• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tips wat te doen wanneer je Toyota op hol slaat

Auteur: Dennis, gepost 11 maart 2010 om 12:22 – 60 Reacties

Toyota Prius Bigfoot


Het zal je niet ontgaan zijn dat Toyota momenteel wat probleempjes heeft met de gaspedalen in hun auto’s. Die kunnen blijven hangen waardoor de auto op hol slaat. Ideaal, want je kunt nu bij iedere aanrijding bij voorbaat je Toyota de schuld geven. Ongetwijfeld zullen er mensen zijn die door al deze berichten niet heel ontspannen achter het stuur van hun Toyota kruipen.

Aangezien angst nu eenmaal een slechte raadgever is, geeft Toyota enkele tips wat te doen wanneer je auto er met jou vandoor wil gaan. Wat je moet doen hangt erg af van de situatie, maar het is goed om de tips die voor jou van toepassing kunnen zijn, even in je op te nemen.

  • Voor handgeschakelde auto’s: Druk het koppelingspedaal in, zet de versnellingspook in zijn ‘vrij’, zet de auto vervolgens langs de kant van de weg stil en zet de motor uit.
  • Voor auto’s met een automatische transmissie, Multi Mode Transmission of CVT: Zet de pook in Neutraal (N), zet de auto vervolgens langs de kant van de weg stil en zet de motor uit.
  • Als u onmiddellijk wilt stoppen, kan dat door stevig en onafgebroken kracht uit te oefenen op het rempedaal. Maak geen pompbewegingen met het rempedaal omdat daardoor de kracht van het rempedaal afneemt.
  • Als u niet in staat bent om het voertuig in de ‘N’ of ‘vrij’ te zetten, zet dan de motor uit. U kunt dan nog gewoon blijven sturen en remmen, maar dat zal dan wel zwaarder gaan dan u gewend bent.
  • Als uw auto is uitgerust met een Start-Stop knop, houdt deze dan ten minste drie seconden onafgebroken stevig ingedrukt om de motor uit te schakelen. Overigens zal hierdoor het stuurslot niet worden geactiveerd.
  • Als uw auto is uitgerust met een conventioneel startslot, draai de contactsleutel dan naar de ACC positie. Verwijder de sleutel onder geen beding uit het contactslot, omdat deze anders het stuurslot activeert.

Tot slot nog een Autoblog tip: Je kunt je auto ook wat hoger op z’n poten zetten, zoals hierboven afgebeeld. Je hebt dan in ieder geval een stuk minder last van de meeste obstakels die je tegen mocht komen terwijl je niet kunt stoppen. Maar let wel op want hiermee win je het niet van bijvoorbeeld een betonnen muur. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. (via: rtlnieuws)

Ook interessant!

  • Toyota GR86
    Naamsverandering voor Toyota GR86
  • Video: belachelijk boze BMW beukt blauwe Toyota
  • Toyota blijft een betaalbare A-segmenter maken
  • YouTuber laat Toyota Hilux van helikopter vallen
    YouTuber laat Toyota Hilux van helikopter vallen

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

terugroepactie, Toyota

Vorig bericht: « Peugeot Hoggar: compacte pick-up voor Brazilië
Volgend bericht: Mitsubishi huistuner Ralliart wordt opgedoekt »

Lees Interacties

Reacties

  1. Marco zegt

    11 maart 2010 om 12:24

    Dit is toch logisch?
    Behalve bij die debiele Amerikanen en hun claim-cultuur, bah..

    Login om te reageren
  2. Filipino zegt

    11 maart 2010 om 12:27

    Haha hilarisch toch

    Login om te reageren
  3. Bosnia_love zegt

    11 maart 2010 om 12:28

    @Toytaprius:

    Ben benieuwd wat jouw reactie op dit artikel is! :lol:

    Login om te reageren
    • toyotaprius zegt

      11 maart 2010 om 13:20

      @Bosnia_love: Sorry voor mijn late reactie.. wat een dag, auto total loss…

      Login om te reageren
      • Bosnia_love zegt

        11 maart 2010 om 13:29

        @toyotaprius: Hehe. :lol:

        Login om te reageren
  4. [StiGGie] zegt

    11 maart 2010 om 12:29

    “Zet hem stil aan de kant van de weg…”

    HOE DAN?? Mn prius versneld en mn remmen doen het niet!!

