• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Citroën Ami Cargo is charmant bedrijfswagentje

Auteur: machielvdd, gepost 5 mei 2021 om 18:10 – 14 Reacties

Citroën My Ami Cargo

Dit bedrijfswagentje is buitengewoon Frans.

Mocht je het gemist hebben: de Citroën Ami is terug van weggeweest! Het is alleen geen B-segment hatchback meer, maar een minuscuul elektrisch stadsrakkertje. Het is in ieder geval een excentriek autootje met een aantal leuke designfoefjes. Een echte Citroën dus.

Los van het feit dat de Ami er guitig uitziet is het een slim ontworpen autootje. De Ami is namelijk nagenoeg symetrisch, waardoor de auto goedkoper te produceren is. De deuren openen dus niet alleen in verschillende richtingen omdat de Fransen weer eens gek wilden doen. De naam Ami is overigens niet de enige verwijzing naar het verleden: de retrospiegels en het opklapbare zijruitje zijn een knipoog naar de Eend.

De personenversie van de Ami kenden we al, maar nu presenteert Citroën ook de Ami Cargo. Of eigenlijk moeten we zeggen de My Ami Cargo, want dat is de volledige naam. Om onverklaarbare redenen klinkt er nu opeens een synthesizerdeuntje van Jan Hammer in mijn hoofd. Maar dat terzijde.

  • Citroën My Ami Cargo
  • Citroën My Ami Cargo
  • Citroën My Ami Cargo

Met een lengte van 2,41 meter, een breedte van 1,39 meter en een hoogte van 1,52 meter lijkt de Ami niet het ideale voertuig om spullen te transporteren. Om te zorgen dat je er toch nog iets in kwijt kunt heeft Citroën de passagiersstoel opgeofferd. In plaats daarvan is een opbergruimte verschenen waar je 160 liter aan bagage in kwijt kan, met een maximumgewicht van 140 kg. In totaal is er ruimte voor 400 liter aan bagage.

De Ami heeft niet alleen wat designkenmerken van de Eend overgenomen, maar ook het bescheiden vermogen. De elektromotor levert namelijk maar 6 kW aan vermogen, met een topsnelheid van 45 km/u. Officieel is de Ami dus geen auto. Het moge duidelijk zijn dat dit bedrijfswagentje puur bedoeld is om de stad rond te zoeven. Heel veel range krijg je daarom ook niet: Citroën acht een (theoretisch) bereik van 75 km voldoende.

Dit vertaalt zich ook naar een schappelijke prijs: de Ami is in Frankrijk te krijgen vanaf €6.490. Of de Ami Cargo ook naar Nederland komt is nog niet bekend. Er zal hier vast wel markt voor zijn, want in Amsterdam zou de Citroën My Ami Cargo uitstekend tot zijn recht komen.

Ook interessant!

  • Citroën My Ami Buggy
    Citroën Ami Buggy niet geschikt voor Safaripark Beekse Bergen
  • Je kunt nu kneiterleuke liveries krijgen voor je Citroën Ami
  • Dit is de traagste politieauto ter wereld
  • Video - Citroën C5 doet Adriaan van Bassie na

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

ami, Bedrijfswagen, brommobiel, cargo, Citroen, Elektrisch

Vorig bericht: « Deze BMW i8 is iets teveel van het goede
Volgend bericht: Jenson Button komt met eigen auto op basis van Lotus »

Lees Interacties

Reacties

  1. JanJansen zegt

    5 mei 2021 om 18:18

    Wat een tof wagentje!
    Gedachten-experiment; Stel nou dat je alles verdubbelt. Dus 12000 euro, 100km/uur en 140km ver, dan is er weer een auto voor het volk. De nieuwe Fiat 500, VW Kever van deze tijd? Waar blijven deze auto’s?

    Login om te reageren
    • faalhaas zegt

      5 mei 2021 om 18:38

      @JanJansen: Heel graag. Net zoiets als Keicars, minder is meer.

      Login om te reageren
    • sportabgasanlage zegt

      5 mei 2021 om 18:41

      Voor iets meer heb je nu al een Dacia Spring Electric. Deze is er vanaf 17.890 euro en dan krijg je 230km theoretisch bereik.

      Login om te reageren
      • timh zegt

        5 mei 2021 om 19:45

        @sportabgasanlage: ‘iets meer’?? Dat is 10k meer.

        Login om te reageren
        • sportabgasanlage zegt

          5 mei 2021 om 19:47

          @timh 17.890-12.000=5.890, geen 10K (ik reageer op ’t bericht van janjansen, niet het hoofdartikel.

          Login om te reageren
          • faalhaas zegt

            5 mei 2021 om 20:09

            @sportabgasanlage: Dat iets meer is de helft meer.

            Login om te reageren
    • E550 zegt

      6 mei 2021 om 00:49

      @JanJansen: succes op de Afsluitdijk.

      Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      6 mei 2021 om 13:00

      @JanJansen: zoals de elektrische Dacia eigenlijk..

      Login om te reageren
  2. moveyourmind zegt

    5 mei 2021 om 19:59

    Of ’t nou echt praktisch is.

    Maar het is wel een kek wagentje, zo van voren heeft hij wel heel iets weg van de Fiat Multipla uit de jaren ’60.

    Login om te reageren
  3. frank2b zegt

    5 mei 2021 om 20:20

    Hé, Citroën heeft de brommobiel ontdekt.

    Login om te reageren
    • stekkerkoning zegt

      5 mei 2021 om 22:22

      Een elektrische brommobiel is stil, dus geen brommobiel, maar wat dan wel?

      Login om te reageren
      • sabrerator zegt

        6 mei 2021 om 17:30

        @stekkerkoning:

        Een zoemmobiel.

        Login om te reageren
  4. Edge zegt

    5 mei 2021 om 23:23

    Leuk voor bezorgrestaurants! Die bagageruimte op de plek van de bijrijdersstoel is bij uitstek geschikt voor zo’n warmhoudbox. En omdat de Ami Cargo technisch een brommobiel is, kun je ook al die 16-jarige pizzabezorgers er in laten rijden. Verder, degene die oproepdienst heeft bij de slotenmaker wellicht? Veel meer dan een boormachine, wat cilindersloten en wat specialistisch gereedschap heb je niet nodig. Kun je prima in een kastje aan de bijrijderskant kwijt. En wijkverpleegkundigen/thuiszorgmedewerkers zouden hier ook prima mee uit de voeten kunnen, als je ziet wat die aan materialen bij zich hebben, is zo’n Ami ook groot genoeg.

    Maar dan heb je het dus over een klein aantal heel specifieke usercases. Voor de gewone pakketbezorger is dit lang niet groot genoeg. Ik ben daarom ook wel benieuwd of dit een beetje gaat verkopen.

    Login om te reageren
  5. massarati zegt

    6 mei 2021 om 07:17

    Deze heb ik in Bergen van het weekend al rond zien rijden. Kek wagentje inderdaad.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North