De Shooting Break: één van mijn favoriete carrosserievormen. Het lijkt erop dat dit oude concept (net als vele andere klassieke trends overigens) een revival beleeft.
De Shooting Break werd door de rijken gebruikt voor jachtpartijen, maar dat moest natuurlijk wel gebeuren met een auto van stand. De jachtvrienden werden samen met hun ‘shooting gear’ in de shooting break van en naar de schietplaats gereden. Een gewone stationwagen kon natuurlijk niet, want dat was niet sjiek genoeg. Met de stationwagon haalde je familie en vrienden op van het station. Een zogenaamde Estate was veelal een wat duurdere auto die gebruikt werd om de gasten naar het estate te chaufferen. Vandaar waarschijnlijk de alternatieve benaming: Estate. Toch wordt een dure vierdeurs Estate ook nog wel eens Shooting Break genoemd.
Voor de sjieke jachtevenementen gebruikte men liever een sportwagen als een Jaguar of Aston Martin die omgebouwd werd tot een soort van stationwagon. De Fransen noemen de Shooting Break een “Break de Chasse”, wat letterlijk “Pauze in de jacht” betekent. Een interessante uitleg over dit fenomeen is hier in het Engels te lezen.
Er zijn veel voorbeelden uit het verleden te noemen van diverse Shooting Breaks en de meesten zijn toch wel gebaseerd op Engelse sportwagens, maar ook Italiaanse (Ferrari, Alfa Romeo, Lancia) en Franse (Peugeot, Citroën) modellen werden gebruikt. Ik maak voor het gemak maar even onderscheid tussen de Estate en de Shootingbreak door te stellen dat de eerste een luxe vierdeurs sedan als basis heeft en de tweede gebaseerd is op een tweedeurs coupé.
Hieronder een Aston Martin DB5 Shooting Break:
En hier een latere V8:
En zelfs een Ferrari 365 GTB Daytona one-off gebouwd door Panther voor Luigi Chinetti:
Om te zien wat er in het verleden allemaal voor een aparte creaties gebouwd zijn, verwijs ik jullie graag door naar de site www.shooting-brake.com, want het is echt teveel om allemaal in deze column te tonen. Er is bijzonder veel te zien: Astons, Ferrari’s, Bentley’s, Alfa’s, Peugeots, Rovers, Jaguars en nog veel meer! Sommigen zijn werkelijk prachtig om te zien, maar soms is het ook huilen met de pet op.
Bestudeer de geschiedenis maar eens goed, want deze gaat zich herhalen! Helaas blijft het bij de meeste merken voorlopig nog slechts bij een enkele conceptcar, zoals bij Audi met de TT Shooting Break Concept en een strakke variant op de Vanquish, de Bertone Jet.
Peugeot had eerder al de prachtige 306 Break de Chasse Conceptcar om hun nieuwe HDI motor mee onder de aandacht te brengen.
Lefmerk Renault toonde vorig jaar in Genève de Altica. Best een gaaf ding en in iets minder extreme vorm zou ik zoiets graag op de weg zien verschijnen.
En dit jaar presenteerden ze de toekomstige Clio Stationwagon in de vorm van een driedeurs Shooting Break Conceptcar met allemaal handige gadgets in de bagageruimte als een computertafel en uitklapstoeltjes.
Ook ging er enige tijd geleden het gerucht dat BMW op basis van de nieuwe M3 een Shooting Break versie overwoog. Van dit model heb ik een tijd geleden, nog ver voordat de M3 Coupé gepresenteerd was, voor Autovisie een impressie gemaakt.
Nu merk ik om mij heen dat de interesse in de Shooting break vooral van oudere heren afkomstig is en nauwelijks van jongeren. Maar zeg nou zelf… het zou toch erg gaaf zijn om in zo’n bulderbak als de M3 over de Autobahn te jakkeren om eventjes in het Zwarte Woud een middagje te gaan mountainbiken? Of met je vriendin even een weekendje een hotelletje pikken aan het Garda meer of het meer van Genève. Voor Lotte zou het wel een stoere kar zijn om alle babyspullen in kwijt te kunnen! Alleen kan haar man dan niet mee, maar toch is het nog altijd beter dan zo’n foute Soccermum SUV.
De grote merken lijken wel te willen, maar over het algemeen nog niet genoeg lef of middelen te hebben voor een dergelijk niche-model. Maar gelukkig zijn er genoeg kleine gespecialiseerde bedrijven die de selecte groep liefhebbers van een Shooting break kunnen voorzien. Wat zou het leuk zijn om weer eens wat moderne Shooting Breaks op basis van Aston Martins DB9, Jaguars XK8 en Bentley’s te zien. Uiteraard maak ik nu ook wat reclame voor mijn eigen werkzaamheden. ;)
Een tijd geleden heb ik al eens wat impressies getoond van hoe ik een Ferrari 612 Scaglietti als Shooting Break zou vormgeven. Naast enkel zoiets vorm te kunnen geven verkeer ik nu gelukkig ook in de positie om deze bolide daadwerkelijk te bouwen.
