• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tesla stopt binnenkort ook voor een rood stoplicht

Auteur: machielvdd, gepost 27 maart 2020 om 09:02 – 29 Reacties

Tesla Model 3 autopilot stoplicht

Een volledig autonome Tesla komt weer een stapje dichterbij met deze update van de Autopilot, die nu ook verkeerslichten herkent.

Bij Tesla is er sprake van een continue evolutie van de software die de auto’s aan boord hebben, waaronder de Autopilot. De volgende stap van de evolutie is in zicht: Tesla’s kunnen nu ook op de automatische piloot voor een rood licht stopppen. Dit blijkt uit een nieuwe video die opdook op Twitter.

Op de onderstaande beelden wordt gedemonstreerd hoe een Tesla Model 3 op de Autopilot diverse groene stoplichten passeert, alvorens automatisch te stoppen voor een rood licht. Volgens de uploader werkt het trucje ook bij stopborden. Daar zijn alleen geen beelden van.

#Tesla #Autopilot stopping for red lights for the first time. pic.twitter.com/M0zkiqyypl

— Out of Spec Studios (@Out_of_Spec) March 26, 2020

Vanuit Tesla zijn er nog geen officiële mededelingen gedaan over de update van de Autopilot en dat hij het stoplicht zou respecteren. Wel heeft Elon Musk een onofficieel bericht dat de noviteit aankondigt geretweet. Dat kan dus gezien worden als een bevestiging dat de update er wel degelijk aan zit te komen. De vraag is alleen nog wanneer.

Tot nu toe is de Autopilot onder meer in staat om je Tesla binnen de lijntjes te houden en van rijstrook te laten wisselen. Verder stuurt de auto mee in de scherpere bochten. Uiteraard beschikt de auto ook over adaptieve cruise control. Anticiperen op het stoplicht was echter nog geen feature van de autopilot die Tesla rond had. Tesla had aangekondigd dat de Full Self-Driving-functionaliteit begin dit jaar compleet zou zijn. Zover is het echter nog niet.

Het is in ieder geval te hopen dat de nieuwe functie naar behoren werkt, anders treffen we straks Tesla’s aan in dezelfde toestand als de Aston Martin van gisteren.

Foto: Tesla Model 3 – Cobra Suspension, door @jzearo

Ook interessant!

  • Tesla gaat slapende bestuurders eindelijk aanpakken
  • Nederlandse overheid kraakt Tesla-code
  • Video: Tesla Model 3 test autopilot op bochtige weg, gaat fout
    Video: Tesla Model 3 autopilot op bochtige weg gaat fout
  • Tesla Model Y klapt op politiewagen, beschuldigt Autopilot

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

autopilot, model-3, Tesla

Vorig bericht: « ‘Ronaldo is een van de 10 Bugatti Centodieci-kopers’
Volgend bericht: Te koop in Nederland: Mercedes Pullman met een verhaal »

Lees Interacties

Reacties

  1. Gulli zegt

    27 maart 2020 om 09:12

    Voorheen werd er altijd door tesla geroepen dat de auto’s alleen op de snelweg hun autopilot mochten gebruiken. Met stoplichten erbij maak je het nog geen 100% autonome auto.

    Login om te reageren
    • trasimo zegt

      27 maart 2020 om 09:18

      Autonoom maken gaat stapje voor stapje, niet in 1 klap. Het toevoegen van stoplichtherkenning is slechts weer 1 van die stapjes. Niemand beweert dat Tesla’s nu of op korte termijn 100% autonoom zijn.

      Login om te reageren
      • nautique206 zegt

        27 maart 2020 om 10:00

        @trasimo: volgens het artikel heeft Tesla dit zelf beweert…

        Login om te reageren
        • trasimo zegt

          27 maart 2020 om 10:12

          Ja dat klopt niet in het artikel; Tesla heeft aangekondigd dat hun FSD software binnenkort ‘feature complete’ is; dat alle functies erin zitten dus. Er is nog geen datum in zicht vanaf wanneer de auto ook daadwerkelijk autonoom door het verkeer kan.

