• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toyota blijft de grootste autofabrikant ter wereld

Auteur: sir_smokalot, gepost 9 januari 2011 om 18:10 – 44 Reacties

Toyota Badge

Nu alle nationale verkoopcijfers wel zo’n beetje bekend zijn wordt het tijd om naar het grote plaatje te kijken. Hoe deden de grootste spelers op de wereldmarkt het in 2010? En hebben er zich nog interessante ontwikkelingen voorgedaan?

Hierover kunnen we kort zijn: nee. Aan de vooravond van de Detroit Motor Show (NAIAS) zijn de cijfers doorgerekend door Ferdinand Dudenhöffer van de Universiteit Duisburg-Essen. De top 5 ziet er als volgt uit, met tussen haakjes het resultaat van 2009:

1) Toyota: 8,4 miljoen (7,8 miljoen) + 7,7%
2) GM: 8,2 miljoen (7,5 miljoen) + 9,3%
3) VW: 7,1 miljoen (6,3 miljoen) + 12,7 %
4) Renault-Nissan: 6,7 miljoen (6,1 miljoen) +9,8 %
5) Hyundai-Kia: 5,7 miljoen (4,6 miljoen) +23,9 %

Toyota, dat overigens op de AutoRAI ontbreekt, is dus nog steeds de grootste. Maar de grote winnaars van het afgelopen jaar zijn Volkswagen, maar vooral Hyundai, die hun afzet beiden met meer dan 10% zagen stijgen. Toyota heeft in West-Europa een slecht jaar achter de rug, maar maakte dit op andere markten goed. GM zag zijn verkopen vooral in China stijgen.

Met nog zeven jaar te gaan zal Volkswagen er nog aardig aan moeten trekken om de grootste fabrikant ter wereld te worden. Bovendien zou het lonen om niet alleen omhoog te kijken, maar af en toe ook eens naar wat er zich onder hen afspeelt. De Zuid-Koreanen timmeren immers flink aan de weg. (via Automobilwoche)

Ook interessant!

  • Video: grootste F1-auto van Lego ter wereld
    Video: grootste F1-auto van Lego ter wereld
  • Toyota GR86
    Naamsverandering voor Toyota GR86
  • Golf 8 infotainment
    Volkswagen pakt grootste nadeel Golf 8 grondig aan
  • duurste Supra ter wereld
    Officieel: de duurste Supra ter wereld [updated]

Nieuwste artikelen

  • Deze F430 op Marktplaats is extreem duur (met een reden)
  • Video: 10x top of flop van de elektrische Porsche Macan
  • Koop de BMW M4 CSL die crashte in Uden
  • Kijk, de échte Smart komt terug
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, GM, Hyundai, Kia, Nissan, Renault, Toyota, Volkswagen

Vorig bericht: « Occasion van de dag: Stutz Blackhawk I
Volgend bericht: Nederlandse prinsjes gaan racen met BMW’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. JPM zegt

    9 januari 2011 om 18:17

    VW zal nooit de grootste kunnen worden. De strategie die ze nu toepassen lijkt op de van GM 20 jaar geleden. Veel groei door het opkopen van fabrikanten waarbij de financiering van één succesvolle tak komt. Audi financiert momenteel bijna de volledige groei van VAG, dat kan niet altijd zo blijven. De winstmarges op VW’s en Skoda’s blijven erg gering en SEAT kost alleen geld. Als Audi enigzins terugloopt betekend dat gelijk problemen voor de groei strategie. Blijft Audi lange tijd niet winstgevend dan is dat een probleem voor de hele groep.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      9 januari 2011 om 18:54

      @JPM: Heb ik al vaak gedacht, maar wil niet zeggen dat ze de grootste niet kunnen worden. GM was ook de grootste. Het systeem werkt, het is alleen maar van korte duur.

