• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vergelijking: Ferrari Portofino vs California T

Auteur: RubenPriest, gepost 24 augustus 2017 om 19:59 – 41 Reacties

Vergelijking: Ferrari Portofino vs California T


De geblazen cabrio uit Maranello heeft een opvolger. Wat is er, op het uiterlijk na, allemaal anders?

In mijn ogen was de California T nog niet zo bejaard. Sterker nog: deze T werd pas in 2014 geïntroduceerd (rijtest hier). Het oorspronkelijke model, de California, gaat al wel weer een tijdje mee. Het is bijna 10 (!) jaar geleden dat Ferrari de instapper presenteerde. In 2016 kwam Ferrari met de California T Handling Speciale. Dit was eigenlijk een signaal vanuit Italië dat men aan iets nieuws zat te werken. Het is dus niet zo vreemd dat Ferrari met een opvolger komt, hij heet Portofino. Deze Portofino zal binnenkort voor het eerst te zien zijn op de autoshow in Frankfurt. Laten we eerst eens het vergrootglas erbij pakken en de auto vergelijken met zijn voorganger.

Bij de afbeeldingen hieronder zie je bovenin telkens het oude model (California), daaronder de nieuwe (Portofino).

Het uiterlijk
De nieuwe Portofino heeft het smoelwerk van een moderne Ferrari gekregen. De instapper heeft qua ontwerp enkele elementen van de 812 Superfast meegekregen. De Superfast is in mijn ogen niet heel mooi, maar met deze Portofino heeft Ferrari puik werk geleverd. Zeker als je weet dat dit de instapper is.

Cali
Portofino

Het vooraanzicht heeft duidelijke overeenkomsten met de GTC4Lusso en 812 Superfast. Hij kijkt wat gemeen uit zijn ogen en heeft grote sprongen gemaakt in vergelijking met de California T. Het design van de motorkap is voor een deel gelijk gebleven. De California T kreeg een nieuw motorkap-ontwerp in vergelijking met de California en blijkbaar waren ze bij Ferrari nog wel te spreken over dit design. Nieuw is de ‘bult’ in het midden.

Cali
Portofino

De zijkant is wat speelser geworden. Ook hier zijn weer duidelijke invloeden van de 812 Superfast waarneembaar. De ‘Scuderia Shield’ is iets lager gepositioneerd ten opzichte van de California T. Vanaf de zijkant lijkt de Portofino meer body te hebben.

Cali
Portofino

Van de achterkant heeft Ferrari nog geen fatsoenlijk plaatje vrijgegeven. We moeten het doen met deze pica’s. Nieuwe achterlichten, diffuser en een wat scherper design tekenen de achterkant van de Portofino. De positionering van de uitlaten zijn ongewijzigd gebleven. Sinds de California T heeft de instapper horizontale uitlaatsierstukken.

Techniek
De California T had in 2014 een primeur te pakken. Het model sloeg een nieuw hoofdstuk voor Ferrari in. V8-modellen van het merk zouden voortaan met turbo’s komen. De nieuwe Portofino heeft ook weer een geblazen V8 onder de kap. De California T is goed voor 560 pk en 755 Nm koppel. In de Portofino levert de motor 600 pk en 760 Nm koppel. De Cali T doet een sprintje naar de honderd in 3,5 seconden en heeft een top van 316 km/u. De Portofino doet 0-100 km/u in 3,4 seconden en gaat door tot 320 km/u.

De Portofino is 28 mm breder en vier mm hoger in vergelijking met de Cali T, de auto heeft een lengte van 4,5 meter. Daarnaast krijgt de instapper van het merk de derde generatie E-Diff3. Dit is het elektronische differentieel van het merk uit Maranello. Dit differentieel was al te vinden op onder andere de 458, F12berlinetta, LaFerrari, 488 en 812 Superfast.

Interieur
Het mag dan wel een instapper zijn: de Portofino kan zich nu meten met de GTC4Lusso en de 812 Superfast. Ook de cabrio heeft nu een 10,2-inch display voor infotainment. Daarnaast is het airconditioningsysteem vernieuwd. Tevens heeft de Portofino het moderne Ferrari-stuurwiel (uitleg-video) gekregen. Last but not least: de Portofino krijgt optioneel het (inmiddels bekende) display voor de passagier.

