… zijn ook tien redenen waarom dit de meest brute bak van Genève is.
1. Het is een Aventador in feestkleding
Misschien hebben de Y-vormige koplampen het al verraden, maar onderhuids hebben we hier te maken met een Aventador LP700-4. Toch is het hoekige design erg modern en opvallend, zonder de Lamborghini kenmerken uit het oog te verliezen. Zo zijn er de vleugeldeuren en karakteristieke lampen, maar ook de hoekige wielkasten achter die terug doen denken aan de Diablo. De achterkant heeft meer iets weg van een Le Mans racer, inclusief enorme diffuser en spoiler.
2. Aerodynamic efficiency
Die hoeken zitten er niet alleen voor de show op. Minder luchtweerstand betekent sneller rijden, maar ook wordt er gezorgd voor meer downforce en optimale koeling. Niet geheel onbelangrijk bij zo’n bruut beest.
3. Nee, het is geen hybride
Dit is het echte werk, in tegenstelling tot die Ferrari. De Veneno kreeg dezelfde 6.5 liter V12 mee als de Aventador. Wel met 50 pk extra voor een totaal van 750 pk dankzij een aangepaste inlaat, een nieuw uitlaatsysteem en een hoger maximum toerental. Schakelen gaat via de zeventraps ISR-transmissie met enkele koppeling. Door middel van vijf verschillende rijmodi kun je kiezen voor comfortabel of sportief schakelen.
4. Hij is zeer exclusief
Ter ere van het 50-jarige jubileum van het merk bouwt Lamborghini in totaal drie Veneno’s. Alle drie exemplaren zijn al verkocht en worden in de loop van dit jaar afgeleverd bij hun gelukkige eigenaren. Veneno ‘nummer 0’ is te zien in Genève. Deze auto blijft in het bezit van de fabriek.
5. In slechts 2,8 seconden naar de 100
Hij moet zijn betere erkennen in de Bugatti Veyron Grand Sport (Vitesse), maar de Veneno komt op een welverdiende tweede plaats met een sprint naar de 100 in 2,8 seconden en een topsnelheid van 355 km/u. Een max van 410 in de Veyron is ook wel heel erg snel…
6. Hij heeft permanente vierwielaandrijving
Omdat het moeilijk is om grote aantallen trappelende paarden in toom te houden over twee (achter)banden, heeft Lamborghini net als met de Aventador de verstandige keuze gemaakt om ook de Veneno van permanente vierwielaandrijving te voorzien.
7. Hij kost 3,6 miljoen euro
Misschien niet de snelste, maar wel de duurste van alle auto’s in Genève. Voor één van de drie Veneno’s moet maar liefst 3,6 miljoen euro neergeteld worden. Om dit even in context te plaatsen: voor dit bedrag kun je ook 15 Gallardo’s kopen.
8. Hij weegt 1.450 kg
De Veneno heeft een monocoque van met koolstofvezel versterkte kunststof (CRFP – carbonfiber reinforced polymer). Deze is grotendeels identiek aan die van de Aventador en bepaalde delen ervan zijn zichtbaar in het interieur. Ook alle carrosseriedelen zijn gemaakt van lichtgewicht CRFP. Dergelijke CF-fratsen laten het wagengewicht (droog) uitkomen op 1.450 kilogram, waarmee hij 125 kilogram lichter is dan de Aventador LP700-4. Dit betekent dat hij een vermogen-gewichtverhouding heeft van 1,93 kg per pk!
9. Ook het interieur is koolstofvezel
Het interieur is grotendeels afgewerkt met CarbonSkin, een soepel en licht materiaal op carbonfiber-basis. Zelfs de stoelen bestaan grotendeels uit lichtgewicht materiaal: het door Lamborghini gepatenteerde ‘Forged Composite’. Ideaal voor de fetisjisten van het donkergrijze spulletje.
10. Het is een gifkikker
Of zo vertelt ons de naam. Het woord “veneno” betekent “vergif” in het Spaans. Is Lamborghini gestopt met de traditie van woeste stierennamen? Neen. Veneno was een van de sterkste vechtstieren ooit. In 1914 maakten zijn hoorns een einde aan het leven van een Spaanse matador. Een andere betekenis van het woord is “venijn”, wat een dolle stier zeker kan hebben. We hopen alleen dat de naam geen voorbode is van de rijeigenschappen van de auto.
audis8 zegt
Bruut!
barryb zegt
11. Hij is lelijk
bierbuik zegt
@barryb: eens!
balkanlul zegt
@barryb: dat is nog zacht uitgedrukt
JanJansen zegt
@balkanlul:
Zijn ze bij Lamborghini de weg kwijt? Allemaal hypercars in Genève met de meest spannende techniek (LaFerrari, McLaren P1). Komen ze aan met een auto vol met carbon frutsels op basis van een ruim 10 jaar oude auto.
