• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tesla Model X te zwaar voor New Yorkse brug

Auteur: nicolasr, gepost 10 maart 2016 om 18:56 – 58 Reacties

Tesla-model-X


Milieuvriendelijk rijden is leuk, maar je mag niet met die mastodont over de brug rijden.

Over de nieuwe Tesla Model X is al veel gezegd en geschreven. Veelal negatief, mensen vinden hem niet zo mooi, druk ik me positief uit. Ook de achterste vleugeldeuren zijn een geval apart. Het duurt volgens onze Wouter bijna een halve minuut om ze te openen en te sluiten, wat best naar is als je een beetje haastig weg wil rijden. Verder vinden we hem vooral niet mooi, maar dat had ik al gezegd.

Maar nu is er nog een probleempje met de Tesla. Vanwege zijn formaat en dat enorme accupakket is hij zo zwaar, dat hij in elk geval in New York niet over de Brooklyn Bridge mag rijden. En da’s best een dingetje, want NY is een goede afzetmarkt. Er geldt namelijk een gewichtslimiet van 3 ton voor die brug, 3000 metrische kilo’s dus. En de Model X is zwaarder. Niet heel veel, maar toch. Kijk maar, op dit stickertje staat zijn gewicht.

zware-tesla

En dit is het bewijs dat Elon dus met een andere auto naar zijn stulpje in the Big Apple moet.

limiet

Zo heeft ieder land zijn problemen. Bij ons heb je milieuzones, in de VS zijn ze ineens tegen obesitas. Maar goed, het is nog altijd beter dan in Singapore, waar je gewoon voor de uitstoot van je EV moet lappen!

UPDATE: het betreffende rijklaar gewicht van de Model X is ongeveer 2450 kg, de 3070 kg is z’n maximaal toelaatbaar gewicht inclusief “vracht” en alle passagiers. Daar kom je niet snel aan, misschien wel met vier corpulente Amerikanen en dito boodschappen. Maar goed, dat is niet waarschijnlijk.

Met dank aan David voor de tip!

Ook interessant!

  • Tesla maakt Model 3 en Model Y nu ook kneiterduur
  • Tesla maakt Model S en Model X kneiterduur
  • Tesla Model 3 station beter dan een Model Y?
    Tesla Model 3 station beter dan een Model Y?
  • Tesla verkoopcijfers Q1 2021 zijn indrukwekkend

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

brug, model-x, new-york, Tesla

Vorig bericht: « Hoe gaat het met deze Jaguar XK180 uit Apeldoorn?
Volgend bericht: Powahhh!!! Jeep stopt 707 pk in moddervette Trailcat »

Lees Interacties

Reacties

  1. papa zegt

    10 maart 2016 om 18:58

    Holy f*ck das hummer zwaar

    Login om te reageren
    • mclarenf1lm zegt

      10 maart 2016 om 19:25

      @papa: Dat is zelfs zwaarder dan een Hummer H2 (van de eerste generatie dan) die weegt rond de 2960kg uit mijn hoofd

      Login om te reageren
      • stanny zegt

        10 maart 2016 om 20:25

        @mclarenf1lm: dan mag een gemiddeld amerikaans gezin in een grote suv ook niet over de brug? Is inderdaad wel een hoog gewicht. Zal aan de 4 automatische deuren liggen?

        Login om te reageren
        • stfu zegt

          10 maart 2016 om 21:02

          @stanny: Hij weegt ook geen 3.000kg.
          Tekstenschrijvers op AB zijn lui en doen zelf geen onderzoek.

          Login om te reageren
          • autoblogger zegt

            10 maart 2016 om 23:25

            @stfu: hoho, nu ben je zelf lui en doe je geen onderzoek!

            Maar goed, we hebben inmiddels een update geplaatst. Thanks!

            Login om te reageren
            • stfu zegt

              10 maart 2016 om 23:50

              @autoblogger: uh, ik wist het gewicht al hoor. Moet ik alles voorkauwen dan?

