Top 10: de meest waardevolle automerken [Brandz 100]

Auteur: , 42 Reacties

Het merk dat u in slaap deed vallen met de Prius en weer wakker schudde met de GT86 staat opnieuw op één, waarmee het BMW van de eerste plek stoot.

Happy GT86 is happy

De jaarlijkse merkenstrijd in de BrandZ 100 van marktonderzoeksbureau Millward Brown is weer losgebarsten, en het stuivertje wisselen tussen BMW en Toyota gaat ouderwets door. Vorig jaar stond BMW namelijk nog op 1, maar volgens BrandZ is het verminderde aantal uitgebrachte modellen vergeleken met vorig jaren reden om de waarde van de Beierse autoproducent met 2 procent te doen afnemen. Toyota ging daarentegen met 12 procent omhoog. Voornamelijk omdat de hybridificatie in meerdere modellijnen doorzet, en daar wereldwijd vraag naar is. Een paarse broek van Millward Brown voegt daar aan toe:

Its hybrids are reinforcing the experience of the brand, and in so doing, Toyota continues to magnify what is special and different about it

Andere stijgers zijn Mercedes (+11%) en Audi (+18%), voornamelijk door de toegenomen premiumvraag vanuit China. Ook de toenemende vraag vanuit de VS wordt als reden genoemd.

Enfin, het lijstje met automerken hieronder, maar de échte winnaar is opnieuw Apple, dat de algemene lijst aanvoert met een merkwaarde van 181,5 miljard dollar, oftewel 142,1 miljard euro. En het meest waardevolle merk uit Nederland? Heineken, met 6,2 miljard euro. Iets om op te proosten, later vandaag.

De top 10 automerken. Waarde van vorig jaar tussen haakjes, gevolgd door de toe- of afname.

1. Toyota $24,5 miljard (23) +12%
2. BMW $24,0 miljard (24) -2%
3. Mercedes $18,0 miljard (43) +11%
4. Honda $12,4 miljard (71) -2%
5. Nissan $10,2 miljard (86) +3%
6. Volkswagen $8,83 miljard(100) +3%
7. Ford $7,6 miljard (*) +8%
8. Audi $5,5 miljard (*) +18%
9. Hyundai $4,0 miljard (*) +11%
10. Lexus $3,5 miljard (*) +2%



42 reacties

Hmm Lexus is voor een relatief klein merk nog best veel waard.
@tunefuldjmike: Aan de motivatie van de paarsebroekmeneer te zien, zal dat ook te maken hebben met het grote aantal hybrides die zij in het gamma hebben.
@tunefuldjmike: Is overduidelijk een Amerikaans lijstje… Kijk maar maar Honda bv.
@Svenska_Aeroplan_AB: Lijkt me niet zozeer een Amerikaans lijstje maar eerder een wereldwijd lijstje. Het feit dat Honda hier niet populair is zegt niet.
@TimoBac: In de tekst staat dat het zowel over de VS en China gaat dus zal wel wereldwijd zijn
@tunefuldjmike: Lexus wordt wel veel verkocht op andere plekken in de wereld..
@drivingpleasure: Dat blijkt :)
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Eigenlijk ben ik lichjes verbaasd van hyundai, maar dan ook weer niet.

offtopic: als van dat gore slootwater zoals Heineken er al mag in staan vraag ik me af hoe het zit met onze bieren.
@Hupke: Connecties met Norge.
@bsxc2:

Alsof die een patent heeft op het gebruik van het woord hyundai.
Nuja mogelijk wel ik zal maar oppassen of ik moet nog betalen.
@Hupke: Het feit dat Heineken meer ‘waard’ is dan Ford zegt veel over de brand equity en de wereldwijde populariteit en het image. Dat het slootwater is heeft er niet mee te maken aangezien men wereldwijd Heineken als premium bier ziet. Trouwens, heb je wel eens een doorsnede Amerikaans biertje gedronken? Over slootwater gesproken…
@TimoBac: Heb je weleens Amerikaans Duff bier gedronken, dat is pas lekker.
@felix1989: Absoluut! Maar de big boys zoals Budweiser, Budlight en Coors light zijn afschuwelijk..
@TimoBac: Dat ben ik zeker met je eens. Ik ben er ondertussen wel aan gewend. Grolsch is altijd erg lekker;)
@felix1989:

Te veel simpsons gekeken?
@TimoBac:
Ze zeggen van Budweiser dat het smaakt ” Like having sex in a kanoo: fucking close to water ………………………………………….
@desjonnies: Dus toch lekker ?
@Hupke: slootwater? Grachtenwater zul je bedoelen. Incl. de behoeftes van mens en dier, roestdeeltjes (fietswrakken) en misschien wat lijkenaroma… :x
@Hupke: een sloebermerk zijn is ook een vorm van waarde..
Denk dat het onderzoek vooral voor de bekendheid van Millward Brown gehouden wordt. Dit gaat niet om een werkelijke waarde maar wat meneer Brown vind dat het waard is. Wat een gebakken lucht.
“Waarde van vorig jaar tussen haakjes, gevolgd door de toe- of afname.”
Dan zou ik Volkswagen maar eens nakijken @ricardo
@vale46: & ook een heleboel andere waarden, iets met euro en dollar ofzo?
Iets met positie op de gehele lijst
Geen Franse merken… Apart. Valt bijv. Renault onder Nissan?!
@replicant:
Nope, andersom. Nissan valt onder Renault.
Mambo number nine….
Weer een hoop marketing zever die op bitter weinig gebaseerd wordt…

@ricardo: Volgens mij is het getal tussen haakjes de rangschikking van de algemene lijst. 71mia -2% is volgens mijn wiskunde geen 12.4mia…
@Esprit_de_Flandre:
Pssst, het getal tussen de haakjes is de plaats in de top 100. Toyota staat als brand dus op P23 in die top 100.
@jrk68: Das toch wat ik zeg?

In tegenstelling tot wat ricardo beweert “Waarde van vorig jaar tussen haakjes”…
Ook vreemd, en laatst bleek dat Ferrari het sterkste merk ter wereld was? Nu verkopen ze waarschijnlijk meer petjes dan auto’s, maar lijkt me toch een automerk?
@heidekonijn: De sterkste merk zijn en de meest waardevolle merk zijn is iets anders.
@545e60: HET merk, niet ‘de’
@flippert: Boehoe, ga huilen jonge.
Ik had Porsche er wel tussen verwacht?!?!?
@nielsa87: was dat een vraag aan jezelf?
@nielsa87: misschien in de VW-groep…
*zucht*
@ronin1130:

Hou ’t zuchten maar voor je want audi staat ook in de lijst.
@ronin1130: Nee dat denk ik niet anders had AUDI er ook niet tussen gestaan. @Betonstaal hoezo vraag aan mezelf? Vraag het toch aan jullie!
Euhm… eh? Wat is het verschil dan? Komt er een Brinelltest aan te pas?
Nou, daar ben’k dan toch trots op hè. Mijn merk…(pinkt sentimenteel traantje weg) xD
We kunnen overigens Lexus natuurlijk zo bij Toyota optellen hè…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).