Ik ben het volledig met Chris Harris eens: http://youtu.be/z9Vd4nUj5W0?t=2m56s
Yeelen zegt
Sinds wanneer is de ISR-bak een dubbelkluts? Die hebben ze expres met enkele koppeling gelaten om hem licht te houden.
RazorHead zegt
@Yeelen:
idd dacht ook single clutch?
nasty zegt
Echt lelijk!
mercedesclsfan zegt
12. Binnen 2 maanden weet niemand nog dat hij bestaat
coosbmw zegt
Lol veneno is dus venijn/vergif, ff google translate: aventador is ventilator/waaier. Beetje jammer.
carmasterr zegt
Altijd lachen met die Duitsers…
“A zuper exztreme hypercar? Ok Lamborghini, but ve need it to hav comfortable shift modes!”
ronin1130 zegt
Hopelijk bouwen ze ook zo een bak met dubbele koppeling in in de Aventador. Schijnt nogal een bruut en destabiliserend beestje te zijn…
sjon zegt
You lost me at: “Toch is het hoekige design erg modern en opvallend…”
heidekonijn zegt
Gekste aan de auto is dat ik alle afzonderlijke elementen mooi vindt -check die Gandini knik- maar het geheel niet.
macready zegt
Ik mis de Luuk ontwerpen nu al.
quincy zegt
Als er drie zijn verkocht en één houdt de fabriek, dan worden er in totaal dus hoeveel gebouwd? Het is geen 1… geen 2… geen 3… maar….
desjonnies zegt
@quincy:
16, Het blijven Italianen he !
ropbp zegt
@quincy: je telt verkeerd! 0, 1, 2, 3. Aangezien 0 niets is, maken ze er dus maar 3. Wat je op de foto ziet, is een illusie.
dadutchdude zegt
Die ISR bak heeft toch maar 1 koppelingsplaat omdat de DSG variant te zwaar was?
Bo1972 zegt
Dit is een mooi voorbeeld dat je te ver kunt gaan kwa styling. En nee mooi is hij zeker niet. Vind het te ver gaan om hem lelijk te noemen. Nu de nieuwe Ferrari is uitgekomen slaat Lamborghini de plank volledig mis. Conclusie: slechte timing en een slecht ontwerp. Misschien een exclusieve auto, maar ik denk niet dat je een auto gekocht hebt waar je iedereen mee versteld doet staan. De mensen die 1 gekocht hebben moeten hopen dat ze niet een LaFerrari tegenkomen. Dat kun je met de staart tussen de benen linearecta naar huis!
lemans96 zegt
‘T ding is echt volledig irrelevant. Zeker gezien de concurrentie.
Oh ja, hij is ook echt véél lelijker dan die concurrentie…
agera zegt
@lemans96: Geef mij maar deze Lambo Veneno, jullie mogen de LaFerrari hebben.
aventador51 zegt
@lemans96: welke concurrentie
Iedereen zegt dat de laferrari en de P1 concurrenten zijn van de veneno maar ze zijn op elk vlak totaal anders
Ze hebben niets gemeen met elkaar behalve dat ze alledrie op Genève zijn voorgesteld
lemans96 zegt
@aventador51: ‘ze zijn op elk vlak totaal anders’
Je hebt gelijk. Ze zijn beide een stuk sneller en stukken mooier. ;-)
Lamborghini Veneno = lelijke overprijsde patserbak.
imba zegt
Dus… deze Audi kost 3.46 miljoen MEER dan een GT-R, en gaat ongeveer net zo snel naar de honderd. Zal zeker wat sneller zijn op het circuit zijn. Maar zulk prijsverschil is dan nog steeds niet te rechtvaardigen. Waar de fuck betaal je nou voor?
quincy zegt
@imba: Let op! Nu komt het! Die 3,46 miljoen extra betaal je vanwege de exclusiviteit.
imba zegt
@quincy: Zelfs ”exclusiviteit” rechtvaardigt niet zulk prijsverschil.
desjonnies zegt
@imba:
de BLUF !
ik heb hem wel en hij kost een pak minder dan een prive jet of een superjacht.
ej20g zegt
Man wat is dat ding zwaar! De Aventador trouwens ook. Verder vind ik het een gedrocht maar de specs klinken wel erg lekker. Als het geluid een beetje in de buurt komt van de Murciélago (LP670-4) komt het helemaal goed.
