Honderd miljard(!) gone dankzij infrastructurele projecten

Auteur: , 41 Reacties

Er zou een slordige 100 miljard euro door de overheid over de balk zijn gegooid bij grote infrastructurele projecten. Een enorm bedrag, waarvan bijvoorbeeld vijf jaar achtereen het begrotingstekort zou kunnen worden betaald.

Nederlandse project

Hoogleraar transportbeleid van de TU Delft, prof. dr. Bert van Wee, berekende dat op verzoek van De Telegraaf. Volgens de krant is er sinds 1980 een bedrag van 100 miljard euro verspild aan kostenoverschrijdingen en uitstel van grote infrastructurele projecten. En we weten allemaal waar dat geld vandaan komt. Van Wee is zelf ook met stomheid geslagen: “Zeker als je het zo bij elkaar optelt, kom je tot duizelingwekkende bedragen die gemoeid zijn met de investeringen die onnodig gedaan zijn de afgelopen decennia. Een ruwe schatting, maar de boodschap mag duidelijk zijn: er is geld over de balk gegooid.”

Nou, dat moge duidelijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan de Noord/Zuidlijn, die kostte miljoenen meer dan oorspronkelijk was geraamd. En zo zijn er talloze voorbeelden te vinden. Want waarom zou je efficient werken bij een ambtelijk project, de horror!



41 reacties

Je kan (hoe slecht de zaak uiteraard is), wel zeggen dat de overheid hierdoor meerdere bedrijven aan het werk heeft gehouden.
Dat wil zeggen dat er mensen aan het werk waren die daar dan ook weer van kunnen leven (uitgeven, belasting betalen etc.)
@bleedingsun: yep, een soort subsidie dus.
@bleedingsun:

Zoek eens op : Communisme
@desjonnies: …en dan zal je er achter komen dat het vrij weinig met communisme te maken heeft.

Zoek eens op: Keynesianisme
@retetikker:

Is dat niet die stroming van de economie die beweert dat je door ruiten te breken (welvaart vernielen) meer welvaart creeërt?
@bleedingsun: Dat is het zelfde als 1000 man door het bos laten lopen met bladblazers. Je houdt men wel aan het werk, maar het levert niks op.
De noord/zuid lijn is peanuts vergeleken met het HSL debacle. Die was ooit begroot op 4 miljard gulden. De teller staat nu op 9 miljard euro en er rijdt nog steeds geen trein.
Ach, ik heb mijn zakken een er destijds goed mee gevuld.
@jrk68: Exact, kijk al jaren elke dag over die ellende uit op weg over de A15. Misschien handig om eerste internationaal zaken (met Duitsland) geregeld te hebben alvorens miljarden guldens >>> euro’s in die ellende te pompen
Het zijn nog altijd uitgaven/investeringen die voornamelijk uitgevoerd zijn door Nederlandse bedrijven. Zeker voor de bouwfraude afhandeling. Hierdoor is al die 100 miljard in onze economie gepompt. Daarmee heeft het gezorgd voor:
– Meer consumptie, en daardoor meer belastinginkomsten
– Meer werkgelegenheid
– Etc.

Geld moet rollen. Sparen levert de wereld (en zeker de overheid) helemaal niets op.
@stnectaire: Care… ik spaar als een mofo. Je weet nooit wanneer de roverheid weer nieuwe lastenverzwaring bedenkt. We moeten ook nog gewoon kunnen eten.
@azenomei: Spaar je dan wel in iets anders dan een gammele valuta? Anders heb je nog geen grip op je situatie.
@azenomei: Een groei van de economie kan alleen gecreerd worden door het genereren van toegevoegde waarde. In kapitalistische economieen (zoals die van Nederland) wordt de toegevoegde waarde gegerereerd door particuliere bedrijven. Het is dan natuurlijk wel belangrijk dat er geinvesteerd wordt in NL bedrijven. Investeren in buitenlandse bedrijven is negatief voor de groei van onze economie.