Voor mezelf zou ik het liefst een DB9 te grazen nemen. Een sjieke, beeldschone coupé met V12 waar ik dan ook de hond in mee kan nemen. Maar je kan natuurlijk ook de bagageruimte speciaal laten inrichten voor je tennisuitrusting, of je golftassen, of je jachtgeweren, of… of… afijn, noem maar op.
Ik weet niet wat jullie van de revival van de Shooting Break vinden en ik ben daar wel zeer benieuwd naar. Welke modellen zouden jullie graag als Shooting Break zien verschijnen en wat moet er volgens jullie absoluut in de uitrusting van de bagageruimte aanwezig zijn?
Lotte: waar wil je het kinderzitje hebben? En hoe groot is je buggy? Citrofiel: wat zou je vinden van een moderne SM met uitbouw? Woody: mag ik je MX5 even lenen? Dan krijg je hem wel een beetje gemodificeerd terug, als je het niet erg vindt. Ik zou het in ieder geval wel weten! De hond mag lekker achterin de DB9 en dan ga ik samen met mijn vriendin voor een stevige wandeling even op en neer naar de Voghezen of de Ardennen.
Integrale EVO zegt
Die Aston Martin DB5 Shooting Break op de eerste foto valt bijna achterover…
Ik vind het wel wat hebben. Zoals handige Estates steeds onhandiger worden (aflopende daklijn), kunnen onhandige coupés juist wel wat handiger worden. Maar goed, wat kun je precies onder een Shooting Break verstaan? Een 1-serie 3-drs vind ik ook al een vrij hoog shooting break-gehalte hebben…
Herman zegt
Intergrale EVO, ken ik jou ergens van???
Michiel_vd_Brink zegt
@ Integrale EVO: het kan met enkele sportieve hatchbacks wel verwarrend werken inderdaad.
De Volvo C30 zou je dan ook een shooting Break kunnen noemen.
Dit zijn echter geen Coupé modellen die een Estate-daklijn hebben gekregen.
Nick zegt
Mooi, de nieuwe TT Avant dus? :P
Misschien dat je nu wel beenruimte achter hebt.
Niet dat je ook daar gebruik van zal maken als je een TT hebt, maar goed, de TT is altijd de rare (onpraktische) vogel van Audi geweest.
Nick zegt
@Michiel van den Brink:
Zo’n Ferrari 612 Scaglietti Shooting Brake heeft veel potentië, misschien dat hij wel goed zou verkopen. ;)
Michiel_vd_Brink zegt
Deze moet natuurlijk ook even getoond worden!
De Ferrari 250 GT ‘Breadvan’.
Foto’s van http://www.hietbrink.com
Dit model is echter niet gebouwd als praktische gebruiksvariant op de 250 GT SWB, maar meer als aerodynamische doorontwikkeling voor Le Mans races.
Dink zegt
Ik ben gek op de shooters. Op PH staan loads of topics met lekkere voorbeelden.
P1800 Volvo is een klassieker.
Ferrari zou er goed aan doen – net als de Lancia Thema 8.32 V8 destijds – de V12 bij de Scag SB onder 90 graden te zetten. Dat past wat meer bij het karakter van een SB.
Als ik de loterij win mag je een voor me maken Michiel ;)
Stephan zegt
Er is ook nog een shooting brake gemaakt van de VW Corrado of Sirocco, waarvan er zelfs een paar op NL kenteken rondrijden.
lotte zegt
Kinderzitje het liefst binnen handbereik (voor de medepassagier) en op een manier dat de kleine spruit ook nog wat kan zien…
Babyspullen zijn tegenwoordig heel compact. De Bugaboo (bijv.) past zonder lakbeschadiging en het dubbelvouwen van een hoedenplank makkelijk in (bijna) iedere achterbak. Ditzelfde geldt voor het logeerbedje.
Ik vind je ontwerp van de Ferrari 612 Scaglietti erg mooi…
bramwillemse zegt
oké het is een mooie traditie. Er zit een verhaal aan en dat maakt het zeker interessant. Maar mooi?
Ik vind de meeste shooting breaks toch niet mooi. Bijvoorbeeld de z3… wat een belachelijk lelijk mormel is dat zeg!
Ok, de britten konden het zeker. Zoals de bovengenoemde DB5, da’s een schoonheid! MAar die daytona? brr..
De shooting break-concepts van de laatste jaren zijn wel weer interessant. De altica en audi shooting break concept zijn beide interessant, vooral die laatste! Maar ik vind de audi al heel erg richting een hatchback gaan.
