Tesla: omzet groeit, verlies daalt en productiestart Model 3

Auteur: , 94 Reacties

Het gaat crescendo met de toko van Musk.

Tesla: omzet groeit, verlies daalt en productiestart Model 3

Tesla heeft dan wel verlies gedraaid in het vorige kwartaal, maar bij de EV-fabrikant krijg je al snel een vertroebeld beeld van de financiële stand van zaken omdat er zoveel geïnvesteerd wordt. Het verlies over het vorige kwartaal bedroeg in elk geval 121 miljoen USD. Belangrijker is dat de omzet in het afgelopen kwartaal wel met 71% toenam tot een bedrag van maar liefst 1,7 miljard dollar.

Musk en zijn maatjes hopen dan ook 50.000 auto’s weg te kunnen zetten in de eerste helft van 2017. Daarbij is nog geen rol voor de Model 3 weggelegd. De productie van die auto komt volgens de laatste berichtgeving pas in de maand juli op gang. De eerste auto’s worden dus ook pas in de tweede helft van het jaar geleverd. Het verlies in Q4 2016 heeft trouwens voor een groot deel te maken met diezelfde Model 3. Met het oog op de productiestart heeft Tesla in het laatste kwartaal van het vorige jaar fors moeten investeren.

Verder geeft Musk aan dat Tesla naast de huidige gigafactory nog twee of drie van zulke flinke fabrieken wil bouwen en dat de productie uiteindelijk moet worden opgeschroefd naar 5.000 stuks per week aan het einde van dit jaar en 10.000 auto’s per week in 2018.

Foto: Model S met vanity plates, @arnoldh via Autojunk



94 reacties

Kwaliteit is om te huilen bij die dingen
edit: niet zomaar wat roepen, probeer het eens te onderbouwen
@huracan: dat vind ik nou van comments zonder nuance.
@huracan: ik heb afgezien van 1 kraakje nog 0 kwaliteitsproblemen. Sterker nog: beste auto die ik ooit heb gehad *klopt af*
@huracan:
Verklaar jouw invulling van de term kwaliteit. Bedoel je de kwaliteit van gekozen materialen? De kwaliteit van afwerking? De kwaliteit van rijbeleving? Of de kwaliteit van de techniek?
@original_arnoud: Nou… dat wordt nogal lastig. Heeft t alleen van horen zeggen, alleen dat was eigenlijk al ewer 2 of 3 jaar geleden dat hij het had gehoord, maar het is zo lekker makkelijk om dat hard bij iedere post te roepen.
@original_arnoud: Ik heb zelf in een 2015 Model S gereden. Ik vind Tesla geweldig, maar ik vond de materialen en afwerking echt ondermaats vergeleken met een BMW of Mercedes. Het voelde goedkoop en ik vond het gewoon geen fijn interieur.

In het boek over Elon Musk worden daar wel wat redenen voor gegeven waar ik me in kan vinden. Ik weet ook niet hoe het nu is, maar ik was van die auto op dat vlak althans niet onder de indruk.
@lemster: BMW en Mercedes hebben dan ook tientallen jaren ervaring. Model S is hun eerst gebouwde auto.
@lemster: de wagens gebouwd in 2015 en later zijn erg goed. De pre 2015 wagens hadden nog wat kinderziektes (vooral de allereerste batches uit 2012) die Tesla overigens altijd keurig en kosteloos opgelost heeft.
@fijnkonijn: we hebben in ons wagenpark ook een Tesla, en ik vind het interieur niks speciaals. Kwaliteit is voor mij materiaal keuze, oog voor details en het gevoel wat je van binnen krijgt……..en dat is bij een Tesla een stuk lager dan bij een BMW , Audi of Mercedes.

