• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toekomst Opel nog steeds onduidelijk…

Auteur: autoblogger, gepost 28 mei 2009 om 08:19 – 23 Reacties

Duitse vlag Opel

Gisteravond zou een beslissing worden genomen over de toekomst van Opel. Urenlang overleg tussen moederconcern GM en de Duitse regering heeft echter geen besluit opgeleverd. Er werd tot diep in de nacht besproken welke van de overnamekandidaten Opel mag inlijven, maar er is nog steeds geen duidelijkheid…

De potentiële overnamekandidaten zijn het Italiaanse Fiat en het Canadese Magna. De Chinezen werden al snel afgeschreven en de investeringsmaatschappij uit de VS heeft zich vannacht teruggetrokken.

De beslissing wordt door het noodlijdende GM genomen, maar die moet rekening houden met de Duitse regering. De regering staat namelijk voor miljarden euro’s garant. De Duitse minister van Economische Zaken zei na afloop van de nachtelijke besprekingen dat “hopelijk morgen een besluit valt”. Andere betrokkenen verwachten op korte termijn echter nog geen beslissing over een investeerder, het zou volgens hen beter zijn voor Opel en de belastingbetalers als de gesprekken met de verschillende partijen nog even worden voortgezet… Heel veel tijd is er echter niet, het lijkt namelijk zeer realistisch dat GM per 1 juni failliet verklaard word.

Ook interessant!

  • Opel is binnen een paar jaar compleet anders
    Opel is binnen een paar jaar compleet anders
  • Irmscher Opel Insignia iS3
    Irmscher Opel Insignia iS3 heeft bijzondere inspiratiebron
  • Opel maakt de prijs van de vernieuwde Grandland bekend
    Ingrijpende facelift doet Opel Grandland veel goeds
  • Opel Astra Stationwagon
    Opel Astra Stationwagon maakt crossovers overbodig

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

Opel

Vorig bericht: « Wiek windmolen breekt af en landt op A6
Volgend bericht: Mini JCW Championship 50 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Gio zegt

    28 mei 2009 om 08:25

    Man, dat lolleke begint serieus SAAI te worden. Eerst Fiat dat zegt ja er zit dik kans in dat we het overnemen, dan niet, dan wel, dan niet, Opel Antwerpen zal sluiten, dan wel, dan niet, pfff…. Gewoon spelen met mensen hun job is het hier. Dat ze nu eens een besluit nemen dat iedereen met zijn leven verder kan…

    Login om te reageren
  2. VSTMCLAREN zegt

    28 mei 2009 om 08:42

    Fantasy world = Vauxhall moet het gaan heten, mooiere naam en een mooi logo.

    Real World = Toen opel wegging bij de DTM vond ik het merk al onbelangrijk.

    Login om te reageren
  3. de sjonnies zegt

    28 mei 2009 om 09:06

    De EU ministers van landen waar Opel fabrieken staan gaan nu ook een duit in het zakje doen, er is morgen een vergadering bij de EU waarbij o.a. de Belgen en de Spanjaarden gaan aanschuiven, dit zal ongetwijfeld een gesprek worden over duiten, immers als de Belgen en Spanjaarden Opel financieel steunen ze ook wel iets te zeggen willen hebben over het (eventueel) aantal te sluiten fabrieken.

    Login om te reageren
  4. lucav zegt

    28 mei 2009 om 09:09

    De productieovercapaciteit in Europa is al jaren, zoals ik begrepen heb. ca. 1,5 miljoen auto’s in Europa. Verdwijnt Opel dan is dit probleem ook opgelost. M.a.w. het geeft lucht aan de overige bedrijven in Europa.

    Kortom het in leven houden van Opel zorgt voor een hoop “melkert”banen.

    Het is jammer voor Opel maar historisch gezien is dit niet het meest opzienbarende merk.

    Login om te reageren
  5. Dr.Bob zegt

    28 mei 2009 om 09:12

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  6. Laue zegt

    28 mei 2009 om 09:16

    Ik hoorde vanmorgen dat het nu nog tussen magna en fiat zou gaan.
    lijken mij 2 uistekende partijen.

    Login om te reageren
  7. Laue zegt

    28 mei 2009 om 09:17

    @ mezelf

    LUL, lees eerst de post 2x goed door :P

    Login om te reageren
  8. 911GT2 zegt

    28 mei 2009 om 09:18

    @ Laue dat staat toch ook in het bericht?

    Login om te reageren
  9. Peugeot Driver zegt

    28 mei 2009 om 09:30

    Laten we voorop stellen dat het in ieder geval over genomen wordt! Wanneer het spaak zou lopen, zijn niet de medewerkers de klos. Wat te denken van alle toeleveranciers & transporteurs?