      Login om te reageren
      • JPM zegt

        9 januari 2011 om 19:02

        @Esprit_de_Flandre: Het verschil met GM is dat VAG geen thuismarkt heeft van 300 miljoen mensen. Daarnaast was Toyota in die tijd nog in opkomst. Vergelijk is uiteraard moeilijk maar een zeker patroon zit er wel in.

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          10 januari 2011 om 19:37

          @JPM: VW boert goed in China. De nieuwe thuismarkt…

          Login om te reageren
      • C6_R zegt

        9 januari 2011 om 19:30

        @Esprit_de_Flandre: 77 jaar de grootste in het geval van GM…

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          10 januari 2011 om 19:36

          @C6_R: Maar dan wel keihard op hun muil gegaan…

          Login om te reageren
  2. Barnevelder zegt

    9 januari 2011 om 18:24

    @ JPM: Het moet een keer mis gaan met VW inderdaad, ik houd mijn hart vast voor wat er dan gebeurt!
    Vrees dat we dan een soort tweede GM tafereel gaan krijgen..

    Login om te reageren
  3. BulletNL zegt

    9 januari 2011 om 18:28

    De grootste zijn is mooi, maar is het niet het alleberlangrijkste om als automerk gewoon winst te maken?

    Groeien is mooi…. maar wat heb je aan aantallen op moment dat je als bedrijf geen winst maakt….

    Login om te reageren
    • JPM zegt

      9 januari 2011 om 18:51

      @BulletNL: Juist, er zijn dan ook meer dan genoeg aandeelhouders die schande spreken van die neurotische dwang naar wereldoverheersing van VAG ipv winstgevendheid en duurzaamheid.

      Login om te reageren
    • Pantoffeldier zegt

      9 januari 2011 om 19:57

      @BulletNL:
      het allerbelangrijkste is nog altijd het grootste marktaandeel hebben. Je moet als ondernemer niet meteen willen streven naar winstmaximalisatie, maar eerst naar een zo groot mogelijk marktaandeel. Zolang je daarbij een break-even afzet hebt, gaat het goed. Zodra je dan het grootste aandeel hebt, of in ieder geval een aandeel naar jouw wens, dan kun je gaan beginnen met de productiekosten remmen of de prijzen beetje bij beetje ophogen. Zodat je winst gaat maken, met als UITEINDELIJKE doel maximale totale winst.

      Login om te reageren
      • BulletNL zegt

        9 januari 2011 om 20:37

        @Pantoffeldier:

        Ik geloof dat we bij GM gezien hebben waar dat toe kan leiden…. Ze zijn niet voor niets failiet gegaan

        Login om te reageren
  4. marc zegt

    9 januari 2011 om 18:33

    Ik ben geen VW fan, maar ik vind dat ze het best wel goed doen. En wat betreft die marges? Die zijn bij Porsche / Lambo / Bentley ook wel ok denk ik. Om maar niet te spreken over VW dat elk ontwerp nog eens opwarmt en als nieuw model presenteerd, dan zijn de ontwikkelingskosten vast wel te doen ;)

    Login om te reageren
  5. Motion&Emotion zegt

    9 januari 2011 om 18:33

    kan wel het grootste merk van de wereld wezen , ze zijn ook nr 1 lelijkste auto’s van de wereld

    Login om te reageren
  6. NLBUURMAN zegt

    9 januari 2011 om 18:43

    holy shit, +23.9% in 1 jaar, dan heb je toch wel iets goeds gedaan. staat ook ergens de volledige lijst? (waar bmw/daimler/mercedes/PSA etc. ook bij staan?

