• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Top 10: Dit zijn de beste motoren van 2012

Auteur: CasperH, gepost 13 december 2012 om 11:00 – 122 Reacties

Ford Focus ST motor


Zoals elk jaar zet Ward de 10 beste motoren op een rijtje. Hier is het volledige lijstje, waarin hybride en elektrische aandrijflijnen niet voorkomen.

Let wel: we hebben het hier over een stel Amerikanen die dit lijstje niet baseren op metingen maar op dagelijks gebruik in de omgeving van Detroit. Ze beoordelen het geheel dus op gebruik, vermogen, geluid, verbruik, enzovoorts. Zoals jij en ik ook een motor zouden beoordelen dus: voornamelijk op hoe het aanvoelt en welk gevoel een blok bij je losmaakt.

Vorig jaar waren de beste motoren voornamelijk direct ingespoten benzineblokken waarbij de helft van de motoren viercilinders waren (een jaar eerder waren dat er nog maar drie). Motoren die in aanmerking komen voor de lijst zijn blokken die in het eerste kwartaal van 2013 te krijgen zijn en die in auto’s zitten die voor 55.000 dollar te koop zijn. Het lijstje van de 10 beste motoren van 2012, op alfabetische volgorde:

  • 3.0L TFSI Supercharged DOHC V-6 (Audi S4)
  • 2.0L N20 Turbocharged DOHC I-4 (BMW 328i)
  • 3.0L N55 Turbocharged DOHC I-6 (BMW M135i)
  • 3.6L Pentastar DOHC V-6 (Ram 1500)
  • 2.0L EcoBoost DOHC I-4 (Ford Focus ST)
  • 5.8L Supercharged DOHC V-8 (Ford Shelby GT500)
  • 2.0L Turbocharged DOHC I-4 (Cadillac ATS)
  • 2.4L DOHC I-4 (Honda Accord Sport)
  • 3.5L SOHC V-6 (Honda Accord)
  • 2.0L FA DOHC H-4 Boxer (Subaru BRZ)

Et voila, wederom (zie hier de lijst van 2011) vijf viercilinders in de lijst. En terwijl er door de testers ruim aandacht werd besteed aan elektrisch en hybride aangedreven auto’s werd niet één van die aandrijflijnen de top 10 in gestemd. Het commentaar van de voorzitter van de jury op deze aandrijflijnen: “If next-generation EVs and hybrids raise the bar beyond the current Toyota Prius, Nissan Leaf and Chevrolet Volt, then we’ll be happy to recognize them.” Hear hear.

De 3.0 TFSI van Audi uit onder meer de Audi S4 is zeer populair bij de jury en zit al voor het vierde jaar in deze top 10. Ook het N20 blok van BMW, onder meer te vinden in de Z4 en de 328i (burnout anyone?) staat er voor het tweede jaar op rij in. De drieliter zes-in-lijn van BMW staat voor het derde jaar op rij in de top 10. De 2.0 Ecoboost van Ford is ook een prettig blok wat we onder meer uit de Ford Focus ST kennen.

Mooiste is echter de nieuwkomer in het lijstje: de ongeblazen viercilinder boxer uit de Subaru BRZ. De vermogensverhouding van 100 pk per liter is niet misselijk voor een natuurlijk ademend blokje en de tien testredacteuren waren zeer tevreden over het koppel in de middenregionen van het toerengebied en het geweldige geluid. Dit is uiteraard hetzelfde blok als in de ons maar al te bekende Toyota GT86.

Er is wel iets aan te merken op het lijstje overigens. Hadden we deze test in Europa gedaan dan zouden er geheid enkele diesels in voorgekomen zijn. Helaas is er in Amerika nog steeds een soort dieselhaat waardoor er geen test met satanssappers heeft plaatsgevonden. Wellicht is dat lijstje een leuke taak voor jullie: welke dieselmotoren (die binnen de bovenstaande verkiezingscriteria zouden passen) zijn jullie favorieten?

Ook interessant!

  • Autoblog video: Marktplaats Top 10
  • Top 10 leaseauto's van 2021
    Top 10 leaseauto's van 2021
  • Video: Top 10 duurste auto's op Nederlands kenteken 2021
    Video: Top 10 duurste auto's op Nederlands kenteken 2021
  • Tesla Model Y dendert top 10 best verkochte EV's binnen

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

lijstjes, motor, Techniek, top10, ward-engine-of-the-year

Vorig bericht: « Nieuwe Mercedes E-Klasse is officieel klaar!
Volgend bericht: Ferrari-baas wil nu premier van Italië worden »

Lees Interacties

Reacties

  1. laulau zegt

    13 december 2012 om 11:05

    De 3.0 tdi(313 pk) van Aud anyone?

