Top 10: Nederlands populairste occasions in 2016

Auteur: , 64 Reacties
Volkswagen Polo 9N

De nieuwe autoverkopen zijn vrijwel ieder jaar om te huilen. De occasions doen het daarentegen niet slecht.

Sterker nog: we zien bijna alleen maar groene getallen in vergelijking met 2015. Uit cijfers van VWE Trendweb blijkt dat er in totaal 1.128.313 occasions werden verkocht in 2016. In 2015 was dit aantal 1.079.968. Een stijging van 4,5 procent! Het is wel een kleinere groei. In 2015 groeiden de verkopen namelijk met 4,7 procent.

Kijkend naar de merken dan pakten Volkswagen, Peugeot en Volvo de grootste plussen. Enkel Fiat deed het binnen de top 10 slechter in 2016. Qua modellen waren de Renault Clio, Ford Fiesta en Renault Megane het populairst als het gaat om groei. In dit tweede lijstje is het Opel met de Corsa die het als enige slechter heeft gedaan.

De getallen representeren enkel B2C cijfers/verkopen: autobedrijven die personenauto’s verkopen aan consumenten. De verkopen tussen consumenten onderling (C2C) zijn niet meegenomen in deze twee lijstjes. De cijfers, inclusief een vergelijking met het voorgaande jaar, check je hieronder.

Positie 2016
Merk
Aantal 2015
Aantal 2016
Groei 2016
1Volkswagen114.463123.4787,9%
2Peugeot93.661105.52912,7%
3Opel97.774100.5152,8%
4Renault91.18593.1212,1%
5Ford85.92088.7473,3%
6Toyota49.30452.4036,3%
7Citroën51.40751.8900,9%
8Fiat52.36750.826-4,6%
9Volvo40.93744.4478,6%
10BMW42.75544.1783,3%
Positie 2016
Model
Aantal 2015
Aantal 2016
Groei 2016
1Volkswagen Golf37.88539.8115,1%
2Volkswagen Polo35.80137.0733,6%
3Opel Corsa32.48632.065-1,3%
4Opel Astra26.93727.4732,0%
5Ford Focus25.07326.6716,4%
6Peugeot 20622.31422.7001,7%
7Renault Clio20.61022.5309,3%
8Ford Fiesta20.65022.1057,0%
9Renault Megane18.52919.7886,8%
10BMW 3-serie19.36119.6311,4%



64 reacties

Als ik kijk naar de top-4 blijf ik mij toch verbazen over welke rommel we als Nederlanders bereid zijn om te kopen. Geen van de auto’s in die top is zonder te liegen betrouwbaar te noemen. Spannend zijn ze ook niet.
@fiestacruizer: want ford is wel spannend…
@mars: De focus heeft in iedergeval een aantal generaties het beste stuurgedrag en onderstel gehad.
@fiestacruizer: geen schijn van kans tegen bijvoorbeeld de Renault Mégane
@melkkoe: inderdaad
@fiestacruizer: totdat je instapt en naar je geweldige meest luxe en premium interieur van je Ford moet kijken
@mars: die ecoboost motoren met 100+ pk zijn best lachen en verrekte zuinig. Liggen veel beter op de weg dan zo’n Duits blik
@henkhupelschoten: Totdat ze wegroesten omdat Ford nog steeds slechte kwaliteit plaatstaal gebruikt; zelfs de Fiat gebaseerde modellen rotten stukken harder weg dan de Fiats zelf. En vergeet niet dat veel mensen de interieur-afwerking belangrijker vinden dan hoeveel G die trekt voordat er onderstuur komt … omdat ze 10 uur per week in de file staan. Elk huisje z’n kruisje.
@mars: koop een ST/RS zou ik zeggen!
@fiestacruizer: maar ze zijn gewild op de occasionmarkt. Het is een systeem wat zichzelf in stand houdt.
@fiestacruizer: als de focus op 7 had gestaan ipv 5, had je dan ipv top 4, top 6 gezegd?
@n0zem: De 206 is ook wel een sympathiek leuk sturend karretje toch?
@fiestacruizer: hangt van de velgen af… de standaard 14″ en 15″ is vrij slapjes voor echt serieus stuurwerk, maar wel veel comfortabeler dan de duitse concurrentie. Daarnaast zijn de 1.4 en 1.6 16v zeer betrouwbaar (3 ton komt regelmatig voorbij)
De 17″ is geleverd onder de rc wat dan wel weer leuk sturen is ;’)
@fiestacruizer: ik heb er een en het stuurt voor geen meter.
@fiestacruizer: eigenlijk alles in de top 9 is niks
@fiestacruizer: En wat jij hebt is ??????
@dijan: Duitse kwaliteit.
@fiestacruizer: het zijn praktische, redelijk betrouwbare auto’s die vooral goedkoop op de weg te houden zijn.