Cali
Cali

Conclusie
De California was het lullige model van Ferrari. De California T was een aangename verbetering, maar met de Portofino zetten de Italianen een volbloed Ferrari neer. Het uiterlijk is dik, de prestaties zijn meer dan in orde en het interieur is niet veel minder dan zijn duurdere broers. Al met al een geslaagd nieuw model die ongetwijfeld voor prettige verkoopcijfers gaat zorgen.

Ook interessant!

  • Rijden in een nieuwe Ferrari doe je zo
    Rijden in een nieuwe Ferrari doe je zo
  • Ferrari Portofino M rijtest video
    Ferrari Portofino M rijtest video
  • Ferrari Portofino Mansory
    Mansory pakt de Ferrari Portofino aan
  • Ferrari crasht
    Ferrari crasht bij proefrit, blijft niets van over

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Cabrio, california, california-t, Ferrari, portofino, Vergelijkingen

Vorig bericht: « Deze man kan $ 700.000 aan de Tesla Model 3 verdienen
Volgend bericht: Hamilton: “Vettel WIL niet eens mijn teamgenoot worden” »

Lees Interacties

Reacties

  1. rutger97 zegt

    24 augustus 2017 om 20:06

    Erg gave auto geworden! Ik kan hem waarderen.

    Login om te reageren
  2. trustmeiamanengineer zegt

    24 augustus 2017 om 20:18

    Ik vond de California nog prima ogen, maar zo met de nieuwe ernaast is het toch een enorme verbeteringen zeg! Gewoon echt een dikke bak geworden.

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      24 augustus 2017 om 20:46

      @trustmeiamanengineer: en dicht is het ook een mooie auto, dat is bij veel cabrio’s weleens anders

      Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      24 augustus 2017 om 21:34

      @trustmeiamanengineer: mijn buurman heeft een zwarte Cal T. Rijdt echt wel serieus goed, maar het uiterlijk is het net niet.
      Goed te zien dat Ferrari serieus weer een visie heeft op zijn designtaal.

      Login om te reageren
      • noosaheads zegt

        24 augustus 2017 om 22:57

        @janjansen: Je hebt gelijk. Ook wat betreft de designtaal. Maar man, wat krijg ik jeuk op rare plekken van termen als designtaal.

        Login om te reageren
  3. rufctr01 zegt

    24 augustus 2017 om 20:35

    Wat zijn dat 2 waanzinnig gave auto’s!

    Login om te reageren
  4. dwfc zegt

    24 augustus 2017 om 20:37

    Als je de fronten van alle Ferraris naast elkaar plaatst zie ik hier ook het Audi syndroom opduiken.
    Een merk in dit hoge segment niet waardig. Creativiteit ???

    Login om te reageren
    • henk_he zegt

      24 augustus 2017 om 21:20

      @dwfc: evolutie is soms beter dan revolutie. De meeste Ferrari’s rijpen hierdoor beter dan menig ander super car. Zo ook Aston Martin, de wat oudere modellen zijn nog steeds prachtig. Porsche komt er al 70 jaar mee weg.

      Login om te reageren
    • jipino zegt

      25 augustus 2017 om 14:04

      @dwfc: Deden ze bij Ferrari in de jaren ’50 en ’60 ook al .. het is eigenlijk eerder het Ferrari-syndroom ..

      Login om te reageren
  5. JamesBond007 zegt

    24 augustus 2017 om 20:41

    Als je ze naast elkaar hebt, ga je de California T een stuk meer waarderen. Ze lijken echt bizar veel op elkaar. Misschien vind ik het front van de Cali’ mooier dan die van de portovino

    Login om te reageren
  6. RooieRick zegt

    24 augustus 2017 om 20:45

    Ziet er goed uit.

    Login om te reageren
  7. jvthof zegt

    24 augustus 2017 om 21:00

    Nieuwe lijkt wel erg op een Corvette van voren maar is al met al een mooi totaalplaatje.