Een auto uit het buitenland kopen is bijvoorbeeld een directe krimp van onze economie. Daarnaast heeft Nederland gelukkig een flink handelsoverschot, wat de import van buitenlandse goederen weer compenseert.
@stnectaire: Nou de aanschaf van een buitenlandse auto is, inderdaad, voor een groot deel goed voor de fabrieken, maar de Nederlandse dealer kan er ook een lekker boterhammetje mee smeren hoor!
@azenomei:
Sparen is op dit moment niet bepaalt “sparen” , De inflatie is hoger dan de rente.
Mijn top tip is dan ook gewoon, lekker blijven consumeren.
Geld op de bank geeft alleen maar herrie als je er zelf niet meer bent.
@jrk68:

Dat de roverheid je besteeld betekend niet dat sparen slecht is, gewoon andere manieren zoeken. Zonder een reserve ben je ook maar een kaal kieken.
@Hupke:
Dat heeft geen bal met de overheid te maken. Het zijn de banken die je gewoon geen of weinig rente betalen over je spaarcenten. Inflatie is van alle tijden en niet eens echt hoog in dons kikkerlandje.
@jrk68:

En volgens mij zijn centrale banken nog altijd politieke instellingen, of vergis ik me?

En spijtig genoeg hebben die de macht gekregen om de rente en de inflatie te sturen.
Ipv dat dat zou gebeuren door de vrije markt.
@stnectaire:

Sparen levert niets op?
Ga jij maar terug naar de schoolbanken.

Geld dat de overheid niet uitgeeft is geld dat niet uit belastingen moet gehaald worden. En belastingen zijn een rem op de welvaart. Zo simpel is het.

Iedere cent die op een spaarrekening staat vloeit onmiddellijk terug de economie in. En naderhand kan die door de spaarder nog nuttiger gebruikt worden.
En net zoals met *bijna* al het nieuws zal dit ook gewoon weer overwaaien alsof er niets aan de hand is.
@towi1989:
Het geeft dan wel weer aan dat die 6 miljard die ze moeten bezuinigen heel makkelijk te vinden moet zijn zonder de lasten weer te verzwaren.
Helaas weten ze niet beter dus zal het die kant weer opgaan met als gevolg dat ze in 2014 weer met miljarden tegenvallers zullen zitten….
Je ziet ook dat geleidelijk naar het eind van het jaar steeds meer onzin projecten worden opgestart.

Een gloednieuwe straat/stoep van net een jaar oud weer overhoop halen en opnieuw betegelen, donkerbruine tegels ipv lichtbruine, dat soort ongein, althans in de Zaanstreek zie je dat vaak.
@kaasboerin:
Dat is wel de cultuur in de ambtenarij. Ze hebben een budget en dat moet op anders krijgen ze het jaar daarop minder. En dat gaat in alle lagen zo.
@jrk68: Inderdaad, een systeem bedacht door een kleuter ofwel een PvdA’er.
Leuke foto van een Belgische snelweg?
Ik denk dat het totale effect nog veel groter is. Ik lever aan een aantal winkels in Het winkelcentrum aan Buikslotermeerplein (begin Noord-Zuid lijn) en omdat dit maar eindeloos doormoddert hebben zij een omzetdaling van bijna 50%. Dit werd nog erger toen een of andere snelle jelle ook nog is betaald parkeren invoerde. Dr komt geen mens. Winkelcentrum heeft te kampen met enorme leegloop.
@E34M5Touring: Echt te zielig inderdaad. De overheid maakt de detailhandel/horeca echt naar de klote. Kijk naar de horeca, je mag niet meer roken, drank boven de 18 jaar, als je een terrasje wil neerzetten moet je eerst 3 jaar met vergunningen kloten voordat het werkelijk staat.

Het is crisis, niemand geeft geld uit.. wat gaan ze doen, nog meer restricties opleggen bij bedrijven (of indirect gezien d.m.v. betaald parkeren voor klanten) waardoor er niemand meer zijn geld laat rollen!

