• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toch een primeur: Citroën C-Zero elektromobiel

Auteur: RubenBaeten, gepost 13 januari 2010 om 12:39 – 29 Reacties

Afbeelding Toch een primeur: Citroën C-Zero elektromobielAfbeelding Toch een primeur: Citroën C-Zero elektromobielAfbeelding Toch een primeur: Citroën C-Zero elektromobielAfbeelding Toch een primeur: Citroën C-Zero elektromobielAfbeelding Toch een primeur: Citroën C-Zero elektromobielAfbeelding Toch een primeur: Citroën C-Zero elektromobielAfbeelding Toch een primeur: Citroën C-Zero elektromobielAfbeelding Toch een primeur: Citroën C-Zero elektromobielAfbeelding Toch een primeur: Citroën C-Zero elektromobielAfbeelding Toch een primeur: Citroën C-Zero elektromobiel

Citroën C-Zero in Brussel

Struikel je per ongeluk toch nog even over een echte wereldprimeur in Brussel: de Citroën C-Zero. Hoewel we de Mitsubishi iMiEV en de Peugeot iOn natuurlijk al kennen. Het 100% elektrische karretje moet eind 2010 op de markt komen.

De C-Zero is uitgerust met een een motortje van 64 pk/180 Nm dat al zijn vermogen naar de achterwielen stuurt (elektrodriften?). 0-100 doet het autootje in 15 seconden en de topsnelheid bedraagt 130 km/h. Omdat hij specifiek voor de stad bedoeld is heeft de C-Zero een niet al te grote actieradius (130 km) en een korte oplaadtijd: 6 uur via een normaal stopcontact. Indien nodig kun je de C-Zero ook in een half uurtje voor 80% opladen, maar daarvoor is een speciaal oplaadstation met een hoog voltage nodig.

De lading wordt vastgehouden door een modern en relatief licht lithium-ionpakket (330 V, 88 cellen van 50 Ah) dat in het midden van de auto is geplaatst. Door de wielbasis van 2,55 m op een lengte van 3,48 m zou er toch plaats moeten zijn voor vier personen, plus een kofferruimte van 166 liter. Bovendien is er genoeg spul aan boord: onder andere airco, ESP, noodhulp en zes airbags. Dat valt niks tegen. We zijn dan ook benieuwd hoe de nieuwe kleine Mitsupeugroën het gaat doen.

Ook interessant!

  • Citroën Ami Cargo is charmant bedrijfswagentje
  • Video - Citroën C5 doet Adriaan van Bassie na
  • Video: Nederlandse Citroën C1 is pure driewieler
  • Nieuwe Citroën C5
    Nieuwe Citroën C5 wordt weer briljant Frans

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

brussel-2010, C-Zero, Citroen, Elektrisch

Vorig bericht: « Porsche Boxster Spyder zet voet op Belgische bodem
Volgend bericht: De Audi A8 in levenden lijve »

Lees Interacties

Reacties

  1. dotternetta zegt

    13 januari 2010 om 12:41

    130 km is mooi genoeg! 180 Nm nog veel mooier! Ben benieuwd!

    Login om te reageren
  2. jmulleman zegt

    13 januari 2010 om 12:47

    ook al zijn de prestaties nog zo goed.
    Ik zou er nog niet dood in gevonden willen worden!

    Login om te reageren
  3. Camaro zegt

    13 januari 2010 om 12:49

    Waarom moet elektrisch altijd lelijk zijn?!

    Login om te reageren
  4. bmw zegt

    13 januari 2010 om 12:51

    Mooi hoor… Oh, de auto? Nee, bedankt, die is afgrijselijk :-)

    Login om te reageren
  5. timberleek zegt

    13 januari 2010 om 12:56

    “De lading wordt vastgehouden door een modern en relatief licht lithium-ionpakket (330 V, 88 cellen van 50 Ah)”

    lithium cellen zijn heel licht. maar ook snel naar de klote. In theorie zijn ze slijtvaster dan nimh en loodaccu’s. Maar in de praktijk is het nog niet zover.

