• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toch nog een dikke V8 voor Mercedes-AMG C63!

Auteur: Loek, gepost 4 augustus 2023 om 17:41 – 17 Reacties

Het grootste punt van controverse van de Mercedes-AMG C63 zou wel eens verleden tijd kunnen zijn.

De nieuwe Mercedes-AMG C63 is even een dingetje. Het is de nieuwe strategie van AMG om van alles met hybride techniek te doen, maar dat betekent voor de C63 wel dat ‘ie zijn V8 verliest. Dat was wel één van de grootste USP’s van de voorgaande C63’s. En eigenlijk is het redelijk unaniem dat de C63 daardoor echt wel een groot stuk van zijn karakter verliest. In de woorden van collega @willeme:

Die vierpitter werd ook echt afgefakkeld door, eh, iedereen eigenlijk. 2.150 kilogram, 6 km EV range en alsnog 1 op 7 rijden.

WillemE, durft anno 2023 nog diesel te rijden

Ook een klasse hoger gaat Mercedes de V8 uitfaseren. De aankomende Mercedes-AMG E63 (W214) zou als dikste motor een zes-in-lijn krijgen met dezelfde soort hybride-aandrijving als de C63. Maar wederom geen V8.

Milieu

Eén van de hoofdredenen dat de V8 gedropt werd en wordt in de Mercedes-AMG C63 en E63 is natuurlijk het milieu en de toekomst. Zo’n dik benzine-aggregaat kan natuurlijk echt niet meer. Ook zou Mercedes moeite hebben met de homologatie voor de V8 (motorcode M177) voor de aankomende moordende EU7-regulaties. Zo’n viercilinder is gewoon wel een stukje veiliger voor de milieuafdeling. Maar de liefhebbersafdeling, die je toch wil bedienen als AMG zijnde, huilt.

Return V8?

Maar nu horen we iets dat ons als muziek in de oren klinkt. Onafhankelijke bronnen vertellen aan Car and Driver dat Mercedes werkt aan een terugkeer voor de V8 voor de Mercedes-AMG C63 en E63! De achtpitter zou in 2026 een return maken naar het tweetal. Het gaat dan inderdaad om de M177 V8, waar momenteel toch hard aan wordt gewerkt om die alsnog door de EU7-goedkeuring te laten komen. Deze motor kan dan zonder al te veel problemen weer in de C- en E63 geplempt worden. Aan het koetswerk en de motorruimte hoeft bijna niks te veranderen.

Hybride

Er is wel één ‘maar’, en dat is dat je wel een plug-in hybride-setup moet verwachten. Vergelijkbaar met de Mercedes-AMG GT63 S E-Performance en AMG S63. In die auto’s heb je een totaalplaatje van respectievelijk 840 en 800 pk. Wat het pk-plaatje voor de C63 en E63 gaat worden is niet bekend, het lijkt dan ergens tussen de 680 pk van de viercilinder C63 en de 800 pk te gaan zitten. En ach, rivalen van de C en E gaan ook hybride, met een V8 hybride op de planning voor de BMW M5 en Audi plant een hybride V6 voor de RS5 en RS7.

Mercedes-aficionado’s die Mercedes bij het grofvuil hebben gezet vanwege het droppen van de V8 kunnen dus weer rustig ademen. Vanaf 2026, dan.

Ook interessant!

  • Video: Mercedes V-klasse met AMG V8 verrast op dragstrip
  • AMG V8
    AMG V8 voorlopig nog onder ons, gelukkig
  • Mercedes-AMG C 63 gaat over de kop in Rotterdam
  • Video: nieuwe Mercedes-AMG GT getest op de Nürburgring

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

amg, c63, e63, Mercedes, mercedes-amg, V8

Vorig bericht: « Morgen zwartste zaterdag van deze zomer
Volgend bericht: Peugeot prijst en versimpelt het nieuwe 208 gamma »

Lees Interacties

Reacties

  1. petroldrinker zegt

    4 augustus 2023 om 17:59

    Eerst zien, dan geloven…

    Login om te reageren
    • rikus zegt

      4 augustus 2023 om 20:04

      Mercedes is één van de weinige automerken die wel eens uit de ban springt, dus ik zou helemaal niet raar opkijken als de V8 weer terug komt.

      Login om te reageren
  2. kennone zegt

    4 augustus 2023 om 18:28

    Ha, ze zijn gelukkig toch niet zo stom

    Login om te reageren
  3. racerx zegt

    4 augustus 2023 om 18:34

    Mooi streven, hopelijk gaat het ook daadwerkelijk gebeuren.