Ze noemen de noodzaak voor die auto’s wel eens ‘realiteit’.
@fiestacruizer: ben het met je eens. Verbaas me ook vaak over de populariteit van vw en opel in dit land…blijkbaar zijn velen op zoek naar iets saais…alles om niet uit de band te springen als calvinist he?
Een occasie kopen ipv een nieuwe is beter voor het milieu, dus we zijn erop vooruitgegaan.
Dieselgate legt VW ook geen windeieren…
@n0zem: Jan Kaas ligt geen seconde wakker van CO2 of NOX uitstoot. Alleen de pers smult ervan.
@Henk_he: niet van co2 en nox, maar wel van imagoschade en vooral; restwaarde. Maar daar hoeft men zich schijnbaar niet druk om te maken. Wat een farce.
@n0zem: de imagoschade en lagere restwaarde komen pas als Jan Kaas er wakker van zou liggen. Jan bepaalt het imago en Jan koopt de auto. Niet de pers of ‘dat hep op feesboek gestaan’.
@Henk_he: Jan Kaas leest geen krant..
Wat een armoe.. Ik snap niet dat hele kuddes jaar in jaar uit zoveel VW’s kopen terwijl er voor hetzelfde geld beter rijdende, betrouwbaardere en rijker uitgeruste auto’s zijn.
@cloverleaf: Bekend en vertrouwd merk, ‘zit wel goed’. Volkswagen gebruikte de slogan onlangs nog bij Bedrijfswagens.

Mensen wijken niet graag af van hun standaarden.
Zo heb ik ooit een bekende geholpen bij de zoektocht naar een auto, ze wilde wel een Aygo, maar geen 107 of C1, want dat was Frans en dat is slecht. Ook mijn uitleg over deze auto’s was niet genoeg om d’r op andere gedachten te brengen…
@granlusso: reed vandaag nog in een aygo.. Wat een triest blik op wielen is dat zeg, je zit toch ook niet op een kerkbank savonds achter de tv.
@lambo4all: precies. En voor de vergelijking, een Up is een flink stuk fijner. Wij hebben de Aygo van de vrouw ingeruild voor een Up. Prima ‘erbij’ auto.
@stuko: Ik weet niet hoor maar ik vind zo’n Aygo/107/C1 stukke beter rijden dan zo’n Volksagen Down. Eerste beste rotonde die ik met zo’n Up op reed schrok ik mijzelf dood. Ik dacht dat ik met auto en al zou omkantelen. Dat onderstel van zo’n ding is zo slap als kouwe pudding
@melv: ha. Ha. Ik moest lachen.
@granlusso: misschien de Aygo wel een betere kleur?
@Henk_he: Nee de auto over het algemeen.
@granlusso: Frans spul staat gewoon niet bekend voor hoge kwaliteit en miss niet alleen qua auto’s maar ook met een hele hoop andere dingen, dus wel begrijpelijk. Ik probeer zelf ook nooit mijn geld aan iets Frans uit te geven.. Een goede kaas, Gauloises daar gelaten..
@cloverleaf: de zitpositie is zeker voor langere, zwaardere personen in volkswagens gewoon heel goed. Zeker Japanners hebben vaak kleine zetels, Fransozen zachte zetels, bij de Italianen zit je vaak erg dicht op de pedalen. Blijven er eigenlijk alleen nog duitse alernatieven over. De stoelen van de Opels vind ik vaak toch een tandje slechter en in Fords zit je vaak redelijk hoog. De premium Duitsers zitten eigenlijk allemaal goed, zeker met sportstoelen.
De 3-serie op plek tien. Met dank aan alle 18 tot 25-jarige wannabe drifters. Ik zou voor de 316 compact gaan! Dikke (anti-climax) BMW
@joostie: Precies dat is wat ik recentelijk heb gedaan! En tot nu toe zeer goed te spreken over mijn E46 316ti!
Zo’n Polootje als afgebeeld doet het goed in de verkopen, en het is me nog altijd niet duidelijk waarom. Het moet relatief veel geld kosten, en zoals we laatst zagen in het aankoopadvies, is het denk ik beter om voor een andere occassion te gaan met veel minder mogelijke defecten.
@fanboy: zijn best sterke auto’s met goede stoelen en vaak cruise control. Zeker met de 1.9tdi is het goedkoop en redelijk comfortabel kilometers maken.
@boenderaar: Met de tdi erin zal wel de beste keus zijn ja qua betrouwbaarheid. Je hoort mij ook niet zeggen dat het onbetrouwbare hokken zijn die je vaak in de kou laten staan. Maar die mogelijke defecten en dus rekeningen wordt je bang van. Zo’n lijstje met mogelijke gebreken is veel kleiner (of zelfs afwezig) bij andere merken, die soms ook nog eens minder kosten. Maarja, die hebben het imago niet he.
@boenderaar: volkswagen en goede stoelen? Als je klein bent misschien maar ik zit in alle volkswagens waar ik in heb gezeten de afgelopen jaren echt slecht. Doet opel veel beter.
@lekbak: Met 1.99 en 110kg ben ik niet zo klein..;)
@fanboy: Wat zijn de alternatieven?

