De overheid wil in 2030 alleen nog maar elektrische auto’s. Dat lijkt te hoog gegrepen, wat nu?
Het kabinet droomt van groene auto’s en broedt op nieuwe stimuleringsmaatregelen voor de emissievrije auto. In het klimaatakkoord is namelijk afgesproken dat in 2030 er alleen nog maar uitstootvrije auto’s nieuw verkocht mogen worden. Die groene autodroom lijkt bij lange na niet gehaald te gaan worden.
Staatssecretaris van milieu Vivianne Heijen zegt in de Telegraaf dat de ambitie was dat 100 procent van alle nieuw verkochte auto’s in 2030 volledig elektrisch is. In werkelijkheid gaat dat nu richting de 42 procent. Dat is veel minder dus. Het kabinet moet dus actie ondernemen.
Welke stimulans is er nu?
Uiteraard stimuleert het kabinet nu al de aanschaf van elektrische auto’s door de aanschafsubsidie voor nieuwe en gebruikte elektrische auto’s. Die pot voor nieuwe auto’s is voor dit jaar al weer leeg en dat betekent dat vanaf januari 2023 daar pas weer geld in zit. In 2024 verdwijnt het subisidiepotje zelfs helemaal. Ook moeten EV rijders dan motorrijtuigenbelasting gaan betalen.
Het idee was dat aan het einde van de subsidie de markt inmiddels zover ontwikkeld was, dat wij als rechtschapen burgers en automobilisten uit ons zelf gaan kiezen voor een elektrische auto. En natuurlijk dat de fabrikanten deze ook steeds goedkoper gaan maken. Die ontwikkeling lijkt helaas niet helemaal te gaan zoals het kabinet hoopt.
Wat te doen?
Aanvullend beleid is dus nodig. De staatssecretaris wil het huidige fiscale beleid gaan evalueren en zo gaan kijken welke stimulans het kabinet vanaf 2025 kan bedenken. Probleem is dat bijvoorbeeld de Algemene Rekenkamer eerder al gehakt maakte van de stimuleringsmaatregelen voor elektrische auto’s die de overheid al eens bedacht.
Daarnaast wees de Rekenkamer op de scheve stimulering van particulier versus zakelijke rijders. Oftewel zo succesvol waren de eerder bedachte groene prikkels niet. Volgens de Algemene Rekenkamer waren de kosten van de stimulatiemaatregelen niet in verhouding met wat het op heeft gebracht. Staatssecretaris Heijnen is lid van het CDA, die in het verkiezingsprogramma ook al waarschuwde voor het teveel subsidiëren van de elektrische auto.
Dilemma
Een flink dilemma dus voor het kabinet. Moet de overheid de subsidiepot langer in stand houden? De motorrijtuigenbelasting op elektrische auto’s vrij blijven stellen en de bijtelling weer laag houden? Laat ons weten in de reacties wat de overheid volgens jullie moet doen om de groene droom levend te houden.
bernoulli zegt
Waar de Nederlande autmarkt (zakelijk en particulier) vooral behoefte aan heeft is een overheid die niet elk jaar de spelregels wijzigt.
banderas zegt
Subsidies met een dom plafond en geen hulp/oplossingen bij VVEs, publieke laadpalen zonder vaste kabel (is gewoon irritant) en dan nog eens de onzinnigheid van betalen met laadpas ipv bankpas helpen allemaal niet.
mashell zegt
Heb jarenlang de diesel met een tankpas betaald, nu het laden met de laadpas daar kun je aan wennen. De laadpas is handiger want die heeft geen pincode.
stekkerkoning zegt
Vaste laadkabels bij publieke laadpunten zijn vandalismegevoeliger. En iedereen met een Leaf zou balen als een stekker (ha!), want dat is nog een van de weinige auto’s met een type 1 in plaats van een type 2 kabel.
Thuis altijd doen, die vaste kabel.
pomoek zegt
@stekkerkoning: Iets zegt mij dat jij goed verdient aan alle verschillende stekkers ;-)
okdoei zegt
Wat is de moeite van die laadpas? Gewoon dingetje aan je sleutelhanger, ff bliepen en klaar.