Ja een groot scherm is grappig, maar zelfs het grote navi scherm van mijn BMW zet ik uit in het donker om rust te hebben en van de ambilight te genieten.
@slickrick: ben het met je eens over materiaalgebruik, maar het ging over problemen die de wagens zouden hebben.
Al moet ik zeggen dat mijn “full leather” mooi is en ik heb overal alcantara, ook op het dashboard, de zuilen en dakbekleding en dat is toch wel errug fraai hoor. Maar true, ik vind Audi interieurs nog steeds op eenzame hoogte staan.
@huracan: -edit- Ik heb een mid 2014 Model S met meer als een ton op de teller. Buiten een defecte ruitenwissermotor nog nooit wat gehad. En kraken etc. doet het ook niet.

Myth busted !!

De wereld heeft mensen als jouw, die zinloos blaten, niet nodig.
Beschaafd taalgebruik please
@fijnkonijn: Lijst van mijn vader voor ook mid 2014 is eindeloos. Het is net hoe je het treft..
Die investeringen kunnen inderdaad een vertekend beeld geven. Hoewel ze dat al lang hebben ingecalculeerd, kan ik me voorstellen dat je op een punt toch de plus in wilt.

Echt respect voor die vent, slimme investeerder en visionair die niet bang is voor bomen op de weg.
@pesu: beren op de weg en door de bomen het bos niet meer zien ;-)
@pesu: beren. Je bedoelt beren op de weg.

Verder is Musk de grootste hype sinds Jobs… Tesla is niets anders dan een hype, not here to stay.
@airc: dikke plus 1
@airc: Oeps. Excuseer.

En verder: Ik heb de tijd van Jobs niet volledig meegemaakt, alleen zijn succesjaren gevolgd. Ik observeer gewoon wat ik nu zie, en ik denk dat een hype vooral één focus en onderwerp betreft wat iets gauw vluchtig maakt, daar waar Musk in meerdere gebieden intrede doet en successen behaalt.
@airc: hij ziet door de beren het bos niet meer. Dan krijg je dit soort fouten.
@lekbak: schijten bossen in de beer?
@thijsj: de paus iig wel
@bullzeyersn: Nee, de paus had ’t rare hoedje op.
@airc: want Apple is ook een hype gebleken. paar jaartjes succesvol, en daarna failliet?
@airc: Daar heb je niet lang over nagedacht. Jobs = Apple, een van de succesvolste techbedrijven van deze tijd, zeker geen hype. Zo zal het ook met Tesla gaan.
De Fisker Karma en meer van dat soort dingen kon je een hype noemen. Tesla is gewoon volwassen bezig en hier om te blijven. Met de Model 3 gaan ze een nog veel grotere groei doormaken dan welk automerk ook in de aankomende jaren.
@fanboy: http://www.salon.com/2014/09/09/how_apple_built_the_greatest_hype_machine_in_the_history_of_the_world/
@airc: Wat wil je zeggen? Ja ze hebben hun marketing goed op orde, en kunnen producten in die zin wel “hypen” ja, dat is ook wat er met “hype machine” wordt bedoelt.

De realiteit is in Amerika dat vrijwel iedereen een Iphone heeft, en een minderheid heeft nog een Samsung. Andere telefoons kennen ze niet.
Kijk even 15 jaar terug in de tijd en er waren hele andere merken zoals Nokia, Motorola enzovoort. Die zijn compleet weggevaagd van de markt. Apple heeft nu (samen met Samsung) een bijzonder groot marktaandeel, en is duidelijk gebleven.

