De laatste BMW M3 cabriolet met een V8, trouwens ook de eerste… Wouter gaat er mee op pad.
De eerste BMW M3 met iDrive. De eerste BMW M met een metalen klapdak. De eerste M3 met een DCT. Ja, zo @rubenpriest nog wel even doorgaan over deze generatie M3’s waar hij er ook eentje van heeft gehad. Maar dat doen we maar niet.
BMW M3 modellenlijn
Met de non-turbo V8 is de E9x-generatie uniek in de M3-linie. Maar laten we eerlijk zijn. Daar zit ook geen lijn in vanaf de E30 M3 met zijn 4-cilinder. Als purist kan je moeilijk je punt maken met de M3 als voorbeeld. Van 4 naar 6 naar 8 naar 6 cilinders. Maar dat maakt de M3 range niet minder collectable.
Hoewel de M3 E93 nog helemaal niet zo oud is, was het dus qua motoren toch een ander verhaal. Na de E46 koos BMW voor ‘meer inhoud’: na de ’traditionele’ zes-in-lijn kwam er een 4,0 liter V8. Die overigens 15 kg lichter was dan de zes in lijn.
Met de hoogtoerige atmosferische V8 was de M3 bruter dan ooit en dat zie je er ook aan af. De powerdome op de motorkap, de vier uitlaten, de brede wielkasten en agressiever voorbumper spreken duidelijke taal, zonder over-the-top te zijn.
Wat is er bijzonder aan dit exemplaar
De M3 Cabrio is zeldzamer dan de coupé. Maar de hoofdprijs qua zeldzaamheid gaat bij deze generatie M3 natuurlijk naar de Sedan versie.
Wouter gaat in de video op pad met een model uit 2012, wat betekent dat het om een LCI gaat, oftewel de facelift. Deze heeft onder meer vernieuwde LED-achterlichten.

Dit exemplaar is uitgerust met een DCT-bak. Het was destijds de duurste M3 die de dealer in kwestie (Renova BMW) had geleverd. deze M3 is uitgevoerd in de chique kleur Azuritschwarz Metallic. Deze Individual kleur heeft blauwe metallic deeltjes die het zwart een fraaie gloed geven. Het interieur is uitgevoerd in Novillo Bambus Beige. Dit was precies de uitvoering waarmee BMW de M3 Cabrio in de folder presenteerde.
De BMW M3 E93 LCI veiling staat nu live op the Collectables.
Het perfecte moment om te gaan shoppen voor een cabriolet is niet in de zomer maar juist in de herfst of winter
@maarten020: dan wacht je nog even. Je zit toch al maanden binnen dus dan kunnen er nog wel 6 bij. Ik ga iig dit jaar al genieten.
@mwti: genieten is sowieso belangrijk, ben zelf neer van de coupe en ook bij de M3 zou ik altijd voor de coupe geen. Als ik in de markt was voor een cabrio zou ik nog wel 6 maandjes kunnen wachten en met een dikke korting het jaar erop van mijn aankoop genieten
Altijd een cabrio maar dan wel een stijve zoals een S2000.
Die is wel behoorlijk verneukt bij de BMW dealer dan ;) https://www.deolieconcurrent.nl/products/Castrol-Edge-Supercar-10W%252d60-5-Liter.html of heeft deze een XL drysump reservoir?
@mrrobot: ach ja, een dealer met service mag wel wat marge pakken. Niet iedereen neemt zijn eigen frikandellen mee naar de snackbar ;-)
@willeme: wat marge? 360€ olie
@mrrobert: Tsja, sushi bij een restaurant is ook duurder dan de goedkoopste rijst die je kan vinden op internet. Als die M3 top onderhouden is en de dealer c.q. specialist wat marge pakt, zou ik daar niet mee zitten.
Mijn ervaring is dat besparen op onderhoud, reparaties en techniek nooit goed uitpakt. Dus goed om te horen dat vor deze E93 altijd héél erg goed gezorgd is en het de eigenaar niet uitmaakt ;-)
@willeme: Ik heb drie BMW’s staan waarvan twee M-en. Geloof me daar gaat ook alleen maar de beste castrol in en bespaar nergens op goed onderhoud. €320 rekenen voor 9L wat een prijs heeft van €60 per 5L is gewoon je klant naaien. Als mijn garage zoiets doet maak ik daar wel een punt van.
@mrrobot: terecht…snap willeme ook niet in deze.
@willeme: BMW specialist geen dealer 👌
@mrrobot: En er gaat misschien iets meer dan 5 liter in? (Geen idee)
@frederik: maar zeker geen 36 liter 🤣
@frederik: 9L gaat er in
Geweldige wagen. Had zelf een kapotte brake booster (paar 100 eur) over paar jaar gehad. En een lichtjes lekkende diff. Valt relatief gezien wel mee allemaal. Wel lagerschalen liefst voor 90.000 km preventief vervangen. En elke 10k KM’s olie verversen.
Hij is toch wel erg lekker. Trouwens, de Z4 die op de Collectables staat is ook heel mooi (altijd een zwak voor gehad) en een stuk gunstiger geprijsd waarschijnlijk. Helaas heb ik al genoeg auto’s.
Waarom nept Bimma altijd M3 kopers? Koop je de LCI van de dikkie dikste en dan krijg je skere oude koplampen ter wijl 316 wel die LED knippas heb.
Als Porker rijder, heb ik met zo’n auto mogen sturen. Hij voelde zwaar in de neus en daarmee was die op een bochtige weg niet helemaal mijn ding.
Ben ik bevooroordeeld?
@911targa: wellicht, maar over de uitspraak dat het niet jouw ding is kan toch niet gediscussieerd worden. Dus wat maakt het uit. 😀
Eerste eigenaar. Kan dus altijd van een oud vrouwtje zijn geweest.