Als dat al te veel moeite is dan wil ik niet weten hoe jouw onderbroeken eruit zien.
rogerzz zegt
Als er wegenbelasting wordt geheven over elektrische auto’s zal dat niet helpen met het hoge gewicht. Ik ben wel benieuwd hoe ze die missende inkomsten willen aanpakken.
Maar dit probleem lost zichzelf toch wel op? Die 42% van nu zal heus richting de 90/100 gaan met innovatie van EV’s, goedkopere prijzen, meer aanbod, groter/sneller laadnetwerk en consumenten die snappen dat een EV toekomstbestendiger is.
roadster zegt
Dat blijkt dus niet te gebeuren. Dat is nu juist het probleem.
Ot92 zegt
@rogerzz EV’s moeten waarschijnlijk een kwart of half tarief betalen van het MRB, als men daadwerkelijk dat systeem zou implementeren.
dawwg zegt
De gemiddelde consument heeft momenteel geen cent te makken met alle inflatie en stijgende energie-kosten; en geen bank die ze 40+ K leent voor een EV.
Guydutchie zegt
En die stimuleringsmaatregelen van de hoogste brandstofprijs van de wereld en de hoogste gasprijs van Europa werkt idd ook niet al te best. Iets meer (lange termijn) visie, daadkracht en opkomen voor de Nederlandse burger zou Den Haag niet misstaan.
Dutchdriftking zegt
Kleine voorspelling, de particulier welke met pijn en moeite een tien jaar oud barrel rijdt mag extra wegenbelasting gaan betalen zodat er nieuwe elektrische auto’s verkocht kunnen worden.
ukbob zegt
Precies! En daarnaast wordt het voor die groep ook nog eens bijna onmogelijk om die barrel (of nette occasion) wat te upgraden, (tweedehands) auto’s zijn immers bizar veel duurder geworden de afgelopen tijd.
Hun volgende auto wordt dus aan alle kanten duurder: aanschaf, belasting, brandstof, onderhoud, etc. Áls ze al een andere auto kunnen kopen.
Tegelijkertijd maken we e-rijden voor zakelijke rijders zo aantrekkelijk als mogelijk.
Toenemende afstand tussen die beiden is niet handig!
De e-auto’s die zakelijk worden gebruikt moeten ná hun lease periode aantrekkelijk worden voor privé kopers ín Nederland. Als daaraan wordt gewerkt zijn de euro’s waarmee we e-auto’s aantrekkelijk maken mogelijk ook op lange termijn nuttig. Nu verdwijnen deze auto’s na de lease vrolijk naar een ander EU land waar er meer vraag is…
stekkerkoning zegt
De subsidieregeling voor de aanschaf van een tweedehands ev bestaat gewoon. De enige voorwaarde is dat de auto nieuw niet meer dan 45d EUR gekost mag hebben, want het mag natuurlijk geen Teslasubsidie zijn. Aan de andere kant is het tegen de klippen op, want de prijzen van tweedehands ev’s zijn al een paar jaar stabiel, als er geen stijgende beweging is.
https://www.autoblog.nl/nieuws/bodem-subsidiepot-elektrische-autos-al-weer-in-zicht-3336657
okdoei zegt
Die subsidieregeling is een nonsens. Ik heb in oktober vorig jaar 2e hands een Nissan Leaf gekocht zonder subsidie, want pot leeg. Mijn gedachte: die subsidie tellen ze volgend jaar gewoon bovenop de verkoopprijs.
En jup. Als ik nu een vergelijkbare auto opzoek als ik nu heb (jaartal, kleur, km stand en pakket) betaal ik €2.000-€3.000 meer. Beetje anekdotisch en alleen gebaseerd op de Leaf maar lijkt mij dat dit bij andere merken ook aan de hand is. Kan uiteraard ook zijn dat er nog meer speelt want alle 2e hands prijzen gaan omhoog maar ik geloof niet zo veel in die subsidie. Daarnaast moet je altijd €20k+ meenemen om iets fatsoenlijks te kopen, dus leuk €2.000 korting maar veel mensen hebben geen €20k op de bank of over voor een auto.
bernoulli zegt
E-rijden voor de zakelijke rijder is helemaal niet meer aantrekkelijker. Het verschil in bijtelling is al bijna weg en weegt al lang niet meer op tegen de veel hogere fiscale waarde van een EV in vergelijking met een soortgelijke ICE. Onder aan de streep ben je gewoon duurder uit en kies je alleen een EV omdat de baas zo graag groen wil zijn.