Dan jouw eigen ontwerpen michiel :) Eerlijk gezegd vind ik dat je de DB9 daar volledig hebt verkracht! Het is zo’n prachtige wagen, supermodern in een klassiek jasje. Heerlijke, bijna perfecte vormen en dan plak je er zo’n rare koreaanse jaren ’90 wrat op de achterkant. Dat had ik niet van je verwacht :(
Maarja die 612 scaglietti shooting break maakt weer een boel goed ;) Heb je nog meer afbeeldingen daarvan? Ik zou ‘m graag van wat andere gezichtspunten bekijken.
Het verschil tussen de DB9 en de F612 is dat je je bij de F612 aan de vormentaal van de auto zelf hebt gehouden en dat is denk ik heel belangrijk bij dit soort auto’s.. Het oorspronkelijke model moet in zijn waarde blijven.
leuk onderwerp weer Michiel!
JLJ zegt
Maar die Aston Martin Shooting Break kun je beter in je onderste bureaula verstoppen, of ga je hem de Aston Martin Rodius noemen?
Gilly zegt
Een 250 GTO shooting break, ook wel bekend als breadvan
http://www.leblogauto.com/images/bread_3.jpg
chrizzzie zegt
Ik zou zeggen een Alfa Romeo GT wel iets heel moois van te maken is.
De uitrusting moet dan wel een hondenrekje hebben en bij voorkeur een uitschuifbare eet en drink bak voor de hond en een opvak bak voor de ontlasting van de hond.
Van de 924 en 944 zijn ook helemooie shooting brakes gemaakt zoals op het volgende plaatje waar de bagage er langs zit.
http://img89.imageshack.us/img89/8349/924034wj.jpg
Michiel_vd_Brink zegt
@ Gilly: de breadvan is niet gebouwd op basis van de 250 GTO, maar is gebaseerd op de 250 GT SWB en racete tegen de 250 GTO’s.
Helaas niet super succesvol, want de SWB had slechts nog een 4-bak tegenover de 5-bak van de GTO’s.
Jurrian zegt
dat plaatje van de clio deed me denken aan de mini clubman, maar dat is een echte station volgens mij
Integrale EVO zegt
Die ‘breadvan’…ge-ni-aal. En maar stouwen die spulletjes…
@Herman: als het dé Herman van de Maser Biturbo en gecrashte 106ralley is, dan ken ik jou wel ja. Als het de Herman van Idols is, dan ken ik jou wel, maar jij mij niet… Of leg anders maar uit wie jij bent dan.
Michiel_vd_Brink zegt
Hier nog wat extra afbeeldingen van mijn designs:
lotte zegt
Herman van Idols? Hahahaha!
dekster zegt
Er bestaat toch al een sportieve schooting break voor jonge gasten, de Z3 coupe toch?
Kevski-Style zegt
Ok, je kunt er dus vanuit gaan dat een shooting break een auto is met 2 deuren, 1 zitrij en voor de rest een station achterkant. Ik ken 1 auto die zo af fabriek geleverd is: Mini Estate. Was oorspronkelijk geen coupe, maar ook geen hatchback, want de kofferbak is geen derde deur. Normale mini is een 4zitter, maar in de Estate is er zowel in 4 als als 2 zits geweest. Maar eerlijk is eerlijk: Geef mijn portie maar aan fikkie, want mooi vind ik het niet….
Integrale EVO zegt
De 612 Scaglietti van Michiel zou rechtstreeks gedoneerd kunnen worden aan de sultan van Brunei. Die heeft immers ook al een 456 Shooting Break (zal uiteraard ook wel de inspiratiebron voor Michiel zijn geweest of niet?). De DB9 SB vind ik niet mooi; te veel gefriemel bij de ‘overgang’.
Thijs zegt
Ergens kan ik mij niet geheel aan de indruk onttrekken dat bij de laatste foto’s van de DB9 en een dakkapel is opgeplakt. Mijn interpretatie van een SB is toch dat de achterzijde opnieuw wordt ontworpen. Ik vind het zelf het mooiste als de achterkant een integraal onderdeel vormt van de carrosserie. De een na laatste foto zie je gewoon de coupe lijn maar dan met een hoek er bovenop en dat vind ik zelf niet zo mooi. Ik denk best dat er markt is voor dit soort auto’s maar dan zou er toch een model moeten staan met een geheel eigen identiteit. De Scaglietti is in mijn optiek al beter geslaagd. De M3 ziet er gewoon erg goed uit!
Als ik zelf wat modellen zou mogen aandragen:
– TVR Cerbera
– Lamborghini Espada (alhoewel dit al een halve Estate is)
– En eventueel nog een 2CV
Jela zegt
De Brilliance BC3, Cunningham C7, Fisker Latigo en Mazda RX-8 (vierdeurs, maar beetje EDAG Pontiac Solstice-achtig) zouden volgens mij niet misstaan in shooting brake-vorm
Jela zegt
brake=break -lomp foutje, moet kunnen-
floryn zegt
vooral ferrari’s 612 en aston’s zijn een interessant objet d’art maar ook een bmw 1 serie of A3 (is eigenlijk al een beetje gedaan) leent zich voor het shooting brake concept
o wat lijkt het me heerlijk ok een bmw 135ti te hebben in shooting brake variant
floryn zegt
oh ja de z3 coupe en de z4 coupe vind ik eigenlijk ook heel mooi
Klassiekerrally zegt
Fraai Michiel!