En jij wil het een hype noemen?
@fanboy: Gewoon wat achtergrond informatie voor de leuk, maar Henrik Fisker was door Elon Musk ingehuurd om de Model S te ontwikkelen. Uiteindelijk leverde meneer Fisker niet en werd ontslagen. Kort na ontslag kwam Fisker ineens op de markt met zijn (half) elektrische auto. Tesla heeft Fisker daarop aangeklaagd voor opzettelijk leveren van kwalitatief slecht werk, maar verloor die rechtzaak. De waarheid ligt ergens in het midden, maar als Tesla gelijk had dan is de naam Karma verdome ironisch.
@airc: misschien moet je je eerst eens een beetje beter verdiepen in de man. Hoewel… zijn visie overstijgt waarschijnlijk jouw voorstellingsvermogen ). Tesla is maar 1 bedrijf dat hij heeft opgezet om die visie te verwezenlijken. SpaceX, SolarCity, OpenAI en initiatieven zoals Hyperloop zijn allemaal zaken waar hij persoonlijk en/of financieel bij betrokken is.
@vroaaar: Musk is vooral geinteresseerd in Musk. Door overal zijn naam aan te hangen verkoopt hij het product Musk en indirect de spinoffs. Ik zeg niet dat Musk niet slim is. Zakelijk gezien is hij heel slim, maar kom niet aan met visionair want dat is hij simpelweg niet.

Elektrische auto, niet echt zijn idee
Space-x, niet echt zijn idee
Hyperloop, alleen zijdelings bij betrokken, maar de naam Musk verkoopt zo lekker bij dit soort dingen
Paypal ja dat heeft hij inderdaad opgezet en groot gemaakt waarvoor ik hem alle credits gun. Dat stelt hem in staat om alle andere projectjes er bij te doen en financiers aan te trekken.

Tesla, niet het merk, maar de man, dat was een visionair. Musk is gewoon goed met hedge funds.
@airc: met dit soort cynisme gaan we de wereld niet redden. En het is onzin om te denken dat je alleen maar iets bijdraagt als je alles zelf doet. Ja, investeren in bedrijven die bijdragen aan “preservation of the future of the human race” is veel slimmer dan het allemaal zelf van nul af aan op te zetten.
@airc: Ik vind dat je hem te weinig credits geeft. Hij heeft de electrische auto inderdaad niet verzonnen, maar het is hem wel als eerste gelukt eentje te maken die ook echt werkt als dagelijkse auto.
@jasbelle: Op dit moment nog wel een hele dure dagelijkse auto, die in Nederland (en in de rest van de wereld) alleen voor de rijkeren te rijden valt. De Model 3 moet elektrisch rijden voor het dagelijks gebruik voor de middenklasse beschikbaar maken,..benieuwd of dat ook écht gaat lukken.

(Jan met de pet zal voorlopig nog in z’n 3e hands Twingo, Alto, of Mondeo blijven rijden. )
@airc: hahahahahaha proest hahahahahaha.

Sorry, ik moest even lachen. Wat een slap gelul met je “hij is geen visionair”. Je snapt er echt gene ene ruk van. Begin eens met wikipedia zou ik zeggen. Zoekopdracht “visionair”…
@pesu: Als er geen “tesla” op de cijfers had gestaan maar fabriek x met een innovatief product, dan zouden we over elkaar heen rollen om het te verketteren. Ik mis in het stukje dat ze in Q4 10% MINDER auto’s gemaakt hebben dan in Q3 en nog nooit zo snel geld verbrand hebben als nu. Meer dan USD 1.000.000.000,00 voor het laatste kwartaal van 2016.
http://www.zerohedge.com/news/2017-02-22/tesla-beats-it-burns-record-1-billion-cash-flow-delivers-10-fewer-cars
Ik ben benieuwd naar de model 3. Zou een ideale 2e wagen voor het gezin kunnen zijn. Kortere afstanden of woon-werk van de vrouw met de model 3 en daarnaast nog een potente 6-cilinder voor het leukere werk.
@leaper035t: voor mij zou het andersom zijn. Model 3 als dagelijks vervoer / gezinsvervoer en dan een klassieker / cabrio ernaast voor de fun.
@kingjoop: dat is toch gewoon wat ie zegt?
@kingjoop: zo bedoelde ik het ook :)
@leaper035t: die potente 6 cilinder zou zomaar trager kunnen zijn dan de Model 3.
@stfu: snelheid is maar een getalletjes. De beleving in een ev is volledig onvergelijkbaar. Saai, zullen de meeste mensen het noemen.
@lekbak: agree!
@lekbak: Heb je nou wel eens een Tesla gereden? Volgens mij niet zo te lezen…

