Het roze pasje halen gaat vanaf 1 november een tikkeltje anders.
In Nederland moet je het een en ander doen alvorens je plaatsneemt achter het stuur van een auto. Zo is het eindresultaat van de rijlessen gesplitst in een theoretisch examen en een praktijkexamen, beide worden afgenomen door het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Het spreekt voor zich: het praktijkexamen betekent dat je met een examinator maar eens laat zien of jij alles met een sisser kan laten aflopen in het verkeer. Het theorie-examen moet je meer zien als een schriftelijke toets. Je krijgt 65 vragen die betrekking hebben tot onder meer regelgeving en inzicht hebben in verkeerssituaties.
Het theorie-examen is streng. In de twee categorieën, te noemen gevaarherkenning en inzicht, heb je allebei een norm. De norm bij gevaarherkenning is relatief losjes: 13 van de 25 vragen goed is voldoende. Bij inzicht is het vooral lastig: 40 vragen, waarvan je er vijf fout mag hebben. Redelijk streng, maar goed, je wil niet dat men onvoorbereid achter het stuur plaatsneemt. Ook al levert de huidige manier van toetsing geen gigantische problemen op, toch gaat er het één en ander veranderen op 1 november 2019.
Ten eerste: het tweede onderdeel (inzicht) wordt gesplitst in inzicht en kennis. Zo is het iets overzichtelijker. Dezelfde foutnorm geldt: vijf fouten over beide onderdelen. Dus er komen 12 kennisvragen (twee fouten maximaal) en 28 inzichtsvragen (drie fouten maximaal). Je zou kunnen zeggen dat er eigenlijk niks verandert, maar selectief leren is minstens zo belangrijk. Als jouw inzicht beter is dan je kennis, dan betekent dat niet dat je op het huidige examen precies weet wat voor soort vragen je wel of niet goed kunt beantwoorden.
Daarnaast wordt het uitslagformulier een beetje bijgepunt. Momenteel kun je zien welke vragen je fout had, maar dat bleek toch iets te abstract. Vanaf nu kun je ook zien in welke categorie de foute antwoorden behoorden, zodat je duidelijker je daarop kunt richten bij het herexamen. Of dat voldoende is, dat moet blijken.
De veranderingen vinden zoals gezegd al vrij snel plaats: 1 november. Staat er binnenkort een theorie-examen op de planning voor jou of je kinderen, wees dan alert. (via BOVAG)
Image-credit: BMW M2 als lesauto, via Autojunk.
wildewesten zegt
Als ze alle ouderen nou eens leren hoe ze een dot gas moeten geven zodat ze niet met 60 kmu op de snelweg invoegen zou beter zijn.
Groetjes
jeroenwz zegt
@wildewesten: of leren invoegen. En dat is niet gelijk zodra ze de weg op kunnen, maar gewoon gas geven, gas geven en pas bij het einde van de invoeger invoegen.
PS: zie ik ook genoeg jongeren doen trouwens. Bocht uit, blokmarkering en invoegen maar.
Scarface zegt
@jeroenwz: Dat niet alleen, ook meteen daarna die vrachtwagen inhalen, terwijl ze net 80 rijden. Dat is ook zo ******* link.
marinepower zegt
@jeroenwz: wij leerden vroegah minimaal 2/3 van de invoegstrook gebruiken en bij voorkeur met een snelheid van minimaal 100 km/h in te voegen. Daarna bleef je even op de rechterbaan, en niet gelijk door te stoten naar een zo links mogelijke baan.
peug206 zegt
@marinepower: ik heb 5 jaar geleden geleerd dat ik invoeg zodra ik kans heb EN een minimale snelheid van 80 heb. Wil ik naar de linkerbaan dan eerst de snelheid opvoeren en daarna pas naar links.
ontploffer zegt
@peug206: exact ik ook.
torsen zegt
@peug206: Hoop dat je ook geleerd hebt dat je bij van rijbaan wisselen geen andere bestuurders die zich al op die rijbaan bevinden mag hinderen (dat ze voor je moeten remmen).