The360box zegt
Lekker extreem maar zeer zeker niet mooi a la FXX, dat is tenminste nog een leuke racer.
lincoln zegt
zullen best “uitverkocht” zijn ..
er is alleen nooit meer dan 8 ton per stuk betaald ..
de prijs van 36 ton is natuurlijk een dom marketingpraatje zodat ze 2de hands straks ook nog een soort van waarde vertegenwoordigen ipv dat ze die dingen voor 2 ton moeten doorstoten ..
het ontwerp is 100% Duits iig ..
ik denk Mansory / Hamann of zoiets ..
rufctr01 zegt
Wel raar dat AB zegt dat de auto qua topsnelheid op de 2e plek komt. Laatst hebben jullie een artikel geplaatst over de RUF RT12R, die gaat 370km/u.
nickmercedes zegt
@rufctr01: Het gaat over de 0-100 sprint volgens mij hoor….
Davidov zegt
De Laferrari is mooi vergeleken met dit gedrocht xD
agera zegt
@Davidov: de LaFerrari is saai en standaard ivm de Veneno.
jeffreym3 zegt
@agera: In verband met..?
agera zegt
@jeffreym3: Je hebt gelijk het moest zijn de LaFerrari is saai en standaard in vergelijking met de Veneno.
lemans96 zegt
@agera: Ja, totdat je met je F70 zo’n protserige Veneno volledig zoek rijd…
qoekje zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
norge zegt
@qoekje: niet stoer maar een dolle stoer!
fejjie zegt
Als Lamborghini een hypercar uitbrengt is het altijd een bestaande auto met een bodykit. Bij Porsche en Ferrari maken ze tenminste nog iets speciaals qua techniek.
norge zegt
Met standaard radio voor die prijs? Of moet je dan weer 3 optie pakketten aanvinken?
agera zegt
Gewoon hebben hebben en nog eens hebben ik ben om mijn ultieme en droomsupercar.
E34M5Touring zegt
Lelijk ding. En voor die prijs heb je zowel een LaFerrari als McLaren P1. Kocht ik liever die 2 dan deze. Vind het toch gewoon een Aventador met extra spoilers. Leuk dat ze gezegd hebben: doe maar is gek. Maar ik vind het eindresultaat onsamenhangend en niet mooi.
Johan-SV zegt
De ISR-bak is met enkele koppeling:
http://www.autoblog.nl/archive/2010/11/15/officieel-lamborghinis-nieuwe-motor-en-bak
Pixed zegt
Precies of ze een Aventador binnen geduwd hebben bij West Coast Customs.
berlinetta zegt
Omdat de concurrenten nu met een echte nieuwe hypercar komen, dacht Lamborghini even mee te liften op dit succes. Ze willen ook even in de spotlights staan en dan komen ze met dit: een Aventador waar de monteurs even aan gesleuteld hebben en de designers zaten op de paddo’s.
Nee, na de Reventon is dit hetzelfde kunstje. Dit ding kan zich gewoon niet meten met de Ferrari en de Mclaren. En daarbij hoeft het niet puur om prestaties te gaan, maar om de manier hoe al deze auto’s ontworpen zijn.
agera zegt
@berlinetta: Meeliften op dit succes omdat Ferrari met een nieuwe hypercar komt? Lamorghini bouwt de Veneno vanwege het 50-jarige bestaan!
Verder hoeft Lambo niet even in de spotlights te staan, het is een van de traditionele grote supercarmerken.
De Lambo kan zich niet meten met de Ferrari? Dat zijn jouw woorden, de Ferrari is niet eens getest en de Veneno zal hoogstwaarschijnlijk niet getest kunnen worden.
So what dat het gebaseerd is op een bestaand model? Als je het zo bekijkt gebruiken Rolls en Bentley respectievelijk ook veel BMW en Audi/Volkswagen techniek, onderstel en onderdelen maar dat maakt hun niet minder Rolls Royce of Bentley.
Onzin dus wat je aan het roepen bent.
De kopers kopen gewoon welke zij het mooiste vinden voor hun staan de prestaties buiten kuif.
berlinetta zegt
@agera: Het valt me wel op dat jij constant praat over Ferrari, terwijl er meerdere merken zijn die met een nieuwe supercar komen. Ben je niet gewoon een Ferrarihater?
Ik moet je wel gelijk geven, ik was vergeten dat Lamborghini 50 jaar bestond en dat hij daarom gebouwd is. Maar dat neemt niet weg dat het in mijn ogen weer een slap aftreksel is van een bestaand model waar veel te veel geld voor wordt gevraagd.
Dat ik zeg dat de Lambo zich niet kan meten met de rest, bedoel ik niet alleen Ferrari (waar jij het telkens alleen over hebt), maar ook Mclaren en wellicht Porsche. Het gaat hier niet om de pure prestaties, maar om de manier hoe de auto’s ontworpen zijn. Alle merken ontwikkelen van de grond af aan een compleet nieuw model met nieuwe technieken. Lambo doet dit in mijn ogen niet echt. Zoals al staat in het artikel: het is een Aventador met een feestjas.
agera zegt
@berlinetta: Ferrari hater? Nope de Enzo vond ik een gave auto alleen de LaFerrari is saai vind ik vooral die achterkant net als de f12 overigens. De reden waarom ik Ferrari opnoemde is vanwege het feit dat Lamborghini en Ferrari van oudsher directe concurrenten zijn.