Als je in een Model S hebt gereden is vrijwel alles daarna langzaam. Er is bijna niks wat zo snel op het pedaal reageert en waarmee je zo snel weg schiet.
@fanboy: ja. Meerdere keren, al was dat niet de nieuwste met zo’n monstermodus. Dat geef ik eerlijk toe. Maar de beleving komt wat mij betreft nog niet eens in de buurt van een auto met verbrandingsmotor. En dan hoeft dat niet eens een snelle auto te zijn, een langzaam koekblikje is vaak wel zo leuk.

Een model S is de snelst accelereren auto ooit door motortrend gemeten, heel erg knap van Tesla. Maar zoals ik zeg: dat is slechts een getalletje. Snelheid staat niet gelijk aan beleving of aan fun.
@lekbak: Mwah, snelheid is gewoon absoluut te meten.

Grappig wordt het als je tegelijkertijd met een andere auto accelereert die sneller is. Dan valt in een keer je hele beleving weg, je ziet alleen maar die ander sneller weg trekken.

Snap wel wat je bedoelt met beleving, ik heb ook nog een 30 jaar oud scheurijzertje staan. Dus ik zie er de lol wel van in. Maar tegelijkertijd vind ik het ook iets kinderachtigs hebben.

Daarbij komt dat 95% van de auto’s gewoon een k*tgeluid maken, niet mooi klinken. Net als mijn dagelijkse auto. En dan is een elektrische auto een verademing, het is zo comfortabel.
@fanboy: En trek een álle bekleding, demping en stoelen uit een dagelijks koekblik. Gooi er een kuipje in, een ‘sporgt-uitlaat’ en een rolkooi.
Dan is die Alto ineens een racemonster: Zo’n bak herrie in het interieur, waardoor alles ineens een stuk sneller lijkt te gaan. En dat met 0 pk extra!
@lekbak: eens. Ik doe alle korte stukjes (en dat zijn er best wat) en veel woon-werkverkeer met een Renault Zoe (laden met zonnepanelen) en de langere afstanden/funritten met de S7. Omdat ze zo verschillend zijn, is het steeds weer leuk om erin te rijden.
@lebeaunl: tja, zonnepanelen is ook zoiets. Als je veel rijdt met een elektrische auto heeft dat een flink effect op je stroomgebruik. Je zult dus ook weer extra moeten investeren in zonnepanelen.