Dat kan ik uit jouw reactie nu niet zo goed opmaken.
peug206 zegt
@torsen: dat mag in geen enkele situatie anders dan dat je zelf op een voorangsweg zit/voorrang hebt ?
henkhekje zegt
@marinepower: volgens mij moet je ongeveer de snelheid rijden van het verkeer wat er op de rechterbaan rijdt. Meestal zijn dat vrachtwagens en rijden die tussen de 85/90kmpu. Verder als mijn motor nog koud ik laat ik het wel om de turbo te gebruiken en gebruik ik vaak de hele strook om in te voegen.
dree16v zegt
@jeroenwz: En je snelheid aanpassen zodat je inderdaad kan invoegen en niet verwacht dat een ander wel ruimte maakt of een baan opschuift
raoufff zegt
@wildewesten: nah, gewoon eerst alle Audi en Volvo-rijders verbannen van de weg, wereldvreemd volk!
thomassnelweg zegt
Ah nou snap ik waarom ik me zo regelmatig afvraag hoe mijn medeweggebruiker in hemelsnaam aan zijn of haar rijbewijs is gekomen… Als je tegenwoordig 12 van de 25 gevaren niet herkent is dat nog steeds voldoende!
emping zegt
@thomassnelweg: Inderdaad dat is belachelijk.
joost1234 zegt
@thomassnelweg: Vroeger bestond dit nog helemaal niet.. Verdiep je eens in wat gevarenherkenning is op het eindexamen, dan snap je wel waar de norm op is gebaseerd!!
tjorque zegt
Stel je eens voor: “er worden geen nieuwe rijbewijzen meer uitgereikt, het quotum werd bereikt”
“wanneer er rijbewijzen ingetrokken worden, komen deze plaatsen vrij en worden deze vergund aan de kandidaten met de hoogste score op de theoretische en praktische examens”
Er zou naar mijn idee nog verdomd weinig file en verkeersellende zijn.
rob636 zegt
@tjorque: lol!
Tonnie zegt
@tjorque: grappig maar nu niet realistisch.
jaapiyo zegt
Ik vind die theorie eigenlijk te streng. Ik weet nog dat ik in een groepje zat van 42 man waarvan er 14 geslaagd waren. Exact een derde deel dus. Kan me niet voorstellen dat al die gezakten niet konden rijden. Wel dat er een paar met dyslectie et cetera bijzaten die niet uit een boekje kunnen leren.
Wat mij betreft mogen ze het bij het praktijkexamen houden. Maar goed…geld en rubberen stoeptegels.
c4seum zegt
@jaapiyo: ik vind het akelig lastig om in te schatten of je serieus bent of niet…
bierbuik zegt
@c4seum: ik mag toch hopen van niet, als je kijkt naar de ‘kwaliteiten van sommige weggebruikers.. dat komt niet d9or dyslexie, dat zijn oogkleppen
c4seum zegt
@bierbuik: wat mij betreft wordt alles twee keer zo streng, theorie en praktijk.
lincoln zegt
Hunnie motte normaaal lere rije ..
Tot ze nie vor me pote rije ..
Een mooi topic waar het tokkie volk wat te dom is om te anticiperen hun ongenoegen kunnen uiten ..
rhellema zegt
@lincoln: prachtig om te lezen dat je je eigen intelligentie weer eens schromelijk overschat!
emping zegt
@lincoln: Geweldig mooie reactie wederom, ik heb gelachen. Goed dat je weer terug bent.
cabriohater zegt
Voor de grap even een online theorie examen gedaan, en gezakt. Voor de herinnering bij gevaarherkenning word een situatie met plaatje geschetst en moet je kiezen “Remmen, gas loslaten of niets doen”.
Dat is best moeilijk met een stilstaand plaatje, komt bij dat je niet zozeer realistisch moet nadenken maar moet nadenken “wat wilt het CBR als antwoord horen”. Daar komt nog bij dat bij de kennisvragen ook suffe vragen zitten die niet relevant zijn voor correct en veilig deelnemen aan het verkeer.
Gelukkig heb ik het destijds 3x gehaald zonder falen, maar ik herinner mij weer hoe bagger dat theorie-examen eigenlijk is.
slowland zegt
@cabriohater: “Remmen, gas loslaten of niets doen”.
Hoe subjectief wil je het hebben???
Dit heeft toch niks met kennis te maken? Je kan op een foto helemaal niet zien wat het verkeer doet…. Misschien staat die tractor al stil? Of slingert die fietser heel erg….
Ik kan er helemaal niks mee
tjorque zegt
@cabriohater: het antwoord is toch altijd “volgas tot het gevaar geweken is”? Desnoods met flitsende koplampen en toeter om de tegenpartij(en) tot “move the fuck over” te manen.
ozzytrk zegt
Iedereen die nu auto rijbewijs heeft en nu opnieuw theorie en examen zouden afleggen denk ik toch dat 70% van alle bestuurders zouden zakken.