    Login om te reageren
    • Burdy zegt

      13 december 2012 om 13:09

      @laulau: Waarom dan niet de x50d van bmw?? Dat vind ik meer een prestatie.

      Login om te reageren
    • Burdy zegt

      13 december 2012 om 13:10

      @laulau: en in de usa rijden ze (bijna) geen diesels

      Login om te reageren
    • ronin1130 zegt

      13 december 2012 om 16:40

      @laulau: Tzijn Amerikanen! En ze beoordelen ook op het natuurlijke geluid van de motor. Niet wat er kunstmatig van wordt gemaakt zoals bij de bi-TDI

      Login om te reageren
    • straatpiraat zegt

      13 december 2012 om 16:57

      @laulau: Bij de Audi A6 3.0 TDI voelt het huidige model langzamer aan dan het vorige model, dat komt overduidelijk door de automaat, maar we hebben het hier over gevoelens die je krijgt bij de auto.. Dus neeen geen nominatie wat mij betreft.. ( en ja heb heel wat kilometertjes in beide afgelegd)

      Login om te reageren
    • mercedesclk350 zegt

      13 december 2012 om 17:44

      @laulau: zegt hij met z’n AMG avatar…

      Login om te reageren
  2. Design_Driven zegt

    13 december 2012 om 11:05

    Ah Amerikanen, ik dacht al, er is geen motor onder de 2.0

    Login om te reageren
    • desoper zegt

      13 december 2012 om 11:13

      @sketcher: dat is dan toch een pluspuntje van die amerikanen.

      Ik snap niet hoe je een motor van onder de 2.0-liter als “goed” kunt beschouwen.

      Login om te reageren
      • 911GT2 zegt

        13 december 2012 om 11:21

        @desoper: Goed is meer dan alleen maar veel koppel en veel PK’s.

        Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        13 december 2012 om 11:26

        @desoper: Mwah.. de geschiedenis zegt wat anders…

        http://www.youtube.com/watch?v=PWR2jOhycvA

        Login om te reageren
      • mgmgb zegt

        13 december 2012 om 12:43

        @desoper:
        Minder dan 4 cilinders is idd kut, maar in combinatie met een laag gewicht, een goede vermogens opbouw en een lekker geluid is een motor tussen de 1 en de 2-liter ook goed te pruimen hoor. Het is maar 95pk maar ik mis niets aan de 1.8 in de B. Behalve makkelijk koud starten misschien.

        Login om te reageren
        • mightymike zegt

          13 december 2012 om 13:07

          @mgmgb: maar een V8 uit de vorige generatie Mercedes s500,soepeler krijg je ze niet, laag toerental en altijd koppel zat. Kleine blokjes moet je zo vaag flink door jagen om beetje lekker vooruit te komen vind ik. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk

          Login om te reageren
          • mgmgb zegt

            13 december 2012 om 13:43

            @mightymike:
            Er gaat niets boven een V8, helemaal met je eens, maar met een goede 4-cilinder is niets mis. In een MGB V8 heb je veel meer power, het is veel soepeler en klinkt geweldig, maar het mist het ‘speelse’ van een 4-cilinder. Zelfs een getunede V8 heeft nog iets beschaafds, prachtig, maar ik snap dat 4-cilinders ook hun lol hebben.

            Login om te reageren
          • lambo4all zegt

            13 december 2012 om 14:01

            @mightymike: ik rij vaak in een 2008 e500 (de 5,5L met 388pk) het lekkerste blok dat ik ooit heb gereden! Schakelen gaat bijna onmerkbaar en hij is zo soepel en stil ongelovelijk! Tot je het gaspedaal vloert natuurlijk, dat trekt ie als een wous. Dee met kofferop het dak, fietsen achterop en hele auto volgestauwd ook gewoon 1 op 11! Terwijl we gewoon met minimaal 140 reden op de autobahn. Heerlijk die wagen, puur genot!

            Login om te reageren
      • waxweazel zegt

        13 december 2012 om 12:43

        @desoper: “Goed” is meer dan alleen maar een cijfer …

        Login om te reageren
      • mercedesclsfan zegt

        13 december 2012 om 15:37

        @desoper: de 1.8 van alfa romeo waar ze 235 pk uitpersen is wel degelijk

        Login om te reageren
  3. fetsertje zegt

    13 december 2012 om 11:05

    Altijd van die kansloze lijstjes waar de gemiddelde Nederlander niets van heeft.

