonderheid in een tijd waarin de MT’s langzaamaan uit de S/RS-modellen gewerkt worden.
Maar hoe presteert de 1.450 kg zware coupe eigenlijk? Met S tronic doet hij de 0-100 in 4,1 seconden. Wil je liever zelf schakelen, en je kunt dit accuraat, hou dan rekening met een sprinttijd van 4,3 seconden. Neem je de Roadster, dan liggen deze waarden repsectievelijk op 4,2 en 4,4 seconden. Het gemiddelde verbruik bedraagt 8,5 l/100 km. Wij wensen u veel succes om deze waarden te behalen!
De hamvraag is echter: komt hij naar Nederland? Voor wat betreft het vijfcilinder broertje van de TT, de RS3 plus, heeft Audi al laten doorschemeren dat dit niet gaat gebeuren. Is de TT hetzelfde lot beschoren? Als hij komt, mag je wel de portemonnee trekken: in Duitsland gaat hij niet de deur uit voor minder dan 60.500 euro.
Op foto 8 lijkt die van achter op zijn grote broer, de R8.
Leuk dat die leverbaar is als manueel maar het blijft een kappersbak
@4991:
Klopt. En hij lijkt ook op de A1, A3, A4, A5, A6, A7 én A8….
@4991:
Mmmmwhahahaha, kappersbak !? … heb je überhaupt al een rijbewijs, broekie, of ben je nog lekker op je Xbox in “echte” auto’s aan het racen.
@rechercheur: Die oude TT was echt een kappersbak, maar de nieuwe TT-RS inderdaad bij lange na niet; is ie veel te ‘scherp/stoer’ voor in het echt !
Wat een wanargument om dit een kappers of vrouwenauto te noemen. Kijk eens naar die styling en die dikke RS uitlaten, hou kan je dit nog een kappersbak vinden. Als je het nu zegt over een Copen of een andere kleine bolle tweezitter oke… Maar een auto met 360pk die zich van stilstand naar de 100 slingert tegen de 4 seconden aan. Stoere kapper of vrouw die daar zich in vertoond.
dé auto voor de mannenminnende metrosexueel…
maar daar is toch helemaal niets mis mee..
Met 360pk en pittige afstelling is het inderdaad geen kappersbak meer.
Dat er wat mis met je is om zoveel geld uit te geven aan TT is wellicht een andere, dubieuzere kwestie ;)
@bozewolf: Dat vind ik juist ballen hebben, gewoon door dat belasting heen bijten en alsnog dat ding lachend kopen.
ontopic .. wat moet je met zo’n opgekuisde VAGspruit als je een volbloed sportwagen met de motor in de juiste richting (en op de juiste plek) kunt rijden…
Ik noem een Cayman R, of 1M … in plaats van dit bad hairday gedrocht…
@integralechubasco: wat heeft de richting van de motor te maken met wegligging, rijgedrag, styling of prestaties??
Ik dacht dat zelfs de Miura een dwarse V12 had.
Maar er zijn ook genoeg hedendaagse sportievere bakken.
@vale46: de Miura heeft een slechte weglegging.
er zijn wel dwarsgeplaatste motoren met een goede wegligging (stratos, integrale), maar ideaal is in lengterichting want dan is het meeste gewicht gegroepeerd in het midden. Echte sportwagens hebben op enkele uitzonderingen na allemaal in lengte geplaatste motoren en belangrijkst van allemaal, de motor achter de vooras…
De TT is een auto op een platform waar ook de golf en consorten op gebouwd wordt, met alle consequenties wat opstelling van de motor betreft… Zou nooit maar dan ook nooit mijn keus zijn als ik voor een sportwagen van 70000+ euro in de markt was.
@integralechubasco: Ik denk dat de gemiddelde autoblog-rijder het verschil niet zal merken of een motor langs of dwars is geplaatst. De plaatsing van de motor (voor, midden achter) is vééél belangrijker en doorslaggevender.
Voor FWD&AWD is het het makkelijkste om dwars te plaatsen, AWD kan ook langs, en RWD is makkelijkst in langsrichting.
Als dit zo belangrijk is, dan moet je een S2000 hebben.
Veel geld voor een TT idd. Leuk ja maar voor dat geld koop je idd beter een 1M of Cayman, mss zelfs een Z4?
@voytekbe: een Z4 met 340Pk, dakkie eraf zónder als ‘kapper’ aangezien te worden, of gewoon de Coupéversie. Tuurlijk ben je dan 1 seconde langzamer op de 100kmh, maar met 5 tellen rijdt je ook iedereen er af (in Nederland).