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      9 januari 2011 om 22:29

      @NLBUURMAN:

      1) (1) Toyota 3.564m -26%
      2) (2) General Motors 3.553m -22%
      3) (3) Volkswagen 3.265m -5%
      4) (5) Hyundai 2.153m -2%
      5) (4) Ford 2.145m -33%
      6) (8) Peugeot Citroen 1.587m -14%
      7) (6) Honda 1.586m -22%
      8) (7) Nissan 1.546m -23%
      9) (10) Suzuki 1.15m -10%
      10) (9) Renault 1.107m -16.5%

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        9 januari 2011 om 22:35

        @Megakix: oeps, europa…

        Login om te reageren
  7. de sjonnies zegt

    9 januari 2011 om 18:46

    Zie zelf liever een productie krimp, voordat je tot aan Karlsruhe in de file staat………..

    Login om te reageren
  8. janklaassen zegt

    9 januari 2011 om 18:58

    We zullen zien.
    dit maakt voor de autokoper eigenlijk weinig uit.

    Login om te reageren
  9. mrB zegt

    9 januari 2011 om 19:02

    Wel mooi voor Hyundai-Kia, zulke cijfers neer zetten is helemaal niet vervelend. Ze maken ook wel steeds mooier spul.

    @JPM: VW maakt zelf ook wel winst toch? Het kan me niet voorstellen dat al het geld van VAG uit Audi komt.

    Login om te reageren
    • JPM zegt

      9 januari 2011 om 20:26

      @mrB: Klopt, zowel VW als Skoda maken winst maar de marges zijn maar klein terwijl die op Audi erg groot zijn. Afgelopen paar jaar kwam dan ook het gros van de netto winst van Audi.

      Login om te reageren
  10. pegase zegt

    9 januari 2011 om 19:12

    Als Toyota-fan, Toyota is hard to beat. Zelfs na het dikke schandaal nog steeds nummer 1. Als ze nu nog een italiaanse designer binnenhalen …
    Wat betreft VW, de winsten van Bentley en lambo is lang ni zo groot want het zijn geen grote aantallen. Maar Porsche en Audi maken veel goed. Maar Seat blijft een zorgenkind.

    Login om te reageren
  11. MAB zegt

    9 januari 2011 om 19:16

    ik snap die toyota echt niet

    Login om te reageren
    • As_long_as_it_is_fast zegt

      9 januari 2011 om 19:26

      @MAB: kom, eerlijk. Toyota’s zijn degelijke wagens en hebben voor ieder wat wils. Buiten de echte sportwagens, maar daar zit de massa ook niet. De gezinswagen, veel kleine stadsauto’s, dit verbaast helemaal niet..

      Login om te reageren
  12. As_long_as_it_is_fast zegt

    9 januari 2011 om 19:29

    En voor de rest, denk dat we mogen concluderen dat Hyundai en Kia dus goede modellen hebben uitgebracht dit jaar. Ze zijn aldus sterk bezig. VW blijft een grootmacht op vlak van auto’s. Ik heb altijd de indruk dat mensen die Duitse kwaliteit zoeken maar het geld niet hebben voor een Audi maar al te snel grijpen naar een VW, ook te verstaan dus. Toyota heeft vooral de hoofdvogel afgeschoten met dat yarisje. Voor de rest zijn auris, corolla(!), verso, avensis de andere veel verkochte wagens. Zo zou ik toch denken.

    Login om te reageren
    • JPM zegt

      9 januari 2011 om 20:28

      @As_long_as_it_is_fast: Aygo en iQ denk ik ook nog.

      Login om te reageren
      • G-Ammo zegt

        10 januari 2011 om 00:15

        @JPM: iQ is nog best duur hoor…

        Login om te reageren
  13. Sciurida zegt

    9 januari 2011 om 19:30

    Nou VAG; SEAT eruit, Alfa erin, mss wil Fiat wel ruilen :P.
    Ik denk dat Porsche als een tiet gaat verkopen, en Toyota misschien terug gaat vallen door de ‘reboot’ van GM, maar het blijft giswerk natuurlijk. Ik had trouwens Peugeot-Citroën ook wel in de top 5 verwacht…

    Login om te reageren
    • Apache zegt

      9 januari 2011 om 19:56

      @Sciurida:

      Peugeot-Citroen heeft enkel een aanzienlijk marktaandeel in Europa. In de rest van de wereld is het bijna afwezig. Honda zou dan eerder in de top-5 mogen staan ivm Hyundai-Kia. Of Ford. Of Fiat-Chrysler.