De lijnen bij je Aston ontwerp snap ik wel, lopen vloeiend van voor naar achteren, waarbij ze zich kruisen. Ik vind het wel wat hebben.
Die Daytona door Panther vind ik er niet echt op vooruit gegaan…
Leuke foto’s van de Breadvan :)
Een Wiesmann GT Shooting Break… Mmm…
Patrick zegt
Beste Heren Shootingbreakers
Dit is gewoon een volvo c30 maar dan van audi!!!
En Wie gaat er tegenwoordig nog jagen???
een C30 fan
SugarFree zegt
Beste Michiel,
Je ontwerp van de 612 (de eerste foto’s die je laat zien) vind ik wel erg apart in positieve zin…
Maar de creatie van de Aston kan wat mij betreft écht niet… hij doet me direct denken aan de Rodius van een of ander Koreaans merk. En de Rodius staat bij mij hoog op de lijst van meest bedroevende creaties (samen met bijv. de Merc R-klasse).
Ik vind overigens het idee van de shooting brake prachtig. Vooral die bakkers-ferrari, echt prachtig! Of de Audi van de eerste foto, ab-so-luut mooi!
Is ook weer eens goed voor het volk dat werkelijk aparte keuzes wil maken. Dít is hun kans.
Herman zegt
Haha @Integrale EVO! wat moet jij hier nou weer, je hebt niet eens een scheurijzer. jij legt alleen maar 360 rond de lantaarnpaal! ik heb inmiddels e30 325i zie je binnenkort tijdens de rally!
bramwillemse zegt
ok, michiel, hij lijkt zo al wat minder (db9). Maar toch vind ik ‘m wat raar… het is net wat te geforceerd en toch wat te … ik wenie.. vind de db9 er toch minder op worden :P
De 612 vind ik nog immer boeiender :) Wat heb je toch een mooi vak.. alleen jammer dat zo’n auto waarschijnlijk nooit het ware levenslicht zal zien.
Het idee van een alfa gt shooting break vind ik ook wel wat hebben! Michiel, maak ons eens ’n impressie! ;)
Ejay zegt
Leuk stukje, alleen komen shooting brakes vaak over als verlengde 3-dears hatchback. De P1800ES is erg mooi als shooting brake, ook de oude AM is prachtig. Helaas moet ik eerlijk zeggen dat jouw AM shooting break net een Ssangyong Rodios lijkt. Ik denk het karakteristiek is bij een shooting break dat de achterruit als een volwaardige station geheel doorloopt. Je BMW impressie laat dat goed zien. De ferrari 456 daarentegen houdt de ruit op en ik moet zeggen dat ik dan niet zo mooi vind.
Danny zegt
De ‘nieuwe’ shooting-breaks vind ik erg geslaagd, maar zou iemand mij kunnen vertellen of de ‘exclusieve’ breaks (zoals XJ6, Bentley Arnage, Aston Martin, Ferrari) ook daadwerkelijk in serie geproduceerd zijn?
Michiel_vd_Brink zegt
Allemaal bedankt voor jullie feedback.
Bram: “De 612 vind ik nog immer boeiender :) Wat heb je toch een mooi vak.. alleen jammer dat zo’n auto waarschijnlijk nooit het ware levenslicht zal zien.”
Dank je, Bram.
Het is echter niet uitgesloten dat een dergelijke auto er ooit komt… ;)
Patrick: “En Wie gaat er tegenwoordig nog jagen???”
Misschien niet jagen, maar wel weekendjes weg, golfen, naar tennis, hockey, polo, hondenclub, paardrijden, enz, enz.
Michiel_vd_Brink zegt
@ Danny: de modellen die je noemt zijn allen gemaakt door gespecialiseerde koetswerkbedrijven.
Michiel_vd_Brink zegt
Hier nog een design voor een Bentley Estate:
Ejay zegt
@ Michiel. Hoe zou een de Aston Martin er met een soort van CLS daklijn uitzien?
Jan zegt
Hoi Michiel,
Ik vind vele vanje dingen mooi, maar de Aston Martin Break vind ik niks. Het lijkt namelijk een aanbouwstuk. Als de coupelijn zelf niet meer op de rendering zou voorkomen leek het misschien beter, maar nu heb ik het gevoel alsof je er wat opplakt. De Ferrari en Bentley vind ik in dat opzicht mooier.
Hoewel misschien niet helemaal dezelfde categorie vond ik de DAF 44 Station altijd een mooie variant. Ik persoonlijk zou meer gaan voor een luxe sedan, zoals hier de Bentley. Die komen statiger over. Ook de zwart-grijze driekwart van achter getekende Ferrari heeft dat.