          Login om te reageren
          • machielvdd zegt

            27 maart 2020 om 11:33

            @trasimo: Ik heb het inmiddels genuanceerd, dank voor de aanvulling

            Login om te reageren
          • trasimo zegt

            27 maart 2020 om 12:26

            @machielvdd top, het wordt vanuit Tesla ook niet erg duidelijk gecommuniceerd. Complimenten voor het artikel verder trouwens, in bepaalde Tesla-artikelen hier op autoblog zit zo’n sterke vooringenomenheid dat het niet grappig meer is, jouw artikel is gewoon relaxed en op de feiten; super.

            Login om te reageren
            • bitd zegt

              27 maart 2020 om 13:24

              @trasimo: ik ben blij dat Tesla dit weer laat testen door een grote groep gebruikers, mocht ik dan ooit zelf willen gaan gebruikmaken, dan weet ik in ieder geval dat de software door honderdduizenden getest is. Geeft mij toch een goed gevoel.

              Login om te reageren
  2. crepito zegt

    27 maart 2020 om 09:53

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  3. mashell zegt

    27 maart 2020 om 10:18

    Volgende keer graag een camera met steady shot gebruiken, op deze manier wordt je zelfs achter je bureau nog wagenziek.

    Login om te reageren
  4. Esprit_de_Flandre zegt

    27 maart 2020 om 10:32

    Oei, ik dacht dat dat al lang kon. Beetje teleurstellend. Bij autonoom rijden, van gelijk welk merk, dacht ik dat de “simpele” dingen, zoals verkeerslichten en -borden allemaal mooi herkend konden worden. Die dingen zijn nu eenmaal gestandaardiseerd, dus zou niet moeilijk moeten zijn, itt voetgangers en fietsers bvb…

    Login om te reageren
    • Paul58 zegt

      27 maart 2020 om 11:02

      @Esprit_de_Flandre: het gaat stapje voor stapje, logisch ook. Tesla erkent en visualiseert trouwens op het scherm ook fietsers, motoren, en wegwerkzaamheden (pionnen).

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        27 maart 2020 om 12:58

        Stap per stap, akkoord, maar lichten en borden zijn zo basic dat ik dacht dat die stap al lang achter de rug was…

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 maart 2020 om 11:14

      Helemaal gestandaardiseerd zijn ze natuurlijk niet, in de VS bungelen ze aan de andere kant van het kruispunt. Waardoor je ze wel goed kunt zien maar ze geen relatie met de opstel plek hebben. In Europa staat ze daar waar je moet stoppen maar kun je ze soms als je stilstaat vanuit de auto slecht zien. Ook heb je soms onderling afwijkende regels (afslaan bij rood is in sommige landen in sommige gevallen toegestaan).
      Maar het moeilijkste voor de computer lijkt me uit de soms wel 4 verschillende verkeerslichten degene kiezen die voor het voertuig van toepassing is. Audi heeft een systeem waarin je in sommige steden in je instrument cluster een snelheidsadvies krijgt (vergelijkbaar met de groene golven die je veel in Eindhoven ziet) en dat je bij stilstaan voor het verkeerslicht een tellertje ziet af tellen tot wanneer het licht op groen gaat. Zelfs dat systeem weet niet altijd het juiste verkeerslicht te kiezen.
      De behandeling van fietsers en voetgangers is juist simpeler, komen die te dichtbij dan gewoon remmen!

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        27 maart 2020 om 13:08

        Verschillende verkeersregels in verschillende landen zou geen probleem moeten zijn. De auto weet heel goed waar hij is, dus kan ie zich instellen op de lokale regels.

        Ook de keuze tussen verschillende verkeerslichten lijkt me niet zo moeilijk. Je zou verwachten dat dat soort info gewoon gelinkt is aan de gps-coordinaten. Maw, de gps weet op welk kruispunt je bent, en dan wordt er een file met de lay-out van dat kruispunt geladen. Daarop staan de voorrangsregels en de verschillende lichten en rijvakken waar die lichten van toepassing zijn.
        Hetzelfde bvb met verkeersborden. Als die aangeduid staan op de gps dan is het scannen van de omgeving enkel ter bevestiging. Als er ergens een nieuw of aangepast bord staat of wegenwerken zijn, zou dat dan kunnen toegevoegd worden aan de database en gedeeld met andere auto’s.