    Login om te reageren
  4. wimpster zegt

    13 december 2012 om 11:05

    Tssss, geen 2.5L 5 cylinder turbo uit de TT-RS/RS3/Donkervoort D8 GTO meer? Wat een beest is dat!
    En een stuk leuker geluid dan zo’n suffe 4 cylinder.

    Login om te reageren
    • bromsnor zegt

      13 december 2012 om 14:14

      @wimpster: een lekkere roffel: http://www.youtube.com/watch?v=KGcxy7R9RVE

      Login om te reageren
    • bromsnor zegt

      13 december 2012 om 15:57

      @wimpster: voor de ‘sound’ misschien nog wel beter: http://www.youtube.com/watch?v=DahSgV_afvs

      Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      13 december 2012 om 17:38

      @wimpster:
      Net als de dikke diesels die voorgesteld worden is ook dit niet voor minder dan $55k te koop….
      Lezen blijft duidelijk een uitstervende kunst vorm….

      Login om te reageren
  5. baasbas zegt

    13 december 2012 om 11:06

    1.2 TDI.. lekker stil, mooie loopcultuur, lekker elastisch.. Echt een winnaar

    Login om te reageren
    • mgmgb zegt

      13 december 2012 om 11:21

      @baasbas:
      Je bedoelt dat VAG 3-cilindertje dat met geen mogelijkheid enige vorm van koppel of vermogen levert, behalve op toerentallen waarbij het kreng veel te veel zuipt?

      Login om te reageren
      • baasbas zegt

        13 december 2012 om 11:39

        @mgmgb: Ohja, zuinig, bijna vergeten. Dat issie natuurlijk ook enorm.

        Login om te reageren
        • mgmgb zegt

          13 december 2012 om 12:36

          @baasbas:
          Wij hebben duidelijk andere ervaringen met dat blok…

          Login om te reageren
          • zeeuw zegt

            13 december 2012 om 12:53

            @mgmgb:

            -=edit: probeer het voor de verandering eens met woorden ipv een plaatje=-

            Login om te reageren
          • baasbas zegt

            13 december 2012 om 13:22

            @mgmgb: Ze worden bij bosjes verkocht. Dat moet goed spul zijn

            Login om te reageren
            • mgmgb zegt

              13 december 2012 om 13:44

              @baasbas:
              Prijs-kwaliteit verhouding is prima, maar dat maakt het absoluut gezien niet minder kut.

              Login om te reageren
    • Nilo zegt

      13 december 2012 om 11:41

      @baasbas: Ik heb mijn rijlessen in zo’n “heerlijke” 1.2 tdi, maar nee. zelfs in een polo mist het blok kracht. begint pas een beetje vermogen te leveren boven de 2200 toeren. En laat het nu net zo zijn dat je tegenwoordig met rijlessen aangeleerd krijgt om ze vroeg mogelijk door te schakelen, met een diesel voor de 2000 toeren. dan spreek je ook nooit dat schammele vermogen van 75pk aan.

      Login om te reageren
      • solmatje zegt

        13 december 2012 om 12:10

        @Nilo: Ik had altijd rijles in een golf 4 1.9 tdi. Ik moest ook altijd schakelen voor dat het er krachten vrijkwamen.. Daarom was het altijd fijn als je in moest voegen op de snelweg.. iig de 1.9 tdi-tjes hadden het ook hoor, hoeft geen 3 cilinder te zijn

        Login om te reageren
      • mgmgb zegt

        13 december 2012 om 12:37

        @Nilo:
        Ik had er ook rijles in. Heel lastig om te gokken of ze je laten zakken op te langzaam invoegen of op ’te onzuinig’ rijden. Gelukkig gokte ik op snel invoegen (want veilig) en was ik geslaagd met de opmerking dat het wel wat zuiniger kon. Geslaagd is gelukkig geslaagd.

        Login om te reageren
  6. desoper zegt

    13 december 2012 om 11:07

    mijn 2.7tdi natuurlijk.

    relatief zuinig, mooi geluid, weinig vermogen/liter maar toch krachtig genoeg om de gemiddelde gezinsbak naar de rechterbaan te drukken

    Login om te reageren
    • the-budel-guy zegt

      13 december 2012 om 11:18

      @desoper: ik weet niet welke auto je hebt maar onze vorige auto had ook een 2.7 TDI was alles behalve zuinig gemiddeld 1 op 10 voor een diesel.

