“Toekomstige auto’s krijgen 24 tot 26 inch pornojetsers”

Auteur: , 52 Reacties

Dikke sloffen, jungeh.

Maro

Wielen op auto’s hebben een aparte ontwikkeling doorgemaakt. De wielen op de eerste auto ooit, de Motorwagen van Karl Benz, leken zo van een fiets af te komen. Later op bijvoorbeeld de Ford Model T leken de houten wielen nog steeds op die van de oude paardenkoetsen. Ook moderne pornojetsers worden misschien daardoor nog steeds wel omschreven als ‘karrenwielen’.

Maar in de loop der jaren werden wielen in eerste instantie eigenlijk alleen maar kleiner. Sportieve modellen uit de jaren ’70 en ’80 hebben niet zelden dikke 14-inchers. Sterker nog, de Lamborghini Countach, toch een auto die bekend staat om zijn brede sloffen, heeft doorgaans slechts 15″ inch hoge velgen. De eerste slanke versies hadden zelfs 14-inchers.

Vanaf de jaren ’90 worden velgen echter weer groter en groter. Rondom de millenniumwisseling was het heel stoer om in rapliedjes te exclameren dat je ride op dub-zero’s. Inmiddels staan de dikke premium SUV’s al vaak af fabriek op 22″ jetsers en voor een maatje groter hoef je meestal ook niet meer uit te wijken naar een extravagante tuner, een vinkje op de optielijst is afdoende. De vraag is natuurlijk; waar houdt dit op?

In een podcast op GMAuthority laat GM’s hoofd design Michael Simcoe weten dat het einde in zijn ogen nog niet bereikt is. In gesprek met Dan Sandberg, CEO van Brembo Noord-Amerika, laat hij weten dat 24 tot 26 inch vrij normaal gaat worden. Sandberg kan zich daar overigens wel in vinden. Volgens de twee is het wiel namelijk een van de grote bepalende factors als het aankomt op de looks van een auto, die daarnaast ook vooral laag, lang en breed moet zijn. Over een korte frontoverhang hebben de twee het gek genoeg niet, maar goed, dat spreekt ook voor zich.

Enorme jetsers hebben dus de toekomst, kennelijk. Maar wat vind jij de ideale maat?



52 reacties

In de bouw mogen de jongens al jaren lang niks tillen boven de 25 kilo. Maar de monteur moet zulke wielen gewoon in zijn handen nemen. En dat voor €1300 per maand. En werken kunnen we allemaal tot 72 jaar..
@pa045: moest ik 1300 per maand verdienen was k al lang gestopt 😅
@tortuga: dat doen ze dus ook. Of anders gezegd, er komen nauwelijks nieuwe jongens bij.
@pa045: en als ze er bij komen blokven ze noet lang omdat ze niet voldoen…
@pa045: Als je al automonteur vandaag de dag 1300 euro netto betaald krijgt, ben je geen beste monteur…
@johnhert: of 16 jaar
@kennone: Dan heb je nog geen diploma op zak en ben je leerlingmonteur…
@johnhert: hey. Ben jij het Rutte? Die denkt dat modaal 60000 per jaar verdient. Koop dan toch die nieuwe auto!
@pa045: er bestaan wel liftsystemen voor wielen trouwens. Zoek maar eens op!
@pa045: hattie maar een vak moeten leren toch!?
@mwti: en wat is jouw ‘vak’?
18 inch, altijd gehad. Ik zou hooguit voor 19” kiezen maar dan houdt het ook op
@racerx: maar als de diameter van het loopvlak groter wordt gaat de maat van de velg vanzelf mee.
@bassx: heb je volkomen gelijk in, maar ik vermoed dat ik dat soort auto’s toch niet snel zal gaan rijden of kunnen betalen. ;-)
90-60-90 is de ideale maat. De sloffen maken dan niet veel meer uit.
@peugeotgti: het gaat hier over banden, niet over bumpers…
@michaelknight: als de bumpers maar wel in kleur van de carrosserie zijn!
@peugeotgti: keurig.
Heb nu 15 inch, maar de rest van de auto is ook niet zo groot, dus het ziet er naar mijn mening wel goed uit.
Wielmaat is niet belangrijk, wat veel erger is zijn die debiele banden zonder zijwand. Zeker onder de SUV-achtigen met hun ‘off-road’ look.
@schobbejak: ieder zijn ding toch?
@koekwaus: Absoluut
Sinds kort in bezit van een 307 uit 2007. Zitten 16” onder. Zou tot uiterlijk 18” gaan.
@156v6power: Sterkte
@nopetrolnofun: Waarom zo’n stompzinnig debiel antwoord? Dat de 307 problemen had, wil niet zeggen dat ze na de update dat nog hebben. Ik heb mijzelf zeer goed ingelezen. Tot nu toe erg genoten van de auto en zeker geen spijt van.
Jammer van je antwoord, zegt meer over jou dan over mijn auto.
@156v6power: de meeste gaan uit van Frans=slecht. Gewoon niet op reageren
@156v6power: sjonge jonge, niet gegeten zeker?
@156v6power: geef toe, een 156 V6 is leuker. Heb je die ervoor gehad?
@156v6power: Misschien bedoelt hij dat 18” icm dat onderstel niet fijn rijdt. Ik kan beamen dat de vullingen uit je mond trillen als je door een doorsnee woonwijk rijdt in dat soort auto’s. 15” of 16” volstaat prima.
@momo: Inderdaad dat bedoel ik!
Zolang de velg wordt gevult met een goede set remmen is het mooi. Maar 20 inch met trommelrem ziet er gewoon niet uit.
@trust: gevuld
@trust: Inderdaad, de geschikte velgdiameter hangt samen met het formaat remschijven, dat erachter huist. Immens grote velgen met een paar espressokoffiekopjesschoteltjes erachter is geen porem.
@trust: allez dan kan je de fake Mercedes 63 AMG nog sneller spotten aan z’n standaard remmetjes.
Pornojetsers… man man man…
Zelfrijdende auto’s hebben de toekomst en dan kopen we helemaal geen auto’s meer maar betalen we voor gebruik ervan.
Wie interesseert het dan welke
maat wielen er onder zitten.
Hangt van de auto af, meestal staat moderne auto’s zo rond de 18 inch wel goed. Heel veel groter vind ik meestal niet mooi, dan zie ik liever concave of deepdish velgen. Krijgt de velg ook lekker veel body door.