In het algemeen mag ik breaks wel. Voor de meeste SUV en MPV-bezitters is een break natuurlijk de praktische keuze, niet de veredelde bestel- en terreinwagens.
Markus zegt
Die 2e Aston Martin. VET!
Integrale EVO zegt
@Herman; ik geen auto? Ik heb er juist 2! Een Lancia Delta I 1.3 G.T.i.e. en een Volvo 360 rwd. De 360 ga ik waarschijnlijk ombouwen tot racebak voor de Truzacup (na het halen van een racelicentie). Doe je mee met halen van racelicentie?
En trouwens; het was een Lolvo 340 die in aanraking is gekomen met een overstekende lantaarnpaal, geen 360…
Nice trouwens 325i. Jammer alleen van de hoge verzekeringspremie en belasting en het verbruik. Maar er gaat niets boven rwd-auto’s!
wimbers zegt
Ik ben helemaal voor een shooting brake van veel modellen ( audi tt, bmw 3 serie, volvo c70 zou ook leuk kunnen worden (de c 30 is gewoon een hatchback) de nieuwe mini clubman is een aardig voorbeeld van een oude trend. maar ik zou graag wat betaalbare alternatieven zien van rappe sportcoupés die een toegankelijke klep krijgen.
floryn zegt
@ Michiel
ik vind hoe je de db9 hebt aangepast met de kruisende lijnen toch niet echt geslaagd het idee is leuk maar uiteindelijk is het slordig en komt het niet echt overeen met de rest van de auto maar dat is mijn mening als je daar om vraagt
ikbenivo zegt
Je maakt doorgaans prachtige ontwerpen, maar die Aston Martin kan echt niet. Nu heb ik makkelijk praten natuurlijk, maar ik denk dat je hem zo niet kan verkopen ;-)
Nu lijkt het net alsof je er een stuk hebt aangeplakt, of beter gezegd: op geplakt. Ik denk dat als je het mooi wilt doen, je de gehele achterkant moet aanpakken. (vanaf de A stijl)
Verder zijn shooting breaks idd cool. Wist niet dat daar een term voor was. Weer wat geleerd.
Turbopaultje zegt
neeeeeeeeeeee………….niet moooi :- ( (opbouw van die DB9 en die Ferrari 612 sb ………. bentley (“rover 75”) estate )
Dat kan je toch beter, c.q veel mooier maken (dynamisch bijv.) ??????
de Referentie imo : 156 SW…………. :-)
ikbenivo zegt
oh, ik zie nu pas die bentley estate. Schitterend! Heb je daar nog meer afbeeldingen van?
Turbopaultje zegt
of achterkant van de Volvo C30…………. ook niet verkeerd
Loek zegt
De Maserati. Vind het zelf een Italiaanse beauty.
http://www.seriouswheels.com/pics-2000-2003/2003-Maserati-Kubang-GT-Wagon-Concept-S-1024×768.jpg
http://www.seriouswheels.com/pics-2000-2003/2003-Maserati-Kubang-GT-Wagon-Concept-FA-1024×768.jpg
floryn zegt
vandaag is er ook weer een italiaanse shooting-brake verschenen op basis van een 700pk corvette komt straks wel op autoblog denk ik heb m net ingestuurd
dus shooting breaks zijn idd levend!!!
sabberjoch zegt
die bentley is wel mooi gemaakt zeg maar die aston kan egt niet het lijkt wel heel goedkoop zo zorg dat je alles een beetje aanpakt maak bijv. een nieuwe B-stijl en misschien zou een C-stijl ook niet misstaan. maarja ik heb wel makkelijk praten. Hopelijk kun je wat met deze tips. kweet niet cker of je er wat aan hebt want ik ben maar een “gewoon” iemand en jij hebt er denk ik tog wel iets meer verstand van michiel. Ga zo door man, Michiel wat je doet kan je goed
ml zegt
Het idee van de shooting break is ontstaan in de tijd dat auto’s die geen sportwagen waren nog niet geleverd werden met sportieve motoren, met allerlei turbo’s enz. en vele pk’s. Vandaag de dag is het wel het geval, dus zie ik het nut er niet meer van in omdit een Ferrari, Aston Martin, 911 aan te doen. Een beetje britse edele kiest toch liever een Cayenne Turbo, dure Range Rover dan een 911 of Aston Martin met opzetstukje.
Volgens mij is er hoofdzakelijk nog markt voor in de Arabische wereld voor dit soort extra vagante wagens.
Ik vind trouwens de C30 meer een hatchback concept, hoewel ik stylistische overeenkomsten zie.
phantom zegt
Ik vind het een vage categorie die shooting break zooi
Onehp zegt
‘k Vind die 306 erg geslaagd…
slk55 amg zegt
goeie column Michiel!