      Login om te reageren
      • desoper zegt

        13 december 2012 om 11:24

        @the-budel-guy: een A4-B7 met handgeschakelde 6-bak en voorwielaandrijving.

        Login om te reageren
        • darkpluisje zegt

          13 december 2012 om 11:48

          @desoper: niet echt zuinig dan… Dan is een beter blok de 2.0 TDI. Meer dan genoeg vermogen voor een a4 bij dagelijks gebruik en veel minder verbruik, uitstoot en goedkoper in onderhoud

          Login om te reageren
          • desoper zegt

            13 december 2012 om 12:00

            @darkpluisje: de 2.0tdi is stukken zuiniger binnen de bebouwde kom. Op de snelweg met hogere snelheden is de 2.7tdi zuiniger, zuiniger zelfs dan een golf 1.9tdi. vermogen maakt inderdaad verschil.

            Kwa onderhoudskosten heb je gelijk, maar dat verschil neem ik voor lief, als ik niet dagelijks naar een tractorgeluid hoef te luisteren.

            Login om te reageren
            • the-budel-guy zegt

              13 december 2012 om 12:29

              @desoper: wat is het gemiddelde verbruik dan? ben nu wel benieuwd geworden :P

              Login om te reageren
              • desoper zegt

                13 december 2012 om 12:37

                @the-budel-guy: gemiddeld 1:14.
                Na koude start in de bebouwde kom 1:8.
                De vergelijking met de golf 1.9tdi was op weg naar zwitserland, met autobahn-snelheden van 150-180 km/h.

            • darkpluisje zegt

              13 december 2012 om 12:39

              @desoper: met 130 rijd hij hier 1 op 18/19, het lijkt me sterk dat je daar zo ver boven zit? En op geluid vind ik wat overdreven, de tijd dat 2 liters als tractors klonken is ook al wel voorbij, er is prima mee te leven. Ik denk dat het verbruik, de kosten (onderhoud en verzekering etc) niet opwegen tegen die van de 2 liters en dat je hem daarom moeilijk een betere motor kan noemen ;)

              Login om te reageren
              • desoper zegt

                13 december 2012 om 12:49

                @darkpluisje: Ook dit is natuurlijk een kwestie van waar je prioriteiten liggen.

                Verder is constant 130 iets anders dan continue versnellen naar 150-180. Een 1.9tdi moet veel harder werken om deze snelheden te behalen binnen korte tijd. Denk maar aan de top-gear vergelijking tussen de M3 en de prius. Een lichte motor is alleen zuiniger dan een zware motor wanneer er ook rustig mee wordt gereden.

              • darkpluisje zegt

                13 december 2012 om 13:04

                @desoper: hoe kan je een motor beoordelen als beste motor van 2012 als dit alleen op het gebruik is bij snelheden die je maar op specifieke stukken mag rijden in 1 land in europa?

              • desoper zegt

                13 december 2012 om 13:31

                @darkpluisje: sorry dat was dan ook sarcastisch bedoeld.
                Normaal zou ik toch de 4.2 V8 tdi als beste dieselblok beoordelen (BMW heeft immers geen v8 diesel meer).
                Maar ik heb helaas niet de centen om er een te kunnen kopen en onderhouden.

    • civicfk3 zegt

      13 december 2012 om 13:43

      @desoper: Ik heb de A6 met 2.7 TDI en handbak/FWD gereden en ik vind het een del van een motor. Trilt teveel en zit niet eens een leuke sound in. De PSA 2.7 diesel (citroen C6, peugeot 607 enz) klinkt, loopt en trekt een stuk beter!

      Login om te reageren
      • desoper zegt

        13 december 2012 om 14:05

        @civicfk3: @civicfk3: klopt de PSA-v6-diesel is inderdaad beter.

        Veel alternatieven voor de A4-v6-diesel zij er echter niet. als je op zoek gaat naar een niet al te zware auto met een 6-cilinder diesel met handbak blijft er weinig keus over.

        De Jappen kunnen geen fatsoenlijke diesels bouwen en de fransen hangen er vrijwel altijd een automaat-bak achter.

        Het enige dat er dan nog over blijft zijn audi a4, bmw 3 en mercedes c

        Login om te reageren
  7. BaRa zegt

    13 december 2012 om 11:08

    “If next-generation EVs and hybrids raise the bar beyond the current Toyota Prius, Nissan Leaf and Chevrolet Volt, then we’ll be happy to recognize them.” En de Tesla Model S dan? Nog geen enkel negatief puntje over gehoord, van geen enkele autojournalist. Een beetje biased informatie, lijkt me.