Ik heb een EV6 in bestelling staan, maar dat is alleen omdat we enkel maar EV mogen. Anders was het een A5 Sportback geworden.
Inmiddels wel gewend aan het idee en kijk er ook wel naar uit, maar had liever nog een jaar of 5 gewacht.
KiraLight zegt
En vervolgens pissen ze daar ook naast de pot en moeten ze nog meer wegenbelasting betalen voor een zwaardere EV.
rwdftw zegt
De regeling werkt an sich heel aardig voor de zakelijke markt. Een paar jaar geleden was daar nog maar één probleem : aanbod. Dat hebben we nu wel zo’n beetje gehad.
Het echte probleem zit bij de gemiddelde burger die zelf zijn/haar auto moet aanschaffen. Ze zijn gewoon kneiterduur! Nieuw helemaal, en 2e hands ook. Voor 15k heb je een Zoe of Leaf binnen je budget. Alleen met 20-25kWh accu heb je dan weer amper bereik. En net als met alle andere gesubsidieerde auto’s zal een groot deel over de grens verdwijnen. De automobilist die het zelf moet betalen pakt wel een oudere auto. Op benzine uiteraard.
Als je het dan zover bent dat de zelf betalende automobilist elektrisch wil gaan rijden, dan kom je op het volgende probleem. Die eigenaren willen ook thuis laden. Afgezien van het feit dat het net niet berekend is op deze belasting, er is een groot gebrek aan palen als iedereen een EV heeft. Geen eigen oprit cq garage, een VVE die niet mee wil of een gemeente die gewoon geen goedkeuring geeft om een paal te plaatsen.
De overheid kan het wel willen, maar de markt is nog niet zover. De elektrische auto’s moeten binnen bereik van Jan Modaal komen, qua aanschaf, gebruikskosten en laadmogelijkheden. Laat de autofabrikanten maar de lead nemen. Hoe meer elektrische auto’s zij maken, hoe makkelijker het doel van de overheid kan worden behaald. Een ander issue is de uitstroom van ex-leasers naar het buitenland. Auto’s waarin is geïnvesteerd door geen/minder belasting te heffen. Dus begin met een exportverbod van elektrische auto’s tot ze 10 jaar zijn.
En misschien, heel misschien, vergroent ons wagenpark dan met een redelijk tempo.
frank2b zegt
Brandstofauto’s zijn ook al niet meer binnen het bereik van Jan Modaal….
mashell zegt
Zo’n exportverbod zou best kunnen helpen maar kan niet vanwege de vrije markt regels in de EU. Als de consument om gebruikte elektrische auto’s zou vragen bij de dealers dan kochten de dealers ze wel in bij de leasemaatschappijen.
pomoek zegt
@mashell: je zou denk ik wel prima de subsidie terug kunnen vorderen als een auto wordt verkocht buiten Nederland?
frank2b zegt
Dat dacht ik precies zo. Wagen binnen tien jaar naar buitenland? Dan subsidie terugstorten.
Een beetje een omgekeerde BPM-regeling.
runetjuh zegt
Vanaf 2025 komt de euro 7 norm er aan. De café norm word zoals het er nu uit ziet strenger (oftewel importeurs mogen nog minder co2 per km uitstoot verkopen ) en op bedrijfswagens gaat er vanaf 2024 in stappen tot 2026 BPM geheven worden op zakelijke aanschaf. Elektrische auto’s zullen niet goedkoper worden maar auto’s op fossiele brandstof juist duurder.
Johanneke zegt
Export verbod. En klaar.
frank2b zegt
Zo simpel kan het zijn soms :)
frank2b zegt
De vraag die je je moet stellen is zo langzamerhand: moet ik wel een auto bezitten per sé? Je kunt een auto oppikken bij Greenwheels, DriveAmber en al die andere deelplatforms. Misschien eens wat meer die kant op kijken.
lecomte zegt
Nee hoor, de vragen die je je moet stellen is: waarom doet de overheid zo haar best om te zorgen dat men praktisch geen nieuwe auto kan betalen? Waarom wordt de automobilist steeds verder uitgemolken? Waarom moeten we elektrisch rijden, terwijl het net het niet aankan? Etc.
mashell zegt
We moeten elektrisch gaan rijden omdat we zo de uitstoot per kilometer meer dan halveren. Nieuwe auto’s zijn duur omdat auto’s een grote impact hebben op de maatschappij, ze nemen veel ruimte in, vereisen dure infrastructuur, we zijn een dichtbevolkt land, autorijden mag daarom niet te aantrekkelijk zijn.