      Login om te reageren
      • robbie zegt

        9 januari 2011 om 20:11

        @Apache: volgens mij is PSA redelijk aanwezig in zowel Zuid-Amerika als China ;)

        Login om te reageren
  14. Atenza zegt

    9 januari 2011 om 19:52

    Ik heb nog het meeste respect voor Hyundai/KIA. Hun modellen zien er gewoon erg goed en modern uit en op sommige vlakken lopen ze zelfs voor op bv Mitsubishi en Mazda

    Login om te reageren
  15. maferick74 zegt

    9 januari 2011 om 20:03

    Hmm Als porsche nou zowinstgevend is waarom is Auto Century geen eigenaar meer van de porsche tak en is dat Porsche nederland dat weer? Volgens mij zijn marges op auto’s echt verschrikkelijk bagger. Denk dat een marge op een Golf niet meer zal zijn dan 13%…. Winst moet komen uit onderhoud…… Ik zou zeggen, maak auto’s die zo nu en dan kapot gaan….. Als autoliefhebben heb ik liever een auto die nooit meer kapot gaat maar dan blijven die bedrijven niet lang bestaan.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      9 januari 2011 om 22:26

      @maferick74: ..ik weet alleen dat op een ‘gemiddelde BMW’ een bruto-company-winst zit van ca. 13.000 tot 14.000 euro. En da’s best veel geld, hoewel er dan nog kosten en tax afgaan…

      Login om te reageren
  16. handrem trekken is fijn! zegt

    9 januari 2011 om 20:09

    EN TERECHT!!!

    Login om te reageren
  17. Martin zegt

    9 januari 2011 om 21:29

    Toyota en in mindere mate Honda hadden een monopoly op gebied van hybride maar daar komt binnen enkele jaartjes drastisch verandering in wanneer iedere constructeur zijn versie aanbied. Komt daarbij nog dat VW en andere nog maar nieuwe spelers zijn op de Chinese en andere Aziatische markten. Verwacht dan ook dat Toyota niet lang meer de kroon gaat spannen maar eerder een afwisseling tussen de top, jaar op jaar. De verschillen tussen de eerste 3 of 4 zijn niet overbrugbaar (met GM slechts 200.000) zodat iedere constructeur wel eens die eer kan toekomen. VW wil tegen 2018 de grootste zijn, daar is niets op aan te merken. Een bedrijf mag ambities hebben maar als Audi fan lig ik daar echt niet van wakker. Een wijnliefhebber drinkt toch liever ook een Chateau Margeau grand cru dan een tafelwijntje uit Chili ook al worden er duizenden liters meer van verkocht.

    Login om te reageren
    • Atenza zegt

      9 januari 2011 om 22:25

      @Martin: mwa ik verwacht niet dat VW een grotere speler zal zijn in Japan. En in Noord-Amerika eigenlijk ook niet echt. In die landen gaan ze liever voor echte kwaliteit

      Login om te reageren
      • weem zegt

        10 januari 2011 om 10:35

        @Atenza: Ja, Toyota heeft het inderdaad goed voor elkaar qua kwaliteitsimago in de VS.

        De Japanse thuismarkt is net als bijna elk ander autoproducerend land nogal nationalistisch ingesteld qua voorkeur, heeft zeker niet alles te maken met kwaliteit. Fransen kopen voornamelijk Franse merken, Duitsers Duits etc, Japanners zijn dan zelfs nog een graadje erger.

        Zolang VW geen unique selling point heeft t.o.v. de Aziatische merken maken ze nmm weinig kans op de Aziatische markt, m.u.v. China waar de thuismerken van mindere kwaliteit zijn en de ze geen specifieke voorkeur voor Japanse merken hebben (obviously).