    Login om te reageren
    • CasperH zegt

      13 december 2012 om 11:17

      @BaRa: nee, de enige variant onder de $55k is nog niet leverbaar en dus kwam hij niet in aanmerking.

      Login om te reageren
      • BaRa zegt

        13 december 2012 om 18:17

        @CasperH: I stand corrected!

        Login om te reageren
    • nsmeijer zegt

      13 december 2012 om 14:03

      @BaRa: om een motorblok te testen moet de auto natuurlijk wel een motorblok hebben

      Login om te reageren
      • BaRa zegt

        13 december 2012 om 18:17

        @nsmeijer: Artikel best eens nalezen, maat. Of waar denk je dat “EV” voor staat?

        Login om te reageren
  8. celica89 zegt

    13 december 2012 om 11:13

    het boxer blokje uit de brz/gt86 is zeker heerlijk. Heb het zelf mogen ervaren tijdens een testrit van een heel uur. Geweldig blok met zeker een heerlijk verslavend geluid. Het koppel viel me ook zeker niet tegen. Gisteravond dan toevallig een z4 met een 3.0L – 6 in lijn mogen rijden. Uiteraard stuk sterker blok een heerlijk aanwezige 6 cilinder geluid in de auto met een berg koppel onderin.. Maar qua belevenis staat voor mij persoonlijk de 4 cilinder boxer hoger..

    Login om te reageren
  9. the-budel-guy zegt

    13 december 2012 om 11:15

    waar staat die betrouwbare 1.4 TSI van VAG???

    Login om te reageren
    • TimoBac zegt

      13 december 2012 om 12:39

      @the-budel-guy: Bedoel je die 150 pk motor in Seat Alhambra etc? Goud blok, met turbo en compressor: 150 pk. Zeker in combinatie met DSG helemaal geen straf.

      Login om te reageren
      • solmatje zegt

        13 december 2012 om 12:46

        @TimoBac: In een golf waar ik voorheen in heb gereden had deze zelfs 160PK.. Tussensprintjes waren echt rap.. Alleen de DSG versnellingsbak was niet echt een succes bleek later, Toen issie de deur uitgegaan!

        Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      13 december 2012 om 14:04

      @the-budel-guy: Die staat bovenaan bij een ander lijstje.

      Login om te reageren
      • the-budel-guy zegt

        13 december 2012 om 16:17

        @berlinetta: haha jij snapt hem :P

        Login om te reageren
  10. gregorius zegt

    13 december 2012 om 11:16

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
    • solmatje zegt

      13 december 2012 om 12:12

      @gregorius: Ik vind dat ook een beetje raar..

      Login om te reageren
  11. Hubert zegt

    13 december 2012 om 11:19

    Voor het geluid mijn Volvo 2.4 5-cilinder.

    Login om te reageren
    • redneckdarian zegt

      13 december 2012 om 11:34

      @Hubert: heeft mijn vader ook. errrug mooi idd

      Login om te reageren
      • Hubert zegt

        13 december 2012 om 11:44

        @redneckdarian:
        Vooral met automaat, dan is het wegrijden echt indrukwekkend.

        Login om te reageren
        • solmatje zegt

          13 december 2012 om 12:48

          @Hubert: Mooi geluid ja..! Dat mis ik toch wel bij Volvo tegenwoordig.. Een simpele 850 klonk altijd al vet en nu? Misschien alleen de top modellen..

          Login om te reageren
        • redneckdarian zegt

          13 december 2012 om 15:12

          @Hubert: ah. wij hebben een handbak. Automaat gaat mn pa nooit meer kopen. wel eens gehad maar nooit meer doen zegt-ie! :)

          Login om te reageren
          • Hubert zegt

            13 december 2012 om 18:05

            @redneckdarian:
            Mijn Pa heeft er niets over te zeggen wat ik lekker vind.
            En na een V70 2.4 automaat heb ik nu een V50 2.4 automaat.
            Beiden heerlijk!!!

            Login om te reageren
  12. racerx zegt

    13 december 2012 om 11:21

    de 50d van BMW

    Login om te reageren
  13. mgmgb zegt

    13 december 2012 om 11:22

    De 3-liter twinturbo V6 diesel van JRL/PSA is ook een heerlijke motor. Lekker smooth, veel vermogen en verassend laag verbruik.

