Is er een verschuiving te zien met de occasion EV verkopen in 2022? Jazeker!
Eerlijk is eerlijk, de cijfers met betrekking tot gebruikte EV occasions is een beetje gek. Dat komt omdat er ook veel hagelnieuwe auto’s op kenteken worden gezet en in een voorraad van een dealer wordt opgenomen. Zo kan de dealer snel een auto leveren aan een klant. Echter, op papier is er dan sprake van een occasion. De EV komt immers niet hagelnieuw uit de doos.
Occasion verkopen EV’s 2022
Het geeft wat dat betreft een vertekend beeld. Desalniettemin is het interessant om eens te kijken wat de meest gewilde occasions zijn. Via VWE Automotive hebben we cijfers opgevraagd om in kaart te brengen wat de occasion verkopen EV’s 2022 tot nu toe laten zien. Dit zijn cijfers van januari 2022 tot en met augustus 2022.
Model S en Audi e-tron niet meer gewild
Onderstaande top 15 kwam hier uit naar voren. Wat valt op? In elk geval één Tesla minder. De Model S is niet langer terug te vinden op de lijst. De grote elektrische hatchback begint inmiddels een oudje te worden en is, mede door het vervallen van enkele fiscale voordelen, niet meer interessant. Hetzelfde geldt voor de Audi e-tron: te groot, te duur, niet meer interessant genoeg.
Slechts 2 nieuwkomers
Het zijn vooral verschuivingen in de lijst ten opzichte van vorig jaar. Heetste binnenkomer is de Skoda Enyaq iV. In 2021 nog niet te zien in de lijst. Dit jaar staat de EV uit Tsjechië op plek drie, na de Renault ZOE en de Volkswagen ID3. De ZOE is daarmee een nieuwe nummer één. De ID.3 stond echter kunstmatig op de eerste plaats. Dealers hadden enorme aantallen op kenteken gezet, waardoor Volkswagen opeens bovenaan stond in de occasionlijstjes.
Verleden jaar stond de elektrische Renault ZOE nog op de derde plaats, na de ID.3 en de Hyundai Kona. De Kona is dit jaar te vinden op de zesde plaats. Verder nieuw in de lijst is de Volkswagen e-Up! Samen met de Enyaq zijn dit de enige twee nieuwelingen in het lijstje. De overige auto’s stonden vorig jaar ook al in het lijstje, maar zijn verwisseld van plek. Het complete lijstje check je hieronder.
Merk + Model | 2022 jan-aug | |
1 | Renault ZOE | 3.914 |
2 | Volkswagen ID.3 | 2.717 |
3 | Skoda Enyaq iV | 1.605 |
4 | Nissan Leaf | 1.454 |
5 | Volkswagen e-Golf | 1.121 |
6 | Hyundai Kona | 1.074 |
7 | Peugeot e-2008 | 1.066 |
8 | Peugeot e-208 | 1266 |
9 | Tesla Model 3 | 1196 |
10 | BMW i3 | 1153 |
11 | Audi e-tron | 1104 |
12 | Opel Corsa-e | 1081 |
13 | Volkswagen e-Up! | 1039 |
14 | Volkswagen ID.4 | 982 |
15 | Kia e-Niro | 862 |
Turbo S zegt
Volgens mij had die EV 10 daagse al afgelopen moeten zijn. Een korte recherche heeft me geleerd dat dat gisteren was (van 3 t/m 12 oktober). Dus stop nu maar ermee!!!
CYBRTRK zegt
Maar goed dat geen rechercheur bent
steephh zegt
@mercedesbenze350cdi
Gelukkig heet het autoblog en niet brandstofautoblog :-) Ik hou wel van een breed palet aan type aandrijvingen en spannende nieuwe ontwikkelingen in plaats van angstvallig en autistisch vast te blijven houden aan dat wat je al kent
mashell zegt
Het is net Max Verstappen, ook als er niks interessants te melden is blijven er artikelen over komen.
simonbv zegt
Van de Kia EV6 staan er dit jaar al 2411 oo kenteken. Ioniq 5 1260, Maar ik zie veel andere Ev’s er ook niet tussen staan. Klopt dit lijstje wel?
melcon zegt
Ik zou even de bril goed opzetten, dit gaat om occasions niet om nieuw verkopen :-)
simonbv zegt
Iets te vroeg vanochtend en heemaal over het hoofd gezien. Ben wel benieuwd hoeveel ”occasions” er in de loop van het jaar met 0 kilometers verkocht zijn. Er zijn nogal wat EV’s eind van het jaar op kenteken zijn gezet voor de bijtelling maar niet verkocht zijn.
CYBRTRK zegt
Dit zijn occasion verkopen, geen nieuw verkopen
cossiekiller zegt
En toch zie ik amper Zoe’s rijden….