• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen gaat vol moraalridder tegen Turkije

Auteur: jaapiyo, gepost 24 november 2019 om 14:57 – 24 Reacties

Prijs vernieuwde Volkswagen Passat GTE bekendgemaakt


Zuerst kommt die Moral, dann kommt das Fressen?

De saga omtrent de bouw van Volkswagens 1,4 miljard kostende fabriek in Turkije gaat door! Nadat de plannen eerst al afgeblazen werden, vervolgens toch doorgang leken te vinden, maar daarna weer in de ijskast gezet werden door Volkswagens arbeiders, mengt nu CEO Herbert Diess zich openlijk in de discussie. Diess heeft een grote broek aangetrokken en is duidelijk in zijn oordeel:

Zo lang mensen vermoord worden, leggen we geen steen neer voor een nieuwe fabriek. Volkswagen gaat geen fabriek bouwen naast een slagveld.

Daarmee doelt Der Herbert uiteraard op de Turkse militaire acties in Syrië, die door de Europese goegemeente wenkbrauwfronsend wordt aangekeken. Diess geeft ook aan dat Volkswagen als bedrijf deze Europese en Duitse visie op het conflict deelt en dat grote bedrijven hun verantwoordelijkheid moeten nemen als het gaat om mensenrechten:

Als bedrijven dat mensenrechten en internationale wetgeving alleen een zaak is voor overheden, verliest de markteconomie zijn ethische grondvesten.

Ondertussen hebben andere landen zoals Griekenland, Bulgarije, Roemenië en Servië naar verluidt al bij Volkswagen aangeklopt dat zij binnen de landsgrenzen ook nog wel plek hebben voor een locatie om Passats te bouwen. Doch misschien moeten deze pittoreske plekken niet teveel hoop koesteren. Met zijn laatste woorden zet Diess de deur voor Turkije namelijk stiekem toch weer wagenwijd open:

Het doel van het bouwen van een fabriek is niet het in stand houden van een bepaald regime. Het stelt duizenden mensen in staat een bestaan op te bouwen en een veilige omgeving te bieden om aan de toekomst van deze en volgende generaties te werken. Deze mensen vertrouwen er terecht op dat hun toekomst niet de speelbal wordt van een politiek spelletje.

Kortom, nog eventjes een paar bombardementen uitzingen en die fabriek komt er gewoon.

Ook interessant!

  • Video: hoe komt deze Passat op zijn kant?
  • Volkswagen met 4 uitlaten
    Koop deze Volkswagen Passat W8 voor een schijntje
  • Passat sedan
    In memoriam: Volkswagen Passat Sedan
  • Passat Limited Edition
    Passat Limited Edition is een van de 1.973 laatste ooit

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

fabriek, herbert-diess, passat, Turkije, Volkswagen

Vorig bericht: « “Toekomstige auto’s krijgen 24 tot 26 inch pornojetsers”
Volgend bericht: Dit zijn 11 dure auto’s met een viercilinder »

Lees Interacties

Reacties

  1. ghost zegt

    24 november 2019 om 15:04

    Diesssssss Herbert, warum dut mulek?

    Login om te reageren
    • tanzanitef30n zegt

      24 november 2019 om 16:41

      @ghost: hey koning Mohammed

      Login om te reageren
  2. thomasthomas zegt

    24 november 2019 om 15:31

    Bouw die fabriek dan in Griekenland als EU land en dan hebben de mensen daar ook weer werk.

    Login om te reageren
    • kendi zegt

      24 november 2019 om 15:45

      @thomasthomas:

      Blijkbaar wil je nog meer gratis geld sturen naar Griekenland? Want als de fabriek opgezet zou worden in Griekenland betekende dat of een (veel) duurdere passat of een gesubsidieerde passat. Zelf een Hongarije is afgevallen in de keuze, omdat de loonkosten te hoog zijn (en deze liggen lager dan Griekenland). Tevens wordt er ook gekeken naar arbeidsethos e.d.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        24 november 2019 om 16:30

        @kendi: Hoezo? Betaal jij dan belasting aan VAG?

        Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      24 november 2019 om 15:53

      @thomasthomas:

      Ja, en dat is nou net wat die bevolking daar dus niet wil hebben.

      Login om te reageren
    • elemento zegt

      24 november 2019 om 16:16

      @thomasthomas: weet je hoeveel turken in duitsland en in turkije volkswagen rijden. Men gaat niet zomaar bouwen als.zij geen goede reden voor hebben. Men heeft 1x met saab fout gemaakt in de jaren 80 en 90. Daarom.is fiat niet op zm bek gegaan. Saab zou nu kunmen concurreren met volvo

      Login om te reageren
    • Ot92 zegt

      24 november 2019 om 17:19

      @thomasthomas: ik heb in Griekenland nog nooit een nieuwere model Passat zien staan, laat staan de oudere modellen.
      In Turkije zie je op elke hoek van de straat wel een Passat (en/of een Superb) staan. Het zou nogal grof gezegd dom zijn een fabriek niet in Turkije te gaan bouwen, daar waar het de best verkopende D-segmenter is.

      Login om te reageren
    • raoufff zegt

      25 november 2019 om 01:38

      @thomasthomas: dat krijgen we een AlfaSud van Volkswagen!