    Login om te reageren
  10. Peugeot Driver zegt

    28 mei 2009 om 09:31

    Excuses, te snel op plaats reactie geklikt. Ik bedoel natuurlijk: overgenomen, & niet ALLEEN de medewerkers

    Login om te reageren
  11. Benjamin1 zegt

    28 mei 2009 om 09:55

    spannuuuuuund, ik gok op fiat!

    Login om te reageren
  12. Frans zegt

    28 mei 2009 om 10:32

    En dan zijn er nog roddels op internet (gminsidenews.com) dat Vauxhall afgesplitst zou worden van Opel en in handen van GM zou blijven. Fantasie van chauvinistische Britten?

    Login om te reageren
  13. robbie zegt

    28 mei 2009 om 10:44

    Er is tijd zat om tot een oplossing te komen, want een faillisement van GM heeft namelijk 0,0 effect op Opel.
    Dit omdat Opel inmiddels is losgekoppeld van GM. Er is een nieuw bedrijf opgericht waarin alle patenten, fabrieken en technologie is ondergebracht. Deze zogenaamde trustcontructie is verder schuldenvrij en wordt bestuurd door bestuurders van GM en de Duitse overheid. Deze zogenaamde board of trustees staat boven de Raad van Commissarisen.

    http://europe.autonews.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20090527/ANE02/305279950

    Opel kan dus ‘rustig’ op zoek naar een nieuwe eigenaar. Het omvallen van GM zal het geheel niet in een stroomversnelling brengen in elk geval.

    Login om te reageren
  14. autoblogger zegt

    28 mei 2009 om 11:55

    @robbie: bedankt voor de toevoeging! Al denk ik dat een faillissement zeker wel invloed heeft. Ze hebben natuurlijk nog steeds veel met elkaar te maken, ook al is het juridisch nu even dichtgetimmerd. Maar goed, er lijkt inderdaad tijd te zijn…

    Login om te reageren
  15. JanC zegt

    28 mei 2009 om 12:06

    @Lucav: Ik ben geen fan van Opel, maar een van de oudste Europese automerken af te doen als “niet belangrijk” lijkt me, juist ook vanwege de invloed van GM, niet geheel juist. GM was in die tijd al de grootste autofabrikant ter wereld en besloot Opel over te nemen, van alle autofabrieken in Europa. Dat geeft wel aan dat Opel toen al belangrijk was.

    Dat het merk heel populaire auto’s heeft gemaakt, zoals de Kadett, geeft wel aan dat men – in ieder geval vroeger – het publiek weet aan te spreken.

    Login om te reageren
  16. JanC zegt

    28 mei 2009 om 12:07

    @autoblogger: Ik ben dezelfde mening toegedaan. Maar het geeft in ieder geval wat lucht aan Vauxhall/Opel.

    Login om te reageren
  17. heidekonijn zegt

    28 mei 2009 om 12:45

    Ik probeer te bedenken op welke manier we opel zouden missen, welke belangrijke zeges ze gehaald hebben, welke technologiëen ze hebben geïntroduceerd, welke klassiekers ze hebben voortgebracht..

    maarreuh..nee, niks.

    Jullie misschien?

    Login om te reageren
  18. JanC zegt

    28 mei 2009 om 12:48

    Opel GT, Opel Manta, wereldkampioenschap rally, Opel Rak 1, moet ik doorgaan?

    Login om te reageren
  19. JanC zegt

    28 mei 2009 om 12:53

    Opel Calibra, DTM, motorenleverancier voor Lada WTCC (okee, okee, da’s een geintje), Opel Lotus Omega, Opel Kadett, Opel Kapitän, Opel Olympia, Opel Rekord, nog meer klassiekers nodig?

    Login om te reageren
  20. W115 zegt

    28 mei 2009 om 16:59

    Fiat word het, kunnen ze eindelijk die lelijke vouw van de autos halen

    Login om te reageren
  21. Citrofiel zegt

    28 mei 2009 om 18:16

    Ik vraag me wel af waaróm de Chinezen en de investeringsmaatschappij zich terugtrokken. Toch een te hoge prijs, of iets anders…

    Login om te reageren
  22. BananaFlip zegt

    29 mei 2009 om 15:53

    @ Citrofiel

    De Chinezen hebben zich niet zelf teruggetrokken, maar zijn afgeschreven.
    Slimme zet van GM.
    Kopieën van Duitse auto’s zijn er al genoeg.
    En met bouwkwaliteit is ook niks mis.

    Login om te reageren
  23. BananaFlip zegt

    29 mei 2009 om 15:53

    Van die Amerikaanse investeringsmaatschappij weet ik overigens niks.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North