Ander voorbeeld, de FIOD is nog nooit zo actief geweest als in de laatste paar jaar, en dat is niet omdat er nu extreem veel meer gefraudeerd wordt. Nee, nu gaan ze die zaken aanpakken waar ze vroeger nog niet der bed voor uitkwamen. Gevolg, vele bedrijven (grotendeel daarvan onschuldig) kunnen niet verder handelen omdat er beslag is gelegd op goederen, de advocaatskosten de pan uitreiken omdat jij je onschuld moet bewijzen, en het ergste nog omdat je naam enorm beschadigd is! Bedrijven raken failliet, werknemers worden werkloos, mensen blijven met schulden achter etc. etc.

Goed bezig Meneer Rutten en consorten!
@E34M5Touring: als men er geen betaald parkeren van maakt parkeert het personeel er en kunnen er alsnog geen mensen komen.
@porsche928: Ik neem even aan dat je er nog nooit geweest bent. Dr zit een Loeier van een Parkeergarage bij. Zelfs al zou al het aanwezige personeel hier parkeren vul je hem max voor 20%. Ruim voldoende plek voor iedereen. Het is een snowball effect. Dr was eerst altijd gratis parkeren daar. Iets wat mensen uit de drukke binnenstad had moeten halen.

Daarbij zou met de aansluiting op de noord-zuid lijn er dagelijks enorm veel volk langskomen. De Noord-Zuid lijn is nog steeds ver van klaar en om toch wat inkomsten te hebben heeft de gemeente het maar betaald parkeren gemaakt. Gevolg, de mensen die met de auto kwamen blijven weg en de mensen die met de N-Z lijn wilden komen staan nog steeds op A’dam Centraal.

Nou heb je dus een vlamnieuw, peperduur winkelcentrum die voor 60% gevuld is. En leegstand in een winkelcentrum/straat zorgt doorgaans niet voor extra bezoekers.
De overheid is net een verstopt afvoerputje: alles wat er (onverhoopt) uit komt, gaat er uiteindelijk ook weer in. En ondertussen eten er nog een paar mensen van.

Alleen wel jammer voor de andere projecten die hierdoor geen kans krijgen, maarja, zoals mijn oma pleegde te zeggen: Eerst het nodige en dan het hoogstnodige.
Sinds wanneer is nieuws van de Televaag iets meer dan sensatiezucht? Dat er miljarden omgaan in dat soort projecten snapt toch iedereen? Of denken we dat we het aan de bedrijven over moeten laten, lekker alles privatiseren, dan komt het goed?! En al die miljarden, waar gaan die naar toe? Juist, naar bedrijven waar wij allemaal werken. Van dat riante salaris kunnen wij dan weer fatsoenlijke auto’s kopen, dus ja…
@steelboy:

Cirkelredenering much?

Dus de overheid int belastingen op uw loon, om daarmee dan werken te laten doen, waardoor jij betaald word, waardoor jij dus meer zou verdienen, en daardoor een dikkere wagen kan kopen?

En jij ziet nergens een fout? Die cyclus heeft 100% rendement? Nergens iets wat verloren gaat (grondstoffen, geld voor administratie, vingers van de ambtenaren,…)


Die werken gebeuren door private aannemers da’s het probleem niet. Die zal wel efficient werken (voor z’n eigen portemonée natuurlijk). Het probleem is dat de beheerder van de wegen, gebouwen,… openbaar is en dat die het geld over de balk smijt door de verkeerde aannemers uit te kiezen of ze te veel te betalen.
Geweldig stuk gelezen over NS in de zestiger jaren
Hadden nieuwe elektrische locomotieven nodig.

Gingen INGENIEURS op pad.
Kwamen o.a. in Frankrijk en vonden daar de beste loc en waren onder de indruk van de techniek en vooral van de electro motor.

Brachten advies uit en er werd besloten om voor deze locs te gaan.
Waren ook goed.