    Login om te reageren
    • mgmgb zegt

      14 december 2012 om 00:11

      @mgmgb:
      *JLR

      Login om te reageren
  14. motoragent zegt

    13 december 2012 om 11:24

    Dat 2.0 liter blok uit de nieuwe Mazda 6 schijnt ook érg prettig te zijn. “We mogen niet (te hard) vloeken van onze hoofdredacteur, maar &#^$*!, wat een fijn blok”, aldus TopGear Magazine

    Heb er tot nu toe geen enkele journalist iets negatiefs over horen zeggen.

    Login om te reageren
  15. bass1103 zegt

    13 december 2012 om 11:31

    De 50d natuurlijk..

    Login om te reageren
  16. papa zegt

    13 december 2012 om 11:33

    Nelson racing, mis ik nog… als ik me niet vergis ligt dit blokje standaard in de golf GTI. Mooie rustige loop en gunstig verbruik met bakken aan koppel.

    Login om te reageren
    • redneckdarian zegt

      13 december 2012 om 11:33

      @papa: Motoren die in aanmerking komen voor de lijst zijn blokken die in het eerste kwartaal van 2013 te krijgen zijn en die in auto’s zitten die voor 55.000 dollar te koop zijn.

      Login om te reageren
      • mout zegt

        13 december 2012 om 12:10

        @redneckdarian: 5.8 l twincharged voor $ 55.000?
        Dan zit je hier op een 2.0 dieseltje :-(

        Login om te reageren
        • redneckdarian zegt

          13 december 2012 om 15:11

          @mout: ik bedoel daar ook juist mee te zeggen dat ik dnek dat dat niet kan…

          Login om te reageren
    • celica89 zegt

      13 december 2012 om 11:43

      @papa: twin turbo in een GTI????

      Login om te reageren
      • baasbas zegt

        13 december 2012 om 12:00

        @celica89: 9.4 l V8 in een GTI????

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          13 december 2012 om 12:05

          @baasbas: He kak, ik durfde het niet aan, die V8 claim. Had wel een vermoeden door de uitlaten (4 in 1) maar twijfelde toch nog.

          Login om te reageren
        • celica89 zegt

          13 december 2012 om 12:20

          @baasbas: Damn! :O

          Login om te reageren
  17. redneckdarian zegt

    13 december 2012 om 11:33

    2.4L DOHC I-4 (Honda Accord Sport)
    3.5L SOHC V-6 (Honda Accord)

    Kan iemand dit verklaren? Een sport versie die een kleinere inhoud heeft?

    Overigens blij te zien dat de Honda’s wel goed gaan overseas. Accord en Legend zou ik graag willen bezitten…

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      13 december 2012 om 11:44

      @redneckdarian:
      Lekker hoge toeren draaien!

      Login om te reageren
    • StijnB zegt

      13 december 2012 om 12:02

      @redneckdarian:
      De E30 M3 was ook een (kleine) viercilinder en de E30 325i een zes-in-lijn, toch weet ik welke te kiezen…

      Login om te reageren
    • ej20g zegt

      13 december 2012 om 12:41

      @redneckdarian: volgens mij ligt de 3.5 SOHC V6 (o.a.) in de Coupé en de 2.4 DOHC L-4 (o.a.) in de sedan en station. Misschien wordt dat bedoeld…

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        13 december 2012 om 13:16

        @ej20g: Accord station wordt niet gemaakt/verkocht in US uitvoering, wél als Acura TSX verkrijbaar (Maar da’s eigenlijk een Europese/Japanse Honda Accord voorzien van andere logo’s). Overigens wordt de Acura TSX Station niet geleverd met de V6.

        Login om te reageren
        • ej20g zegt

          14 december 2012 om 10:11

          @406_v6: nee dat is precies mijn punt. Ik bedoelde dat de V6 niet in de sedan en station geleverd werd en de 4 cilinder wel. De coupé heeft de V6 wel. Dat bedoelde ik, of de station daar geleverd wordt staat daarbuiten.

          Login om te reageren
  18. potver7 zegt

    13 december 2012 om 11:49

    Snel naar de dichtsbijzijnde Honda-dealer om een Accord Sport te bestellen! Oh, wacht effe…

    Login om te reageren
  19. midasracer zegt

    13 december 2012 om 11:52

    Ach wat een onzin. Dit is natuurlijk de beste motor van 2012. En van 2013:

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      13 december 2012 om 12:06

      @midasracer: Mist wel een paar onderdelen :)

      Login om te reageren
      • midasracer zegt

        13 december 2012 om 12:44

        @E34M5Touring: Wordt druk aan gewerkt. Heb net gisteren alle alu delen gepolijst. Morgen in de auto en dan afmonteren. Ik kan niet wachten tot de eerste brom uit de nieuwe RVS uitlaat komt. Het wordt een mooie kerst.