    Wel lijkt het me meer een zeer intensieve facelift dan een compleet nieuw model… op de body na lijken mij het platform, techniek, hardware eigenlijk wel identiek

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      24 augustus 2017 om 21:36

      @jvthof: Volgens mij is het ook een grondige facelift. Doet Ferrari de laatste jaren wel vaker en ik moet zeggen, met succes.

      Login om te reageren
  8. viezefreddyw zegt

    24 augustus 2017 om 21:06

    Ik vind de Portofino erg geslaagd. Het enige waar ik nog even aan moet wennen is de grill. Lijkt een beetje op Peugeot van een aantal jaar geleden. Met de kap dicht ziet de auto eruit als een fraaie coupe. Goed gedaan door Ferrari.

    Grote, maar dan ook echt grote vooruitgang is het interieur. Dat vind ik er echt heel erg goed uitzien. Strak, netjes, mooie materialen en goed afgewerkt. Het interieur van de Cali T is ook mooi, maar met name het multimediascherm zag er erg verouderd uit.

    Ben het alleen niet helemaal eens over wat betreft de motorkap. Die van de Portofino ziet er heel anders uit dan dat van de Cali T. Wel erg mooi.

    De Portofino is een mooie auto. Ziet er agressief uit zonder elegantie te verliezen. En de specs zijn gewon bizar. Terwijl het een instapper is…

    Login om te reageren
    • henk_he zegt

      24 augustus 2017 om 21:21

      @viezefreddyw: mooie grote gele plaat erop en de muil valt wel mee ?

      Login om te reageren
      • matter zegt

        25 augustus 2017 om 11:54

        @henk_he: vind t ook een vreemd stukje over de motorkap… Ik kan geen één overeenkomst vinden tussen de twee.

        Login om te reageren
  9. rollingstoned zegt

    24 augustus 2017 om 21:07

    “De nieuwe Portofino heeft het smoelwerk van een moderne Ferrari gekregen.”

    Voor Ferrari mag het dan wel “modern” zijn, maar het oogt eerder als het niet zo goed opgedroogde smoelwerk van een Peugeot 407…

    Login om te reageren
  10. maartencox zegt

    24 augustus 2017 om 21:10

    Absoluut geen Ferrari fan, je mag me zelfs tot de McLaren fanboys scharen, maar ik kan deze zeer waarderen!

    Login om te reageren
  11. sleurs zegt

    24 augustus 2017 om 21:31

    Hele mooie auto. Blijft grappig dat als toen de California nog een nieuw model was er milder over gepraat werd. Nu is er een mooier nieuw model en is de California altijd het lullige model geweest.

    Login om te reageren
    • sleurs zegt

      24 augustus 2017 om 21:33

      @sleurs: ja, er staat een ‘als’ in die er niet in moet. Excuus

      Login om te reageren
  12. 100octane zegt

    24 augustus 2017 om 21:35

    Beide hairdressers cars.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      24 augustus 2017 om 22:06

      @100octane: ik zou een goedkopere kapper zoeken.

      Login om te reageren
      • jorden zegt

        24 augustus 2017 om 22:37

        @dizono: +1 :,)

        Login om te reageren
  13. berlinetta zegt

    24 augustus 2017 om 21:37

    Waar ik de Cali T eleganter vind, is deze nieuwe een stuk stoerder geworden. Beide zijn ze echter prachtig. Wel heeft de nieuwe een mooier interieur gekregen, ziet er een stuk volwassener uit.

    Login om te reageren
  14. tenaci zegt

    24 augustus 2017 om 21:45

    Wat een schitterend front! Daar staat wat zeg!

    Login om te reageren
  15. w0o0dy zegt

    24 augustus 2017 om 21:47

    Vandaag een grijs zwarte California T ziens rijden en dat was toch best een gave sportwagen.. De Portofino heeft betere proporties en de voor en achterkant lijken mooier maar die vreselijke deuren!!! Dan zie ik liever de deuren van de California T!

    Login om te reageren
  16. boomhauwer zegt

    24 augustus 2017 om 21:50

    Neus van de cali ’t, zijkant van de cali t en de kont van de portofino… Welke mijn autocorrect wil veranderen naar portofoon. Die naam is debiel.