2013 de Fyra
Directeur NS geeft ruiterlijk toe dat : ” NS geen verstand van treinen meer heeft. ”
En techniek werd ge-outsourced naar oa Lloyds Register.
Maar die hebben ook geen reet verstand van treinen, en hebben alleen de productie processen gecontroleerd.

En jullie zijn verbaasd ?

Ik niet, met al die onnozele klungels en managers; ben ik verbaasd dat het “maar “over 100 miljard gaat.

Want nergens wordt de techneut er nog bij gehaald
De boekhouder aka accountant wel
En natuurlijk de “manager ”

Om nog maar over het niveau van de opleidingen te zwijgen.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-

Waarschijnlijk komen ze hier zonder problemen mee weg. Het zal wel gegooid worden op het feit dat investeringen zichzelf altijd terugbetalen.

Overigens is de afbeelding erg misleidend, aangezien de tekst vooral over spoorverbindingen gaat.
Zuinige overheden bestaan niet. “Bent u ooit krenterig geweest met andermans geld?”
Het is een belediging dat mensen schrijven dat structureel teveel betalen goed is omdat dit banen zijn. Dit gaat niet over banen, dit gaat over het bedrijfsresultaat voor de aannemer en nog wel betaald van mijn geld! Als je voor een vast bedrag iets laat aanleggen dan loopt de aannemer ondernemersrisico, deze moet namelijk inschatten of hij ongeveer uitkomt met zijn materiaal en uren. Als de overheid dus meer gaat betalen dan het afgesproken bedrag (misschien dankzij een ongewenste clausule in het contract) dan neemt de overheid een deel van het ondernemingsrisico van de aannemer over. Dat extra geld houd de bedrijfswinst van de aannemer dus kunstmatig hoog! De belastingbetaler wil niet dat de overheid ondernemingsrisico op zich neemt! De overheid verstoort daarmee het economisch evenwicht in de markt. Iets wat de overheid structureel doet, te noemen: hypotheekrente aftrek, Nationale Hypotheek Garantie en het verhoogde verplicht eigen risico van de zorgverzekering, ect.
Het gaat natuurlijk om veel geld maar als je 10 van dit soort onderzoeken laat uitvoeren krijg je ook tien verschillende resultaten. Natuurlijk wordt er geld verkwist, dat gebeurt in het bedrijfleven ook. Alleen nu gaat het om geld van de belastingbetaler en dat maakt het natuurlijk een probleem. Verder ben ik van mening dat hier wel een beetje een basisschool niveau heerst als het over politie en overheid gaat. Ook ik ben het lang niet altijd eens met de gang van zaken maar hier ontbreekt toch wel altijd iedere nuance.
@kleef:

Als je in het bedrijfsleven geld verkwist dan voel je dat, de staat voelt juist niets.
-ZUCHT- Het ergste is nog wel dat er altijd maar een select gezelschapje uit de gevestigde orde is die van dit soort projecten profiteert. Zo werkt de economie helaas, maar als je ‘vriendje van’ belangrijke politicus (we weten allemaal dat er flink gelobbyed wordt in Den Haag), maakt vertraging in projecten helaas ook minder uit. Het is te gek voor woorden dat wij, automobilisten, jaren lang uitgeknepen worden en dat er dan een groep faal ambtenaren is die al dat geld (accijnzen, benzine, belasting etc.) aan kansloze kut projecten spendeert. Het wordt een keer tijd dat er een vakbond komt voor automobilisten, Autoblog doe er iets aan! Ga lobbyen in Den Haag, verlaag die ^$#@ belastingen eens een keer!
100 miljard op 33 jaar. Das 3 per jaar.

Peanuts…
@Esprit_de_Flandre:

Echt he, dat kunnen ze bij ons stukken beter.
in welk corrupt apenland speelt dit zich af ??
De overheid is inefficient en verspilt geld aan allerlei dingen. De prive sector bedrijven kunnen beter en voor minder geld, met winst de infrastructuur regelen.

Ook geeft de overheid nog steeds teveel geld uit en neemt de staatsschuld toe.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).