    Ik ben zelf al een tijdje met lithium cellen aan het experimenteren. Ze zijn heel leuk. mooi licht en kunnen veel energie houden.

    maar ze zijn enorm duur (in verhouding tot andere accu’s). en zoals ik het altijd noem. enorm verwend. je moet ze koel houden. en je moet heel erg opletten met het voltage. net een mV te laag en je kan hem weggooien. net een mV te hoog een hij zegt boem.

    nu is dat normaal gesproken beschermt dmv de lader. maar als je in een cellenpakket een kapotte cel hebt die niet oplaad. Dan krijg je zodra de andere cellen vol zijn, dat de lader niet afslaat omdat die nog geen hoog genoeg totaal voltage meet. dus hij laat door => boem.

    en even autoblog-on-topic. Hij ziet er nogal uit als een gebakkie. Hij had imo wel wat spannender mogen zijn.

    Login om te reageren
  6. timberleek zegt

    13 januari 2010 om 13:02

    Het is dan een stadsauto. daarbuiten kun je hem ook echt niet gebruiken. 130 max. Het is wel genoeg. maar dat is het zelfde verhaal als met die kleine auto’s (matiz enzo). ze zijn heel zuinig. tot je op de snelweg komt. dan zuipt hij als een gek (beetje m3 achtervolgt prius idee). Dat is met deze vast ook.

    Hij kan 130. maar hoe is de actieradius dan nog? waarschijnlijk niet lang meer.

    net als die auto die laatst op autoblog stond. die had ook een leuke actieradius. maar die haalde je alleen met 30km/h.

    Hier liggen nog te grote struikelblokken. Als je de elektrische auto groot wil maken, moet je hem eerst overal inzetbaar maken

    Login om te reageren
  7. Laurens zegt

    13 januari 2010 om 13:05

    Het wordt een topper!

    Oh, kost minstens 5 keer meer dan een C1, en de accu afschrijving is meer dan je daar ooit aan brandstof in zult gooien: laten we dan maar windmolens gaan bouwen…

    Login om te reageren
  8. Ahura zegt

    13 januari 2010 om 13:10

    Jammer voor Mitsubishi. Die kunnen immers beter een zuinigheidsimago en verkoopboost gebruiken van PSA..

    Login om te reageren
  9. JPM zegt

    13 januari 2010 om 13:24

    Wow! Een Tata Nano kloon van Citroen? Het moet niet veel gekker worden. Neem eens een foto van een Nano en leg hem naast dit ding.

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      13 januari 2010 om 13:38

      @JPM: Het uiterlijk is vrijwel gelijk aan dat van de Mitsubishi i, en die was al in 2006 op de markt, ver voor de Nano…

      Login om te reageren
  10. Ahura zegt

    13 januari 2010 om 13:42

    En de concept car al in 2003 :P

    Login om te reageren
    • Cantago zegt

      15 januari 2010 om 01:42

      @Ahura: die ziet er nog fatsoenlijk uit! Maar wat zie ik hier voor een gedrocht? Zo verschrikkelijk smal, moet dit straks echt door onze straten gaan rijden? Ik overweeg om de eerste beste die ik zie omver te duwen, lekker puh! Wat een misbaksel weer zeg… overdekte elektro-scooter (*scheld nog even door…)

      Login om te reageren
      • Ahura zegt

        15 januari 2010 om 19:51

        @Cantago: die ziet er vrijwel hetzelfde uit maar oke.. ;) Tja hij is zo smal omdat het in Japan een keicar is. Die moeten zich houden aan max. lengtes en cc’s

        Login om te reageren
        • Cantago zegt

          15 januari 2010 om 21:42

          @Ahura: hij is ook verre van mooi, maar een stuk beter dan dit gedrocht hier boven! En die max. lengtes en cc’s vind ik prima, zolang je die auto’s dan maar in eigen land houdt;)

          Login om te reageren
  11. Duppie zegt

    13 januari 2010 om 13:42

    @timberleek
    “nu is dat normaal gesproken beschermt dmv de lader. maar als je in een cellenpakket een kapotte cel hebt die niet oplaad. Dan krijg je zodra de andere cellen vol zijn, dat de lader niet afslaat omdat die nog geen hoog genoeg totaal voltage meet. dus hij laat door => boem.”
    Dan gebruik je een foute lader, lithiumcellen moet je gebalanceerd opladen. Op grote packs zoals in elektrische auto’s heb je ook nog een meer geavanceerd pack-management systeem die defecte cellen automatisch uitschakelt.