Heeft MTM geen dikke versie van de TT RS gemaakt? Geen zin om zelf op te zoeken, het is al zo laat..
@rubenpriest: vroeg…het is vroeg als het 3:50 am is… ;-)
1450kg? Een 911 is nog lichter! En die zou ik liever rijden dan een dameskappersauto als deze. Ook al koop je 2 TT-RS Plussen voor één 911 Carrera S.
@Original_Arnoud: Quattro he …
@dawwg: Een Carrera 4S is 25 kilo zwaarder dan deze Quattro. En een 911 is toch wel een beetje groter.
Als je gewoon heel hard wil gaan voor niet TE veel geld en toch bij je klanten aan kunt komen zonder afgunst te kweken is dit een hele goede optie. Een cayman R is een stuk duurder en een 1M is imo gewoon ordinair. degene die het een kappersauto vinden hebben hem waarschijnlijk nog nooit in het echt gezien en al helemaal niet in gereden. Geloof me, er is weinig vrouwelijks aan..
@pexiges: nou ik vind dit ook best ordinair hoor met al die rode accenten en dat spoilertje.
@pexiges: +1
Wow ik wist niet dat die tt’jes zo snel waren ;o dat maakt m wel iets minder gay auto ;) t ziet er ook best wel dik uit zo :D
Voor de mensen die nog steeds kortzichtige verwijten maken dat dit een kappersauto is.. Als je eenmaal zo’n TT hebt gereden piep je wel anders.. zeer recent nog een fijne TT mogen rijden en geloof me.. dat is echt leuk speelgoed.. niks geen kappersauto aan.. het vorige model inderdaad wel.. maar het huidige model, en zeker in bovenstaande uitvoering is echt wel gaaf.
@ardonjr: Audi probeert zich aan dit idee van kappersauto te ontworstelen door er een zeer snelle motor in te hangen…het is simpelweg het uiterlijk. Niemand hoor je ook klagen over de prestaties / vermogen ?!
erm, de TTRS had altijd al een spoiler erop hoor ;) maar toch al leuk! de 340PK versie heb ik al tegen de 310 mee gereden zonder begrenzer, echt gave wagentjes!
@spykerboy: dit is een vleugel en geen spoiler. Een spoiler zit over de gehele breedte vast op de motorkap, of klapt omhoog vanuit de motorkap. Een vleugel zit met 2 pootjes en 2 boutjes op de motorkap geschroefd….
@Megakix: motorkap?
Dit of een Z4M…
RWD FTW :D
Maar die 5cil klinkt o zo geil!
Toch de Z4M!
Kleurstelling plus rode details in de velgen is natuurlijk wel foeilelijk, maar in mat grijs met een paar grijze titanium 19″ velgen, durf ik er wel mee voor de dag te komen. Laat die lutsers het dan maar een kappersbak vinden, terwijl ze zelf bijvoorbeeld een Hyundai i30 CW CRDi rijden ….
:-)
@rechercheur: Met andere woorden, je durft er alleen in gezien te worden als ie in een onopvallende (saaie Hyundai) kleur wordt geleverd.
@E34M5Touring:
Mat grijs, zoals bijvoorbeeld ‘frozen grey’ van BMW vind ik niet bepaald saai ….
@rechercheur: Zeg eerlijk. Grijs is saai, zeker voor zo’n auto. Zelfs mat doet me dan niet veel. Ik vind de nieuwe al een stuk beter dan de oude. Maar zoiets moet in RS6 blauw. Dat knalt, net als de auto.
@E34M5Touring: Frozen Grey is eindbaas. Space Grau ook.. Grijs kan heel gaaf zijn! :D
@kaasboerin: Mwah vind het persoonlijk niet supervet. Heb wel is 3 serie coupe’s zien rijden in die kleur. Ik heb een Paarse 5 serie en een Felblauwe Camaro. Grijs past dan niet echt in dat rijtje. Sterker nog, ik heb (even terugdenken) nog nooit een grijze auto gehad.
Als het dan geen kappersbak is dan is het wel een gigantisch ‘gaykarretje’ Had gehoopt dat er geen nieuwe kwam, maar omdat en zo veel dameskappertjes en gay-tjes zijn, komt er gewoon weer een nieuwe. Klef bakkie…
@prominent: Inderdaad, blijf maar lekker rijden in je 80pk civicje.
@kaasboerin: nee een VW Caddy 1.9 TDI :D
@prominent: moet je gelijk geven, als echte man rijdt je hier natuurlijk niet in, tenminste als 1ste auto niet.