De shooting brake’s zijn inderdaad uit het stratbeeld verdwenen. maar je ziet ze tegenwoordig inderdaad steeds meer als concepten terug keren. de omgebouwde auto’s door verschillende bedrijven hebben mij altijd geïntereseerd. de een weet het echt te verknallen door er klakkeloos blok metaal op te zetten, de ander houd goed rekening met de belijning van de auto en bouwd je sportcar dan zeer nauwkeurig en gedetaileerd om naar een shooting brake. ook jouw ontwerpen spreken mij erg aan.
zelf zou ik graag eens een shooting brake versie zien van de XKR van jaguar, slk55 amg, maserati GranTurismo en de alfa romeo 8C. een Estate van de Aston martin Rapide zou ook geweldig zijn volgens mij.
hier nog een voorbeeld van een estate/shooting brake van maserati:
en hier een shooting brake die echt in productie gaat (of is dit geen shooting brake?):
even een vraagje: waar valt de alfa brera eigenlijk onder?
JLJ zegt
Die 306 en ook de Clio zien er mooi uitgebalanceerd uit, maar om ze Shooting break te noemen gaat me een beetje te ver. Dat moet dit ook zo heten:
Het zijn gewoon 2 (3) deurs stationwagons, in de jaren 70/begin 80 meer regel dan uitzondering. Deze versie van de Allegro heette trouwens Estate…
Noid zegt
@ slk 55 amg,
Volgens mij sportcoupé…
RRPhantom zegt
Die Maserati Quattroporte is Damn VET!
Die Breadvan is Damn VET!
Die Benteley is Damn VET!
Die DB9 is zwaar naar de KLOTE GEHOLPEN GEWOON MET ”TAPE” EN BAKKIE ERAAN GEPLAKT!
slk55 amg zegt
zelf heb ik ook ooit een poging gewaagd om een productie versie van de Aston martin Bertone Jet te maken:
http://img392.imageshack.us/img392/6460/astonmartinjetnn2.png
@Noid
tnx.
slk55 amg zegt
o ja, hij is trouwens op basis van een AM V8.
RRPhantom zegt
@slk55 amg
Dié is wel goed!
robbert zegt
Aston’s/Ferrari’s horen geen stations/shooting brakes te zijn. Het ziet er niet uit.
MJG zegt
Shooting break op basis van de Continental GT:
http://www.castagnamilano.com/en/Portfolio/Coachbuilding/ShootingBreak.html
slk55 amg zegt
hier nog wat schetsen van een continental GT shooting brake:
Boss zegt
Ziet er niet verkeerd uit…is wel een oplossing om niet te vervallen in het er-bij-op-plakken of het overhouden van een gigantische plak koetswerk op de hoeken.
Michiel_vd_Brink zegt
Helaas is dat lang niet altijd mogelijk.
De regelgeving verschilt per werelddeel en per land, maar je hebt bijna altijd wel sterk rekening te houden met de dragende structuur van de carrosserie.
Een C-stijl is meestal niet zomaar te verplaatsen en dus ben je met het design soms meer beperkt dan wenselijk.
Boss zegt
Daar moet je natuurlijk wel rekening mee houden, had ik nog niet aan gedacht. Daar ben je met jouw versie van de DB9 SB niet helemaal van uit gegaand dan?
Michiel_vd_Brink zegt
@ Boss: juist wel.
De DB9 heeft geen B-stijl, alle krachten verlopen via de A- en C-stijlen.
Vandaar het behoud van de C-stijl en het ietwat aparte lijnenspel daaromheen.
Citrofiel zegt
Ik zal het maar gewoon eerlijk zeggen, dat kan hier gelukkig ;) : Ik houd niet van shooting-brakes. Dat is na het zien van al deze afbeeldingen maar al te duidelijk geworden. Ik vind het allemaal niets. Alleen de TT concept vind ik nog wel gaan, maar dat is meer een hatchback qua uiterlijk, hij ziet er minder verbouwd uit. En die DB9 heeft een Rodius-dakkapel. Dat is (o, sorry, moet zijn: vind ik, maar ook vele anderen) níet mooi. Of is het op een AM opeens wél mooi?!
De verhoudingen van al die coupé’s zijn verstoord, en recht van achteren gaan ze er ook al niet op vooruit.
Het antwoord op je vraag is duidelijk?
Citrofiel zegt
Oke, over de DB9 weet ik dat nu ook. Het is misschien onvermijdelijk, maar ik vind het nog steeds niet mooi.
RubenBaeten zegt
Off-topic? :-)
w-j zegt
hahah het is een shooting brake toch?
wel heel apart;)
owja maar is de bmw 2002 ¨station¨ eigenlijk ook een shooting brake?
Michiel_vd_Brink zegt
En hier een moderne interpretatie van de Nomad die Ruben hierboven toonde:
casey zegt
Ik zie hier heel veel plaatjes van ‘gewone’ stationwagons, zoals die Maserati…Is een shooting break niet een soort 2-deurs stationwagon?
