Eén is geen. Dit zijn de top drie laadpassen die iedere EV-rijder moet hebben.
Het is een beginnersfout om met één laadpas op zak te gaan rijden in je elektrische auto. Dat is net als op vakantie gaan met één bankpas in de hoop dat het allemaal wel goedkomt. Vroeg of laat ga je daar gezeur mee krijgen en zal de pas om wat voor reden dan ook geweigerd worden. Of er is bijvoorbeeld een storing en je kunt er niks aan doen. Dan is het goed om een alternatief te hebben.
In samenwerking met Mobility Service hebben we een top drie laadpassen voor je samengesteld. Op basis van praktijkervaringen, dus niet alleen theoretisch bureauwerk. Het gaat hier niet alleen om gemak, maar ook om je portemonnee.
Om zo voordelig mogelijk te laden is het van belang dat je de juiste laadpas kiest. De starttarieven verschillen namelijk nogal bij de verschillende aanbieders. Check daarom regelmatig de prijzen van de verschillende laadpassen via handige websites zoals bijvoorbeeld laadpastop10.nl. Via deze website kun je alle laadpassen vergelijken op basis van jouw eigen wensen.
Goed, tijd om die top drie er eens bij te pakken! Deze laadpassen moet je hebben als EV-rijder en kom je niet voor vervelende verrassingen te staan bij het (snel)laden.
Shell Recharge
- Verreweg de beste (internationale) dekking
- 80% dekking in: Oostenrijk, België, Zwitserland, Duitsland, Denemarken, Finland, Frankrijk, Italië, Nederland, Zweden
- Ondersteunende landen: Slovenië, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk, Spanje, Estland, Ierland, Letland, Polen, Noorwegen, Zweden, Finland, België, Oostenrijk, Luxemburg, Duitsland, Zwitserland, Denemarken, Frankrijk, Nederland, Servië, Italië
- Altijd een digitale laadpas tot je beschikking
- Sleutelhanger of pas
- App (waar je ook de beschikbare laadpalen kunt bekijken
- Gratis aanvragen
- Geen abonnementskosten
Plugsurfing
- Uitstekende dekking
- Ondersteunde landen: Kroatië, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg, Noorwegen, Denemarken, Zwitserland, Finland, Zweden, België, Oostenrijk, Nederland, Italië
- >80% dekking in: Oostenrijk, België, Zwitserland, Duitsland, Denemarken, Finland, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Zweden
- Sleutelhanger of pas
- App
- Geen abonnementskosten
Green Choice
Laadpas zonder abonnementskosten zodat je altijd een back-up bij je hebt. Zoals de laadpas van Green Choice bijvoorbeeld:
- 80% dekking in NL, België, Zwitserland, Duitsland, Frankrijk Italië en Luxemburg
- Geen abonnementskosten
- Sleutelhanger of pas
koeberg zegt
[Werpt een blik op mijn credit card]
Waarom kan ik daar niet mee betalen? Waarom moet het allemaal moeilijker worden?
pramm zegt
Heeft helaas te maken met historie, , kosten, regelgeving, protectionisme etc.
Maar in principe helemaal eens.
Elise zegt
Vanwege de strijd om jouw gegevens in handen te krijgen…
pyrat zegt
Inderdaad, ik snap echt niet waarom er niet gewoon een nfc/Apple Pay betaalmogelijkheid is voor een laadpaal.
Ik heb 2 laadpassen en 2 apps waar m’n creditcard aan gekoppeld zijn, maar nog steeds geen garantie dat je overal kan laden.
mashell zegt
Een reden zou kunnen zijn is dat de laadpaal je vaak niet kan vertellen wat het gaat kosten, er is gewoon geen display met de tarieven. En dan is het aantal kWh ook nog eens variabel en met het met een voorschot etc gaan werken.
weetikveel zegt
Je kan bij veel snelladers gewoon met je bankpas betalen, gewone laadpalen gaan wel altijd op laadpassen volgens mij. Bij de Lidl kan je soms gratis laden en heb je geen pas nodig zelfs.