    Login om te reageren
  5. Damoss zegt

    11 maart 2010 om 12:29

    Zal deze ook op een elektro motor gaan?

    Login om te reageren
  6. Timmie zegt

    11 maart 2010 om 12:33

    Nou, je kan zowat eender welk blik op een monstertruck-chassis zetten…

    Login om te reageren
  7. BMW über alles zegt

    11 maart 2010 om 12:43

    Tip: verkoop dat gedrocht zo snel mogelijk aan een Pool

    Login om te reageren
  8. bmw-e30-7bh zegt

    11 maart 2010 om 12:45

    Dan zijn die monsterwielen toch wel de beste optie!

    Login om te reageren
  9. Rik_de_Dick zegt

    11 maart 2010 om 12:45

    @Stiggie

    Als je de koppeling in hebt, of de bak in zn vrij, dan KAN de auto niet versnellen

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      11 maart 2010 om 13:16

      @Rik_de_Dick:
      Prius heeft enkel automaat.
      Dus je kunt de koppeling intrappen totdat je een ons weegt…

      Login om te reageren
  10. Ollie-j zegt

    11 maart 2010 om 12:47

    Punt 4 en 6 zijn tegenstrijdig. Punt 4 zegt: doe de motor uit, je kan nog wel sturen maar zwaarder. Maar hoe doe je je motor meestal uit? door het contactsleutel om te draaien. Dan komt punt 6 weer: sleutel er niet uit halen. Dit klopt, maar dit moet ook bij punt 4 dan staan, waardoor punt 4 en punt 6 weer hetzelfde zijn…

    lekkere adviezen dit…

    Login om te reageren
  11. Guan zegt

    11 maart 2010 om 12:48

    Logisch tot op zekere hoogte. Wat ik niet wist is dat een auto met een start/stop knop de motor uit zou moeten schakelen wanneer je de knop 3 seconden ingedrukt houd.

    Maar is een Prius nog niet uitgerust met een elektronisch gaspedaal?

    Login om te reageren
    • bakkerst zegt

      11 maart 2010 om 13:02

      @Guan:

      dat geld voor bijna alle consmenten elektronica (telefoons/ laptops etc) aan/uit knop ongeveer 3 sec ingedrukt houden schakeld hem uit. dat had mijn oude laptop nogal eens nodig alsie weer volledig vastliep op complexe 3D modellen :D

      Login om te reageren
  12. Vincenzo zegt

    11 maart 2010 om 12:49

    wat een zure toon weer. NL weet geeneens hoe ze een auto moeten bouwen, maar toch weten ze wel weer hoe de vork in de steel zit….toyota is gewoon onbetrouwbaar, klaar.
    Als je last hebt van cognitieve dissonantie, maak dan een afspraak met de dokter.

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      11 maart 2010 om 13:16

      @Vincenzo: Jij lijdt aan cognitieve consonantie? :mrgreen:

      Login om te reageren
  13. Sciurida zegt

    11 maart 2010 om 13:04

    Het probleem met de Prius kwam toch alleen voor in de nieuwste versie? Naar mijn weten heeft die standaard een automaat ivm ‘zuinigheid’ dus kan dat hele koppelingsverhaal weggelaten worden, maar dit is weer typisch Amerikaans: het lijkt de Tweede Wereldoorlog wel weer waar alle Japanse producten spontaan gevaar opleverden. Allemaal heel erg overdreven, en laten we heel eerlijk blijven: je bent behoorlijk dom als je je auto niet tot stilstand kan brengen zonder rempedaal, en hebt al helemaal geen fatsoenlijke rijles gehad dan, ow wacht; het is Amerika waar je broer/zus je rijles mag geven…

    Login om te reageren
  14. jtb zegt

    11 maart 2010 om 13:05

    Hier een simulator, waarbij je plaats kunt nemen in een prius en kan zien wat er gebeurt als het het gaspedaal blijft hangen.

    http://www.toyotasimulator.com/

    Login om te reageren
    • bmw-e30-7bh zegt

      11 maart 2010 om 13:17

      @jtb: LOL

      Login om te reageren
  15. Pol zegt

    11 maart 2010 om 13:05

    Rij tegen een boom en koop een deftige wagen.

