Elon Musk zorgt met zijn Tesla voor de perfecte afleiding.
De line-up van Tesla, bestaande uit de S, Y, X, en 3 kennen we inmiddels wel. Wat is nieuw? De hoop was jarenlang bevestigd op een goedkoop instapmodel. Tot Reuters verleden week het nieuws bracht dat deze instapper er niet gaat komen. Elon Musk ontkende overigens dat nieuwtje.
Over de excentrieke ondernemer gesproken. Natuurlijk zag ook hij het aandeel Tesla kelderen nadat naar buiten kwam dat de Model 2 er dus mogelijk niet komt. Het nieuws kwam bovenop het feit dat het eerste kwartaal niet al te best was verlopen voor de Amerikaanse autofabrikant
Tesla Robotaxi
Wat doe je dan? Een aankondiging om iedereen weer te hypen natuurlijk. Op X heeft Elon Musk naar buiten gebracht dat Tesla op 8 augustus van dit jaar een Robotaxi gaat onthullen. Wall Street slikte het nieuws als zoete koek, het aandeel Tesla steeg met zo’n vijf procent.
De aankondiging was behoorlijk summier. Want afgezien van de naam en een datum is er voor de rest nog niets bekend. De Tesla Robotaxi moet in staat zijn om autonoom mensen van A naar B te vervoeren. Hoe dat er straks uit gaat zien is nog niet bekend. Als eerste heb je de technologie, maar als tweede ook de regelgeving. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat de taxi’s alsnog een medewerker aan boord krijgen om de boel in de gaten te houden. Mocht de zelfrijdende taxi iets geks doen, dat er toch nog een mens in kan grijpen.
Tesla is niet het eerste bedrijf met een Robotaxi. In de Verenigde Staten rijden al autonome taxi’s rond van Waymo. Overigens is daar niet iedereen blij mee. In San Francisco zijn al meerdere gevallen bekend waarbij de taxi’s schade hebben gereden. In februari werd zelfs een fietser aangereden door de autonome taxi. De vraag is dus hoe blij je moet zijn met zo’n autonoom gevaarte op wielen.
In augustus weten we meer. De Tesla Robotaxi moet de eerste echte grote concurrent van Waymo worden. Aandeelhouders zijn in elk geval enthousiast. We gaan het zien.
Foto: Tesla van boven via @tvannistelrooij op Autoblog Spots
audirs3 zegt
Het is zo typisch dat er moord en brand wordt geschreeuwd als een Waymo taxi een fietser aanrijd, maar we dagelijkse dode ongelukken door beschonken bestuurders of asociale weggebruikers maar gewoon accepteren.
Ik denk dat het een kwestie van tijd is voor AI-gestuurde auto’s beter en veiliger rijden dan mensen. Alleen al het feit dat computers geen afleiding kunnen hebben en ook een sneller reactievermogen zou al veel kunnen schelen. Ik ben zelf al heel blij dat mijn auto me op de snelweg al geheel zelfstandig kan voortbewegen.
pomoek zegt
Ik zou het heel graag met je eens zijn, het zou geweldig zijn vooral voor mensen met een beperking die nu afhankelijk zijn van taxibusjes die vaak met te weinig budget rond rijden.
Maar de robotaxi is er voorlopig echt nog niet.
Flutterbear zegt
Nee joh, wordt 8-8 pas aangekondigd!
rollingstoned zegt
“Ik ben zelf al heel blij dat mijn auto me op de snelweg al geheel zelfstandig kan voortbewegen.”
Dan kun je net zo goed met de bus of de trein gaan ;-)
audirs3 zegt
Ja eens, alleen is mijn OV verbinding vrij slecht. Ik woon vlak bij de snelweg, en mijn werk zit aan de snelweg, totaal 15 minuten reistijd. Met OV moet ik eerst fietsen naar DH CS, sprinter naar Delft, dan de bus en stukje lopen. Kost me al gauw 45 minuten… Ik ben een enorme voorstander van OV voor woon-werk verkeer, maar in mijn situatie kost het me gewoon ruim een uur per dag extra reistijd, vind ik gewoon zonde.
ericc zegt
Ik rij liever zelf.
JelmerS zegt
de taxi belofte is toch al jaren geleden gedaan dat elke Tesla door de eigenaar kon worden ingezet als Taxi door FSD? Dat hele gebeuren is op basis van vision only en zo slecht als het maar kan, ik zie ze geen taxi’s zelfstandig rijdend krijgen met deze vision only techniek.
TheMaster zegt
Als vision only zo slecht is, dan zouden ze alle rijbewijzen van alle Nederlanders moeten afnemen. Wij rijden allemaal op basis van vision only. Alleen dan met slechts 2 “camera’s” die veelal slecht opletten.
audirs3 zegt
helemaal eens met TheMaster. “Vroeger” waren LIDAR enzo superieur voor object herkennen en diepte zien. Maar tegenwoordig met AI beeldherkenning kan je met 2 visuele camerabeelden (nog wel 2 voor diepte) eigenlijk hetzelfde bereiken wat wij als mensen ook doen.
quincy zegt
Tenzij je een laagstaande zon hebt, dan zeggen die camera’s ineens dat ze niets zien. Ik vond het FSD in mijn Model 3 alleen maar slechter worden. Net zoals (Smart) Summon overigens. Pas de laatste 3 weken dat ik de auto had deed Summon het weer zoals toen ik de auto in ontvangst nam. FSD was echt de slechtste accessoire die ik ooit heb gehad en belofte die is gemaakt. Leuk marketing verhaal.
Flutterbear zegt
FSD hebben ze alleen in de VS. Hier is het nog EAP met de belofte van FSD ooit te activeren.
quincy zegt
Wat het hele verhaal alleen nog maar debieler maakt. Ik vind dat die 6400 euro toen echt oplichting is geweest. Allemaal beloftes en in die tijd is alleen stoplicht herkenning erbij gekomen. Het zijn onder andere dat soort dingen waardoor ik Tesla telkens minder serieus kan nemen
mashell zegt
Hé, hé. AI is geen toverwoord.
Kijk eens naar buiten, steek de smartphone voor je snuffer, maak een foto en vraag je af: ik zag veel meer dan op de foto staat. Camera techniek en beeldbewerking kan veel maar het is nog heel ver weg van wat mensenogen kunnen. Daarom is voor goed autonoom rijden ook redundantie door middel van een tweede systeem op basis van een andere techniek noodzakelijk: welkom terug lidar.
Flutterbear zegt
MobilEye heeft inmiddels ook “vision only” geadopteerd. De enige reden dat hun test voertuigen LiDAR hebben is waarschijnlijk om betere data te verzamelen (voor de simulator).
LiDAR gaat echter niet rendabel worden in de productie gezien het vrij weinig toevoegt of de weg 2 meter breed is of 202 cm. Uiteindelijk is het veel belangrijker of stilstaande voetganger misschien opeens wel gaat oversteken, daar voegt LiDAR niets toe.