• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Thales Hawkei: Australische Hummer?

Auteur: autoblogger, gepost 11 oktober 2009 om 20:34 – 41 Reacties

Thales Hawkei


De Hawkei is een zespersoons 4×4 en zeven ton wegend legervoertuig met een Steyr V6-dieselmotor (Hawk-eye, snap je). Deze next-gen Bushwacker is vernoemd naar een Australische dodelijke adder, de Acanthophis hawkei…

Het Australische leger rijdt nog rond in oude Land Rovers en Thales heeft deze Hawkei aangeboden ivm een aanbesteding om 1300 zwaar verouderde LaRo’s te vervangen. Voor de gelegenheid heeft Thales de afkorting MPV een beetje omgedraaid, dit is namelijk een PMV (Protected Mobility Vehicle). De topsnelheid is meer dan 110 km/u en de actieradius ruim 1.000 kilometer. Chris Jenkins, Managing Director van Thales Australia: “It is mobile, versatile, and above all well-protected. It incorporates high levels of blast and ballistic protection in a light, highly manoeuvrable and readily air transportable vehicle that has been engineered for peak performance.” Om daar aan toe te voegen: “The Hawkei launch represented more than just an exciting chapter in Australia’s defence capability.”

De Hawkei is de opvolger van de Thales Bushmaster, een vijftien ton gepantserd voertuig, welke zowel door Australische als Nederlandse troepen in Afghanistan wordt gebruikt.

Het goede/slechte nieuws is dat er geen plannen zijn om een straatversie van de Hawkei te produceren…

Thales Hawkei

Ook interessant!

  • GMC Hummer EV SUV
    GMC Hummer EV SUV: dit is de productieversie
  • Hummer is loeizwaar
    Nieuwe GMC Hummer EV wordt een loeizwaar geval
  • Hummer limo te koop
    Deze verlengde Hummer H2 kun je kopen voor € 1.895.000
  • Ruim 2 miljoen euro voor de eerste nieuwe Hummer

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Asobakken, Hummer, leger

Vorig bericht: « Column: autoliefde, een aangeboren afwijking…
Volgend bericht: Panamera met Gemballa jetsers, nu wel mooi? »

Lees Interacties

Reacties

  1. autoblogger zegt

    11 oktober 2009 om 20:37

    Filmpje: http://www.autojunk.nl/2009/10/onthuling-thales-hawkei

    Login om te reageren
  2. Bosnia_love zegt

    11 oktober 2009 om 20:37

    FAIL !

    Login om te reageren
  3. MATSS zegt

    11 oktober 2009 om 20:38

    waarom in godsnaam een diesel V6’je in een 7-ton wegend scharminkel???

    Login om te reageren
    • EJS zegt

      11 oktober 2009 om 20:45

      @MATSS:

      vermoedelijk zijn de cylinders wel meer dan een liter per stuk, dus over een v6’je kun je niet spreken.. je moet eerder denken aan het soort v6 diesel dat ze ook in vrachtwagens lepelen;)

      Login om te reageren
    • Laue zegt

      12 oktober 2009 om 09:32

      @MATSS:

      een V6 is voldoende omdat dit voertuig niets met een auto te maken heeft. Het heeft alles met overbrenging e.d. denk aan een 20tons shovel met een 6 cillinder TD het gaat niet hard maar kan tonnen verzetten, hoewel 110km/u best hard is voor 7 ton

      Login om te reageren
      • MATSS zegt

        12 oktober 2009 om 18:56

        @EJS

        zijn die vrachtwagenmotoren geen 6 in lijns ipv V6

        maar waarom spreken ze dan in over piekvermogen
        dat blok doet waarschijnlijk gewoon alles rustig op koppel

        Login om te reageren
        • EJS zegt

          12 oktober 2009 om 19:27

          @MATSS:

          volgens mij bouwen ze zowel 6-in-lijn motoren als v6 motoren voor vrachtwagens, en ik denk dat met dit gewicht zelfs als ze in vrachtwagen 6-in-lijn diesels gebruiken deze v6 meer lijkt op een vrachtwagenmotor dan op een automotor, het is gewoon een hele andere categorie, véél meer koppel;)

          Login om te reageren
  4. Koen zegt

    11 oktober 2009 om 20:40

    Ik heb laatst met school een excursie gehad bij Thales, t zijn dan wel geen auto’s maar t was erg interessant!

