Tesla Model X te zwaar voor New Yorkse brug

Auteur: , 58 Reacties

Milieuvriendelijk rijden is leuk, maar je mag niet met die mastodont over de brug rijden.

Tesla-model-X

Over de nieuwe Tesla Model X is al veel gezegd en geschreven. Veelal negatief, mensen vinden hem niet zo mooi, druk ik me positief uit. Ook de achterste vleugeldeuren zijn een geval apart. Het duurt volgens onze Wouter bijna een halve minuut om ze te openen en te sluiten, wat best naar is als je een beetje haastig weg wil rijden. Verder vinden we hem vooral niet mooi, maar dat had ik al gezegd.

Maar nu is er nog een probleempje met de Tesla. Vanwege zijn formaat en dat enorme accupakket is hij zo zwaar, dat hij in elk geval in New York niet over de Brooklyn Bridge mag rijden. En da’s best een dingetje, want NY is een goede afzetmarkt. Er geldt namelijk een gewichtslimiet van 3 ton voor die brug, 3000 metrische kilo’s dus. En de Model X is zwaarder. Niet heel veel, maar toch. Kijk maar, op dit stickertje staat zijn gewicht.

zware-tesla

En dit is het bewijs dat Elon dus met een andere auto naar zijn stulpje in the Big Apple moet.

limiet

Zo heeft ieder land zijn problemen. Bij ons heb je milieuzones, in de VS zijn ze ineens tegen obesitas. Maar goed, het is nog altijd beter dan in Singapore, waar je gewoon voor de uitstoot van je EV moet lappen!

UPDATE: het betreffende rijklaar gewicht van de Model X is ongeveer 2450 kg, de 3070 kg is z’n maximaal toelaatbaar gewicht inclusief “vracht” en alle passagiers. Daar kom je niet snel aan, misschien wel met vier corpulente Amerikanen en dito boodschappen. Maar goed, dat is niet waarschijnlijk.

Met dank aan David voor de tip!



58 reacties

Holy f*ck das hummer zwaar
@papa: Dat is zelfs zwaarder dan een Hummer H2 (van de eerste generatie dan) die weegt rond de 2960kg uit mijn hoofd
@mclarenf1lm: dan mag een gemiddeld amerikaans gezin in een grote suv ook niet over de brug? Is inderdaad wel een hoog gewicht. Zal aan de 4 automatische deuren liggen?
@stanny: Hij weegt ook geen 3.000kg.
Tekstenschrijvers op AB zijn lui en doen zelf geen onderzoek.
@stfu: hoho, nu ben je zelf lui en doe je geen onderzoek!

Maar goed, we hebben inmiddels een update geplaatst. Thanks!
@autoblogger: uh, ik wist het gewicht al hoor. Moet ik alles voorkauwen dan?
-edit: nutteloze bijdrage-
@autoblogger: Ik weet dat ‘onze wouter’ het onderzoek heeft verricht, maar de conclusie die autoblog over de deuren trekt klopt niet. De achterdeuren sluiten volgens wouters testje namelijk in ongeveer 8 seconde. (zie autoblog @ geneve XXL video op 11:00 minuten)
@klasse0klaas: soms begrijpt men onze ‘humor’, soms ook niet.
Dan zijn de Duitse SUV’s ineens lichtgewicht gebakjes :p
Bij een botsing gaan ze dus zo ongeveer door een Peugeot 205 en dergelijke heen, 3 ton!!
Ik snap niet dat mensen dit een SUV noemen. Dit is toch geen SUV? Ik zie er eerder een station in.
@gillesvda: ik snap dat ook niet. In dit artikel inclusie de reacties tot nu toe is hij ook geen SUV genoemden 😉
@nicolasr: genoemd. Kudt iPhone.
@nicolasr: Waarom spel je kut fout?
@nicolasr: Lees eens wat artikels, of nog beter, lees de beschrijving van de Model X op de officiële site van tesla. ;)
@gillesvda: Ik snap het ook niet, met zo’n gewicht zou je denken dat het een vrachtwagen is.
@gillesvda: het is ook meer een crossover. Maar qua formaat ietsje ietsje kleiner dan een Q7.
Ook geen wonder, die Brooklyn Bridge is een stapel stenen met wat houten planken ertussen van honderd jaar oud…
Neemt niet weg dat die Model X toch wel een tegenvaller is; lelijk, lomp en zwaar. Hopelijk denken ze beter na over de model 3.
Is dat niet het maximaal toelaatbaar gewicht.
Als je jouw model x niet vol gooit moet het geen probleem zijn lijkt mij.
En ik vond 1.770 kg voor de Macan al veel…
Gvwr is het maximale toegestane gewicht inclusief maximale belading. De auto op zich weegt een stuk minder.. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gross_vehicle_weight_rating
De auto (curb weight=rijklaar gewicht) weegt 2.440 kg. Ook zwaar maar lang geen 3 ton.
@w0o0dy: dan heb je dus 630 kilo laadvermogen, das 3 volwassen Amerikanen zonder bagage… Toch een misser van tesla
@papa: 630 is niet heel veel nee maar je overdrijft een beetje. Het gemiddelde gewicht van Amerikaanse burgers Is 80,7kg. Dan blijft er nog ongeveer 200kg over voor bagage als je 5 volwassenen aan boord hebt.
@w0o0dy:
Dat is toch zo’n 200 kg zwaarder dan een Audi Q7, een auto die eigenlijk in een grotere klasse valt.

