Top 10 plaatsen met het laagste slagingspercentage

Auteur: , 29 Reacties

In de Randstad halen minder kandidaten na één keer afrijden hun rijbewijs dan elders in Nederland.

Wat nou?

Dat blijkt uit onderzoek van NU.nl naar de examencijfers van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Rijscholen in de Randstadgemeenten met meer dan 100.000 inwoners hadden in 2012 een slagingspercentage van 41,8 procent, tegenover een landelijk slagingspercentage van 50,5 procent. Rijscholen uit de vier grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht hebben zelfs een percentage van 38,5 procent. Dat scheelt ruim 10 procent!

Volgens het CBR heeft dat niks te maken met de drukte op de weg, maar met de mentaliteit van de Randstedelingen. “Het is moeilijk te verklaren, maar wij hebben de indruk dat het komt doordat inwoners van de Randstad brutaler zijn dan de kandidaten uit de provinciale regio’s. Die zijn vaak serieuzer en langer bezig met hun rijopleiding”, aldus een woordvoerder.

Gemeente Langedijk in Noord-Holland heeft het afgelopen jaar het laagste percentage geslaagde eerste rijexamens behaald. Slechts 45 van de 162 afrijders van Langendijkse rijscholen wist in één keer hun rijbewijs te halen. Dat komt neer op 27,8 procent. De rest van de top 10 staat hieronder:

1 Langedijk 27,8
2 Schiedam 30
3 Diemen 31,5
4 Rotterdam 34,3
5 Werkendam 35,7
6 Vlaardingen 35,9
7 Albrandswaard 35,9
8 Boarnsterhim 36,1
9 Enkhuizen 36,4
10 Harlingen 36,5

Voor de volledigheid geven we ook nog even de top 10 gemeenten met het hoogste slagingspercentage. Het gaat om gemeenten met meer dan 10.000 inwoners op 1 januari 2013 en meer dan honderd afgelegde examens.

1 Simpelveld 75,5
2 Wierden 75,2
3 Weert 71,4
4 Huizen 70,7
5 Maasdriel 70,3
6 Weesp 70,1
7 Gulpen-Wittem 70,1
8 Heiloo 68,8
9 Neder-Betuwe 68,3
10 Reusel-De Mierden 68



29 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Ik mis in het lijstje de Nederlandse Antillen?

Naar wat ik begrepen heb haal je daar je motorrijbewijs door een lange weg rechtuit te rijden, eind van de weg een bochtje maken, weer terug rijden en Voilá je bent een papiertje rijker
@gertjan2012: dat zijn dan ook degenen die zich, na terugkomst van de vakantie, in Nederland met de motor rond de eerste beste boom krullen. Wie denkt een gemakkelijk examen nodig te hebben kan gewoon niet rijden en zou dat maar beter ook niet kunnen doen.
@gertjan2012: oftewel rondje eiland, en klaar is Kees, of jantje, of klaas
In de randstad heb je ook veel te veel zure niets-gunnende rasambtenaren..
@kaasboerin: En veel meer pauper-rijschoolhouders die veel geld verdienen aan onwetende kids.
@TimoBac: Tsja, als je het gaat subsidiëren.. Dan krijg je niet de meest ‘gedreven/getalenteerde’ rijinstructeurs.. Integendeel.
@kaasboerin: en dit klopt dan weer wel.
@kaasboerin: Technisch gezien zijn werknemers van het CBR geen ambtenaren, ze gedragen zich wel zo, maar het CBR is (helaas) een geprivatiseerde onderneming. Iets waar naar mijn mening een keer een onderzoek naar mag worden gedaan, aangezien het CBR winst wil maken (ik herinner me nog goed dat de financieel directeur een zak geld van 600.000 euro mee kreeg), kan ik me zo voorstellen dat er af en toe iemand het slachtoffer is van geldgraaiende CBR instellingen. Dit is echt zo’n typisch gevalletje van: ‘vroegah was alles beter’. Het had, net als de NS in overheidshanden moeten blijven.
@Sciurida: True that.
Het feit dat zij eraan verdienen als JIJ zakt is al een fout systeem.
m.a.w. als zij je laten slagen geven zij geld weg.. Krom als een banaan dus.
@kaasboerin: wat een bullshit ! (Zegt de rijinstructeur)
@kaasboerin: I call bullshit on this one.
Ach verbaast mij niets deze cijfers meestal gaat het ongeveer fout als onderstaande:

Examinator tegen kandidaat, vervolgens gaan wij straks naar rechts.