              Login om te reageren
              • toshtie zegt

                11 maart 2016 om 00:08

                -edit: nutteloze bijdrage-

            • klasse0klaas zegt

              11 maart 2016 om 07:50

              @autoblogger: Ik weet dat ‘onze wouter’ het onderzoek heeft verricht, maar de conclusie die autoblog over de deuren trekt klopt niet. De achterdeuren sluiten volgens wouters testje namelijk in ongeveer 8 seconde. (zie autoblog @ geneve XXL video op 11:00 minuten)

              Login om te reageren
              • autoblogger zegt

                13 maart 2016 om 21:00

                @klasse0klaas: soms begrijpt men onze ‘humor’, soms ook niet.

  2. pindakoning zegt

    10 maart 2016 om 18:59

    Dan zijn de Duitse SUV’s ineens lichtgewicht gebakjes :p

    Login om te reageren
  3. subaru555 zegt

    10 maart 2016 om 19:02

    Bij een botsing gaan ze dus zo ongeveer door een Peugeot 205 en dergelijke heen, 3 ton!!

    Login om te reageren
  4. gillesvda zegt

    10 maart 2016 om 19:04

    Ik snap niet dat mensen dit een SUV noemen. Dit is toch geen SUV? Ik zie er eerder een station in.

    Login om te reageren
    • nicolasr zegt

      10 maart 2016 om 19:08

      @gillesvda: ik snap dat ook niet. In dit artikel inclusie de reacties tot nu toe is hij ook geen SUV genoemden ?

      Login om te reageren
      • nicolasr zegt

        10 maart 2016 om 19:08

        @nicolasr: genoemd. Kudt iPhone.

        Login om te reageren
        • imba zegt

          11 maart 2016 om 01:31

          @nicolasr: Waarom spel je kut fout?

          Login om te reageren
      • gillesvda zegt

        10 maart 2016 om 19:11

        @nicolasr: Lees eens wat artikels, of nog beter, lees de beschrijving van de Model X op de officiële site van tesla. ;)

        Login om te reageren
    • robert110 zegt

      10 maart 2016 om 19:48

      @gillesvda: Ik snap het ook niet, met zo’n gewicht zou je denken dat het een vrachtwagen is.

      Login om te reageren
    • stfu zegt

      10 maart 2016 om 21:02

      @gillesvda: het is ook meer een crossover. Maar qua formaat ietsje ietsje kleiner dan een Q7.

      Login om te reageren
  5. trustmeiamanengineer zegt

    10 maart 2016 om 19:08

    Ook geen wonder, die Brooklyn Bridge is een stapel stenen met wat houten planken ertussen van honderd jaar oud…
    Neemt niet weg dat die Model X toch wel een tegenvaller is; lelijk, lomp en zwaar. Hopelijk denken ze beter na over de model 3.

    Login om te reageren
  6. arjontje zegt

    10 maart 2016 om 19:09

    Is dat niet het maximaal toelaatbaar gewicht.
    Als je jouw model x niet vol gooit moet het geen probleem zijn lijkt mij.

    Login om te reageren
  7. berlinetta zegt

    10 maart 2016 om 19:09

    En ik vond 1.770 kg voor de Macan al veel…

    Login om te reageren
  8. w0o0dy zegt

    10 maart 2016 om 19:13

    Gvwr is het maximale toegestane gewicht inclusief maximale belading. De auto op zich weegt een stuk minder.. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gross_vehicle_weight_rating

    Login om te reageren
  9. w0o0dy zegt

    10 maart 2016 om 19:17

    De auto (curb weight=rijklaar gewicht) weegt 2.440 kg. Ook zwaar maar lang geen 3 ton.

    Login om te reageren
    • papa zegt

      10 maart 2016 om 19:29

      @w0o0dy: dan heb je dus 630 kilo laadvermogen, das 3 volwassen Amerikanen zonder bagage… Toch een misser van tesla

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        10 maart 2016 om 19:38

        @papa: 630 is niet heel veel nee maar je overdrijft een beetje. Het gemiddelde gewicht van Amerikaanse burgers Is 80,7kg. Dan blijft er nog ongeveer 200kg over voor bagage als je 5 volwassenen aan boord hebt.

        Login om te reageren
    • boerenkool zegt

      10 maart 2016 om 20:08

      @w0o0dy:
      Dat is toch zo’n 200 kg zwaarder dan een Audi Q7, een auto die eigenlijk in een grotere klasse valt.

