• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toekomstige Ferrari’s bestaan uit minder onderdelen

Auteur: jaapiyo, gepost 13 oktober 2017 om 21:40 – 14 Reacties

812


Is less stiekem more?

Bij de titel vrees je wellicht dat Ferrari aan de EV’s gaat. Zo’n elektromotor heeft namelijk veel minder afzonderlijke onderdelen dan een traditionele verbrandingsmotor. Volkswagen claimt dat er om deze reden zelfs tienduizenden banen gaan verdwijnen bij het concern.

Maar gelukkig duurt het nog wel even voordat de raspaardjes helemaal geen geluid meer maken. Voor de nabije toekomst zetten ze in Maranello in op hybrides. Daarmee komen we indirect toch bij de reden waarom Ferrari’s uit minder onderdelen gaan bestaan in de toekomst. Zo’n hybride aandrijflijn voegt namelijk gewicht toe en dat moet bij een sportwagen er liefst weer afgetraind worden.

Ferrari wil dit deels bereiken door hun auto’s uit minder onderdelen op te bouwen. Daardoor kunnen auto’s lichter en toch ook sterker worden. Een voorbeeld is de A-stijl van de Portofino. Deze bestaat uit twee componenten, terwijl hetzelfde stukje Ferrari in de California nog uit 21 afzonderlijke onderdelen bestond. Je kan je afvragen hoe je dat laatste überhaupt voor elkaar krijgt, maar soit.

Al met al claimt Ferrari dat het aantal onderdelen waaruit de koets van de Portofino bestaat ten opzichte van de California met veertig procent is gedaald, terwijl de structurele rigiditeit juist met 35 procent is gestegen. Ferrari’s ontwikkelingschef Michael Leiters geeft aan Autocar aan dat deze strategie in de toekomst ook zijn weg zal vinden naar de andere modellen in het gamma. Bij de LaFerrari voegde de elektro-shenanigans zo’n 200 kilo toe aan de auto. Leiters hoopt op toekomstige modellen gemiddeld de helft daarvan goed te maken door toegevoegde lichtheid van de koets.

Ook interessant!

  • Ferrari Portofino M rijtest video
    Ferrari Portofino M rijtest video
  • Rijden in een nieuwe Ferrari doe je zo
    Rijden in een nieuwe Ferrari doe je zo
  • Ferrari Portofino Mansory
    Mansory pakt de Ferrari Portofino aan
  • Ferrari crasht
    Ferrari crasht bij proefrit, blijft niets van over

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

california, Ferrari, Hybride, Lichtgewicht, michael-leiters, portofino

Vorig bericht: « Pink een traantje weg, de laatste snelwegrotonde verdwijnt
Volgend bericht: Mercedes dreigde Rosberg en Hamilton te ontslaan »

Lees Interacties

Reacties

  1. raoufff zegt

    13 oktober 2017 om 21:59

    Zolang ze het maar niet flikken om de brandblusser achterwege te laten!!!

    Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    13 oktober 2017 om 22:10

    Grote stappen gauw thuis….

    Login om te reageren
  3. potver7 zegt

    13 oktober 2017 om 22:13

    Minder onderdelen… dat is meestal om het goedkoper te maken… ;)
    Dus een Ferrari met dubbele ronde achterlichten is voorlopig niet meer te verwachten?

    Login om te reageren
    • patrick zegt

      13 oktober 2017 om 22:21

      @potver7: waarschijnlijk gaat de klant bij vervanging van onderdelen welke beschadigd zijn juist meer betalen. Goed stukje tactiek van Ferrari.

      Login om te reageren
  4. trustmeiamanengineer zegt

    13 oktober 2017 om 22:16

    Minder onderdelen is natuurlijk niet persé lichter. Wel sneller en goedkoper om te maken.

    Login om te reageren
    • LaLancia zegt

      13 oktober 2017 om 23:17

      @trustmeiamanengineer:
      Maar vaak wel. Er hoeven weer minder onderdelen aan elkaar vastgemaakt te worden.

      Login om te reageren
  5. henkhupelschoten zegt

    13 oktober 2017 om 22:19

    Na 2030 hebben we er toch niks meer aan…

    Login om te reageren
    • Pallas zegt

      14 oktober 2017 om 07:52

      @henkhupelschoten: wat gebeurd er na 2030, wordt het dan héél slecht weer?

      Login om te reageren
      • amg65 zegt

        14 oktober 2017 om 09:43

        @pallas: Alleen nieuwe auto’s emissieloos.

        Login om te reageren
  6. babybenz zegt

    13 oktober 2017 om 22:37

    Kan er ook minder kapot

    Login om te reageren
  7. viezefreddyw zegt

    13 oktober 2017 om 23:00

    Heeft bij Ferrari bij Porsche gekeken? Less is more en daar mag je lekker meer voor betalen.

    Login om te reageren
  8. pomoek zegt

    14 oktober 2017 om 00:19

    Hybride, dat is zo 1905

    https://en.wikipedia.org/wiki/Lohner-Porsche

    Login om te reageren
  9. Gulli zegt

    14 oktober 2017 om 10:25

    Meer 3D printen scheelt al enorm denk ik

    Login om te reageren
  10. mashell zegt

    14 oktober 2017 om 14:20

    “Je kan je afvragen hoe je dat laatste überhaupt voor elkaar krijgt, maar soit.”
    @jaapiyo, Dank voor de buikpijn van het lachen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North