Richmond zegt
Kan wel maar dan moet je een account aanmaken bij bijv Vattenfall die de laadpaal beheert. En als het een andere aanbieder is daar weer hetzelfde doen
goodvibrations zegt
Exact je zou gewoon met Apple Pay moeten kunnen betalen.. iedere keer die kaart pakken.. echt irritant.
mashell zegt
Kaart uit de portomonee pakken en voor de lezer houden vind ik een stuk gemakkelijker dan telefoon pakken, ontgrendelen en lachen naar het vogeltje om te kunnen betalen. Maar ik weet ook dat er veel mensen vergroeid zijn met hun telefoon en ze die dus altijd al in de hand hebben.
j05b zegt
Dit kan ook. Maar je moet dan de creditcard als betaalmiddel toevoegen in de app van de laadpunt aanbieder.
lekkerdwars zegt
Rij al ruim 2 jaar EV en heb geen enkele laadpas nodig. Vrijwel alle bestemmingen in NL met volle accu heen en weer wel te halen en af en toe Superchargen op de langere (buitenland) ritten
mashell zegt
Twee laadpassen vind ik wel voldoende. Die van mijn werkgever die het in Nederland overal doet en in het buitenland meestal en die van Shell voor de rest van de gevallen. Hele stapels laadpassen zoals de pioniers hadden zijn echt niet meer nodig.
AudiRS zegt
Waarom niet laadpalen met dezelfde stekkers en 1 soort pas die het overal doet?
Gewoon 1 beleid maken. Daarvoor is de EU toch?
Net als die oplaadstekkers voor telefoon. Dat wordt 1 soort. Het dwarse Apple wordt eindelijk gedwongen tot gewone stekkers die geen tientallen euros kosten.
mashell zegt
Er is ook een standaard stekker: namelijk CCS. Zelfs de Amerikanen en Japanners die hier eerst nog wat anders probeerden te pushen gaan om. En die laadpassen, net zoals je in Duitsland een ander passysteem hebt dan in Nederland maar die wel op dezelfde terminal werken, hebben we dat ook voor laadpassen. Duurt niet lang meer of elke laadpas werkt overal.
nooffence zegt
Ik lees veel klachten over laadpassen. Maar je kan ook gewoon een druppel bestellen! Handig aan de autosleutel
j05b zegt
Een autosleutel bestaat straks niet meer.
wimbers zegt
druppel, pas, allemaal belachelijk, en het wordt tijd dat opladen dezelfde status krijgt als tanken:
Ik koop dus een product, en als ik iets koop moet dat toch kunnen met elk wettelijk erkend betaalmiddel.. dus gewoon geld. af te rekenen via elk betaalmiddel dat een pomp ook gebruikt.
Ik ben nu 2 jaar deels elektrisch rijder, en vindt het ronduit belachelijk dat ik niet met bankpas, creditcard, of mobiele telefoon kan betalen, wat mij betreft wordt het hoog tijd dat hier op Europees niveau een afspraak over komt.
gewoon pinnen, klaar.
mashell zegt
Een fraude bestendige pin terminal in bouwen maakt niet alleen de laadpaal duurder het maakt ook dat transparante tarieven noodzakelijk zijn. Dat willen de stroom verkopers helemaal niet.
Dit is inderdaad iets waar de EU wat aan zou moeten doen (net als eiking van de laadpalen). Want als de laadpaal van Rattenval opeens €2 per kWh gaat rekenen en een paar kWh extra zou factureren zou je dat niet meteen merken.
j05b zegt
Volgens mij zijn er wel passen met hogere dekking. Werk zelf bij een laadpas aanbieder…
Als je een van de grote passen hebt met >300.000 laadpunten zou ik hiernaast nog een chargemap pas aanbevelen. Die werkt vaak op de kleinere merken en heeft relatief goede dekking in zuid Europese landen.
Bij de meeste passen die in Nederland verkrijgbaar zijn ontbreekt dekking in landen als Spanje en Italie. Dit zie je ook terug in het artikel.
henk zegt
in Oostenrijk bij chargepoint zag ik voor het eerst een paal met display, stond netjes 0.48€ per kw op
zou verplicht moeten worden op elke paal, als je dan korting op een of andere pas krijg verrekenen ze dat later maar
alassad zegt
Vattenfall als je in Brabant of Limburg woont: laden voor 22ct /kWh bij een vattenfall laadpaal