KiraLight zegt
We worden een soort Cuba waar we blijven rijden met oude auto’s .
frank2b zegt
Machtig mooi die ouwe barrels daar!
rogerzz zegt
Prima alternatief als gepensioneerde met alle tijd en incidentele ritjes. Maar bij mij en vele vrienden van mijn leeftijd (±30 jaar) als werkend stel heb je vaak 2 auto’s nodig om 7.30 en wil je niet 2x op zoek gaan naar een exemplaar (koekblik waarschijnlijk) wat 3km verderop staat. Autobezit staat geheel los van het probleem.
Het liefst wissel ik mijn auto morgen in voor een taycan, en mijn vriendin wil wel een i4. Of andersom. Die wil ik graag bezitten, alleen die 150k aftikken hebben we nog even geen zin in. Die zie ik overigens niet op een deelplatform staan, en als dat wel het geval is ben ik erg benieuwd naar de prijs per kilometer.
frank2b zegt
Het grappige is dat ik bij mijn kinderen juist zie dat ze een autodeelplatform een aantrekkelijk alternatief vinden. Doen alles op de fiets of deelscooter.
Autobezit, wat voor onze generatie het bewijs was dat je het had gemaakt in de maatschappij, is niet meer zo’n enorm hot issue tegenwoordig.
Hooguit voor Sjonnie nog.
Ikzelf zou zo’n gepeperde wagen niet willen bezitten. Je bent bij elk geluidje, piepje, en rateltje bang dat er weer een kostenpost van duizenden euro’s aan zit te komen.
Een dagje zo’n wagen huren en dan heerlijk een toerritje maken, dat dan weer wel.
rogerzz zegt
Gezien de leeftijd dan van je kinderen ben je redelijk op leeftijd. Voor de incidentele korte ritjes is het vast heel leuk dus, maar als je gaat rekenen (excel, dat groene logootje) en je rijdt 50.000 met de diesel en 20.000 met de hybride in ons geval, of je rijdt in een private lease of huurblikje met een flinke prijs per kilometer, dan kom je al snel tot de conclusie dat je dat niet moet willen en totaal niet uit kan. Ja, de jeugd werkt en moet dus waarschijnlijk elke dag autorijden als ze de grote stad zijn ontvlucht en gaan verhuizen naar een echt huis ipv appartement met alles om de hoek of in het ergste geval een Felyx scootertje.
En ‘gepeperde wagen’ – zo’n taycan of i4 zal heus niet snel kapot gaan en het onderhoud lager dan van een ICE, die nieuwerwetse technologie en garantie op de accu zal waarschijnlijk de eerste 150.000km een boel banden zijn, enige zorg is de accu daarna, maar dat zit tegenwoordig ook wel snor. Overigens is een i4 maar 60k euro, dus dat valt reuze mee hoor.
Maar goed, wel een leuke opmerking, “Sjonnie”, zo zie je maar weer hoe ver de wereld van de Boomers en 30’ers uit elkaar liggen. Alles is relatief en afhankelijk van je eigen wereld passen daar dingen wel of niet in.
stekkerkoning zegt
Ook MyWheels is een goede, met een behoorlijke spreiding over het land. Het is wel een typische uitspraak van een bewoner van een (middel)grote plaats, dat van die deelauto’s. Soms kan een tikje blasé de melding worden gedaan dat de tweede auto de deur uit is (nounou). De gemiddelde dorpsbewoner ziet het openbaar vervoer verdwijnen en dat was toch al een uursdienst met een onhandig eindtijdstip. Deelmobiliteit is er niet en de (elektrische) fiets is ook niet de keuze waar iedereen voor valt. Dus dan moet er toch echt een eigen en niet te dure auto komen.
