
Is de GTS niet al een paar 911 generaties de versie met het meeste ‘bang for your buck’? We zoeken het uit.
Met de Porsche 997 GTS startte Porsche een nieuwe traditie. Wanneer er een facelift aanstaande is of een nieuwe generatie heeft de 911 reeks tegenwoordig een GTS variant. Dit is dan vaak een ‘curated’ selectie uit de originele Porsche accessoire catalogus.
Bij de 997.2 reeks gaf Porsche de 997 serie een waardig afscheid met de Carrera 4 GTS. Uitgerust met 408 pk en alle mogelijke extra’s. Naar keuze met handbak (zoals de auto in de video) of PDK.
De 997 Carrera 4 GTS was de allerlaatste versie van de 997. Deze auto zou je kunnen zien als het perfecte compromis tussen de Carrera (4)S en een 997 GT3. Scherper en sportiever dan een Carrera S. Zonder dat hij iets aan ‘daily driver’ potentieel inlevert.

Het bleek uiteindelijk ook een succesformule te zijn, waardoor ook de volgende generaties van de 911 een GTS-uitvoering kregen.
De GTS heeft 408 pk in plaats van 385 pk, een kleine upgrade dus. Daarmee doorbreekt deze 997 de magische 300 km/u-grens, met een topsnelheid van 302 km/u. 0 Naar 100 km/u kost bij deze GTS maar 4,6 seconden.

Zoals gezegd heeft een 997 GTS af fabriek ook de nodige opties die een 911 net de die gewenste upgrade geven. Denk daarbij aan een sperdifferentieel en PASM (Porsche Active Suspension Management).
Qua uiterlijk heeft de Carrera GTS onder meer een dikkere voorbumper, andere sideskirts en als kers op de taart 19 inch RS Spyder centerlock velgen. Uiteraard heeft deze auto ook de brede heupen. Die heeft de achterwielaangedreven GTS ook, maar aan de balk tussen de achterlichten kun je zien dat dit de vierwielaangedreven versie is. Hiervan zijn er maar 1.321 stuks gebouwd. En van deze handgeschakelde versie zijn er maar een paar honderd gebouwd.





Bij menig occasion zoektocht online wordt de steeds populairder wordende zoekterm ‘997’ dan ook vergezeld door de zoekterm GTS. Wij snappen dat wel. Of het ook echt een leukere auto is? Dat vertellen we je in de video!
De Porsche 997 GTS veiling op The Collectables staat nu live.

The Collectables is partner van Autoblog. The Collectables is een veilingsite voor auto’s die je niet nodig hebt, maar die je wel hebberig maken. Hieronder een selectie uit de actuele veilingen.

Wel even checken of er geen sporen / signalen van ‘bore scoring’ of een kantelende zuiger zijn.
Blijft een zwak punt. Helemaal de 997 heeft hier vaak last van. Meer dan 996 of modellen na de 997.
De 997.2 heeft zover ik weet het verbeterde DFI-blok zonder (of in ieder geval met minder kans op) bore scoring. Ook het beruchte IMS-probleem is opgelost vanaf deze generatie.
Dit is wel de sweet spot qua redelijk ‘betaalbare’ 911-jes. De 991 is nog te duur en de oudere 997 en 996 kennen aardig wat risico’s, zoals IMS en bore scoring inderdaad. Is overigens allemaal wel op te lossen, maar je moet er op tijd bij zijn en ’t is niet gratis natuurlijk.
@sportabgasanlage: niet alleen de veel oudere 997jes
Heb in januari nog een rekening van zo’n 10k revisie mogen betalen. Doet nog zeer…..ellendige cilinderwanden.
@peke: waar heb je de de revisie laten doen?
@peke en je hebt een 997.2 (facelift)?
Feit dat iedereen dit altijd maar klakkeloos “de perfecte middenweg tussen ‘gewone’ Carrera en een GT3” blijft noemen…
Is een heel geslaagde marketing actie van Porsche zo blijkt maar weer.
Kijktip: Nick Murray op YouTube, informatief én vermakelijk
Qua pk en performance is dat toch ook zo? Nick Murray is meestal leuk om te kijken, maar af en toe ook gewoon een beetje een zure met een uitgesproken mening (en dat geeft hij zelf ook toe).
Ik ben zelf al vele jaren de gelukkige en trotse bezitter van een witte 997 GTS. Met PDK en louter achterwiel aangedreven. Leukste Porsche die ik ooit heb gehad. Ook in de 991 gereden, maar destijds toch voor de 997 gekozen. Nu bijna een 100.000 km mee gereden, elke km een feestje!
De GTS is een mooi compromis, marketing bullshit of niet. Ik snap alleen die 4 uitvoering niet zo, waarom zou je deze auto met AWD willen hebben? Bij de Turbo snap ik dat nog wel, maar verder…
Waarom niet? Als je geen begenadigd coureur bent, zou je nog wel eens verrast kunnen worden door de achterkant. Met 4WD is die kans een stuk kleiner, en dus veiliger. Ik denk dat 90%+ van alle sportautobezitters nooit de limiet zal durven opzoeken (qua grip), dus dan doet “400 pk op alleen de achterwielen!!!1!!” het vooral leuk aan de bar.
@Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff: is prima te doseren, is mijn ervaring.
@Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff: bij nattigheid: easy does it
Die 964 WLT uit ’93 is ook wel een heel leuke om mee te toeren. Lekker turbobrede carrosserie en cabrio. Dat is wel een feestje hoor. Nog wel met luchtgekoelde motor en dat klinkt weergaloos. Heb zelf ook een betrouwbare 964 C2 gehad en dat klinkt fantastisch en het rijden met deze auto was vooral in Duitsland geweldig. Lekker een tijdje bijna 290 gereden en dat is wel erg goed te doen met deze 911.
Klinkt goed, maar alles zwart is wel erg saai, maar dat schijnen veel Nederlanders mooi te vinden (zegt veel over hun smaak of er zijn heel veel begrafenisondernemers).
Het valt mij erg tegen van zo’n model dat al circa 60 jaar bestaat, dat er blijkbaar nog regelmatig dure motorproblemen zijn. Ik zou bijna schrijven dat het duitse rommel is😁 .
Vooral nog oudere 911’s hebben tal van problemen en rijden vaak niet lekker, weet ik uit diverse proefritten destijds, daarom heb ik er ook nooit een gekocht. Een raadsel waarom mensen daar dan veel geld voor betalen, zeldzaam zijn die ook niet en het weggedrag is lang niet zo veilig als de nieuwere uitvoeringen en minder plezierig.