        Login om te reageren
    • Jipp zegt

      10 januari 2011 om 12:31

      @Martin: volkswagen draait toch al een tijdje mee in china en was er als een van de eerste europese merken.

      Login om te reageren
  18. Megakix zegt

    9 januari 2011 om 22:24

    Toyota is bijvoorbeeld in 2011 3e achter Ford en Chevy, met 36000 verkopen tegen 42000 / 37000 verkopen. Erg netjes dus van die Jappen.

    Login om te reageren
  19. Prisma zegt

    10 januari 2011 om 00:09

    Toyota zegt al jaren dat die eerste plaats slecht uit komt omdat deze plaats voor hun negative reklame opleverd vooral in USA en Europa, ze zijn liever 2de of 3de na respectievelijk GM en VW. Bij hen gaat het ook om de harde $$ en niet het totaal aantal verkocht. Alsook willen ze graag hebben dat hun concurenten veel verkopen want voor alle diesels dat VW verkoopt (DI-technologie) krijgt Toyota geld omdat ze de pattenten daarvan bezitten. Alsook alle Hybride wagens die VW zal maken zijn gebaseerd op de technologie die Toyota bezit dus zijn het harde $$ die rechstreeks in hun pokket gaan.

    Login om te reageren
  20. G-Ammo zegt

    10 januari 2011 om 00:24

    Weer veel respect voor Toyota. Toyota was degene met de grootste klap in de crisis en ”Het gaspedaal schandaal” en toch weten ze #1 te behalen. Mijn conclusie: Toyota’s zijn ten eerste geen lelijke auto’s… Als het lelijke auto’s zijn, waarom koopt men het dan? Ten tweede: Toyota heeft voor iedereen een auto die nog betaalbaar is ook met enorm veel luxe voor je geld. Van kleine compacte city-wagentjes, tot enorme massieve 4×4’s! Jammer dat ze de afgelopen jaartjes wel afwezig waren met het bouwen van race-karretjes (waar de Jappen natuurlijk ook in uitblinken). Gelukkig hebben ze de LFA op de markt geslagen en ik hoop zo erg dat de FT-86 echt komt voor een schappelijke prijs! Wie weet ruil ik mijn Yarisje wel in voor dat racemonster :D

    Ook veel respect voor VW (GM kan m’n kont kussen, achterlijke Americunts)! Ik vind de nieuwe VW’s mooie wagens, zeker de nieuwe Passat!

    Login om te reageren
    • G-Ammo zegt

      10 januari 2011 om 00:25

      @G-Ammo:
      ”…op de markt geslagen”
      – moet zijn: op de markt gebracht.

      Login om te reageren
  21. albertvl zegt

    10 januari 2011 om 12:26

    over een paar jaar voeren de chinesen de lijst aan. voor die tijd zal VW de lijst nog een jaartje of twee aanvoeren

    Login om te reageren
  22. Jipp zegt

    10 januari 2011 om 12:36

    ik denk dat toyota de grootste klap na de recalls nog moet krijgen, een kennis van me werkt bij een toyota dealer en die weet toch te vertellen dat de verkopen met name nu drastisch aan het dalen zijn, alleen de aygo verkoopt nog goed. Volkswagen is weer bezig met de modellen te vernieuwen, evenals kia en hyundai die door vernieuwing in hun reeks zulke cijfersbehalen, echter zal dit toch weer dalen voorspel ik, met name doordat de motoren nog niet betrouwbaar genoeg zijn na veel KM wat na de verkoopboosten van een aantal jaren geleden nu naar buiten komt.

    Login om te reageren
  23. fiatboy zegt

    10 januari 2011 om 21:49

    wat hebben jullie toch tegen chinezen, kunnen jullie er niet tegen dat ze volkswagen binnen 5 jaar uitschakelen als het om marktpositie gaat.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North