Persoonlijk zal ik moeten kiezen, panelen of een ev. Ik ga voor de ev kiezen omdat ik de stroom al afneem via een zonnepark in de buurt.
@lekbak: en de besparing op brandstof dan…?
Is toch de toekomst voor woonwerk, ik rij ook liever in een 6 cil 3.0… wellicht als classic
En toch zie ik mezelf niet gauw elektrisch rijden. Ik weet niet, ik voel het nog niet echt ofzo.
@viezefreddyw: lekker een ev voor het vrouwtje kopen als bezuiniging. Dan heb je zelf wat extra poen voor een echte auto.
@lekbak: Je zou het haast zeggen he, maar zelfs dat zie ik mezelf niet eens zo gauw doen.
@viezefreddyw: de volgende generatie wel. Hoeveel kinderen zeggen dat ze een Tesla willen later is niet op 1 hand te tellen. Zij vinden EV’s al veel normaler. ‘Wij’ moeten nog wennen. Ik in het begin ook. Van een vijfcilinder V70 naar een Tesla. Toch: beste keuze ooit en als het aan mij ligt nooit meer terug naar een plofmotor.
@stfu: Klopt, de volgende generatie zal zich er niks van kunnen voorstellen dat wij rondreden op brandstof. Wat dat betreft zitten we echt in een overgang. Ik kan me ook wel voorstellen dat mensen wel voor een Tesla of een ander elektrisch aangedreven auto kiezen. Maar ikzelf niet. Buiten het feit om dat ik heel veel lol beleef aan een verbrandingsmotor, maak ook ik ook regelmatig lange ritten. Voor mij persoonlijk zou een elektrische auto pas echt interessant kunnen zijn als ik er een kilometer of 800/900 mee kon rijden.
@viezefreddyw: Je zou t eens moeten meemakenm dergelijke lange ritten met een Tesla, je bent direct om.
@pramm: Zou je denken he. Ik heb wel eens een rit mogen maken in een Tesla, van het Friese Sneek naar Nijmegen. Ik ben er niet zo kapot van eerlijk gezegd. Het interieur vind ik niet mooi, de afwerking ervan net zo goed. Het rijden zelf vond ik ook niet al te denderend, het enige prettige is misschien de stilte. Maar op dit moment (let wel, in de toekomst kan het zomaar anders zijn) zou ik niet een Tesla of een andere elektrische auto willen rijden.
@stfu: Ik riep vroeger dat ik een Ferrari wou, een vrienden van mij wouden Porsches, Lamborghini’s, BMW’s etc.
Ik rijd nu een Feroza en hoop dat de volgende een Defender of een Land Cruiser wordt. Die vrienden rijden allemaal een Golf en ik verwacht dat hun volgende waarschijnlijk een Franse lease station wordt.

Kinderen roepen veel maar het zegt weinig.
@robert110: Ik was vroeger fan van Honda’s en m’n eerste auto was dat ook ;)
@robert110: Toch koel dat in iedergeval de eerste paar letters gelukt zijn!
Omzet groei is altijd een goed teken, vooral als elke auto die verkocht word wel met een gezonde marge is. Toch vind ik het eigenaardig dat zo’n bedrijf zo lang zoveel verlies kan maken. Ook de investeerders willen eens rendement zien natuurlijk en het lijkt er niet op dat tesla voorlopig klaar is met investeren. Er zijn nog een hele hoop dure plannen. Maar we gaan het zien of er winst gaat komen ooit…
@lekbak: is het niet zo dat de aflossingen en rendementsafbetalingen voor de streep worden betaald, en niet van het bedrag worden gehaald onder de streep.

Oftewel, van de omzet afgaan, en niet van de winst. Dus de investeerders zien hun geld wel degelijk terug.(?)
@basbasbas: het gaat sowieso niet van de omzet af. Niks kan überhaupt van de omzet af gaan. Het zou zo kunnen zijn dat het ordinaire leningen zijn waar rente over betaalt word. Dan komt het dus bij het verlies op.
@lekbak: kijk maar eens naar de geschiedenis. Google maakte ook pas laat winst. En dacht je dat Ford niet hoefde te investeren voor de model T winst gaf? Is typisch Nederlands om snel winst te willen na een startup. Komt goed.
@porker: of bijv facebook…
@gregorius: Google was misschien laat met winst maken, maar wel de grootste binnen No time. Facebook deed er ook maar een jaar of iets over om de grootste te worden. Tesla blijft een dwerg speler in de wereld van de reuzen. Daarnaast zijn Facebook en Google leverancier van services en zijn zodoende lastig vergelijkbaar met het luchtkasteel dat Tesla heet.
@jochen: Tesla is misschien een dwerg als je kijkt naar auto’s algemeen, maar ze zijn marktleider als het gaat om elektrische auto’s. Daar zit het verschil.

Investeerders kijken ook naar de waardering van het bedrijf. Ondanks de verliezen zijn hun aandelen nog steeds meer waard dan ze in het bedrijf gestopt hebben.
@porker: dat is in de VS zeker niet het geval?
@porker: typisch Nederlands joh? Volgend mij is dat overal zo hoor. Sterker nog, dat weet ik wel zeker.