      Login om te reageren
  3. monsieurleloure zegt

    24 november 2019 om 15:50

    Grappig dat juist VW de moralistische clown gaat uithangen, deden ze dat ook maar toen ze gepakt werden met hun sjoemeldieseltjes.

    Login om te reageren
    • pa045 zegt

      24 november 2019 om 15:57

      @monsieurleloure: het hele bedrijf VW is ontstaan uit het brein van een zeer moralistisch persoon..

      Login om te reageren
    • leeno zegt

      24 november 2019 om 15:59

      @monsieurleloure: Jij bent stiekem toch echt wel een VAGfan. Jij reageert meer op artikels van VW dan de gemiddelde VAGfan. ?

      Login om te reageren
      • monsieurleloure zegt

        24 november 2019 om 17:56

        @leeno: ik heb een Polo Golf en Passat gehad. Vw fan in hart en nieren ?

        Login om te reageren
  4. rs18011 zegt

    24 november 2019 om 15:58

    Wanneer ongeveer heel Europa en Amerika al in Syrië is geweest trekt fronst niemand zijn wenkbrauw.

    Login om te reageren
  5. yipikaye zegt

    24 november 2019 om 16:06

    Dit is nou met twee maten meten.

    Als ze dat echt de moraalridder willen uithangen moeten ze zich ook uit China terugtrekken.
    Wat daar gebeurt met de Oeigoeren, Tibetanen en de mensen in Hongkong kan echt niet.

    Login om te reageren
  6. KEV9 zegt

    24 november 2019 om 16:37

    Ik vind stiekem de Passat een mooie auto. jaja ik ga wel weer onder mijn steen wegkruipen.

    Login om te reageren
  7. pomoek zegt

    24 november 2019 om 16:38

    Diess slaat de plank compleet mis. Mensenrechten en internationale wetgeving zijn, per definitie, zaak voor overheden en juist niet zaak van de markteconomie.

    Voor het gemak pak ik even de wikipedia definitie van de markteconomie:
    “Een markteconomie is een economisch systeem waarin de meeste goederen door de producenten voor de consumptie door anderen worden gemaakt en worden verdeeld via een systeem van handel (op de letterlijke of spreekwoordelijke markt). De prijs van een product wordt in een markteconomie waar onvervalste concurrentie heerst bepaald door vraag en aanbod”.

    Mensenrechten en wetgeving werken verstorend op dit systeem. En dat is natuurlijk ook de bedoeling. Een bedrijf heeft maar een doel: Winst maken. Dat is de rol die bedrijven spelen in de maatschappij. Al het andere is daar ondergeschikt aan. Als bedrijven zich gaan bezighouden met recht en wetgeving dan is dat ook ondergeschikt aan winst maken. Dat moet je, kortom, niet willen.

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      24 november 2019 om 17:16

      @pomoek: Als je dan toch Wikipedia aan het doorspitten bent, pak dan meteen de pagina van MVO er bij.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        24 november 2019 om 17:54

        @karhengst: dat ken ik. Is het eerste wat eruit geflikkerd wordt als het economisch minder gaat.

        Login om te reageren
      • hansiehansie zegt

        24 november 2019 om 23:20

        @karhengst: Bedrijven opereren niet in een vacuüm. En het is niet zo dat een bedrijf enkel als doelstelling heeft om winst te maken. In de Angelsaksische is men tegenwoordig inderdaad bijna uitsluitend uit op ‘aandeelhouderswaarde’. In Duitsland ligt dat toch een beetje anders. Je bent goed met Wikipedia, dus zoek even op wat het ‘Rheinlandisch model’ is. Tip van de sluier: in Duitsland ziet men een grotere maatschappelijke rol voor bedrijven.

        Login om te reageren
  8. Dutchcarwizard zegt

    24 november 2019 om 17:19

    Diess wil niet nog meer imagoschade. Simpel.

    Login om te reageren
  9. hansiehansie zegt

    24 november 2019 om 23:14

    Nou nou Jaapiyo, dat is wel een al-te-cynische reactie, ik vind deze stap van VW te prijzen.

    Login om te reageren
    • HyperTeHK zegt

      26 november 2019 om 12:47

      @hansiehansie: wat verwacht je anders van die kleuter. Ik ga autoblog pet direct blokkeren. Zolang dit zielige figuur nog zijn zielige me ING mag uiten wil ik er niets meer mee te maken hebben.

      Hoe lang heeft Jaapiyo al geen auto artikel geplaatst. Alleen vuil komt eruit.

      Login om te reageren
  10. ozzytrk zegt

    25 november 2019 om 07:38

    Turkije is een auto land. Net als Duitsland. Het volk houd van auto’s en alles wat ermee te maken heeft. In Bursa en Sakarya, Izmit zitten de grootste auto fabrieken.

    Hier zijn de modellen die worden gemaakt daar.

    Nieuwste modellen van:

    Renault clio estate
    Renault megane
    Toyota C-HR
    Corolla
    Civic
    Fiat Egea
    i10
    i20
    Isizu D-Max
    Ford trucks torneo, transit
    Mercedes vrachtwagens en grote luxe passagiers touringbussen.

    Kortom. Neem een baklava kicker je van op

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North