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          13 december 2012 om 12:46

          @midasracer: Klinkt goed! Veel plezier!

          Login om te reageren
        • baasbas zegt

          13 december 2012 om 13:16

          @midasracer: Leuk! Heb je nog wat feestverhogende wijzigingen aangebracht? Naast een uitlaat dan, zoals ik lees…

          Login om te reageren
          • midasracer zegt

            13 december 2012 om 17:29

            @baasbas: de hele voorkant is gereviseerd. Nieuw subframe, wielophanging is voorzien van PU bussen van Powerflex en ik heb de hydragas (zat nog op de voorkant) vervangen door een Watson verensetje (bussen op het subframe gelast om ruimte te maken):

            , nieuwe schokdempers van Spax
            Motor is natuurlijk getuned, SW5 nokkenas van swifttune, hoge compressiezuigers eerste overmaat (1293cc), nieuwe stage 1 kop (geflowed), afgedraaid vliegwiel. Nu komt er eerst een SU carburateur en gewone verdeler op, later zelf inprogrammeerbare injectie (de nieuwe BDP sensor is zichtbaar met een timingring op de krukaspulley vastgemaakt). Ik heb een Emerald K6 ECU en een gasklep van een Honda Firestorm liggen. Ik heb nog wat spullen nodig voor de ombouw maar doe nu even rustig aan. Het heeft allemaal iets meer gekost dan ik had gedacht :(.

            Login om te reageren
            • BaRa zegt

              13 december 2012 om 18:21

              @midasracer: En dan op de APK: sorry, dit lijkt niet conform de homologatiedocumenten ;)

              Login om te reageren
              • midasracer zegt

                13 december 2012 om 20:03

                @BaRa: Mijn auto heeft geen typegoedkeuring, dus er zijn geen gegevens van bekend bij de RDW. Ik heb het gechecked bij de garage, zolang er maar een 4-cylinder inzit en hij voldoet aan de emissie (en die mag 1,5% CO zijn = hoog, ik zet hem meestal op 0,5%))is er niets aan de hand.

            • baasbas zegt

              13 december 2012 om 23:29

              @midasracer: interessant om de hydragas te lozen… Is dat een bekende mod? Zal haast wel, die britten hebben alles vast al geprobeerd… Gaaf om zo’n persoonlijke auto te hebben

              Login om te reageren
              • midasracer zegt

                14 december 2012 om 12:19

                @baasbas: Ja, komt bij Waton engineering vandaan. O.a. bekend van hun ombouw kits waarmee je een Honda Vtec blok in een Mini lepelt. Gelukkig bestaan er nog van dat soort bedrijfjes in Engeland.

    • mout zegt

      13 december 2012 om 12:12

      @midasracer: Heeft wel zo zijn invloed op de wegligging van je Midas

      Login om te reageren
    • mgmgb zegt

      13 december 2012 om 12:35

      @midasracer:
      Omdat stoterstangen de nieuwe DOHC zijn!

      Login om te reageren
      • midasracer zegt

        13 december 2012 om 12:44

        @mgmgb: Precies! En daarom al dat koppel onderin. Bij welke blokjes vind je dat nog tegenwoordig?

        Login om te reageren
        • mgmgb zegt

          13 december 2012 om 15:40

          @midasracer:
          GM V8’s. Verder zou ik het ook niet weten. Ik vind het prima hoor, mijn BMC B-series is een prima motortje.

          Login om te reageren
  20. martijn1993 zegt

    13 december 2012 om 12:22

    Brutus FTW http://www.youtube.com/watch?v=wJn7LHE83cc

    Login om te reageren
  21. TDI-goeroe zegt

    13 december 2012 om 12:34

    en waar is de 2.0TDI? :P

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      13 december 2012 om 12:46

      @TDI-goeroe: Bij de dealer met een gescheurde turbo….

      Login om te reageren
  22. okmer zegt

    13 december 2012 om 13:20

    Het enige waar ik kan denken is dat een Audi S4 en een BWM 328i dus te koop zijn voor <= $55.000 :-(

    Login om te reageren
    • desoper zegt

      13 december 2012 om 13:38

      @okmer: tja, wat heb je liever: een verzorgingstaat waarin alle kansarme welkom zijn en worden onderhouden door onze belastingcenten of de mogelijkheid hebben om voor <= $55.000 een S4 kunnen rijden?