Als elke supercar er zo gaat uitzien, mogen er wel meer wagens een feestjas aan van mij!
berlinetta zegt
@agera: nou ik respecteer je mening over de Ferrari hoor ;) no hard feelings, maar de Veneno vind ik 3x niks.
boomhauwer zegt
Will.i.am nu fulltime ontwerper bij lambo?
Mpower zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
On topic, wat een ongelofelijke stoere wagen! Ik weet dat de drie eigenaren hele andere redenen hebben om dit beest te kopen maar zal deze auto in waarde toenemen?
rotjeknor zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
integralechubasco zegt
Het is duidelijk:
De zoveelste bodykit.
Nog steeds geen duidelijke race strategieen.
De zoveelste facelift van de Gallardo. (die 0 verkoopt want wie wilt er nou zoiets terwijl de concurrenten allemaal nieuwe modellen hebben staan. Feitelijk leunt het gamma op de Aventador. 1 enkele auto dus, die nooit de rendabele verkoopaantallen kunnen halen).
En waar blijft de Gallardo?
Over 2,5 jaar kunnen we de opvolger van de Ferrari 458 verwachten. Mclaren zal wel volgen met een nieuwe mc, zij zullen ook steeds beter gaan verkopen.
Er gaat iets goed mis bij Lamborghini.
agera zegt
@integralechubasco:In welke tijd leef jij ? De opvolger van de 458 over 2 jaar? dat ding rijdt sinds 2010 rond en de McLaren MP4-12c is er sinds 2011 en we zitten begin 2013. De nieuwe Gallardo zal verder in 2013 verschijnen.
berlinetta zegt
@agera: Nog steeds te laat. Het is duidelijk te merken dat Lambo onderdeel van VAG geworden is, want het gamma wordt iedere keer compleet uitgemolken.
integralechubasco zegt
@Badr:
Elke 6 jaar vernieuwing. Over 2,5 jaar staat een opvolger van de 458 rondjes te draaien. Is al sinds de 430 of sinds Luca Cordero de scepter zwaait zo.
Daar hoef je het niet mee eens te zijn.
agera zegt
@integralechubasco: Ik kan het fout hebben, maar neem de f360 en f430 als bijvoorbeeld die zijn in feite gewoon een model als het goed is. Dat geldt dan voor de 458 ook.
integralechubasco zegt
Het is te kort door de bocht om te zeggen dat 360 en 430 hetzelfde model zijn. De cockpit architectuur en kreukelzone komt overeen maar daar houdt de vergelijking op.
360 en 430 zijn evolutie’s van elkaar. 458 Is een compleet nieuw model.
Om de 2 modellen complete vernieuwing met andere architectuur.
348-355
360-430
458-opvolger.
nicktexel zegt
nu maar hopen dat hij goed fikt
jorden zegt
als Lamborghini lef had, dan hadden ze er wel 400 gemaakt. Durf de concurrent onder ogen te komen en het gevecht aan te gaan met LaFerrari. Dit is Laf.
RazorHead zegt
even off topic,
stop echt met de fucking raclame van die ford fiesta!!
elke pagina die ik open van ford komt die advertentie er op, en als ik deze wegklik kan ik niet meer scrollen godverdomme, doe daar iets aan NU
ropbp zegt
Goed beschouwd hadden ze deze vreselijke bak zonder motor kunnen afleveren. Ik verwacht niet dat één van de drie gelukkigen er daadwerkelijk mee gaan rijden.
agera zegt
http://www.flickr.com/photos/ferino_design/8532781389/in/photostream/lightbox/
Deze foto toont aan waarom de Lamborghini Veneno de bruutste, extreemste en mooiste supercar is.
agera zegt
@agera: @kapiteinaudi vergeten je naam erbij te zetten.
lemans96 zegt
@agera: Bijna goed, maar aangezien dit jou o zo fijne persoonlijke mening is, dien je het beleefdheidshalve als volgt neer te typen: ’toont aan waarom IK de Lamborghini , bla bladiebla bla, mooiste supercar VIND. ;-)
lemans96 zegt
@lemans96: Of is reactie nr. 2 je nog niet opgevallen, v.w.b. de eh, ‘schoonheid’ van deze Lamboot…
Alfarobert zegt
Veneno was een stier die in 1914 z’n matador op de hoorns nam.Matador heeft het niet overleeft.Degene die het stuk hier heeft geschreven heeft dus niet goed geluisterd na Stephan.
sir_smokalot zegt
@Alfarobert: Het was dan ook drie dagen lang rennen over de beurs, dan mis je nog wel eens een detail. Heb ’t aangepast!