    Login om te reageren
  17. noosaheads zegt

    24 augustus 2017 om 22:08

    Ook ik vind de Portofino een flinke verbetering, het is eigenlijk gewoon een mooie auto geworden.Alleen mijn diepgewortelde haat jegens stalen klapdaken, en dan vooral die uit weinig delen bestaan zal ervoor zorgen dat ik deze auto nooit echt in m’n hart zal sluiten. Hoe mooi had dit ding eruit gezien als er een mooie meerder laags stoffen regenjas op had gezeten?

    En dat uit de mond van iemand die 3 Astra’s TwinTop’s heeft gereden.Als demo.En ik hou niet eens van cabriolets.

    Login om te reageren
    • jorden zegt

      24 augustus 2017 om 22:45

      @noosaheads: ja maar dan gaan er weer klanten zeuren om een coupé en die zou dan weer in het vaarwater van de GTC4Lusso T komen. Ik snap wel dat Ferrari voor deze optie kiest.

      Login om te reageren
      • noosaheads zegt

        24 augustus 2017 om 23:10

        @jorden: Absoluut waar, en hier zal zeker een heel groot klantenonderzoek achter zitten.U vraagt? Wij draaien. De Portofino lijkt mij in geen enkel geval concurrentie voor de rest van het aanbod van Ferrari.En zeker niet de GTC4Lusso.In alles een totaal andere auto.

        Login om te reageren
  18. karhengst zegt

    25 augustus 2017 om 01:00

    Het blijft bizar hoe Ferrari weg komt met dit front waarop Peugeot en Mazda zo hard op afgerekend zijn.

    Login om te reageren
  19. p993 zegt

    25 augustus 2017 om 06:48

    “De positionering van de uitlaten is ongewijzigd gebleven”…bedoel je dat ze op dezelfde plaats zitten? Man man

    Login om te reageren
  20. mout zegt

    25 augustus 2017 om 07:08

    Ik vind het helemaal niet zo’n grote stap. Zowel specs als ontwerp lijken veel op elkaar. Zou het ‘gewoon’ weer een update zijn, zoals de T dat ook was?
    10 jaar is ook best vlot, voor Ferrari begrippen.

    Login om te reageren
  21. donvinnie zegt

    25 augustus 2017 om 08:44

    Betah, snelah, duurdah

    Login om te reageren
  22. kilum zegt

    25 augustus 2017 om 11:31

    Ik ben in tijden niet zo hebberig geworden van een nieuwe Ferrari. Bij de 458 voor het laatst eigenlijk. Wat een heerlijke bak om te zien. En ook 1 van de weinige wagens die er zowel als Cabrio als met het dak dicht goed uit ziet. Meestal is een cabrio met het dak dicht het toch net niet helemaal. Ziet er dan onvolmaakt uit. Maar dat is hier niet het geval. Echt een plaatje.

    Login om te reageren
    • barry355gtb zegt

      26 augustus 2017 om 17:25

      @kilum: precies wat ik ook ervaar als ik de foto’s bekijk. Zowel open en dicht is het weer een echt mooie Ferrari. Binnenkant is net zo’n feest en dat is de auto dan vlgs mij in zijn geheel. Voor mij de enige reden om deze te overwegen en de huidige maar in te ruilen.

      Login om te reageren
      • kilum zegt

        28 augustus 2017 om 12:33

        @barry355gtb: Nou wordt ik wel een beetje nieuwsgierig wat je rijd dat je hier op zou willen inruilen?

        Login om te reageren
        • barry355gtb zegt

          28 augustus 2017 om 16:50

          @kilum: Een mooie ferrari 355GTB uit 1994

          Login om te reageren
  23. rickbloem zegt

    25 augustus 2017 om 13:09

    Ligt het aan mij of heeft deze nieuwe ferrari iets weg van de Corvette Stingray 2017?

    Login om te reageren
  24. etronabt zegt

    26 augustus 2017 om 11:53

    Als ik naar de voorkant kijk zie ik de california zo ? en de portofino zo ? kijken.

    Login om te reageren
    • barry355gtb zegt

      26 augustus 2017 om 17:27

      @etronabt: Treffend gesproken en scherp waargenomen. Hij daagt je uit zo lijkt het wel.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North