    Login om te reageren
  16. alfa mannetje zegt

    11 maart 2010 om 13:23

    Nee Toyota , als je autos een ”brake override” systeem had gehad heeft een poot van een olifant op je rechterpedaal nog geen effect !

    Login om te reageren
  17. Citrofiel zegt

    11 maart 2010 om 13:33

    Daar zijn ze ook snel mee. Die tips hadden ze in vijf minuten op kunnen stellen zogauw throttlegate begon…

    Login om te reageren
  18. Benz.. zegt

    11 maart 2010 om 13:33

    @Vincenzo: En jij weet soms wél hoe die hele zaak precies in elkaar zit? Geef eens inhoudelijke argumenten waarom bijvoorbeeld Spyker geen fatsoenlijke auto’s zou kunnen maken? De verkoopaantallen zijn zeer laag, dat weet bijna iedereen maar is dat een goed argument om te stellen dat de kwaliteit bagger is?

    I rest my case..

    Verdiep je eens ergens in, ipv loos gelul verkondigen.

    Login om te reageren
  19. waverider zegt

    11 maart 2010 om 13:38

    @toyotaprius
    Hoe zit het met je no claim? En zit rijkswaterstaat al onder speeddial? (om de troep op te ruimen)

    Login om te reageren
    • toyotaprius zegt

      11 maart 2010 om 15:08

      @waverider: het is een Prius van rijkswaterstaat.. ;)

      Login om te reageren
  20. spykerboy zegt

    11 maart 2010 om 13:50

    hahahahahaha echt een lijst:P

    Login om te reageren
  21. MDA zegt

    11 maart 2010 om 13:52

    @Ollie-j: die punten zijn helemaal niet tegenstrijdig. Je kan toch best de motor uitzetten zonder de sleutel er uit te halen? Bij punt 4 zeggen ze ‘motor uit’. Bij punt 6 zeggen ze ‘als je de motor uit zet door de sleutel om te draaien, haal hem dan niet uit het contact.’ Waar zie jij een probleem?

    Trouwens, iedereen zou dit soort dingen uit zichzelf toch wel moeten kunnen bedenken… sorry hoor, maar als je gaspedaal vast zit op max dan hoop ik dat de gemniddelde automobilist weet te bedenken dat hem uit zijn versnelling halen, dan wel motor uitschakelen eenvoudige en probate middelen zijn om te stoppen… als je dat niet uit jezelf kunt bedenken, stap dan niet in een auto.

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      11 maart 2010 om 14:28

      @MDA:
      Daar sla je precies de spijker op z’n kop : “gemiddelde automobilist”
      Tuurlijk weet de gemiddelde automobilist wat hij moet doen in dit soort situaties.
      Maar het gaat juist om die laatste paar procent.
      En gezien de aantallen waarin deze auto’s verkocht zijn, praat je altijd nog over honderden (duizenden?) uitzonderlijke gevallen.
      En auto’s moeten niet ontwordepn worden voor de gemiddelde automobilist, maar voor de uitzonderingen, zodat zij ook zonder gevaar voor zichzelf of anderen normaal over de weg kunnen rijden.

      @TSI-tje :
      Je hebt gelijk, er zijn genoeg knappe koppen in Nederland. (Video 2000 / DAT recorder / CVT)
      Alleen hebben wij hier niet de feeling en achterliggende industrie om deze producten goed op de markt te brengen.

      Login om te reageren
  22. Dotternetta zegt

    11 maart 2010 om 14:19

    Voor de Amerikanen moet er nog bij: Adem in, adem uit.. en bel je advocaat…

    Login om te reageren
    • Bob zegt

      12 maart 2010 om 08:57

      @Dotternetta: gaap .. nog iemand die net zijn drugs hebt gebruikt.