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      11 oktober 2009 om 20:53

      @Koen: Geen auto’s? Dus die apparaten kunnen niet rijden?

      Login om te reageren
  5. JANUS zegt

    11 oktober 2009 om 20:46

    7 Ton ?!?!
    Da’s best veel hoor :-)

    Login om te reageren
    • AriM6 zegt

      11 oktober 2009 om 20:50

      @JANUS:
      als je het vergelijkt met het oude model niet.
      het oude model was meer dan 2x zo zwaar.
      Dus dat is al een vooruitgang en volgens mij is 7 ton voor een gepanserd voortuig als dit niet echt overdreven zwaar.

      Login om te reageren
      • JANUS zegt

        11 oktober 2009 om 20:54

        @AriM6:
        Ja maar toch.
        Ben zo bang dat hij door mijn oprit zakt ;-)

        Login om te reageren
  6. super zegt

    11 oktober 2009 om 20:49

    hip, met suicide doors, wordt vast populair in de rap scene.

    Login om te reageren
  7. mikkeeey zegt

    11 oktober 2009 om 20:55

    zeker mooi

    Login om te reageren
  8. rens zegt

    11 oktober 2009 om 20:55

    oei, en dan hebben we net nog de top 10 lelijkste hummers gezien :P

    Login om te reageren
  9. JosV zegt

    11 oktober 2009 om 21:05

    Och, niets mis mee.
    Betere styling dan de Hummer(s)

    Login om te reageren
  10. Gieltje zegt

    11 oktober 2009 om 21:07

    Voor een legervoertuig is deze juist erg mooi, maar nog niet mooier dan de Fennek.

    Login om te reageren
  11. RenesisHP zegt

    11 oktober 2009 om 21:07

    Topsnelheid 110?
    En hoe lang doet dit ding daar dan over?
    Zijn er meer gegevens bekend?

    Login om te reageren
  12. matthijs zegt

    11 oktober 2009 om 21:08

    inderdaat betere styling, deze ziet er niet uit als een baksteen

    Login om te reageren
  13. Davy zegt

    11 oktober 2009 om 21:11

    Het is geen Thales Bushwacker maar Bushmaster.

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      11 oktober 2009 om 21:23

      @Davy & Alfisti: Check! In de eerste alinea blijft ie staan ;)

      Login om te reageren
  14. streafer zegt

    11 oktober 2009 om 21:13

    Ze hebben dan ook uitgebreid nagedacht over de styling….. Ze proberen nu ook alle andere producten dezelfde neus mee te geven voor herkenning en daarmee de eenheid van het merk weer te geven. …..

    Dit ding moet gewoon over bermbom kunnen rijden zonder kapot te gaan .. Als het daarvoor moet uitzien als een baksteen .. dan moet dat maar :)

    Login om te reageren
  15. Alfisti zegt

    11 oktober 2009 om 21:20

    @ Davy:
    Helemaal gelijk! Autoblogger, even een editje please! Bushwacker = Bushmaster ;)

    Ontopic:
    Dit is een geweldig mooi apparaat! Dit kleine broertje van de Bushmaster mag wat mij betreft “onze” Mercedesjes ook wel vervangen… Die softtopjes hebben bijna geen bescherming! :S

    Login om te reageren
    • Scorso zegt

      12 oktober 2009 om 07:55

      @Alfisti:
      Dit is de bushmaster?!
      Belgisch leger heeft er nog een eind zulke gehad. Nu rijden ze rond in deze KWC Dingo II’s, ook wel lekker.

      Login om te reageren
      • Scorso zegt

        12 oktober 2009 om 07:56

        Dat moet de KMW Dingo II zijn :s
        KWC is een producent van namaakgeweren :D

        Login om te reageren
  16. HDM zegt

    11 oktober 2009 om 21:21

    Meegespoten bumpers en wielkastranden. Doe maar..