    Login om te reageren
  4. iphonistvongates zegt

    4 augustus 2023 om 19:09

    Je zal maar bij de afdeling (NO2) Public Relations arbeiten van Daimler/Mercedes AG……..hoe ga je dit in Greta Thunberg’s naam verkopen aan de Grünen en Minister President Franz Timmermans van de EC/GLPvdA und consorten.

    Login om te reageren
    • lpgbarrel zegt

      4 augustus 2023 om 20:36

      Hahaha heel makkelijk, je toewenden aan de andere doelgroep. En die van zojuist beschreven negeren

      Login om te reageren
  5. ggj1987 zegt

    4 augustus 2023 om 20:13

    Haha, wat knt als je net die 2.0T hebt gekocht :p

    Login om te reageren
    • mpc007 zegt

      4 augustus 2023 om 20:41

      Veel succes met de afschrijving.

      Login om te reageren
  6. kniesoor zegt

    4 augustus 2023 om 20:32

    Laat ons bidden . . .

    Login om te reageren
  7. mpc007 zegt

    4 augustus 2023 om 20:41

    Wel grappig dat Mercedes door werkelijk het hele autojournaille zo hard naar z’n moer gestuurd is dat dit de enige optie is om nog een beetje het vege lijf in de performance klasse te redden. Eigen schuld, moet je maar niet denken dat jij wel even voor iedereen bepaald wat de toekomst is. Kan Apple misschien doen, maar Mercedes heeft (gelukkig) teveel concurrentie.

    Login om te reageren
  8. bobje zegt

    4 augustus 2023 om 20:42

    Wat zijn het toch enorm lelijke autoos

    Login om te reageren
  9. ericc zegt

    4 augustus 2023 om 21:18

    Benzine-aggregaat kan niet meer…. het zeeschip dat deze hybriden naar de US of Midden-oosten brengt zal er eens mee lachen!

    Login om te reageren
  10. Grifo65 zegt

    4 augustus 2023 om 23:02

    En dan te bedenken dat brandstofprijzen kunstmatig hoog gehouden worden. En EV’s binnenkort alleen nog maar in China reproduceert worden. Omdat Europa de grondstoffen ontbeert. Wat ons ook niet verteld wordt is dat de autofabrikanten hier zullen verdwijnen. Ik heb helaas slechte prognose: (ongeneesbare kanker) . Ondernemen ivm chemo’s gestopt. Maar volg trends nog steeds als ik goed ben. En juist door mijn ziekte nog steeds tijd voor contacten. O.a. met denktanken autofabrikanten. En als je iedereen individueel spreekt: China heeft de capaciteiten, grondstoffen komen uit Afrika en Rusland. Afrikaanse landen, althans de mensen die het daar voor het zeggen hebben , spelen ons uit of zijn speelbal van Chinezen en Russen. Europa en zelfs VS tanen weg. De tijdens van de blanke hegemonie zijn voorbij. Dus geniet nog maar even zolang het nog kan. Qua welvaart hoor ik bij de happy gewoon. Maar mijn kinderen en later kleinkinderen niet. De welvaart die wij hier met velen delen, dus ook autogebruik, is over 20 jaar totaal anders. En hoe goed ook bedoeld misschien, de politiek werkt hier aan mee. De toekomstige wetgeving ook.

    Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    5 augustus 2023 om 08:07

    Laten we het hopen.

    Login om te reageren
  12. MarcoM zegt

    5 augustus 2023 om 09:27

    Wat een gezeik over dat milieu iedere keer. Trump komt gewoon met zijn eigen vliegtuig naar zijn rechtszaak en zo kan ik nog wel even doorgaan. Laten we toch blijven genieten van heerlijke V8 geluiden zoals deze AMG, of Ford Mustangs etc. Dat er wat aan het milieu gedaan miet worden, dat is wel duidelijk, maar een mini mini percentage aan auto’s ten opzichte van oude diesels etc.

    Login om te reageren
  13. thjvanvlerken zegt

    5 augustus 2023 om 11:09

    Achja. V8 leuk, maar zwaar in de neus. Ben meer fan van een 6 cilinder voor sportieve wagens. Maar het zou wel leuk zijn als de mb v8 terug komt.

    Login om te reageren
    • anthwan zegt

      5 augustus 2023 om 14:03

      Jah voor het circuit is de neus met V8 wat te zwaar maar voor de overige 99,99999% is de V8 1000 maal leuker.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North