
Voor de afwisseling staat Tesla deze keer bovenaan in een J.D. Power-onderzoek.
Het Amerikaanse onderzoeksbureau J.D. Power kennen we hier vooral van hun kwaliteitsonderzoeken. In hun laatste onderzoek was er één merk dat slechter dan alle andere merken scoorde. Tesla bleek kwalitatief uitermate teleurstellend. In een nieuw onderzoek van J.D. Power zijn de rollen omgekeerd.
In dit onderzoek werd namelijk niet de kwaliteit onderzocht, maar de emotionele binding die klanten met hun auto’s hebben. Het onderzoeksbureau gebruikt daarvoor de zogeheten APEAL Index. APEAL staat daarbij voor Automotive Performance, Execution and Layout. J.D. Power heeft onder meer gekeken wat voor comfort klanten ervaren als ze in de auto zitten en wat voor gevoel ze hebben als ze het gaspedaal intrappen. Dit resulteert in een score tussen de 0 en 1000.
J.D. Power heeft nu voor het eerst Tesla meegenomen in het onderzoek. Het merk beleeft een sterk debuut. Met score van 896 hebben Tesla-rijders een sterkere emotionele band met hun auto dan wat voor merk dan ook. Het enige merk dat in de buurt komt is Porsche, met een score van 881. De top vijf bestaat verder uit traditionele Amerikaanse merken: Lincoln (876), Cadillac (874) en Dodge (872).
Het is dus een Amerikaans onderzoek, dat is duidelijk. In totaal zijn er 87.282 personen bevraagd. Aan hen werd 90 dagen na de aanschaf van hun wagen naar hun bevindingen gevraagd. Het gaat uitsluitend om nieuwe auto’s. Er zullen ongetwijfeld klassieker-eigenaren zijn die veel sterkere emotionele band hebben met hun auto dan Tesla-rijders.
Wat Tesla betreft dient er nog een kanttekening gemaakt te worden: officieel staan ze niet bovenaan. Net als bij het kwaliteitsonderzoek werkt Tesla namelijk niet mee. Daardoor kon J.D. Power in 15 staten geen data verzamelen. In 35 staten kon dat wel, maar Tesla is om deze reden niet in de officiële ranking opgenomen.
Bron: J.D. Power
Foto: Een Model 3 bij zonsondergang, gefotografeerd door @marc_wortelboer
Het zijn net petrolheads.
@pomoek: ja inderdaad ja! het is een ander slag mensen dan wij autoliefhebbers maar ze beginnen er op te lijken…
@3246cm252kw: verdriet is ook een emotie, dus ik begrijp die emotionele band wel ?
@phevtreb: Is bijtelling ook een emotie?.
Dat komt doordat je in de US met een Tesla je rijden je een statement maakt tussen al het V8 geweld. In tegenstelling tot NL waar je laat zien dat je geen fantasie hebt en je koopt/leased met je portemonnee ipv je hart.
@str8six: hahaha ja ik heb mijn ziel verkocht aan mijn spaarrekening ??
@str8six: wat een onzin, ik betaal juist over een groot deel 22% bijtelling omdat ik graag de Perfomance wou hebben, met bakken aan koppel en vermogen, en een retegoeie wegligging. Je reactie komt voort uit jaloezie.
@mcshine: ok, dus voor jou is het ook een statement tussen al het V8 geweld in Nederland?
Nee, volgens mij koopt hij gewoon een goed rijdende en snelle auto.
@mcshine: hahah, nee.
@mcshine: hahaha, jaloers op een Tesla rijder….
@launchcontrol: Met jouw nickname? Je hebt geen andere keus, vrees ik..
@mcshine: Met jouw teslaatje? Jij waarschijnlijk geen andere keus, vrees ik.. hahaha
@launchcontrol: Mijn Z4 sDrive35iS is ook geen stakker, maar dat terzijde.
@mcshine: das een betere keuze dan een Tesla.
@mcshine: een tesla en een roadster…. #micropenis
Anders maak je je opsomming nog even af, heb nog niet genoeg argumenten waarom ik er een zou kopen aangezien die verbrandings motor mij het geld waard is
het onderzoek klopt..je hebt een emotionele band ?