Daarbij heeft tesla nog genoeg geldverslindende plannen voor de komende tien jaar. Kost ook allemaal geld. Die man wil telkens wat nieuws, en is daar goed in. Kan hij überhaupt een productiebedrijf runnen? Niemand die het weet! Het zijn een hoop onzekerheden, zoveel dat het mij verbaast dat er nog zoveel geld in gepompt word.
@lekbak: een bedrijf als Amazon maakte ook jaren verlies en zie hoe groot ze nu zijn. En zijn wel meer automerken die regelmatig in de rode cijfers belanden en die zijn er ook nog. De investeringen die worden gedaan door Tesla zijn enorm. Betaald zich wel terug uiteindelijk. Lange termijn denken.
@stfu: ik ben een beetje sceptisch. En wel hierom:

Musk is een visionair. Hij wil telkens nieuwe dingen uitvinden en opzetten. Hij lijkt mij niet het typetje wat op een gegeven moment tevreden is met een bedrijf wat vooral produceert. Hij blijft geld uitgeven aan nieuwe uitvindingen. Dat kost geld, meer geld dat hij heeft. Hierdoor ben ik een beetje bang dat er nooit winst zal komen. Zijn hart ligt daar niet.

Misschien dat het goed gaat komen als hij tesla optijd gaat verkopen en zelf weer iets anders doet. Maar er blind vanuit gaan dat het wel goed gaat komen vind ik erg risicovol. Zelfs als je het op de lange termijn gaat zien.
@lekbak:
Carlos Ghosn heeft ineens weer wat ruimte in zijn agenda las ik vanochtend.
Kan niet wachten op de Model 3! Dit wordt op zeker mijn volgende “gezinsauto”
Toch knap wat het MT van Tesla doet en met welke risico’s! Vol in de aanval, maar het gaat goed komen met Tesla!
Rij regelmatig in een tesla. Mij doet het niets. Ik heb meer fun in de streetka van mijn vrouw. Daarnaast is elektrisch rijden natuurlijk een grote farce. Maar alles voor de bijtelling.
@airc: goede vergelijking. Je koopt een RR toch ook niet om te scheuren? Ik vind de Tesla de meest relaxte auto op de markt. Ondanks de power (4,4s naar de 100) rij ik er erg rustig mee. Pure ontspanning. En ligt desondanks als een blok op de weg.
@airc: ik ben een enorme fan van verbrandingsmotoren, maakt me weinig uit welke. Het rijden in een ev doet me helemaal niks en vind ik ronduit saai. Toch wil ik een Nissan Leaf voor mijn vriendin kopen. Omdat elektrisch rijden wel degelijk een grote toekomst heeft. En omdat het gewoon ontzettend goedkoop is. Vooral dat laatste eigenlijk. Maar elektrisch rijden blijft er wel hoor.
@airc: Ow, vertel eens over deze farce? Dat het niet duurzaam is zeker? Je blijft wel vasthouden aan oude gedachten, gesteund door de olie lobby zeg!
Ik zou toch graag wat meer reële concurrentie willen zien. Elektrische auto’s met een hoog ‘ hebben’ karakter. De i3 de leaf en de zoe hebben dat niet.
Eigenlijk is er denk ik wel behoefte aan een hip autotje, een beetje een mix van een smart, een Tesla voor de prijs van een Dacia.
@pomoek: Je bedoelt de Renault ZOE?
@viezefreddyw: dure dacia concurrent hoor met 30k.