Pieter-Jan zegt
@Michiel
Misschien is een RS8 Avant wel een ideetje voor je bedrijf. Ik vond het heel jammer dat Audi de moed niet had om iets van het Avantissimo concept te maken. En je kan tegelijk die dat vismuil rooster van de facelift versie doneren aan de vuilniskar.
Aandrijving van de komende RS6. Of misschien die V12 TDI die nu al in een prototype Q7 de rondjes aan het doen is. Ik zou geen twee keer moeten nadenken, als ik het geld had.
VanNispentotSevenaer zegt
Hoe verkanker ik een auto.nl
naish zegt
ha die allergro hebben we thuis vroeger nog gehad in poepbruin wat een wagen was dat zeg.
nou ja kan de meeste schooting brakes niet mooi vinden
El Toro zegt
De maserati granturismo shooting break
Spoor zegt
Ja tis allemaal heel leuk en aardig maar die schooting break van bentley door M van den Brink is volkomen overbodig, maar appart van dat is het gewoon een grote dure Rover 75 station. in andere woorden LELIJK. sommige andere dingen van je zijn wel leuk maar soms een tikkeltje “cocky” misschien?
Eg zegt
Shooting brake is inderdaad de ultieme vorm van autorijden. Alles power en finesse van een een coupe met de praktische toepassing van een soort estate en meestal nog mooi ook! Nog twee voor in de rij: de Jaguar Mk2 Estate en de Jaguar/Lunx Eventer niet (staat o.a. op http://www.lynxmotors.co.uk/eventer.htm)
op ww.stationwagon.com staan ook nog een paar aparte stationcars zoals een BMW 7-serie type e32 als estate.
Mooie Ferrari estates trouwens! Leuk voor de sultan van Brunei als hij zijn 456GT estate (http://www.autozine.org/Misc/Article/brunei/Sultan_garage.html) te oud vind. De astons vind ik een beetje een onharmonische achterkant hebben (maar ja ik ben ook maar en leek)
joejojo zegt
Beste Michiel,
Die Bentley Estate is toch wel ERG gaaf!!!
Die overtreft alle stationwagons!! inclus de Logan MCV!!!
Marc zegt
Nouhww.. ik vind die allereerste afbeelding van de Audi niet slecht eigenlijk.. Best leuk eigenlijk.. Hij moet in de productie eigenlijk.. Is hij al beschikbaar? :P
Gijs zegt
Van de 456 is ook ooit een break gemaakt:
http://frontpage.fok.nl/nieuws/75536
Gijs zegt
nu de goede link :/
http://www.leblogauto.com/images/ferrari_gta_venice_break_2.jpg
neodee zegt
Waarom wordt de Z3 coupe niet genoemd in het rijtje? Een van de mooiste, zo niet de mooiste beamer ooit gemaakt! En tja, die TT shooting brake wil ik ook wel voor de deur hebben staan!
slk55 amg zegt
nog enkele shooting brake impressies:
http://www.cwwcardesign.com/cars/pics/ford_mustang_shooting_brake2.jpg
ook nog een mooie TT shooting brake:
http://www.cwwcardesign.com/cars/audi_tt_shootingbrake.html
en de SM kwam ook nog even aan de orde in je column, hier een een impressie, wederom van CWW:
http://www.cwwcardesign.com/cars/citroensm.html
slk55 amg zegt
oeps, eentje vergeten.
hier een van de weinige shooting brakes die (volgens mij) op dit moment te koop is:
Stannow zegt
@ Michiel van den Brink: Mooie ontwerpen, vooral die Bentley Estate… erg mooi!!! Die DB9 vind ik wat minder.
Ik hoop dat je die ontwerpen doorzet, en dat ze in echte productie terecht komen!!
Rob zegt
Ik blijf het toch echt een heel vreemd gezicht vinden, de nadruk van het design ligt zo enorm op de achterkant dat de rest nauwelijk nog opvalt. Misschien een questie van wennen maar het komt nogal “lomp” over op mij.
DAT zegt
@Michiel Shooting breaks, ik vind ze ultimate chique. Snap helemaal waarom jij er zo gek op bent. Mijn DAF ontwerp heb ik daarom ook als shooting break gemaakt.
Hier nog wat ander lekker engels spul:
AJ zegt
Ik zie in de bmw 1-serie die lijn ook terugkomen. De doorlopende achterkant en de lange motorkap geven een krachtige uitstraling. Ik moet alleen wel zeggen dat deze lijn beter tot uiting komt in de wat dikkere en completere 1-series. Met grote wielen en het M-pakket.
Mooie bakken. :)
Michiel_vd_Brink zegt
neodee schrijft: “Waarom wordt de Z3 coupe niet genoemd in het rijtje?”
Omdat er simpelweg teveel is om op te noemen.