    Login om te reageren
  12. laulau zegt

    13 januari 2010 om 13:46

    citroens antwoord op tata!!!!!

    Login om te reageren
  13. Esprit_de_Flandre zegt

    13 januari 2010 om 13:46

    @Ahura: wees gerust, Mitsubishi zal mooi verdienen aan de PSA-varianten. Daar doen ze het voor, er zullen er meer verkocht worden van die twee apart dan van de Mitsu-versie.

    Met zijn actieradius en snelheid ideaal voor woonwerkverkeer. Als hij betaalbaar is zou ik dit ding zeker overwegen.

    Login om te reageren
  14. timberleek zegt

    13 januari 2010 om 14:05

    @duppie

    ja je moet ze ook gebalanceerd opladen. Maar ook dat gaat lang niet altijd goed. Het is wel veel beter als gewoon laden op de uiterste cellen. maar Ook met gebalanceerd opladen ontstaan problemen.

    Login om te reageren
  15. Lennart95vdk zegt

    13 januari 2010 om 14:38

    tsja, het blijft natuurlijjk gewoon een Mitsubishi met citroën logo…

    Login om te reageren
  16. tvrspeedsix zegt

    13 januari 2010 om 14:53

    waarom is dat ding zoooooo verrekte lelijk,. hoe moeilijk is het??

    Login om te reageren
  17. Flapkees zegt

    13 januari 2010 om 15:36

    Ziet er gewoon uit als een gewone C1.. Vind het niet echt iets spectaculairs..

    Login om te reageren
  18. 1NteNSe zegt

    13 januari 2010 om 16:10

    Geinig karretje ;)

    Login om te reageren
  19. Big Bol zegt

    13 januari 2010 om 16:27

    Ben benieuwd wat dit ding gaat doen qua verkopen. Jammer dat ie zo smal is, maar wel echt geinig!

    Login om te reageren
  20. sjazz zegt

    13 januari 2010 om 17:04

    @everybody:

    de i-MiEV is een nette stadsauto. Hij trekt behoorlijk vlot op (tot zo’n 70 a 80 km/u). Dus voor woonwerkverkeer vaak ideaal. Van binnen redelijk hoge kwaliteitsstandaard: het blijft natuurlijk een Mitsubishi.

    Alle concepten daargelaten blijft dit platform wel het meest productie-klare platform dat er in de electro-waggie branche is. Mitsubishi heeft dan misschien niet zoveel uitstraling als de grote Duitse merken, maar helemaal stom zijn ze ook niet.

    Als ik er voor mijn werk een kon rijden zou ik daar niet zomaar nee tegen zeggen. Ben verder ook erg benieuwd naar de productieversie van de PX-MiEV. Dit zou wel eens een Hybride opvolger van de Outlander kunnen worden.

    Login om te reageren
  21. wimpie zegt

    13 januari 2010 om 21:32

    lijkt op tata nano

    Login om te reageren
  22. killioq zegt

    13 januari 2010 om 21:38

    orgineel, echt waar. ik ben wel blij als we straks ook van peugot en citroen een lancer evo krijgen.

    Login om te reageren
  23. Dikke zegt

    15 januari 2010 om 20:23

    Die Fransen fatte alles van de Jappaners!! Bv.de Peugeot 107/Citoën C1, dat is ook gwn een Aygo.
    Bedenk zelf is wat!

    Login om te reageren
    • Ahura zegt

      15 januari 2010 om 22:14

      @Dikke: Leer zelf even fatsoenlijk Nederlands

      Login om te reageren
  24. jodocus zegt

    17 januari 2010 om 02:31

    Een citroën met achterwiel-aandrijving..!
    Waar gaat dat heen ?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North