      Login om te reageren
  23. TSI-tje zegt

    11 maart 2010 om 14:19

    @Vincenzo: één keer raden WAAR die CVT-versnellingsbak uitgevonden is ????
    (Waarschijnlijk) te jong om dit te weten ?
    De sjarentel-aandrijving van DAF !!! JUISTEM…
    Nee, joh, wij Nederlanders weten en kunnen niets, YEAH RIGHT. Verhuis lekker terug naar Italië jij !

    Login om te reageren
    • Ruben00 zegt

      12 maart 2010 om 21:01

      @TSI-tje:Mee eens! en wat dacht je wie de eerste fabrikant was die AWD heeft toegepast! En Zonder krukas- Geen Nederlandse uitvinding maar wel het eerst toegepast in een apparaat- had de verbrandingsmotor niet eens bestaan!

      Login om te reageren
  24. TSI-tje zegt

    11 maart 2010 om 14:33

    @Hubert, nee, dat is waar. Zoals in dit geval van de CVT.
    Toyota, Mitsubishi etc. gebruiken dit concept niet. Marketing ?.. Feeling ??? Nee, dat kunnen wij kaaskoppen niet.
    Productie van dat soort spul is meestal wat ons nekt. Hier is het té duur om te produceren, en dat is precies waarom de meeste dingen niet slagen om de marketing voor ‘industrieël spul’vanuit Nederland te realiseren.

    Login om te reageren
  25. Prius zegt

    11 maart 2010 om 14:34

    @TSI-tje, de CVT van nu is iets radicaal anders dan de CVT van de Gebr. van Doorne.

    En jarretel schrijf je zo. Te jong om dit te weten?

    Prima tips dit, overigens. Die Amerikanen zijn weer helemaal bijgepraat zo.

    Login om te reageren
  26. Hubert zegt

    11 maart 2010 om 14:39

    @Prius :
    Het principe van de CVT is grofweg hetzelfde gebleven.
    Inplaats van een rubberen band wordt nu een schakelband gebruikt. En de boel wordt electronisch geregeld. Maar het principe van konische schijven is nog steeds hetzelfde.
    En als ZF de CVT had uitgevonden, zouden nu bijna alle duitse auto’s voorzien zijn van zo’n versnellingsbak.

    Login om te reageren
  27. Prius zegt

    11 maart 2010 om 14:41

    @Hubert
    http://www.john2211.nl/Hybride_planetary_gear_set.htm

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      11 maart 2010 om 14:53

      @Prius:
      OK, als je dit ook wil omschrijven als CVT, dan is dit compleet anders dan de van Doorne Transmissie.
      Ik neem aan dat je bij de Prius CVT ook versnellingen kunt voorprogrammeren. Dat kan ik uit de tekst niet opmaken.

      Login om te reageren
  28. TSI-tje zegt

    11 maart 2010 om 14:43

    @Prius, en één keer raden WIE die (stalen) schakelband ook alweer uitgevonden heeft, Juistem van Doorne’s Transmissies in Tilburg. Blijf maar dromen van je Toyota !
    Dit is gewoonweg een doorontwikkeling die zijn origine gevonden heeft in de sjarentel-aandrijving van DAF. En is ‘in-house’ door ontwikkeld in Tilburg.

    Login om te reageren
  29. TSI-tje zegt

    11 maart 2010 om 14:47

    @pruis, sorry, mijn verontschuldiging, jij heb gelijk.

    Login om te reageren
  30. Prius zegt

    11 maart 2010 om 14:49

    @TSI-tje. Zeker, rustig maar hoor, ben het ook helemaal met je eens. En ben net zo trots als jij op ons mooie erfgoed. Sterker nog, heb nog een mooie Volvo 66 (met echte jarretel – zo schrijf je dat – gehad.

    Maar kijk even: de Prius heeft geen CVT met schakelband.

    Login om te reageren
  31. Vincenzo zegt

    11 maart 2010 om 14:57

    @406V6/…zou best eens kunnen kloppen :)

    Login om te reageren
  32. 2010 zegt

    11 maart 2010 om 16:33

    idd , ik zal me sowieso niet ontspannen voelen achter het stuur van een toyota , ze rijden niet lekker , het zijn allemaal rijdende koekblikken.