Op de site die gelinkt staat in het artikel is de Z3 ook te zien.
Tesamen met ongelooflijk veel andere modellen.
Floryn zegt
kortom leuk dat er over deze carroserievorm gediscussieerd wordt want ik was m ook al weer vergeten voor een groot deel terwijl het inderdadultimate chic is om in dit soort auto´s rond te rijden
DavkeG zegt
AM Lagonda:
lincoln mark8 zegt
14 ruiten!!!!! da,s een hoop.. voor de sultan van brunei..
Skyline.. zegt
Die M3 ziet er zo fucking heerlijk uit! Die moet komen vind ik!:O
Jorgdesign zegt
Een Shooting Brake vind ik erg gaaf. Het is een lekkere sportieve wagen. De Shooting brake zie ik graag terug komen. Die DB9 vind ik echt een ‘shop’.Ik vind hem persoonlijk niet zo mooi samen met de Maserati. Het past niet bij hun huisstijlen.
SugarFree zegt
@ DAT
Ah, dus díe Jaguar shooting brake was het, die ik een week geleden zag, onderweg van Rotjeknor naar Amsterdam. Nooit eerder gezien. Prachtige wagen!
MurcieBoy zegt
de audi vind ik tot nou de mooiste shooting break de rest van die andere lijkt nergens op
Jorgdesign zegt
Bij de Shoting Brake van Audi is de naam Shoting Brake pas echt van toepassing en op de geleverde impressie van Michiel.
mike zegt
deze gaat verkocht worden onder de naam audi A1 deze komt in 2009 op de markt!!! uit betroubare bron,
Beau92 zegt
Als ze mooi zijn, zijn ze ook echt mooi. Helaas zijn er ook een paar hele lelijke bij
Ejay zegt
http://www.castagnamilano.com/en/Portfolio/Coachbuilding/ShootingBreak.html
Ook een leuke
Apache zegt
@ Michiel
Ik ben een grote fan van je Bentley Estate, je hebt echt talent man.
En je DB9 shooting break: leuk om ermee naar je laatste rustplaats vervoerd te worden als je begrijpt wat ik bedoel ;) vooral de grijze versie dan. Maar hij is ook prachtig gerealiseerd
greetz
– Apache
Tijmen zegt
Die AM DB9 shooting is een beetje lelijk vind ik…. Maar die Mustang is wel erg mooi, en die TT.. Heerlijk!
michael zegt
michiel,
hoeveel kost zo een ombouw op basis bv van een db9 ?
michael
Bob zegt
@michiel
Die Ferrari 612 vind ik zeer geslaagd … de Aston Martin helaas wat minder.
Roemaat zegt
Die Lagonda!! Supermooi. Doet me denken aan een spaceshuttle zonder vleugels en rugvin.
Nima zegt
Vreselijk typisch iets voor Nederlanders om die lijkenwagens goed te keuren. Het ziet er toch niet uit. Dat Engelse autos dat willen oke, maar geen Maserati’s of Ferraris, dat raspaarden en geen friese werkpaarden GATVER. Echt zonde. Groet van een echte autoliefhebber.
Michiel_vd_Brink zegt
Incognito zegt
Talking about a visual statement, Michiel ;)
Michiel_vd_Brink zegt
;) :)
LC zegt
Ik had even niks te doen.
realcar zegt
Thijs, inderdaad de DB9 lijkt voorzien van een dakkapel…. (inspiratie Ssang Yong Rodius ?). De Ferrari is wel fraai maar door de combinatie van kleuren (zwart grijs) is de link naar de uitvaartbusiness snel gemaakt.
michael zegt
michiel,
hoeveel kost zo een ombouw bij een karrosier ?
heb 5 kids – grand voyager en een range rover 7 zit, vroeger steeds sportwagens gehad en zou zo een shooting break willen ombouwen op een occassie aston
Michael
alm. zegt
Ryan Thompson zegt
Does that Aston Martin DB5 Shooting Break live in the Netherlands?
Michiel_vd_Brink zegt
@ Michael: Voor de prijs van 1 Shooting Brake op 612 basis kan je ook twee standaard 612’s aanschaffen.
@ Ryan Thompson: I know of one silver metallic DB5 SB in a Dutch collection. I don’t know if the blue DB5 lives in Holland.
robbie zegt
@Michiel, dat is een koopje! Doe mij er dan maar 2 ;)
jmulleman zegt
Lijkt wel op een lijkwagen
Michiel_vd_Brink zegt
Heren, vergeet die DB9 Shooting Brake. Die ga ik niet bouwen. Al geruime tijd geleden heb ik besloten dat deze niet mooi genoeg is. Ik heb bovendien een veel mooiere shooting brake in mijn portfolio.
RaZZle zegt
Ik blijf dit een mooi artikel vinden.
Shooting breaks zijn geweldig!
RaZZle zegt
@RaZZle:
brakes*