De 206: rond klein krap frans.
Corsa: op alle vlakken slechter dan de polo.
De Clio: laag, klein krap frans.
De C3: tja..
De Fiesta: bij alles voor 2009 moet je echt van het design houden.
De koreaanse gebakjes: ik weet niet eens hoe ze heten.
Mercedes A: Als je een goede wilt, wat duurder dan de polo.
@fiestacruizer: Toyota Yaris. Een vrijwel probleemloze auto. Ook nog met distri.ketting dus echt heel goedkoop te rijden.

Heeft in Nederland niet zo’n goed imago, maar het zijn hartstikke vlotte wagentjes en ze sturen ook nog eens prima. Misschien dat een Ford Fiesta harder door de bocht kan, maar een Yaris geeft je in ieder geval genoeg feedback om hard een bocht door te durven, en je hebt ook geen last van enorme onderstuur.
De Yaris is overigens niet perfect, je moet het harde dashboard voor lief nemen en de eerste types hebben wat veel motor geluid.

Ik weet ook wel dat een Yaris niet het imago heeft wat ie zou moeten hebben, maar wil je een probleemloze occassion in dit segment die ook nog eens prima rijdt en nauwlijks afschrijft? Toyota Yaris.
En voor de figuren die graag hun auto verbouwen: voor een Yaris kun je echt veel kopen, van LSD tot supercharger.

Overigens doe je ietwat denigrerend over de Franse gebakjes, terwijl er volgens mij weinig mis is met een Clio. Vooral de recente modellen zijn vrij ruim. En volgens mij rijdt een Clio altijd wel leuk. En het schrijft hard, maar dat kan ook een voordeel zijn. Een Clio kost geen reet in vergelijking met een Polo of een Yaris.
Je verwacht het niet…..
Pfff het meest depressieve lijstje van 2017 tot nu toe….
Ik denk dat een tweedehands M5 misschien wel populairder is, afhankelijk van hoe je het woord interpreteert ;)
ben ik de enige die het een beetje raar vind dat Peugeot op nummer 2 staat. Met 1 model en dat is de 206 in het rijtje?
@kara:
Een Mercedes BMW vriend heeft een Dieseltje gekocht voor boodschappen.
Ging ermee naar Winterberg en verstookte vijf tientjes brandstof terwijk hij verbaasd was hoe comfortabel dat ding is op de grote weg.
En een auto die zo lang is gemaakt, dat er praktisch geen fouten meer inzitten.
@desjonnies: een 206 diesel voor de boodschappen? Woont hij 100km van de supermarkt vandaan of zo?
@henk_he: In Belgie heb je niet zo’n hoge wegenbelasting dus is een kleine diesel auto ook populair ondanks weinig kilometers. Heel anders dan hier.
@desjonnies: ik heb ook niks tegen de auto of iets hoor. Ik heb er zelf een paar gehad. Maar ik vond het alleen raar. Want de 107 van peugeot of de 106 daarmee word er ook wel aardig in gehandeld. En die zag ik niet terug in de lijst en dan lijkt het alsof alleen de 206 ervoor zorgt dat Peugeot op nummer 2 staat.
Il y a beaucoup d’ imbeciles chez nous.
Laat iedereen zich scheel betalen aan een gebruikte VW.
Dan blijft het echt Goede spul en het Leuke spul betaalbaar voor ons.
Ik reed gisteren meg een nieuwe Po(l)lo 3-cilinder.
Iedereen die nog iets durf te zeggen van een FIAT Punto is een dubbel gefourneerde kleautzak.
Wat is zo’n FIATje dan gewoon een goed en zuinig autootje !
En een veel leukere uitrusting.
Toch snap ik nogsteeds de aantrekkingskracht van die Volkswagens niet
@mrrallycross: het bewijs staat hierboven: erg gewild op de occasionmarkt. Case closed.
@Henk_he: ja maar waarom erg gewild. Case opened
Interessant!
Martinus is nog niet nuchter van oudejaar. Er is over Opel gesproken hoor.
Zo blijft de reden om te kiezen voor een “zwarte golf” ivm de restwaarde mij ook nog verbazen. Als iedereen een “rode alfa” kocht en zocht. Was dit de meest waardevaste optie. We kiezen dus zelf voor al die veilige meuk waar we zo op mopperen!
Leuk die 206 er tussen… geen 208 en 207 te zien.
@thomasthomas: De 207 was nou niet bepaald een verkooptopper. Bijzonder zwaar ook in zijn klasse.
Dat hij het dus ook niet bijzonder goed doet 2e hands is niet gek.

De 208 is nog te jong om uit de lease te komen. En is ook niet zo’n verkooptopper als de 206.
Toyota is erg goed bezig. Alleen jammer dat er geen vervanger is voor de toyota verso-s.
Toch goed te zien dat de Mégane een beetje verkopen wil. Dit jaar het nieuwe model maar een proberen
Toyota Prius?!?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).