
Mag je dat gekke Tesla-stuur in Nederland wel gebruiken?
Het was weer even een typisch gevalletje Typisch Tesla. Getallen waarvan je hoofd gaan duizelen. In plaats van voornamelijk concentreren op een betere wegligging, remmen, stuurgedrag, demping, balans of iets dergelijks hebben ze er meer vermogen bij gedaan. Heel veel meer extra vermogen. Het is in blijft immers een Amerikaanse auto.
De Tesla Model S is in geen enkele uitvoering een langzame auto (zoals een Audi A7 1.8 TFSI dat wel is). De Plaid en Plaid+ doen er een hele flinke smak bovenop. Meer dan 1.000 pk in een (geschatte) 2.300 kg zware auto. Het is een soort vierdeurs Veyron geworden. Ook de actieradius is om van te smullen: 628 km. Oh, en de auto is met de facelift een knappe auto geworden.

Tesla-stuur
Maar niemand praat daarover. Het gaat enkel en alleen om DAT TESLA-STUUR! Het doet nog het meest denken aan het stuurwiel dat we ook zagen in de Knight Industries Two Thousand. Ook een supersnelle Amerikaanse auto die autonoom kon rijden. Dat stuurwiel kan toch nooit legaal zijn? Uiteraard scheelt dat per land, maar in Nederland is dat knotsgekke stuur gewoon legaal. Dat meldt Bright-afdeling van RTL Nieuws.
Vorm maakt niet uit
Die hebben navraag gedaan. En wat blijkt: de vorm van een stuurwiel is niet vastgelegd in de regelgeving. Er zijn wel eisen als het gaat om de krachten die je moet zetten om het stuurwiel te kunnen bewegen. Wel zijn er eisen omtrent de minimale uitslag naar links en rechts (minimaal 90 graden). Maar die handvatten van het Tesla-stuur zijn gewoon prima. In de EU-regelgeving spreekt men dan ook niet over een stuurwiel, maar over ‘steering control’. Nu is het wachten op de eerste Tesla met joystick zoals de Mercedes F200 en Saab 9000.
Meer lezen? Dit zijn 19 auto’s met bijzondere stuurwielen!
Met dank aan @pascal voor de tip!









De actieradius van de 4 deurs (5deurs) is veel beter dan de 2 deurs Veyron.
@nord: Zo’n 200 km. Actieradius Veyron zit op zo’n 450 km. V-Max van Veyron is wel iets hoger ;-)
Was de tank van de Veyron op topsnelheid niet in 2 minuten leeg? Dan heb je toch mooi 13 km afgelegd ;-) .
12 minuten. In 2 minuten haalt het ding de topsnelheid amper…
Ik meen mij te herinneren dat dit een kleine 15min was, 100km is dan toch wel weer redelijk…
Heb ook een auto gehad die 250 gelimiteerd kon. Ik heb in die 7 jaar dat ik dat kon nog NOOIT gedaan. Enkel 1x 240 aangetikt… voor de lol ff. De lol zit helemaal niet in de topsnelheid. Maar in G krachten, en wegligging door de bochten. Die Vmax boeit mij geen ene hol. En is vaak pochen met iets wat je toch nooit doet…… 0-100 is waar de lol zit, en het bochtenwerk.
Weegt ook niet minimaal 2300kg maar 2162 aldus de site.
dat is met een lege batterij…
@mashell: ik mis de +1 optie in de app.
Bij de volgende facelift moet je sturen via het touchscreen.
@bernoulli plausibel… je kan via de usb trouwens ook een Playstation controller aansluiten ;)
@bernoulli: pagina vijf in het menu.
Dat stuur zal voor vele chauffeurs wel een serieuze aanpassing worden.
Ik heb er geen problemen mee, laat maar komen
10 voor 2.
Aan die vorm ga je wel wennen, zeker als ze een heel directe maar zeer ongevoelige besturing er in gezet hebben (of dat verstandig is in een 1000pk monster is een andere discussie) maar dat materiaal van het stuur ziet er zo goedkoop uit, daar ga je waarschijnlijk nooit aan wennen.
@mashell vind ik ook een nadeel in m’n Model 3, dat stuur ziet er gewoon spuuglelijk en goedkoop uit.
@Pascal: niet zeiken, je wilde een bijtellingstopper, dan heb je die. Moet je verder niet miepen, als je enerzijds bezuinigd, kan je het anderzijds terug krijgen. Zo is het leven.
@ghost haha hij bevalt me helemaal fantastisch, maar daarom heeft ie nog wel een lelijk stuur! En dat mag gewoon best even gezegd worden.
Zet je er toch even een ander stuur op??? Oh wacht ff…
Ja over een tijdje ff kijken of ik aan zo’n Model S/X stuur kan komen voor de betere Hasselhoff-ervaring, lijkt me best cool.
Waar hebben jullie de bron van het gewicht vandaan? Want volgens mij is er gesproken over juist mínder gewicht. Ook zou het accupakket van 100kWh naar +/- 90-95 kWh gegaan kunnen zijn. Volgens mij is er een gewicht reductie van +/- 200kg gerealiseerd. Serieuze aantallen.
Ga maar na, 20% betere CW waarde, verbeterde accuchemie, aangepaste vloer met koeling voor accu, en (door een kleinere accu) 10% minder gewicht. En het resultaat zou dan 2% meer range zijn (of bij Model X zelfs iets mínder range?). Dat is niet logisch. Dus accu is is kleiner (maar wel minder verbruik per km), en daardoor minder gewicht.
Verder bedoelen jullie denk ik dat ELKE Audi A7 een langzame auto is ivm de Model S. Zelfs de snelste RS7 is langzamer dan de langzaamste Model S.