@mcshine: nou rete goeie wegligging,, met mijn Abarth 500 met standaard ophanging en zonder Sperr, hoek ik harder de bocht om dan alle Tesla’s, welk model dan ook. Echter vlammen ze mij allemaal dan weer wel op het rechte stuk voorbij
@kennone: hoe weet je dit?
Maar welke auto met gelijke afmetingen gaat je wel voorbij dan?
@mcshine: en naden en kieren niet te vergeten. En een Flintstone afwerking.
@mcshine: Zo’n Performance (Model 3 denk ik?) kies je inderdaad wel met je hart. Zijn vrij prijzig alsnog (veel bijtelling in 22%). Het is gewoon een totaal andere ervaring dan brandstof. Maar ik werk bij een autoleasemaatschappij en kan bevestigen dat toch zeker wel 90%+ de Standaard Range en Long Range toch echt kiezen voor de portemonnee.
Het kan naast elkaar bestaan, ik heb naast de Tesla nog een paar auto’s.
Ook heb ik de Model-s gewoon privé dus geen lease en gebruik ik hem voor de saaie woon werk kilometers.
Overigens kun je voor 35k geen andere auto kopen die zo goedkoop is in gebruik en toch 4sec naar de 100 doet.
Want een Golf TDI lease je met je hart.
Nice try ;)
@str8six: dankzij mijn Tesla rijden we als gezin gemiddeld een viercilinder ?!
Waarop worden de eigenschappen van een autoliefhebber gestoeld? Ik ben al m’n hele leven liefhebber van alles op 2 en 4 wielen en vind de M3 een schitterende auto. Na ruim een jaar in bezit (nee, dit keer geen lease) heb ik er nog geen dag spijt van gehad. Zelf verdien ik m’n boterham in de autobranche en weet dat vroeg of laat de overschakeling naar Ev’s gevolgen gaat hebben voor me. Het duidt op kortzichtigheid om de omschakeling naar modernere en schonere techniek af te doen als emotieloze producten. Het ice tijdperk is ten einde, blijf niet hangen in oude waarden maar waardeer nieuwe technogie (daar worden de discussies op dit forum ook een stuk leuker van)
Alfa Romeo waarschijnlijk niet meegenomen in het onderzoek.
Dat heet toch het Stockholm syndroom dat je verliefd wordt op je gijzelnemers?
@scalvaro: Volvo zou een submerk met ev’s moeten beginnen..
Dat had je vroegâh ook met British Leyland producten, vooral als het kreng het gewoon een keer deed.
De menselijke psyche zit wonderlijk in elkaar.
De flinke acceleratie die gewoon tof is zal veel doen hier. En wat je een beetje hebt, als je een random toyota koopt koop je een auto zoals je al gewend was. Niks anders. Een Tesla moet je je een beetje in verdiepen, groot scherm geen knoppen, elektrisch rijden ben je iets meer mee bezig qua laadpunten ipv overal kunnen tanken. Dus je bent meer met je auto bezig, komt er meer over te weten. Dat geeft ook een positief gevoel.
@grasvreter: goed punt. Als je uit een “normale” (wilde bijna zeggen echte :) ) auto komt is het wél echt wat nieuws. Dat is natuurlijk wel leuk.
@davelepeef, wordt nog leuker als je uit een “echte” auto weer in je Tesla (of welke ev dan ook) stapt en je van het verleden naar de toekomst lijkt te gaan..
@vreekfonk: lees mijn reactie en die van Grasvreter nou nog ‘s. Ff je fanboy bril af, en gewoon nog eens proberen…
Rare jongens (m/v/x), die Amerikanen . . .
Emotionele band met hun auto. Plastic playmobil auto. Maar daar zijn ze heel wat minder kwaliteit gewend. Wat een complete onzin. Onderzoek betaald door Musk zeker. Enge man is dat
@jometdebanjo: heb jij geen band met je banjo dan?
Mensen raken ook gehecht aan hun telefoon.
Als Tesla-rijder herken ik het wel, de auto legt je simpelweg in de watten:
– Automatisch spiegels inklappen bij de wasstraat
– Netflix of Youtube kijken
– Nooit een te koude of te warme cabine
– Bakken met koppel en overdaad aan vermogen
– Het gemak van niet meer te hoeven tanken
– Niet eens hoeven buigen om je dashboardkastje te openen
– Autopilot
– Continu updates met nieuwe functionaliteiten
“Niet eens hoeven buigen om je dashboardkastje te openen”
En dan..?!?!?
