Tesla heeft dan wel verlies gedraaid in het vorige kwartaal, maar bij de EV-fabrikant krijg je al snel een vertroebeld beeld van de financiële stand van zaken omdat er zoveel geïnvesteerd wordt. Het verlies over het vorige kwartaal bedroeg in elk geval 121 miljoen USD. Belangrijker is dat de omzet in het afgelopen kwartaal wel met 71% toenam tot een bedrag van maar liefst 1,7 miljard dollar.
Musk en zijn maatjes hopen dan ook 50.000 auto’s weg te kunnen zetten in de eerste helft van 2017. Daarbij is nog geen rol voor de Model 3 weggelegd. De productie van die auto komt volgens de laatste berichtgeving pas in de maand juli op gang. De eerste auto’s worden dus ook pas in de tweede helft van het jaar geleverd. Het verlies in Q4 2016 heeft trouwens voor een groot deel te maken met diezelfde Model 3. Met het oog op de productiestart heeft Tesla in het laatste kwartaal van het vorige jaar fors moeten investeren.
Verder geeft Musk aan dat Tesla naast de huidige gigafactory nog twee of drie van zulke flinke fabrieken wil bouwen en dat de productie uiteindelijk moet worden opgeschroefd naar 5.000 stuks per week aan het einde van dit jaar en 10.000 auto’s per week in 2018.
94 reacties
–edit: niet zomaar wat roepen, probeer het eens te onderbouwen–
Verklaar jouw invulling van de term kwaliteit. Bedoel je de kwaliteit van gekozen materialen? De kwaliteit van afwerking? De kwaliteit van rijbeleving? Of de kwaliteit van de techniek?
In het boek over Elon Musk worden daar wel wat redenen voor gegeven waar ik me in kan vinden. Ik weet ook niet hoe het nu is, maar ik was van die auto op dat vlak althans niet onder de indruk.
Ja een groot scherm is grappig, maar zelfs het grote navi scherm van mijn BMW zet ik uit in het donker om rust te hebben en van de ambilight te genieten.
Al moet ik zeggen dat mijn “full leather” mooi is en ik heb overal alcantara, ook op het dashboard, de zuilen en dakbekleding en dat is toch wel errug fraai hoor. Maar true, ik vind Audi interieurs nog steeds op eenzame hoogte staan.
Myth busted !!
De wereld heeft mensen als jouw, die zinloos blaten, niet nodig.
Echt respect voor die vent, slimme investeerder en visionair die niet bang is voor bomen op de weg.
Verder is Musk de grootste hype sinds Jobs… Tesla is niets anders dan een hype, not here to stay.
En verder: Ik heb de tijd van Jobs niet volledig meegemaakt, alleen zijn succesjaren gevolgd. Ik observeer gewoon wat ik nu zie, en ik denk dat een hype vooral één focus en onderwerp betreft wat iets gauw vluchtig maakt, daar waar Musk in meerdere gebieden intrede doet en successen behaalt.
De Fisker Karma en meer van dat soort dingen kon je een hype noemen. Tesla is gewoon volwassen bezig en hier om te blijven. Met de Model 3 gaan ze een nog veel grotere groei doormaken dan welk automerk ook in de aankomende jaren.
De realiteit is in Amerika dat vrijwel iedereen een Iphone heeft, en een minderheid heeft nog een Samsung. Andere telefoons kennen ze niet.
Kijk even 15 jaar terug in de tijd en er waren hele andere merken zoals Nokia, Motorola enzovoort. Die zijn compleet weggevaagd van de markt. Apple heeft nu (samen met Samsung) een bijzonder groot marktaandeel, en is duidelijk gebleven.
En jij wil het een hype noemen?
Elektrische auto, niet echt zijn idee
Space-x, niet echt zijn idee
Hyperloop, alleen zijdelings bij betrokken, maar de naam Musk verkoopt zo lekker bij dit soort dingen
Paypal ja dat heeft hij inderdaad opgezet en groot gemaakt waarvoor ik hem alle credits gun. Dat stelt hem in staat om alle andere projectjes er bij te doen en financiers aan te trekken.