OT; Stuur is briljant, je kan iedereen je handen ideaal onderaan het stuur houden, terwijl de auto 95% van de rit zelf aan het rijden is.
Het stuur is idioot. Je kunt er niet lekker je hoofd op leggen terwijl de auto 95% van de rit zelf aan het rijden is.
Of juist wel. Dit stuur is voorbereid op pillow mode.
@pramm: klapt dan de airbag uit?
@hehe: Ja, maar heel zachtjes…
@TheMaster:
Gewichten van fabrikanten zijn nooit realistisch. Kentekengewicht wijk meestal een beetje af (eerlijk is eerlijk, bij tesla is dat meestal niet zo veel als andere fabrikanten) Vandaar dat er staat ‘geschatte’ ;-).
We moeten het even uittesten, maar op de AutoBahn is een Long Range niet zo snel als een Audi RS7 denk ik. Boven de 150 is de acceleratie met zo’n niet echt denderend meer. Komt ook omdat de 0-100 km/u tijd zo bizar snel is.
@willeme mee eens, Tesla’s zijn echte stoplicht en tussenacceleratie koningen maar het zijn gewoon geen lekkere Autobahn-verslinders. Voor dat laatste pak ik ook liever die RS7 of misschien nog liever een M550D.
Om eerlijk te zijn vond ik de Model S pas een mooie auto na de eerste facelift, puur en alleen vanwege die (imo) vreselijke koplampen.
Als ik nu een Model S zou kopen zou ik er de Performance velgen van de Model 3 onder zetten, want deze vind ik echt niet op aan te zien…
@00carguy00: wie koopt zo’n ding? Ik dacht altijd dat ze allemaal geleased worden
@p993 Model 3tjes enzo wel omdat die veel gereden worden door mensen in loondienst. Juist in het hogere segment is het vaak de directeur/eigenaar van het bedrijf die het budget heeft voor een Model S of X. Dan worden ze vaak gekocht op de zaak (veelal komen ze dan op de holding BV van de eigenaar te staan).
daar ga je dan met je 10 voor 2 positie…
vooruitgang is mooi, maar dat ronde ding voor de bochten en die rechte op de vloer voor de lange stukken is toch een prima concept.. snapt iedereen..
@wimbers al een heel tijdje is kwart voor 3 de aanbevolen positie.
Wie heeft ook alle knight rider seizoenen blauw gedraaid?
Sowieso, geweldig om op te groeien in de tijd van Knight Rider en Airwolf wat je dan opnam op je videorecorder. Een heerlijk iconische serie met The Hoff!
@Pascal: Aah, Airwolf. De begingeneriek resoneert nog nu en dan door mijn bovenkamer.
Ook leuk destijds: Viper!
@esprit_de_flandre Ja heerlijk toch, alleen als je het nu terugkijkt valt ineens op dat het beeld versneld wordt afgespeeld enzo (net als Knight Rider), vroeger vielen dat soort trucjes gewoon niet zo op.
Viper was ook zeer vermakelijk inderdaad! Die serie was ik helemaal vergeten!
Ik heb de 4 seizoenen hier zelf een jaar of 15 geleden op DVD gekocht.
Het magische was er wel een beetje vanaf als je dat 20 jaar nadien nog eens terugziet.
Het enige dat ik blauw gedraaid heb is “The Village People”.
Lekker sturen met “Born to be Alive” op het entertainment system.
@rulefollower Born to be Alive is van Patrick Hernandez, en nu moet je echt ff normaal doen joh, met je hoofd!
@Pascal: waar zat je met je lul toen je zei dat Born to be Alive niet van the village People was?!
@SpeedGeek: In één van de Village People… ?
Maar hij heeft wel gelijk.
https://en.wikipedia.org/wiki/Born_to_Be_Alive_(song)
Check even de filmpjes van Mastermovies :)
De enige reden voor Tesla is kosten besparing, is toch weer de helft minder materiaal gebruikt. En de fan boys allemaal dat aanschaffen en heimelijk mekkeren dat ze misgrijpen als ze achteruit in parkeren of zo.
Als ik achteruit inparkeer hou ik mijn handen gewoon op kwart voor 3. Of ben je zo iemand die helemaal omgedraaid zit, om in te parkeren? Achteruit inparkeren gaat gewoon op de spiegels en daarvoor kun je gewoon recht voor blijven zitten. Nog steeds zie je veel mensen met het handje achter de passagiersstoel gedraaid zitten om in te parkeren, hilarisch is dat.
Hilarisch!
@hoistu: Ja, sommige mensen kunnen nog steeds parkeren zonder al het gepiep, getuut en zonder zeven camera’s. Hilarisch…
Mijn vrouw bespaard ook altijd op haar hoeveelheid kleding die ze aan heb. Mooi mini rokje strak om de bibs. Ik heb er geen problemen mee. Jij bent meer van de burka?
Heel erg belangrijk van 0-100 in 2 seconden!
Dat is het zeker. Puur en alleen om elke petje en stoere extreem rechtse figuurtjes eruit te rijden. Zodat ze zich helemaal van binnrn opvreten. Heeeeeeerlijk.
Overigens is er ook gewoon een optie voor een rond stuur. Waarschijnlijk kun je die ook gewoon krijgen op je Tesla Model S
https://www.carscoops.com/2021/01/2021-tesla-model-s-had-a-secret-round-steering-option-hidden-in-the-configurator/
Krijg nou een bakkie pleur!
Ben niet direct een fan van de Tesla auto’s, maar dit vind ik wel weer fraai.
Op zich is er niets mis met het idee. Als het goed werkt, dan werkt het goed. En je zou verschieten hoe snel je iets gewoon wordt.
Alleen, waarom is dat stuur zo lelijk? Het ziet er lomp uit. En waarom geen T-logo op het stuur?