      Ontopic: zal ook wel veel wegenbelasting in NL kosten. Prima opzich, want hoe minder van dit vreemde ding, hoe beter. Die deuren ook, snap het nog steeds niet. Als het nu praktisch was…

      Login om te reageren
      • motoragent zegt

        10 maart 2016 om 20:23

        @boerenkool: Iets met elektrisch, dus geen MRB voor deze mastodont.

        Login om te reageren
      • stfu zegt

        10 maart 2016 om 20:51

        @boerenkool: Hij is qua formaat vergelijkbaar met de Cayenne en Q7.

        Login om te reageren
  10. pomoek zegt

    10 maart 2016 om 19:25

    Wordt het niet eens tijd om autoblog en apparata gewoon jalopnik.nl en gizmodo.nl te noemen? De laatste tijd nemen jullie wel erg veel over van die sites…en dan nog 2 weken te laat..http://jalopnik.com/dear-cops-feel-free-to-arrest-any-tesla-model-x-driver-1761076556

    Login om te reageren
    • stfu zegt

      10 maart 2016 om 21:04

      @pomoek: en tijd dat ze fatsoenlijk hun onderzoeken doen ipv zomaar wat roepen en alles van US sites te halen en hun eigen – vaak kortzichtige – conclusies trekken.

      Login om te reageren
  11. kapitein187 zegt

    10 maart 2016 om 19:25

    De auto zelf weegt helemaal geen 3 ton. Bij lange na niet. 3070kg is z’n maximaal toelaatbaar gewicht inclusief “vracht” en alle passagiers. Daar kom je niet aan. Oké wel met 4 corpulente Amerikanen en dito boodschappen maar dat is niet waarschijnlijk.

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      10 maart 2016 om 23:23

      @kapitein187: thanks, ik heb het aangepast!

      Login om te reageren
      • kapitein187 zegt

        11 maart 2016 om 07:37

        @autoblogger: ik zie het. Ik zou tekstschrijver moeten worden. Mooi stukje.

        Login om te reageren
  12. baap zegt

    10 maart 2016 om 19:26

    3 ton? Dat zuipt een stroom en dat is, laten we eerlijk zijn, een belachelijk gewicht te noemen.

    Login om te reageren
  13. bramboogie zegt

    10 maart 2016 om 19:27

    sorry schoonmoe… aan de andere kant van de brug mag je terug instappen.. :D

    Login om te reageren
  14. Dutchdriftking zegt

    10 maart 2016 om 19:39

    3 ton….. ongelooflijk dat hij ondanks dat gewicht nog top presentaties levert!

    Login om te reageren
    • baap zegt

      10 maart 2016 om 20:01

      @dutchdriftking: Staat de Model X voor een hele groep mensen een speech te houden of zijn de prestaties gewoon goed? ;)

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        10 maart 2016 om 20:36

        @baap: haha, autocorrect van android grrrr…..

        Login om te reageren
  15. w0o0dy zegt

    10 maart 2016 om 19:42

    De vorige Land Rover Discovery heeft een GVWR van ruim 3200kg…
    http://www.automobile-catalog.com/make/land-rover/discovery_4gen/discovery_4gen/2011.html

    Login om te reageren
    • robert110 zegt

      10 maart 2016 om 19:54

      @w0o0dy: Ja, maar in een Discovery mag je bijna 1 Ton laden en 3,5 Ton trekken, bij de Model X mag je blij zijn als je met twee pakken hagelslag in de achterbak en de bolderkar met kinderen aan de trekhaak het laadvermogen niet overschrijd.

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        10 maart 2016 om 20:07

        @robert110: minimum towing weight is 1587kg met 22inch wielen tot 2267kg voor de normale uitvoering.

        Login om te reageren
        • robert110 zegt

          10 maart 2016 om 21:07

          @w0o0dy: ik blijf het vrij weinig vinden voor een auto die de zelfde specificaties ophoest als een Discovery (afgezien van het koppel dan).

          Login om te reageren
          • w0o0dy zegt

            10 maart 2016 om 21:10

            @robert110: 0-100 in 3,4 seconden… Zie ik een Disco niet doen.