Tesla, niet het merk, maar de man, dat was een visionair. Musk is gewoon goed met hedge funds.
(Jan met de pet zal voorlopig nog in z’n 3e hands Twingo, Alto, of Mondeo blijven rijden. )
Sorry, ik moest even lachen. Wat een slap gelul met je “hij is geen visionair”. Je snapt er echt gene ene ruk van. Begin eens met wikipedia zou ik zeggen. Zoekopdracht “visionair”…
http://www.zerohedge.com/news/2017-02-22/tesla-beats-it-burns-record-1-billion-cash-flow-delivers-10-fewer-cars
Als je in een Model S hebt gereden is vrijwel alles daarna langzaam. Er is bijna niks wat zo snel op het pedaal reageert en waarmee je zo snel weg schiet.
Een model S is de snelst accelereren auto ooit door motortrend gemeten, heel erg knap van Tesla. Maar zoals ik zeg: dat is slechts een getalletje. Snelheid staat niet gelijk aan beleving of aan fun.
Grappig wordt het als je tegelijkertijd met een andere auto accelereert die sneller is. Dan valt in een keer je hele beleving weg, je ziet alleen maar die ander sneller weg trekken.
Snap wel wat je bedoelt met beleving, ik heb ook nog een 30 jaar oud scheurijzertje staan. Dus ik zie er de lol wel van in. Maar tegelijkertijd vind ik het ook iets kinderachtigs hebben.
Daarbij komt dat 95% van de auto’s gewoon een k*tgeluid maken, niet mooi klinken. Net als mijn dagelijkse auto. En dan is een elektrische auto een verademing, het is zo comfortabel.
Dan is die Alto ineens een racemonster: Zo’n bak herrie in het interieur, waardoor alles ineens een stuk sneller lijkt te gaan. En dat met 0 pk extra!
Persoonlijk zal ik moeten kiezen, panelen of een ev. Ik ga voor de ev kiezen omdat ik de stroom al afneem via een zonnepark in de buurt.
Ik rijd nu een Feroza en hoop dat de volgende een Defender of een Land Cruiser wordt. Die vrienden rijden allemaal een Golf en ik verwacht dat hun volgende waarschijnlijk een Franse lease station wordt.
Kinderen roepen veel maar het zegt weinig.
Oftewel, van de omzet afgaan, en niet van de winst. Dus de investeerders zien hun geld wel degelijk terug.(?)
Investeerders kijken ook naar de waardering van het bedrijf. Ondanks de verliezen zijn hun aandelen nog steeds meer waard dan ze in het bedrijf gestopt hebben.
Daarbij heeft tesla nog genoeg geldverslindende plannen voor de komende tien jaar. Kost ook allemaal geld. Die man wil telkens wat nieuws, en is daar goed in. Kan hij überhaupt een productiebedrijf runnen? Niemand die het weet! Het zijn een hoop onzekerheden, zoveel dat het mij verbaast dat er nog zoveel geld in gepompt word.
Musk is een visionair. Hij wil telkens nieuwe dingen uitvinden en opzetten. Hij lijkt mij niet het typetje wat op een gegeven moment tevreden is met een bedrijf wat vooral produceert. Hij blijft geld uitgeven aan nieuwe uitvindingen. Dat kost geld, meer geld dat hij heeft. Hierdoor ben ik een beetje bang dat er nooit winst zal komen. Zijn hart ligt daar niet.
Misschien dat het goed gaat komen als hij tesla optijd gaat verkopen en zelf weer iets anders doet. Maar er blind vanuit gaan dat het wel goed gaat komen vind ik erg risicovol. Zelfs als je het op de lange termijn gaat zien.
Carlos Ghosn heeft ineens weer wat ruimte in zijn agenda las ik vanochtend.
Toch knap wat het MT van Tesla doet en met welke risico’s! Vol in de aanval, maar het gaat goed komen met Tesla!
En eigenlijk komt die nog 15kwh tekort in de accu’s.