Onder de Smart Roadster heb ik trouwens wel overdreven grote velgen voor zo’n kleine puist, 17 inch Brabus velgen. Moesten er gewoon onder van mezelf.
@moveyourmind: zeer zeker waar. Ik denk dan ook dat die meneer van GM over Amerikaanse auto’s praatte zoals een pickup truck of grote SUV. Dan valt 22inch iets minder op.
17 of 18 inch maar goed ik was 18 toen de fast and furieus uitkwam
Het auto leven begint bij 20″ 315-35-20 om precies te zijn.
Dan ben ik benieuwd wat een nieuw setje banden gaat kosten hahah…
Laatst een Volvo voor iemand mogen configureren. Standaard stond dit model op 18″. 19″ was een optie. Leverde wel een korting op van bijna 700 euro? Ben ik niet gewend. Toch gekozen voor de 18″. Veel comfortabeler.
Lekker. In de toekomst hebben alle occasions dus standaard kaalgevreten velgranden.
Ik heb jaren op 26” gereden. Dan een tijd op 20” en daarna terug op 26”.
Maar dan is het bergaf gegaan ineens op 15” en 16” voor een aantal jaar en nu meestal op 17” en soms nog op 16”.

(Ter info: ligfiets – ligfiets – gewone fiets – auto – auto – moto & auto)

Op m’n auto hoeft het niet meer dan 17” te zijn, ik hou van raggen op kleine bergbaantjes en een de laag profiel is dan te hard naar mijn gevoel.
Wat de beste man eigenlijk zegt is: “we blijven hier gewoon even enorme als wanstaltige SUV’s bouwen, maar dan wat groter”. 26 freaking inch. Vrachtwagens (je weet wel, die grote logge dingen van 40 ton, die nog nut hebben en zo) staan op 22.5 inch.
16” onder mijn f30. Goed zat.
Ach kleiner is gewoon beter, ik heb 10 inch velgen onder de Marcos..
Lelijk zeg.
Mijn Mazda 6 SW staat op 17″, er was ook een optie voor 19″ die toch iets mooier de wielkasten vult. Toch de 17″ genomen, comfortabeler en de banden kosten de helft minder.
Ik ben meer dan tevreden met mijn 16″ al is de band wel wat lastiger te vinden. 225/55R16, snelheidscodering minimaal V.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).