      Login om te reageren
      • Mcvk zegt

        13 december 2012 om 16:38

        @desoper: als je het zo stelt maak je de keus wel heel erg makkelijk..

        Login om te reageren
      • BaRa zegt

        13 december 2012 om 18:23

        @desoper: Als je liever kiest voor een land waarin tot voor kort elke ziekteverzekering op je eigen nek terecht kwam: be my guest. Dito voor onderwijs, veel plezier met de molensteen rond je nek die Student Loan heet. En waar een afgeslankte staat al niet goed voor is, blijkt uit de kwaliteit van o.a. het elektriciteitsnetwerk in de States. Of dacht je dat bovengrondse leidingen een goed idee zijn?

        Login om te reageren
  23. kwaliteituitturijn zegt

    13 december 2012 om 13:48

    1600 Econetic van Ford, veel voor weinig…

    Login om te reageren
  24. Arco zegt

    13 december 2012 om 14:08

    Geen Mazda Sky-Activ benzine of diesel ???

    Login om te reageren
  25. pattmall zegt

    13 december 2012 om 14:24

    ik vind de 1.0l ecoboost van ford wel een mooie gewaagde motor die best wel die titel zou mogen dragen.

    Login om te reageren
    • mgmgb zegt

      13 december 2012 om 15:47

      @pattmall:
      Inderdaad een geniaal blok!

      Login om te reageren
  26. roadrebel123d zegt

    13 december 2012 om 15:14

    Dat is natuurlijk een flutlijst uit de VSA,

    3.6L Pentastar DOHC V-6 (Ram 1500)… komaan zeg! hebben ze er wel in gereden? Die is noch echt zuinig, noch krachtig, nog leuk om mee te rijden noch groen. :-D

    Maar voorbije lijsten van Ward waren niet echt beter dusja…

    Dit is meer mijn type lijstjes:
    http://www.ukipme.com/engineoftheyear/perf.php

    Login om te reageren
  27. roadrebel123d zegt

    13 december 2012 om 15:15

    “nog leuk” moest noch leuk!

    Login om te reageren
  28. ronin1130 zegt

    13 december 2012 om 16:45

    Hier hebben ze toch de 1.0 Ecoboost van Ford verkozen. Downsizing is nog niet aan de orde in de US of A.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      13 december 2012 om 16:47

      @ronin1130:

      en wie zijn die “ze” dan ??

      Login om te reageren
      • ronin1130 zegt

        13 december 2012 om 16:53

        @lincoln: Check even de ‘International Engine of the Year’ awards…

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          13 december 2012 om 16:59

          @ronin1130:

          bijzonder dat er nog mensen zijn die dat soort willekeur verkiezingen voor waar aannemen ..

          heel “bijzonder” ..

          Login om te reageren
          • ronin1130 zegt

            14 december 2012 om 10:20

            @lincoln: ik heb niet gezegd deze voor waar aan te nemen, de bedoeling was enkel het verschil in filosofie tussen beide continenten aan te tonen.

            Login om te reageren
  29. thejoker zegt

    13 december 2012 om 16:49

    @CasperH Wat heeft Tatjana met auto’s te maken ? ….

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      13 december 2012 om 17:38

      @thejoker:
      2 fullsize airbags?

      Login om te reageren
    • Hubert zegt

      13 december 2012 om 18:05

      @thejoker:
      Je kunt in beide rijden?

      Login om te reageren
  30. thejoker zegt

    13 december 2012 om 18:35

    Ben vooral even benieuwd wat @CasperH er zelf van vindt ….

    Login om te reageren
  31. G-Ammo zegt

    14 december 2012 om 00:00

    Ik vind mijn 1KR-FE toch wel de beste :$

    Login om te reageren
  32. driftje zegt

    14 december 2012 om 07:12

    Doe mij maar die V12 TDI van audi in de categorie diesels. 500 pk is toch ongehoord?

    Login om te reageren
  33. Tommy2 zegt

    14 december 2012 om 10:57

    Echt weer zo’n Amerikaans lijstje. Alleen grote cilinderinhoud, DOHC wordt weer heel ouderwets vermeld terwijl dit tegenwoordig helemaal niet meer van belang is bij een motor, en v-# of l-#, en te termen turbo- of supercharged krijgt men ook meteen een harde van.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North