            Login om te reageren
      • st220 zegt

        11 maart 2016 om 01:23

        @robert110: maar ik hoef geen 1 ton te laden en al helemaal niks te trekken. En je kan de Tesla er niet echt mee vergelijken, toch?

        Login om te reageren
        • robert110 zegt

          11 maart 2016 om 08:30

          @st220: @w0o0dy: Natuurlijk is een Discovery een terreinwagen en is de Tesla opgehoogde station wagon maar toch, als de auto ongeveer het zelfde gewicht heeft, ongeveer even veel pk’s heeft maar twee keer zoveel koppel dan mag je toch verwachten dat er bijna net zo veel in en achter mag. Als het verschil minimaal zou zijn dan zou ik dacht echt geen probleem vinden maar het totaal verschil is 1,8 ton (600 kg laad en 1,2 ton trek), dat vind ik dus gewoon een flinke stap terug. En dan is het leuk dat ie in 3,4 seconden naar de 100 zoeft maar in de praktijk hebben daar net zo veel mensen wat aan als aan een trekgewicht van 3,5 ton.

          Login om te reageren
  16. w0o0dy zegt

    10 maart 2016 om 19:46

    Een Audi Q7 3.0 tfsi (nieuwe type) heeft een curb weight van 2 239kg..

    Login om te reageren
  17. schuimbekje3 zegt

    10 maart 2016 om 20:03

    dat doen ze expres want dan valt de auto onder amerikaans grijs kenteken en mag je 25.000 usd aftrekken van de prijs.

    Login om te reageren
  18. fit4fun zegt

    10 maart 2016 om 20:24

    Full size pick up trucks en bijvoorbeeld een Range Rover, of grote landcruiser, of een mercedes gls halen met gemak zulke gewichten van 2400 of 2500 kilo, en komen dan net als de Model X boven de 3000 kg totaal gewicht uit. Hummer H1 en H2 ook denk ik, en Chevy Suburban etc etc

    Login om te reageren
  19. ghost zegt

    10 maart 2016 om 20:48

    Lekker betalen in de wegenbelasting.

    Login om te reageren
  20. stfu zegt

    10 maart 2016 om 20:52

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  21. allesmetturbo zegt

    10 maart 2016 om 21:50

    Maar een hummer met 4 dikke obesitas amerikanen mag wel? Raar volk.. Weeg dan lekker elke auto voordat hij eroverheen rijdt

    Login om te reageren
  22. st220 zegt

    11 maart 2016 om 01:21

    En toch… Als ik het geld had liggen als ondernemer (leasen doe ik niet aan) en ik had de belastingdienst in de bijtellingsnek hangen, dan zou ik helemaal niet twijfelen en ‘m kopen. Ach, dromen…

    Login om te reageren
  23. phaeton zegt

    11 maart 2016 om 02:05

    Met de update mag ook de titel wel aangepast worden, dunkt me.

    Login om te reageren
  24. erwh zegt

    11 maart 2016 om 03:26

    Dus het gros van het Amerikaanse wagenpark mag niet over die brug.

    Login om te reageren
  25. marinepower zegt

    11 maart 2016 om 07:30

    De Amerikanen hebben uiteraard hun eigen meetstelsel, en wij hebben metrisch. Volgens mij is 1 ton (US) omgerekend ongeveer 907,2 metrische kg. Dus het bord 3 ton staat dan voor 2721,5 kg? Dan Mag model X de BB nog over.

    Login om te reageren
  26. Alfarobert zegt

    11 maart 2016 om 08:38

    Leeg gewicht 2450KG. Hij weegt dus ongeveer hetzelfde als een Phantom?

    Login om te reageren
  27. prod zegt

    11 maart 2016 om 08:49

    dat zijn geen metric maar US tons, 3 US tons = 2720kg
    dus is de X ruim 300kg te zwaar

    Login om te reageren
  28. piebepost zegt

    11 maart 2016 om 11:40

    Ben ik de enige die niet zo op het design gesteld is?

    Hij doet mij erg denken aan een ei en waarom dit voor een SUV door moet gaan snap ik ook al niet. Doe mij maar een Model S! Dat vind ik één van de mooiste wagens van dit moment.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North