@The360box: zo is dat :D
De TT-RS heeft standaard toch reeds dezelfde spoiler (in dit geval echt een ‘spoiler’!):

Blijf de TT nog altijd een prima coupé vinden. Zelfs als 2.0 TFSI met 211 pk in iets meer dan 6s naar 100. Mag een matig imago hebben maar wat een interieur en prestaties!
@StijnB: Ja dat viel me ookal op, denk dat de persoon in kwestie dat niet wist hoop ik..
Iets te veel sjonnie naar mijn idee.
Veel geld voor weinig auto..
De prestaties zijn in ieder geval niet slecht en daar moet hij het vooral van hebben. Dat kappersverhaal komt natuurlijk weer van de hoop scholieren die hier zitten;-).
CTRL-F “kappers” 13 resultaten, maar goed, het blijft een TT en ondanks zn toppresaties en brute uiterlijk blijf ik het toch ook een kappers ding vinden, en weet niet goed waarom.
Gisteren de TTRS opgehaald… helaas niet de plus versie en dus ‘gewoon’ 340 PK. Wel mooi in Sepang. Laat mij maar kapper zijn.
@Joerek: Chippie voor 900 euro en je hebt 400+ pk. Enjoy! ;)
lijkt me erg leuk om te rijden… Maar als ik die kon betalen, zou ik die kopen van mijn eigen geld? No way..
Denk dat ik voor een mooie gebruikte 997 zou gaan. Saai? Misschien.
Wel knap trouwens: foto’s zijn gemaakt op 12 02 2012… Het gaat om details Audi!! :p
Altijd lekker, 360 pk in je “Audi Golf Coupé”. Blijft lekker smoelen..
@Darahan: Wat blijft toch iedereen roepen dat deze op het golf platform staat. Dat was zo bij de TT mk1, maar deze al niet meer, deze staat op uniek aluminium space frame…
@Joerek: en zo worden er een hoop auto’s ‘kapot’ gepraat…
@Joerek….Wat je zegt is niet waar. De TT staat wel degelijk op een Golf platofrm (Golf 6) net als de A3. Vandaar dat in de A1 (polo platform)A3, TT en de Golf de motoren dwarsgeplaatst zijn. Het ASF (Aluminium SPace Frame)heeft niks met het onderstel van doen maar is een techniek voor gewichtsbesparing in de carrosserie. Het behelst hier dus een lichtgeweicht kooiconstructie die onderdeel is van de carrosserie en waaraan deuren etc bevestigd zijn.
Ik heb het al eerder gezegd volgens mij, maar ondanks de negatieve kritieken hier, is deze auto sneller bij het stoplicht dan een C63AMG, CL63/65AMG, SL63/65AMG, E63AMG S63/65AMG, BMW M5/M6/M3/1M en Audi RS5/RS6/RS4/RS3/R8 V8.
Kan je wel een kapper zijn, maar je rijdt alle ‘bazen’ er wel uit.
@jeanclaude: Cijfers zijn leuk, maar niet alles. Dit is een pittig geprijsde bak. Als ik serieus geld uit zou geven, dan zou ik daar ook een serieuze wagen voor terug willen. Dit ziet er uit als een speelgoedautootje.. Dan kunnen de cijfers mooi zijn, maar ik zou ‘m niet kopen.
@baasbas: Jij snapt het. ^O^
@dawwg
geen quattro maar haldex
@ytrewq: Weet je wel wat haldex is?
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
De TT heeft een eigen ASF body die totaal niets met een golf te maken heeft.
Dat de aandrijf techniek het zelfde is, heeft met het “Baukasten” principe te maken.
Als je echte kerel met ballen ben dan zou het geen probleem moeten zijn om hier in te rijden.
De meesten die hier roepen dat het een kappers of Gay auto is zullen er zelf ook wel uit zien als van die glad geschoren homofiel-tjes die uren lang voor de spiegel staan.
Ja, en dan moet je zeker niet in een TT gaan rijden om mensen helemaal aan het twijfelen te brengen wat je geaardheid is.
Wat een lellekerd is dit…Geen woorden voor.
@4991
haldex is een systeem van volkswagen dat kracht stuurt naar achterwielen bij verlies van tractie of bij het accelereren.
@ytrewq: Je snapt het maar waarschijnlijk heb je het eerst opgezocht anders had je de andere mede ab-gebruiker niet zo verbeterd.
@4991
Ik had het eerst getikt en later opgezocht of ik niet voor paal stond voor als het fout was;)
Van het grip verliezen wist ik dat haldex hielp, accelereren had ik van internet.
kleine vermogenswinst, maar wel donders snel! 4.1 sec. naar de 100 km/u is vergelijkbaar met de instap 911. Ziek…