@SpeedGeek: dan zweven de spullen je gewoon tegemoet. Hoezo?
– Slimme functies zoals Joe Mode
– Geen sleutel of kaart nodig
– Automatisch instellingen goed zetten op basis van je telefoon
– Muis-geschikte middenarmsteun
– Prachtig én functioneel design
– Standaard veel opties
– Gigantische aflegmogelijkheden
– Absurde laadsnelheden mogelijk
– Zelf energie opwekken via zonnepanelen en vervolgens verrekenen met de baas
– er zit achterin een volledig uitgeruste sauna
– je nummerplaat is gelijk je telefoonnummer.
– onder het linker dashboardkastje kun je een hot-dog of frikandellen automaat installeren.
– je windjes worden door de ruft-proof bekleding geabsorbeerd.
– de wagen liegt voor je als je bent vreemd gegaan.
– hij mag 34000 kilo trekken
– rechts voor is er plek voor een kleine bananenplantage
– hij krimpt niet na het wassen en is vaatwasser proof.
@deSjonnies: nou, je steekt nu wel de draak ermee maar er komt wél een apparaat voor beschikbaar om jezelf tijdens de rit ff lekker te laten verwennen, was laatst dat artikel over. Dat is toch wel gaaf!
Met welk stuk emotie moet een tesla rijder dan zogenaamd connectie hebben…? De stekker?
Nee je nekwervels
@964yellowbird: en de petrol head: met z’n katalysator?
– Vierwielaandrijving
– Sentry Mode
– Idioot laag zwaartepunt
– Extreem mooie wielmaat (20 inch)
– Gigantisch navigatiescherm dat ook slim alle benodigde laadstops calculeert mocht je meer dan 400km reizen
– Klaar voor de groene transitie
– Geen hakerige versnellingsbak (waarom moest je wachten om van D naar R te gaan)
Zelden zoiets doms gezien.
– Onderhoudsintervallen van 80.000km
– Idiote waardevastheid
– Extreem goede remmen
– Nooit meer warm hoeven rijden
– Kampeermodus
– Dogmode
– Overal kunnen laden
– Geen logge dealerorganisatie
@mcshine: opdrachtje gescoord van Tesla om een marketing boekje te schrijven?
Fijn dat je gelukkig met dat ding bent.
@SpiderIV: Nee hoor, ervaringen uit de praktijk. Er zijn ook dingen die de concurrentie absoluut beter kan, maar door deze unieke selling points is er wel een giga-voorsprong.
Of je hebt de Performance. Maar een testje met Autovisie geloof ik, kan je maar 1 keer goed remmen met de Model 3. Bij de tweede keer is de remweg al een stuk langer. De Polestar had er geen enkel probleem met meerdere keren remmen
Geen logge dealer organisatie. Meen je dit nou serieus. Afleveringen die verkeerd lopen. Mensen niet aan de telefoon krijgen. Alleen Engels praten. Die paar dealers die Tesla heeft zijn ook werkelijk waar om te huilen.
Onderhoudsintervallen van 80.000. Dat is leuk maar als je vaak terug moet omdat alles kapot gaat sta je alsnog vaak bij de dealer.
Er zijn veel goede en sterke punten aan een Tesla. Maar niet alles gaan opnoemen alsof alles geweldig is. Of je bedoelt dit sarcastisch.
@simonbv: de Model 3 hoort standaard ook niet op het circuit. Als je dat wil even de remmen en ophanging vervangen voor circuitwaardige exemplaren.
Eigenlijk zoals voor elke auto die niet track based is.
Er standaard circuit remmen opzetten is niet handig, want een EV remt nauwelijks en 99% neemt genoeg aan een stoplichtsprintje.
Had het toch niet over het circuit? Het punt wat mcshine noemt is de extreem goede remmen. Als autovisie dat het dan test en bij de tweede keer remmen de remweg een stuk langer is dan kan je het niet omschrijven als extreem goede remmen. Ik heb net het filmpje nagekeken en ze testen de performance die al grotere remmen heeft. De Polestar had na talloze keren remmen dezelfde remafstand.