Maar het is wel zo dat wanneer er een deelauto in de buurt staat en niet alle dagen een auto nodig is, het goedkoper en handiger is om af en toe met een deelauto weg te gaan. Binnen Amsterdam is het prima mogelijk om van hot naar her te rijden én gratis te parkeren. Daar valt dan tegenin te brengen dat het verdringing is van het openbaar vervoer en dat het de moeite is om van tevoren een beetje na te denken over waarheen precies te rijden. Dwars door het centrum is echt niet leuk meer. Dus parkeren aan de rand en verder te voet.
str8six zegt
Imo zijn deelauto’s alleen interessant en handig als je ín een grote stad woont. Daarbuiten niet.
w0ut zegt
2030 is te ambitieus. Heiliger dan de paus etc..
Laadpas hel. Ik heb er 4 en toch kom nog laadpalen tegen die geen enkele van die vier accepteert.
Op Tesla na zijn zowat alle electrische modellen nog steeds v1. Vele hebben (voor die pijs) (zware) tekortkomingen.
Verder zijn ze duur, Corona, oorlog en supply chain issues.
Lekker uitstellen tot 2035.
rogerzz zegt
Tip: de Shell laadpas die echt altijd en overal werkt, ook in het buitenland. Behalve als de paal een storing heeft (wat ik nog wel eens meemaak met van die groene Eneco-laadunits) maar dan zie je van een afstandje vaak al een rode ring ipv groene led-ring dus heeft je laadpas aanbieden uiteraard geen zin.
stekkerkoning zegt
Hier ook NewMotion / Shell Recharge. Nooit een andere pas nodig gehad voor ritten in de Benelux, naar Duitsland en Frankrijk. Meer dan 300.000 laadpunten beschikbaar. Terugvallen op een (app van) andere partij kan altijd nog.
roadster zegt
@”In het klimaatakkoord is namelijk afgesproken dat in 2030 er ALLEEN nog maar uitstootvrije auto’s verkocht MOGEN worden.” en “in werkelijkheid gaat dat nu richting de 42 procent.”
Als er in 2030 in NL alleen nog maar uitstootvrije auto’s verkocht mogen worden, hoe kan het dan dat er dan toch maar 42% uitstootvrije auto’s worden verkocht? Wordt de rest dan illegaal op de zwarte markt gekocht?
PS Ik betwijfel overigens of NL de verkoop van auto’s met een Europese typegoedkeuring kan verbieden.
mashell zegt
Het is natuurlijk simpel:
2030 doel 100% elektrisch
2022 werkelijkheid 42% elektrisch
Dan is er wel wat werk aan de winkel om in 2030 het doel te halen.
ericc zegt
Als ze nu eens op een andere plek de uitstoot verminderen, een andere industrieën beperkingen opleggen en laat de auto-industrie en zijn klanten gerust. Een Belgische oplossing zou zijn, maak ICE gebruik nog veel duurder…
frank2b zegt
Altijd moet die ander het probleem oplossen.
Weet je wat? We vragen het de boeren! Die willen vast wel minderen.
herve11f zegt
Simpel, omdat de vervuiling ook bij de anderen zit. Onze eigen bevolking verarmen en hun mobile vrijheid afnemen met een micromale ecologische impact is gewoonweg politieke profilering op de kap van de burger. Daar komt nog bij dat ons net binnenkort implodeert. Maar omdat we dit niet kunnen tegenhouden zullen we dit met schaamte en misery wel leren.
Hubert zegt
De regering(en) moet op Europees niveau (Daar komen tenslotte de regels vandaan) de fabrikanten dwingen om electrische voertuigen voor 5 personen en een range van 300km te ontwikkelen voor onder de 15.000 euro.
Soortgelijke dwang hebben ze ook opgelegd met gemiddelde uitstoot.
Dan maar even de vrije marktwerking loslaten, maar dit lijkt me de enige manier om een echte doorbraak te krijgen.
mashell zegt
Hoezo dwingen? Het hebben van zo’n auto past toch niet eens in het portfolio van een merk als Mercedes? Het werkt gewoon vraag en aanbod, als de klanten massaal om goedkope elektrische auto vragen (door bijvoorbeeld Dacia showrooms te bestormen om een Storm te bemachtigen) dan komen die vanzelf wel. Maar die vraag is er helemaal niet, mensen die €15.000 aan een auto willen besteden die gaan vrijwel allemaal voor een gebruikte. Die zullen ver na 2030 nog met verbrandingsmotoren rijden. En dat is ok, want daarna zullen die wagens in 20 jaar vrijwel allemaal opgereden zijn en is in 2050 het wagenpark uitstoot vrij.