    Login om te reageren
  33. Den zegt

    11 maart 2010 om 16:45

    Je kunt ook je toyota op voorhand inruilen voor iets anders. Een chevrolet matiz ofzo. Evenveel uitstraling minder problemen en net zo’n koekblik (ex. Land Cruiser 100)

    Login om te reageren
  34. killioq zegt

    11 maart 2010 om 18:06

    leuke photoshop

    Login om te reageren
  35. Esprit_de_Flandre zegt

    11 maart 2010 om 20:11

    Waaw, allemaal dingen waar ik zelf nooit zou op denken in een noodsituatie!

    Login om te reageren
  36. Tommy2 zegt

    11 maart 2010 om 20:43

    Andere Toyota’s kunnen nog wel een handbak hebben, dus niet weg laten want het kan levens redden zolang ze in een Toyota blijven rijden!

    Login om te reageren
  37. Dimglor zegt

    11 maart 2010 om 21:36

    Pff ik begin die Toyota historie een beetje uitgemolken te vinden…

    Login om te reageren
  38. Rene zegt

    11 maart 2010 om 21:59

    TSI-tje in een Prius zit geen stalen schakelband.

    Login om te reageren
  39. Rene zegt

    11 maart 2010 om 22:08

    Ten titel van inlichting iedere nieuwe wagen (paar uitzonderingen na )heeft een electronisch gaspedaal.
    Slaap gerust en zacht.

    Login om te reageren
  40. rene zegt

    11 maart 2010 om 22:21

    TSI-tje, dat stalen bandje zit wel in de nieuwe automatische transmissies van toyota samen met en koppelomvormer.
    Dus dat Nederlands idee was nog niet zo slecht.

    Login om te reageren
  41. Bart zegt

    11 maart 2010 om 23:12

    De Hybrid Synergy Drive van Toyota heeft een planetair tandwielstelsel met twee elektromotoren. Dat heeft niks met Hub van Doorne te maken. Toyota levert wel een CVT in enkele modellen, maar die wordt geproduceerd door Aisin AW, en niet door VDT. En nee, ik werk niet voor Toyota, ben gewoon technisch ingesteld autoliefhebber

    Login om te reageren
  42. mercedesfan zegt

    12 maart 2010 om 00:49

    Een laatste tip die Toyota vergeten is:
    Indien al deze tips niet werken, begin dan een gebedje op te zeggen

    Login om te reageren
  43. C6_R zegt

    12 maart 2010 om 19:51

    Amerikanen kunnen gewoon niet rijden (want zijn stom). Met Toyota is niets aan de hand, ik herhaal: niets aan de hand!

    http://jalopnik.com/5491932/norwegian-prius-unintentionally-accelerates-to-109-mph-rams-guard-rail

    Login om te reageren
  44. MRStephan zegt

    13 maart 2010 om 19:35

    Beter dan hem kan ik het niet uitleggen;

    http://www.youtube.com/watch?v=lZ4PtafRB9c

    Login om te reageren
  45. MRStephan zegt

    14 maart 2010 om 11:48

    Waar blijft autoblog nu ?

    http://www.nu.nl/economie/2204747/amerikaanse-onderzoekers-krijgen-prius-niet-hol.html

    Login om te reageren
    • Rick dos zegt

      14 maart 2010 om 16:42

      @MRStephan:
      Vroeg het me ook al af. Beetje hypocriet dit.

      @Autoblog:
      Waarom nog geen topic over die bevindingen?

      Login om te reageren
  46. w0o0dy zegt

    14 maart 2010 om 21:40

    Hier kun je zien dat de verhalen over de Prius in ieder geval totaal GELUL zijn… zelfs met volgas is stoppen een eitje op twee (3) verschillende manieren…
    http://www.youtube.com/watch?v=IqG4mZbM9rs

    Masshysteria, don’t you just hate it when that happens?

    Login om te reageren
  47. autoblogger zegt

    14 maart 2010 om 22:02

    Zojuist zijn de laatste bevindingen bekend geworden:
    http://www.autoblog.nl/archive/2010/03/14/was-de-run-away-prius-dan-toch-een-hoax

    Login om te reageren
  48. Cantago zegt

    17 maart 2010 om 22:19

    Mijn tip? Koop geen Toyota, en al helemaal geen Prius!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North