@simonbv: het zijn ook extreem goede remmen. Wie doet er überhaupt 2x een noodstop achter elkaar…. er zijn dagen dat ik niet eens het rempedaal heb aangeraakt.
@simonbv: Met 2x een noodstop achter elkaar kan je of niet rijden of je rijdt op het circuit. Ik ging even uit van dat laatste…
Als ik hetzelfde filmpje heb gekeken hebben ze een M3 long range getest tegen de Polestar 2 (met de niet std remmen)
Een Performance heeft betere remmen en als je nog beter wilt kun je bij Tesla ook een Trackpakketje bestellen. Neemt niet weg dat deze Polestar 2 goed remt maar verwacht dit niet op het basismodel.
@mcshine: OK, maar nu de pluspunten? :P
@davelepeef: Anno 2020 mag ik niks meer over de mooie standaard kleur roepen, behalve dat het een parelmetallic is.
@mcshine: tja, dat is een leuke. Ik vind het kleurenaanbod schraal, en doordat je op de Nederlandse straten veel Tesla’s ziet, wordt het een beetje een eenheidsworst. De grijze Golf van vroeger. Het zou leuk zijn als er meer keuze is. Maar aan de andere kant, hoeveel kleuren bieden de Duitse premium merken aan, en welke kleuren zien we rijden? Op de notoire witte met zwarte velgen na… Dus ik zou graag roepen dat je met die 5 kleuren snel een saamhorigheidsgevoel kweekt maar misschien is het wel gewoon genoeg?
Als iedereen i.p.v. bang te zijn voor het restwaardespook nu gewoon de auto zou rijden die hij of zij mooi vindt, dan hoeft men zich ook geen zorgen meer te maken voor het restwaardespook.
Of anders gezegd: Het is een self-fulfilling prophecy.
@davelepeef: als je een andere kleur wilt kan dan gewoon via ieder wrapbedrijf, vaak goedkoper dan menig “Individual”-kleurtje. Maar het aanbod mag best wat breder zijn, alhoewel ik vanuit Tesla wel kan begrijpen dat dit lager op het lijstje staat dan het uitbrengen van nieuwe functies.
@mcshine: tja. Ik neem aan dat ze ook naar de vraag van de klanten kijken. Als die kleuren minder hoog hebben staan dan opties ed dan lijkt de keuze logisch.
@mcshine: Ik ben erg benieuwd naar de “state of the art” paintshop in GF Berlin. Daar moeten toch wat leuke kleuren in mogelijk zijn. De S is toendertijd wel in aparte kleuren geweest zoals groen of bruin.
Je hebt denk ik wel alles opgenoemd nu, maar wat zijn je seksuele ervaringen eigenlijk met je Tesla?
@ger_dekker: de notoire opening om je lus in te frotten schitterd alvast door afwezigheid…
Ik heb ook een haat-liefde relatie met mijn transit.
@boomhauwer: dat ding is unieker dan een Tesla in het huidige NL-verkeer!
Ik denk dat de meeste bezoekers van deze site ook wel aan die score komen met hun eigen auto’s.
Dus eigenlijk zegt het niet zoveel.
Ik blijf me echter het volgende afvragen: wanneer andere merken ook echte concurrenten gaan maken van Tesla’s, hoe goed gaat Tesla het dan nog doen.
-edit: nutteloze bijdrage-
@baklava: oei een mening! Wat stout
Lachen dit! Ik dacht toch echt dat het Volkswagen was
Incorrect onderzoek. De personen die dat hebben, hebben een Trabant.
Tja, @willeme heeft ook een sterke emotionele band. Met zijn lokale Alfa dealer, dat dan weer wel…… Eerlijk is eerlijk. als je een Amerikaan bent, je rijdt met een Amerikaans product, het interieur zit beter in elkaar dan het gemiddelde GM product, en je voelt je goed door je milieu bewuste keuze, dan kan dit best een vorm van trots oproepen waardoor je een band hebt met je auto.
Of bedoelen ze de band welke je krijgt met mede Tesla rijders wanneer je met Thanksgiving in de rij staat bij de snel lader?
Een emotionele band met een electrische leasemobiel die men na 3 jaar weer afvoert?