Kandidaat: wut wut wut rechts man, wutt wut en begint vervolgens broers/neven/vrienden te bellen
Als je in een kleine plaats in de Randstad woont, moet je over het algemeen in een grote stad afrijden. Wellicht dat dat buiten de randstad niet zo is, aangezien de steden daar te ver weg liggen? ;)
@empyreum: Owja want Eindhoven, Tilburg, Breda, Den Bosch, Groningen, Drachten, Enschede, Zwolle, Middelburg etc. etc. zijn geen ‘grote’ steden? Leuke theorie hoor, maar nope dat zal niet het probleem zijn.
@Sciurida: *kuch* Drachten is geen stad! ;)
@MARS: haha ik wilde de aanwezige Friezen niet tegen het hoofd stoten, elfsteden enzo…
..en het is al zo”n aanfluiting dat rijbewijs . Als een piloot zo’n opleiding voor de vlieger zou hebben genoten zou ik vandaag al gaan rondsnuffelen voor een eigen jet , uit lijfsbehoud dan.
In rotterdam gehaald, in 1 keer. Niks moeilijks aan. Ligt denk ik toch aan degene naast je en hoe die dingen uitlegt
Gaan we ook bekijken hoevvel lessen ze hebben genomen.. Die Cowboys in Rotterdam en omstreken laten hun lesrijders al afrijden bij 20 lessen. Terwijl ze dan nog nieteens goed kunnen rijden. Zie ze vaak les geven met poten op het dashbord en kop aan de telefoon. Zo geef je lekker les. Gewoon eens de bezem door die rijschoolhouders heen halen. Zakken je leerlingen vaker dan gemiddeld, dan gewoon de vergunning innemen. Ga maar straatjes vegen. Kan je ook bellend doen. LOL
Wel opvallend dat de slechtste resultaten rond Rotterdam worden geboekt. Daar heb je ook wel een overvloed aan rijschoolhoudertjes met drie hersencellen, type ‘petje met heuptasje’..
@flippert: Kan dit alleen maar bevestigen.
Het is in de randstad natuurlijk ook veel drukker en ingewikkelder, je maakt er veel sneller een foutje, ik had het geluk dat ik een redelijk rustige stad als leeuwarden mocht afrijden, en ben ook in 1 keer geslaagd. Aan de andere kant vind ik het raar Boarnsterhim zo laag scoort, echt heel druk zal het daar ook niet zijn.
Ik denk dat er vooral gekeken moet worden naar de kwaliteit van de rijscholen. Bv Langedijk (top 10 slecht) en Heiloo (top 10 goed) rijden beide in Alkmaar af maar kennen een enorm verschil in slagingspercentage. Je kan mij niet vertellen dat dit enkel ligt aan de mentaliteit van de Langedijkers.
@imaginenl: Klopt als een bus!
Ik vind het nog steeds belachelijk dat er na een niet-gehaald examen meteen weer geprobeerd mag worden. Als iemand na 5 keer achter elkaar afrijden het examen pas haalt, betekent dat dus dat diegene 4 van de 5 keer binnen een half uur een verkeerde keuze maakt. Dan heb je wel je rijbewijs, maar ben je een gevaar in het verkeer. Ik vind verplicht 20 lessen na een gefaald examen met een maximumtarief, dan zouden de slagingspercentages ook een stuk hoger liggen.
@stefstuntpiloot: Idioot plan. Onuitvoerbaar.
Heiloo rules!!!!
Domme zelfingenomen Randstedelingen ook altijd..
Helaas ligt het niet aan de leerling.
In de randstad rijden gewoon enorm veel rijscholen rond die niet weten waar ze mee bezig zijn.
Ik ben rijinstructeur in de randstad en je wilt niet weten wat ik allemaal gezien heb.
Mensen van het CBR zijn gewoon eerlijke lui en je kan het of je kan het niet. Simpel.
1 foutje gezakt is grote bullshit, nog nooit meegemaakt (of het moet een vette ingreep ter voorkoming van gevaar zijn).
Zoveel mensen per dag mogen maar slagen verhalen; grote onzin.
Mensen die het CBR de schuld geven van hun eigen falen, hadden zich beter voor moeten bereiden.
De faalangstige leerling (de 30% die het niet de 1e keer redt) weet dondersgoed wat er fout is gegaan en doet daar dan ook wat aan.
Leerlingen letten alleen op de euro’s en kijken niet naar een rijschool zijn slagingspercentage.
Terwijl dit vrij simpel te herleiden is op http://www.rijschoolgegevens.nl.
Ze zitten te zeiken om een examen terwijl ze nog niet eens behoorlijk kunnen invoegen, dat gebeurt wel eens ja.
Dit is m.b.v. een instructiekaart makkelijk de kop in te drukken maar, dan moet je die wel gebruiken(wat het gros niet doet)
Geloof best dat een provinciaal daar wat minder bijdehand in is.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).