• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit kunnen we verwachten van de Porsche 718 Cayman GT4 RS

Auteur: willeme, gepost 19 september 2019 om 17:00 – 15 Reacties

Afbeelding Dit kunnen we verwachten van de Porsche 718 Cayman GT4 RSAfbeelding Dit kunnen we verwachten van de Porsche 718 Cayman GT4 RSAfbeelding Dit kunnen we verwachten van de Porsche 718 Cayman GT4 RSAfbeelding Dit kunnen we verwachten van de Porsche 718 Cayman GT4 RSAfbeelding Dit kunnen we verwachten van de Porsche 718 Cayman GT4 RSAfbeelding Dit kunnen we verwachten van de Porsche 718 Cayman GT4 RSAfbeelding Dit kunnen we verwachten van de Porsche 718 Cayman GT4 RSAfbeelding Dit kunnen we verwachten van de Porsche 718 Cayman GT4 RS

Porsche Cayman GT4 RS (982C) '19
Sowieso dat elke AB-redacteur deze voor Sinterklaas wil hebben.

Op dit moment is de Nurburgring Nordschleife het strijdtoneel van twee auto’s: de Porsche Taycan en de Tesla Model S. De Taycan is niet eens aanwezig en er is nog veel onduidelijkheid over de Model S. Het is een bijzonder vermakelijke strijd waar alle ogen op dit moment op gericht zijn.

Daardoor kunnen andere auto’s relatief anoniem hun rondjes doen, zoals deze Porsche 718 Cayman. Autobloglezer @patrickcoerver was zeer oplettend en schoot een paar haarscherpe platen van deze Porsche 718 Cayman. Het is er niet zomaar eentje, maar een GT4. Gezien de extra hardware die aan de auto gemonteerd is, moet dit wel de nieuwe Cayman GT4 RS zijn. Er gingen al langer geruchten over deze uitvoering, maar deze lijken nu te worden bevestigd.

Dankzij de foto’s van Patrick kunnen we een paar conclusies trekken. Allereerst natuurlijk vanwege het feit dat de kans wel heel groot is, dat de auto er daadwerkelijk komt. Vooral vanwege het feit de auto niet zwaar gecamoufleerd is, geeft aan dat het productiestadium nabij is. Reken op een introductie begin 2020, toevallig is dan de Salon van Genève aan de gang. Wat een toeval.

NACA-ducts
Als Porsche deze auto de 718 Cayman GT4 RS gaat noemen, is het de eerste keer dat er een straatlegaal ‘RennSport’-model wordt gemaakt van een model dat níet een 911 is. De Cayman GT4 RS kun je bijvoorbeeld herkennen aan NACA-ducts (luchthappers) in de ‘motorkap’. Ook heeft de Cayman GT RS geen achterste zijruitje, de gewone GT4 heeft deze wél. De Cayman GT4 RS heeft op die plaats een luchthapper. Hoe gaaf is dat?

Porsche Cayman GT4 RS (982C) '19

Spoiler alert
Ook de spoiler moet iedereen direct opvallen. Het ding is namelijk enorm. Het is een zogenaamde ‘hangende spoiler’, zoals veel raceauto’s tegenwoordig ook hebben. In dit artikel lees je wat de voordelen zijn van die hangende spoilers. De gewone 718 Cayman GT4 heeft ook een spoiler, maar deze is eenvoudiger en kleiner.

Porsche Cayman GT4 RS (982C) '19

9A2 EVO
Dan het onderdeel dat we niet kunnen zien: de motor. Dat is hoogstwaarschijnlijk een update van de 9A2 EVO-motor. In feite is dat de 992 motor, plus 1 liter slagvolume, maar minus twee turbo’s. Porsche heeft dit blok niet voor slechts de Cayman GT4 en 718 Spyder ontwikkeld. Waarschijnlijk krijgt het blok een paar mechanische wijzigingen zoals titanium zuigerstangen.

PDK
Is het allemaal hosanna? Nou, nee. Net als bij de RS-versie van de 911 GT3 zal de Cayman GT4 RS hoogstwaarschijnlijk alleen uitgerust worden met een PDK-transmissie. Deze automatische versnellingsbak met dubbele koppeling wordt waarschijnlijk ook leverbaar voor de gewone Cayman GT4. Ondanks het feit dat een handbak leuker is voor veel puristen, valt er wel wat te zeggen voor de PDK. Ten eerste is het een auto mede voor circuitgebruik. Dan is het wel lekker dat je beide handen de gehele tijd aan het stuur kunt houden. Ten tweede omdat de PDK gewoon een zeer goede automaat is en snel op- en terugschakelt. Maar het grootste voordeel zijn de verhoudingen. De PDK heeft zeven overbrengingen (de handbak zes) en die zijn ook nog eens korter. Bij de handbak van de gewone 718 GT4 zijn deze gewoonweg te lang.