Dutchdriftking zegt
Ik ga binnenkort starten met het motorrijbewijs, gaat de theorie test hiervan ook veranderen?
nietcreatief zegt
@dutchdriftking: uit herinnering was het motor theorie examen op wat details na voor de motor hetzelfde als het auto examen. De ‘inzicht’ vragen waren zelfs vanuit een auto gezien. Ze zullen die dan wel zoveel mogelijk hetzelfde willen houden.
Man, man man. 2x gezakt voor auto theorie.. gaf voetgangers te vaak voorrang, afhankelijk van het examen waren dat 3 tot 5 fouten. Dan nog in een paar instinkers trappen a la: je voegt hier met 90 in op de snelweg met een aanhanger? Mag dat? En dat dat dan niet mag omdat er een reflector gescheurd is of de knipperlichten de verkeerde kant op aanstaan of er een rood vlaggetje aan hangt ipv het officiële bordje.. pff! Met in het achterhoofd dat, zelfs wanneer geen voorrang verlenen eindigt met een voetganger op de motorkap, je de vraag goed beantwoord auto en motor theorie daarna nagenoeg foutloos gehaald.
Dutchdriftking zegt
@nietcreatief: toemaar. Nog een goede app of website? Of mogen we ouderwets met boek en cd aan de slag?
nietcreatief zegt
@dutchdriftking: tja ik heb toen met boek en CD gedaan. Maar dat is onderhand alweer 7 jaar terug. Je hebt ook cursussen en trainingen, heb toen voor de 2wieler de cursus bij de rijschool met proefexamen gedaan om een beetje te weten waar ik mee te maken kreeg. Maar dat zat dan ook inbegrepen bij het totaalpakket
Cabrioot zegt
Nu het CBR zelf nog, stelletje incapabele ambtenaren
theladystig zegt
Ze hadden hun tijd beter kunnen gebruiken om achterlopende zaken als gezondheidsverklaring e.d. sneller te regelen. Het onderdeel gevarenherkenning is ontzettend subjectief. Situaties inschatten leer je door het te doen.
henkhekje zegt
@theladystig: deels mee eens, echter heb je mensen die geen zelfreflectie hebben. Zo woon ik in een omgeving waarbij fietsers geen voorrang hebben op rotondes en dan rij je weer achter zo’n klootviool die bij een lege rotonde stil gaat staan om toch de fietser voorrang te geven op de rotonde. Hoezo gevaarlijk?
mashell zegt
@henkhekje: het gebrek aan inzicht zit waarschijnlijk niet bij de persoon die fietser voorrang verleent maar bij degene die de ander die de ander een klootviool noemt omdat hij wil door rijden.
Nou, Max vandaag is het geen wedstrijd. Sterker nog, jij bent helemaal geen Max Verstappen en dus doen we het lekker rustig aan. Dat vreselijke gejakker daar moeten wel echt eens vanaf. Rustig aan, maximum snelheid en de verkeersregels respecteren en als de rotonde toch leeg is kunnen we ook best eens een fietser voorlaten, die zit immers niet lekker warm en droog.
henkhekje zegt
@mashell: kijk daar hebben we de eerste.. fietsers krijgen al genoeg voorrang. Als de fietser geen voorrang hoort te krijgen op een rotonde heeft dat een reden, verkeersdoorstroming. Je bent dus een gehaktbal als je toch stopt en het verkeer achter je ophoudt. Als je alleen op de weg bent moet je dat zelf weten, maar als je ongelukken wilt veroorzaken moet je gaan stilstaan op rotondes waar verwacht wordt dat er doorgereden wordt als deze leeg is
tmon zegt
@henkhekje: en daarom hou je als ervaren chauffeur een beetje afstand en let je op je snelheid. Zodat die stumperts hun fouten en rare capriolen uit kunnen halen zonder dat jij erop knalt.
Doe ik dat altijd, nee. Als t dan n keer schrikken is vervloek ik mezelf omdat ik waarschijnlijk ook niet netjes reed.
henkhekje zegt
@tmon: natuurlijk hou je afstand, maar er is niks vervelender dan te moeten remmen voor zo’n natnek die stil gaat staan op plekken waar doorstroming belangrijk, er wordt immers harder gereden op een rotonde buiten de bebouwde kom dan eentje binnen bebouwde kom