michelF zegt
ik heb toevallig gisteren een Kia EV6 proef gereden, dikke bak en veel value for money maar.. de verkoper zij er meteen wel bij dat de EV6 per 1 juli 3.000 duurder werd door duurdere batterijen.
dus dat word minimaal 47k voor een 59kw en 55.5k voor een 77kw.
dit zijn inderdaar geen prijzen die de gemiddelde NLer particulier voor een auto neerlegt..
en dan komt die wegenbelastig er nog bovenop straks op een 1800 kilo.
pomoek zegt
1: ophouden met dat geleuter over potjes. Gewoon subsidie op iedere auto die elektrisch is.
2: Vorder die subsidie terug wanneer een auto over de grens wordt verkocht.
3: investeer nu maar eens gewoon weer in fatsoenlijk openbaar vervoer. Ik ken genoeg mensen die het prima vinden om met de trein te reizen maar dit niet doen vanwege de reisduur of geen zin hebben in de problemen waar OV bedrijven mee kampen.
4: Verlaag de MRB en verhoog de accijns op benzine. Ik weet dat je geen MRB betaald als je een elektrische auto hebt, maar je wil uiteindelijk dat er minder kilometers worden gereden met ice auto’s. Zo belast je niet het bezit, maar stimuleer je automobilisten om de auto wat meer te laten staan.
frank2b zegt
Hear! Hear!
kniesoor zegt
Qua punt 3 : dat zijn figuren, die van het OV verwachten, dat dat hetzelfde levert als een eigen oto. Voor de prijs van een fiets. Dus die kan je gevoeglijk negeren. Ik maak – als groot otoliefhebber – regelmatig gebruik van het OV. Zowel binnensteeds als regionaal en over lange afstand. Niet vwb het eerste, maar ingeval tweede en derde kost dat meer tijd dan met een oto. Geen probleem, de dankzij de subsidie lage kosten van het OV maakt het in voorkomende gevallen een prima alternatief.
herve11f zegt
Ja, we maken er een totalitaire EV staat van.
RiKe zegt
En hoe wil je het gat overbruggen voor mensen die nu ICE rijden, en helemaal geen EV kunnen betalen? Dat gat wordt alleen maar groter bij het verhogen van kosten, en drukt mensen de armoede in.
Richmond zegt
Een particulier legt ook geen 50k neer voor een golf of Passat. Nieuw verkoop is niet afhankelijk van particulieren.
Joris24 zegt
Ik rijd steeds een aantal jaar in een brandstofauto van +/-3000 euro en verkoop die na een jaar of 3-4 weer voor +/-2000 euro. In de tussentijd kost dat me een grijpstuiver aan onderhoud, het zijn vaak veelverkochte auto’s zoals een A3 waardoor elke garagist er makkelijk mee om kan gaan.
Dan heb ik auto’s met climate control, cruise control, voor mij voldoende mate van comfort en kan ik 700-900 km op een tank rijden.
Als er een elektrisch alternatief voorbij komt waar ik met een enigszins vergelijkbaar financiële kostenplaatje kan rijden, wil ik graag switchen. Maar ik kan geen halve ton uit de lucht tevoorschijn toveren of 600 euro per maand afschrijving gaan financieren. En volgens mij zit half Nederland zo in de wedstrijd, het is niet voor niets zo dat ons wagenpark ongeveer het oudste van Europa is.
deepep zegt
Los van de kosten en de regelingen is het stroom netwerk niet in staat om de extra vraag van die laadpalen te voldoen. Hier heeft TenneT al vaker voor gewaarschuwd, Nu is het zover dat er datacenter bouwstop is en zonnepanelen op kantoren niet aagesloten kunnen worden. Lekker slapen in Den Haag.
raoufff zegt
Ik bepaal zelf wel in wat voor auto in rij, daar heb ik gern kabinet voor nodig.
potver7 zegt
Heeft de regering dan ook al een plan om het electriciteitsnet te verzwaren zodat die hele energietransitie (niet alleen EV’s, ook het gasloos maken van woningen en een heleboel andere maatregelen) niet zorgen voor instabililiteit van de stroomvoorziening?