En eigenlijk komt die nog 15kwh tekort in de accu’s.
@lekbak: Is een Renault ZOE zo duur? Had ik niet verwacht eigenlijk. Ik meende dat hij zo rond de 18K zou zijn, niet dus…
@viezefreddyw: dat is incl accu. Ex accu kost die net geen 23k maar dan zijn je lasten weer veel hoger dus ook dat is geen vergelijk.
@lekbak: Tsjonge, vind ik nog best prijzig.
@viezefreddyw: als de zoe 18k zou zijn inclusief accu van 41kwh zou ik misschien zelfs wel nieuw kopen. Maar ik denk dat dergelijke elektrische auto’s nog wel een jaar of 10 op zich laten wachten. Er zijn bij mijn weten nog niet eens plannen aangekondigd voor zoiets.
@viezefreddyw: die vind ik niet sexy genoeg.
@pomoek: Ja, daar kan ik mij wat bij voorstellen..
En dat allemaal over de rug van arme Amerikanen.
Ben benieuwd naar die model 3. Zou die echt zoveel potten gaan breken
Hoe veel verlies is er al genomen de afgelopen jaren? Dat moeten miljarden zijn. Die moeten eerste allemaal worden terugverdiend. Maar er wordt nog steeds geen winst gemaakt…
Hopen voor Tesla dat verlies straks verleden tijd is
Musk is een visionair en een catalisator van het proces. Dit is pas het begin. Waar het vooral bij Musk om gaat is m.i opslagcapaciteit en de productie en verkoop hiervan. Fase 1 is Tesla om vraag te scheppen. Lees je eens in op die man en kijk eens wat hij allemaal denkt en ziet.
Is niets voor mij electrobakjes. Voor het werk heb ik een camionette nodig die 500km haalt volledig geladen. Dus een EV is onmogelijk. Voor de andere ritten heb ik een oldtimer bus en sportwagen die ik voor geen geld zou willen missen. Aangezien ze elk een 3000km per jaar rijden betwijfel ik ook als ik goedkoper zou uitkomen met een EV. Ja je kan mij een dinosaurus noemen en ik ben er zelf trots op. Ik heb ook nog geen cent aan iTunes gehangen maar heb wel een vinyl collectie. Ik vind Jim Morrison een betere zanger dan Ed Sheeran. Christopher Wallace een betere rapper dan drake. En had ik het geld voor een Tesla kocht ik mij een Cadillac CTS die1/5 verbruikt.
Ben vooral benieuwd naar de productiestart van de Model 3. Nieuw platform en model, nieuwe lijn. Veel pre orders. Wordt wel spannend denk ik. Als het goed gaat zijn ze home free. Dan zie ik het niet meer misgaan. Maar anders kan het misschien nog wel eens een harde klap worden. Ook wel leuk om te zien hoeveel ‘harde’ orders er straks overblijven.
Het feit dat Tesla al in zijn hele bestaan verlies maakt, toeschrijven aan grote investeringen, is onzin. Alle autofabrikanten investeren veel. De nieuwe modellen die voortdurend worden geïntroduceerd, komen niet uit de lucht vallen. En die fabrikanten maken meer dan 2 modellen. Het feit dat Tesla relatief goed verkoopt, komt door fiscale stimuleringsmaatregelen wereldwijd en gebrek aan concurrentie. Andere merken maken geen elektrische auto’s in deze prijsklasse, omdat daar geen geld mee te verdienen valt. Het kan twee kanten opgaan. Of het wordt aantrekkelijk/noodzakelijk voor fabrikanten om ook elektrische auto’s in deze prijsklasse te bouwen (omdat het mogelijk wordt er geld mee te verdienen, b.v. door goedkopere accu’s, of onder overheidsdwang). Dan gaan de grote merken concurrenten bouwen en kan de belastingontduiker i.p.v. een Tesla ook een BMW, Mercedes. Porsche, Jaguar, Audi, Lexus, Volvo etc. kiezen. Dan moet Tesla concurreren tegen beter gebouwde , beter rijdende auto’s van merken met een fatsoenlijk dealernetwerk. Of het blijft een verliesgevend verhaal, en dan komt de dag dat Musk geen investeerders meer voor de gek kan houden en zijn bedrijf omvalt. Hoe dan ook, Tesla is een tijdelijk verschijnsel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).