        Maar ja, ben geen programmeur, dus zal wel niet zo simpel zijn als ik het zie…

        Login om te reageren
        • frederik zegt

          27 maart 2020 om 21:21

          @Esprit_de_Flandre: Ik ben wel een programmeur en zoals jij het beschrijft gaat het wel werken, maar je moet eerst iemand zo gek vinden om alle kruispunten in een database te gaan zetten, liefst zonder fouten. En dan gaat het alsnog mis zodra je een kruispunt verandert. Mij lijkt het beter om het automatisch te proberen zoals Tesla doet, maar tegelijkertijd heb ik er zeer weinig vertrouwen in dat dat betrouwbaar gaat werken. Een beetje af en toe, dat lukt wel, maar niet onfeilbaar. Daarom geloof ik ook niet dat we de komende 10-20 jaar een echt autonome auto gaan zien die alle verkeerssituaties altijd aankan.

          Login om te reageren
  5. Yzord zegt

    27 maart 2020 om 10:57

    Serieus? Een autonome auto die voor rood licht stopt is groot nieuws? Ik vind het eerder groot nieuws dat het dat niet eerder deed terwijl mijn Audi al veel meer interactief communiceert met verkeerslichten dan Tesla doet.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      27 maart 2020 om 12:16

      @yzord: interactief ja? Vertel. Zo ver ik weet is het enkel het aftellen tot groen en dat is geen twee-weg communicatie.

      Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    27 maart 2020 om 11:59

    Benieuwd wat hij doet wanneer de stoplichten op knipperen staan……

    Login om te reageren
  7. stephane8200 zegt

    27 maart 2020 om 12:08

    Ik ben niet onder de indruk van de kwaliteit van de herkenning van de camera’s. Zeker nu met meer zon werken de camera’s helaas niet foutloos dus ik heb er (nog) moeite mee om er volledig op te willen vertrouwen.

    Dat gezegd hebbende, verantwoordelijkheid blijft bij de bestuurder.

    Login om te reageren
    • trasimo zegt

      27 maart 2020 om 12:32

      Klopt dat heb ik ook, daarnaast valt me op hoe snel autopilot van slag raakt als het flink regent. Het is wel logisch dat camera’s dan niets meer zien, maar hoe moet dat dan straks als de auto geacht wordt helemaal zelf te kunnen rijden?

      Login om te reageren
  8. superfunky zegt

    27 maart 2020 om 14:33

    Moet je dus binnenkort bij ieder groen stoplicht gaan opletten of er niet een Tesla heeft zitten slapen. Hoop dat het wel ff wordt aangekondigd wanneer dit live gaat. Gaat me toch een paar klappers opleveren, hoop maar dat er geen doden vallen bij degenen die geschept gaan worden.

    Login om te reageren
  9. seanxtype zegt

    27 maart 2020 om 16:04

    Het is een verkeerslicht, geen stoplicht.

    Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      27 maart 2020 om 16:12

      @seanxtype: Ik snap waarom je de voorkeur geeft aan verkeerslicht, maar stoplicht staat ook gewoon in de woordenboeken

      Login om te reageren
      • seanxtype zegt

        27 maart 2020 om 16:21

        @machielvdd: kan wel in het woordenboek staan, betekent het nog niet dat het de juiste benaming is.

        Login om te reageren
        • superfred zegt

          27 maart 2020 om 16:37

          @seanxtype: bij mijn weten is het rode licht wel degelijk een stoplicht, de andere kleuren verkeerslicht ?

          Login om te reageren
          • seanxtype zegt

            27 maart 2020 om 16:53

            @superfred: het rode licht betekent stoppen. Dat is niet een stoplicht. In zijn totaliteit is het een verkeerslicht.

            Login om te reageren
      • superboertje zegt

        27 maart 2020 om 23:18

        @machielvdd: STOPlicht is het rode licht.

        Login om te reageren
  10. inbedrijf zegt

    27 maart 2020 om 17:32

    Hopelijk werkt het goed….. anders wordt het een soort Russische Roulette :-)

    Login om te reageren
    • j05b zegt

      29 maart 2020 om 11:04

      Zal wel niet werken in NL. De verkeerslichten hangen hier direct boven de stopstreep. Volgens mij kunnen de sensoren vooral vooruit kijken en niet naar boven…

      Ik verwacht niet dat enige fabrikant dit voor elkaar krijgt. Pas al overheden en autofabrikanten gezamenlijk een oplossing gaan bedenken heeft autonoom rijden kans van slagen (denk ik). Denk aan communicatie tussen voertuigen onderling en communicatie met wegbeheerders.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North