Eén van de punten waar ze eens goed naar moeten kijken is niet alleen de electrificatie van het wagenpark, maar ook het verminderen van de vervoersvraag. Met name door centralisatie (zowel bij overheid als bedrijfsleven) worden tegenwoordig heel veel kilometers gemaakt die belastingtechnisch keurig kunnen worden afgetrokken. Er is dus geen enkele stimulans voor forensen om dichter bij het werk te gaan wonen, noch voor bedrijven om vestigingen dichter bij personeel en/of klanten te (her)openen.
En ja ik weet het: ik heb de luxe zo dicht bij 020 te wonen dat ik gewoon op het fietsje naar kantoor kan rijden. Maar het is natuurlijk van de zotte dat ik de uitzondering ben, en niet de regel. Collega’s die vanaf de Veluwe, uit Zwolle, Arnhem en Breda komen rijden, keurig in een leasewagen dus geen enkele stimulans om het eens anders te doen. En daar gaat een eventuele kilometerheffing ook geen verandering in brengen, want leasewagen.
okdoei zegt
Kleine correctie: belastingvrij is tot en met 2024, dus pas 2025 betaal je mrb. Dit is dan 25% van iets (denk benzine mrb?) want er staat overal dat je een korting van “75% op het tarief krijgt”. Maar we wonen in Nederland, we hebben 800.000 tarieven. Vanaf 2026 is het de volle mep van dat “tarief”.
ghost zegt
Rijdend in een RS3 limo en overstap naar EV, zijn er 2 opties mijn inziens: een Taycan Turbo (S) of een E-from GT RS. Sommige Tesla’s zijn ook snel maar de afwerking haalt het niet. Maar goed, die zijn beide een 100k duurder dan de RS3, dus succes met mij om krijgen…slaat helemaal nergens op.
pramm zegt
Ook in Noorwegen is gebleken dat andersoortige stimulance beter werkt. Denk bijvoorbeeld aan gebruik busbaan, goedkoper parkeren.
Nu overweegt de overheid de maximum snelheid vast op 100 km/u vast te leggen om de uitstoot van auto’s omlaag te brengen. Pas deze maximum snelheid voor 100% EV’s aan naar 120 (of in de avonden naar 130) en ik ben er van overtuigd dat het aantal nieuwe elektrische verkopen in Nederland extreem stijgt. Bovendien zullen meet 2e hands ev’s in Nederland blijven.
melv zegt
Welke auto’s zijn dan precies uitstootvrij? Want ook een elektrische auto is niet uitstootvrij…
peekaas zegt
Volgens mij wordt het gros van de nieuwe auto’s zakelijk aangeschaft dus het lijkt me slim om daarop te focussen. Dan krijg je na 4-5 jaar vanzelf een flink aanbod op de tweedehands markt wat gunstig is voor de prijs.
Iedereen die in 2019 een EV is gaan leasen zal die zolang mogelijk vast houden ivm lage bijtelling (incl. ikzelf) dus in 2024 komen dus massaal de markt op.
Maar.. wat gaat zakelijk Nederland rijden als we bijtelling voor EV’s in 2024 ook op 22% staat? Mijn voorspelling is dat er een hele hoop terug naar benzine zullen grijpen: goedkoper in de lease en geen gezeik met opladen.
Heel benieuwd hoe dat zal verlopen..
rensso zegt
Kunnen we effe allemaal oprotten met die elektrische frikandellen als ik hier mn v8 niet meer kan rijden verhuis ik gwn. Probleem verplaatsen🤞
pieterb44 zegt
Er is inderdaad geen enkele vorm van lange termijn beleid. De enige reden dat ik niet elektrisch rijd, is de prijs van een fatsoenlijke EV. Te duur voor mij.
tysson zegt
Laat het kabinet nou eens met zichzelf beginnen. Een Audi eTron kun je volgens mij prima achterin zitten. Altijd van zich af kijken, daar zijn politici goed in.
Guydutchie zegt
Vorige week een nieuwe leaseauto gekozen. Voorkeur: elektrisch met een behoorlijke actieradius. Resultaat: levertijden van bijna een jaar, prijzen beginnen eigenlijk pas vanaf 50k en stijgen gewoon door, bijtelling is niet meer interessant. Sommige modellen zijn in een jaar wel 8.000 euro duurder geworden. Dus, helaas, het is weer een brandstof auto geworden.