Ontopic: zal ook wel veel wegenbelasting in NL kosten. Prima opzich, want hoe minder van dit vreemde ding, hoe beter. Die deuren ook, snap het nog steeds niet. Als het nu praktisch was…
@boerenkool: Iets met elektrisch, dus geen MRB voor deze mastodont.
@boerenkool: Hij is qua formaat vergelijkbaar met de Cayenne en Q7.
Wordt het niet eens tijd om autoblog en apparata gewoon jalopnik.nl en gizmodo.nl te noemen? De laatste tijd nemen jullie wel erg veel over van die sites…en dan nog 2 weken te laat..http://jalopnik.com/dear-cops-feel-free-to-arrest-any-tesla-model-x-driver-1761076556
@pomoek: en tijd dat ze fatsoenlijk hun onderzoeken doen ipv zomaar wat roepen en alles van US sites te halen en hun eigen – vaak kortzichtige – conclusies trekken.
De auto zelf weegt helemaal geen 3 ton. Bij lange na niet. 3070kg is z’n maximaal toelaatbaar gewicht inclusief “vracht” en alle passagiers. Daar kom je niet aan. Oké wel met 4 corpulente Amerikanen en dito boodschappen maar dat is niet waarschijnlijk.
@kapitein187: thanks, ik heb het aangepast!
@autoblogger: ik zie het. Ik zou tekstschrijver moeten worden. Mooi stukje.
3 ton? Dat zuipt een stroom en dat is, laten we eerlijk zijn, een belachelijk gewicht te noemen.
sorry schoonmoe… aan de andere kant van de brug mag je terug instappen.. :D
3 ton….. ongelooflijk dat hij ondanks dat gewicht nog top presentaties levert!
@dutchdriftking: Staat de Model X voor een hele groep mensen een speech te houden of zijn de prestaties gewoon goed? ;)
@baap: haha, autocorrect van android grrrr…..
De vorige Land Rover Discovery heeft een GVWR van ruim 3200kg…
http://www.automobile-catalog.com/make/land-rover/discovery_4gen/discovery_4gen/2011.html
@w0o0dy: Ja, maar in een Discovery mag je bijna 1 Ton laden en 3,5 Ton trekken, bij de Model X mag je blij zijn als je met twee pakken hagelslag in de achterbak en de bolderkar met kinderen aan de trekhaak het laadvermogen niet overschrijd.
@robert110: minimum towing weight is 1587kg met 22inch wielen tot 2267kg voor de normale uitvoering.
@w0o0dy: ik blijf het vrij weinig vinden voor een auto die de zelfde specificaties ophoest als een Discovery (afgezien van het koppel dan).
@robert110: 0-100 in 3,4 seconden… Zie ik een Disco niet doen.
@robert110: maar ik hoef geen 1 ton te laden en al helemaal niks te trekken. En je kan de Tesla er niet echt mee vergelijken, toch?
@st220: @w0o0dy: Natuurlijk is een Discovery een terreinwagen en is de Tesla opgehoogde station wagon maar toch, als de auto ongeveer het zelfde gewicht heeft, ongeveer even veel pk’s heeft maar twee keer zoveel koppel dan mag je toch verwachten dat er bijna net zo veel in en achter mag. Als het verschil minimaal zou zijn dan zou ik dacht echt geen probleem vinden maar het totaal verschil is 1,8 ton (600 kg laad en 1,2 ton trek), dat vind ik dus gewoon een flinke stap terug. En dan is het leuk dat ie in 3,4 seconden naar de 100 zoeft maar in de praktijk hebben daar net zo veel mensen wat aan als aan een trekgewicht van 3,5 ton.
Een Audi Q7 3.0 tfsi (nieuwe type) heeft een curb weight van 2 239kg..
dat doen ze expres want dan valt de auto onder amerikaans grijs kenteken en mag je 25.000 usd aftrekken van de prijs.
Full size pick up trucks en bijvoorbeeld een Range Rover, of grote landcruiser, of een mercedes gls halen met gemak zulke gewichten van 2400 of 2500 kilo, en komen dan net als de Model X boven de 3000 kg totaal gewicht uit. Hummer H1 en H2 ook denk ik, en Chevy Suburban etc etc
Lekker betalen in de wegenbelasting.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Maar een hummer met 4 dikke obesitas amerikanen mag wel? Raar volk.. Weeg dan lekker elke auto voordat hij eroverheen rijdt
En toch… Als ik het geld had liggen als ondernemer (leasen doe ik niet aan) en ik had de belastingdienst in de bijtellingsnek hangen, dan zou ik helemaal niet twijfelen en ‘m kopen. Ach, dromen…
Met de update mag ook de titel wel aangepast worden, dunkt me.
Dus het gros van het Amerikaanse wagenpark mag niet over die brug.
De Amerikanen hebben uiteraard hun eigen meetstelsel, en wij hebben metrisch. Volgens mij is 1 ton (US) omgerekend ongeveer 907,2 metrische kg. Dus het bord 3 ton staat dan voor 2721,5 kg? Dan Mag model X de BB nog over.
Leeg gewicht 2450KG. Hij weegt dus ongeveer hetzelfde als een Phantom?
dat zijn geen metric maar US tons, 3 US tons = 2720kg
dus is de X ruim 300kg te zwaar
Ben ik de enige die niet zo op het design gesteld is?

Hij doet mij erg denken aan een ei en waarom dit voor een SUV door moet gaan snap ik ook al niet. Doe mij maar een Model S! Dat vind ik één van de mooiste wagens van dit moment.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).