Imagecredit aan @patrickcoerver via Autojunk.

Heb jij ook bijzondere auto’s gepot? Via deze link kun je de foto’s direct uploaden op Autojunk.

Ook interessant!

  • Porsche 718 Cayman GT4 RS maakt stoutste dromen waar
    Porsche 718 Cayman GT4 RS maakt stoutste dromen waar
  • Porsche Cayman GT4 RS Clubsport: GT3 Cup in kleiner jasje
  • Officieel: Porsche 718 Cayman GT4 RS draait 9.000 tpm [video]
    Officieel: Porsche 718 Cayman GT4 RS draait 9.000 tpm [video]
  • Porsche geeft 718 Cayman GT4 RS op z'n donder! [video]
    Porsche geeft 718 Cayman GT4 RS op z'n donder! [video]

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

982C, cayman, Coupe, gt4, gt4-rs, nurburgring, Porsche, spoiler, spyshot

Vorig bericht: « Robert Kubica exit bij Williams F1
Volgend bericht: Theorie-examen auto gaat op de schop »

Lees Interacties

Reacties

  1. baksteen zegt

    19 september 2019 om 17:20

    Ik vond de vorige gele pijlen mooier, deze zijn ook moeilijker om te zien

    Login om te reageren
  2. chriscross zegt

    19 september 2019 om 17:29

    Nee die bakplaat op de achterzijde loopt mooi in lijn met de rest

    Login om te reageren
  3. 8cylinder zegt

    19 september 2019 om 17:39

    Groot fan van hangende spoilers maar niet met deze gigantische duplo staanders.

    Login om te reageren
  4. KEV9 zegt

    19 september 2019 om 17:39

    prachtige auto, zo had de 911 moeten zijn.. zoveel mooier dit.

    Login om te reageren
  5. Daanvk911 zegt

    19 september 2019 om 17:50

    Helemaal blacked out met de gele carbon keramische remmen….Kwijl

    Login om te reageren
  6. hehe zegt

    19 september 2019 om 17:54

    ‘Naca ducts in de motorkap’.
    Neem aan dat je kofferklep bedoelt?

    Login om te reageren
    • Daanvk911 zegt

      19 september 2019 om 19:05

      @hehe: scherp kerel

      Login om te reageren
    • hotze zegt

      21 september 2019 om 07:27

      @hehe: daarom ‘motorkap’ in het artikel of zijn de quootjes later toegevoegd?

      Login om te reageren
      • hehe zegt

        21 september 2019 om 09:04

        @hotze: later toegevoegd, voelt altijd als een beetje valsspelen :-)

        Login om te reageren
  7. justonce zegt

    19 september 2019 om 18:03

    Heeft ‘t flink te verduren gehad… schijfjes nog aan ‘t nagloeien!

    Login om te reageren
    • Ram-G-maN zegt

      19 september 2019 om 23:45

      @justonce: Dat is de reflectie van de rode kerbstones die op die rotondes liggen. Kijk maar naar de glossy gooseneck staanders van de (achter)vleugel die kleuren ook rossig van de reflectie.

      On-topic: Ik ben wel verbaasd dat ze niet de aerodynamische “kieuwen” schuin boven achter de voorste wielkasten hebben doorgevoerd op de GT4 RS. Ik hoop wel dat de RS meer toeren kan lopen dan de non-RS GT4. Het is wel een groot verschil met de oude GT4 RS met de 3.8L boxer zescilinder -ongeacht de benzinepartikelfilter- klinkt de 718 GT4 net niet gretig genoeg. Als ze voor de GT4 RS de redline met 800~1100rpm kunnen oprekken moet die uiteindelijk perfect kunnen klinken.

      Login om te reageren
      • Onehp zegt

        20 september 2019 om 05:51

        @automotivedesigner: zoals AP reeds aangaf bij de launch van de 718 GT4 is er de mogelijkheid voor titanium drijfstangen => meer toeren en vermogen.

        Login om te reageren
  8. ty5550 zegt

    19 september 2019 om 18:29

    Ziet er goed uit!

    Login om te reageren
  9. marcus1963 zegt

    19 september 2019 om 20:03

    Hopelijk komt er ook een spyder RS versie ..!

    Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    20 september 2019 om 08:20

    Lekker hoor!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North