    Login om te reageren
  17. klfalkf zegt

    11 oktober 2009 om 21:29

    Lijkt wel een vw scirocco voorkant :P Maar volgens mij zou veiligheid toch wel wat belangrijker moeten zijn dan een ‘cool’ design :S

    Login om te reageren
  18. G_deGroot zegt

    11 oktober 2009 om 21:31

    Bushwacker
    ~one who trims their pubic hair on a regular basis

    Bushmaster
    ~4×4 family of vehicles including patrol, command, ambulance, assault pioneer, direct fire support weapons and mortar vehicle variants and providing solutions for a wide variety of mission roles and applications

    Login om te reageren
  19. tristan zegt

    11 oktober 2009 om 21:34

    Doet het ertoe hoe lang hij er over de 110 kmh doet? Nee niet bepaald. Het is een militair voertuig. Als hij je reet maar beschermt tegen IEDs e.d.

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      11 oktober 2009 om 21:41

      @tristan:

      Ja, dat is belangrijk. Snel wegkomen is ook zeer belangrijk in noodsituaties.

      Login om te reageren
  20. Ice zegt

    11 oktober 2009 om 21:35

    Dit is geen auto, maar een pantservoertuig. Een hummer is wel een auto..

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      11 oktober 2009 om 21:41

      @Ice: Een auto of automobiel is een zelfstandig voortbewegend rijtuig om mensen, voorwerpen en/of dieren te verplaatsen.

      Login om te reageren
  21. Race_Kees zegt

    11 oktober 2009 om 21:48

    Echte mannen met haar op de borst stappen in een buggy en knallen met 150 km/h door de woestijn. :P

    Login om te reageren
    • DaveB zegt

      11 oktober 2009 om 21:52

      @Race_Kees:

      Duidelijk een ander type voertuig voor een geheel ander doel.
      Doe jij maar lekker stoer met je buggy. Lekker met 150kmh op een ied. Kijken hoe je er dan uitziet. Rij ik wel met max 110 langs, lekker veilig in me bakkie;)

      Login om te reageren
      • Wessee zegt

        11 oktober 2009 om 22:58

        @DaveB: SF crost daar anders vaker mee over de vlaktes hoor.
        @Ice: een Hummer is ook geen Humvee.

        Wij hebben overigens al zo’n kleiner pantservoertuig en dat is de Fennek.

        Login om te reageren
  22. Jordy zegt

    11 oktober 2009 om 21:59

    hij doet 110, maar wel overal maakt niet uit waar je rond kart. Verder 7 ton is niet veel voor een ied “veilig” voertuig. De hollandse G loopt met pantsering richting 4 ton, en is niet geheel veilig

    Login om te reageren
  23. J. zegt

    11 oktober 2009 om 22:11

    Ik probeer me voor te stellen hoe dit eruit zou zien in de PC. Chromen bumpers, pooiervelgen… grotere ruiten… ja denk wel dat dit een succesje zou kunnen worden :)

    Login om te reageren
  24. M3_lover zegt

    11 oktober 2009 om 23:03

    Wat een gezeik over die Hummers hier. Blijft 1 vd lelijkste autos allertijden! Na de Multipla, de Rexton ed natuurlijk :-)

    Login om te reageren
  25. Wessee zegt

    11 oktober 2009 om 23:11

    You’re not the sharpest tool in the shed, are you?

    Login om te reageren
  26. pizzakoerier zegt

    12 oktober 2009 om 00:37

    @race_kees
    Ook een madmax liefhebber?

    Ot: hij ziet er echt ‘bulky’ uit, wat ik positief vind in dit geval lekker dik en agressief om die towelheads en terroristen flink te laten schrikken

    Login om te reageren
  27. Citrofiel zegt

    12 oktober 2009 om 16:05

    Dus een zeszitter als vervanger voor een tienpersoons wagen? Dat lijkt me niet erg praktisch, zeker in het leger waar vaak volle bezetting van voertuigen is. :?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North