De Toyota diesel blijft nog wel eventjes onder ons, denken wij.
Na het hele Volkswagen-dieselgate debacle waren er een paar merken die inzagen dat de zelfontbrander zijn beste tijd wel gehad had. Merken als Honda en Toyota stopten relatief snel met het aanbieden van diesels in Europa. Geweldig om te verkopen onder de noemer ‘verduurzamen’, maar uiteraard zat er ook een nuance bij. Japanse merken verkochten sowieso niet veel diesels op het Oude Continent.
Het grappige is, Toyota gaf weliswaar aan te stoppen, maar dat hebben ze dus niet gedaan. De bedrijfswagens hebben gewoon motoren op satansap en ook de Land Cruiser-terreinwagens hebben een D4-D onder de kap. De vraag die wij ons allen stellen: hoe lang gaat Toyota nog door met de diesel?
Toyota diesel blijft wel eventjes
Nou, de Japanse autobouwer denkt dat ze nog wel eventjes bezig blijven met het maken van oliestokers. Dat zegt Sean Hanley, een honcho van Toyota Down Under. Aan het Australische Drive laat hij weten dat diesel voorlopig de beste keuze is voor SUV’s en lichte bedrijfswagens. Wel moeten ze deze telkens verder ontwikkelen om de uitstoot te beperken. Zo krijgt de 2.8 viercilinder een 48V-generator. Dat klinkt toch een beetje als een Big Mac-menu met een cola light.
Sowieso is Toyota nog niet klaar met de verbrandingsmotor. Het Japanse concern concentreert zich momenteel op hybrides en voor de verre toekomst verbrandingsmotoren op waterstof. Ook is er een nieuwe generatie verbrandingsmotoren aangekondigd door Akio Toyoda.
EV’s nooit meer dan 30% marktaandeel
En hoe zit het dan met elektrische auto’s? Volgens Toyoda zullen EV’s nooit meer dan 30% van de markt beslaan. Dus heeft het geen zin om je daar blind op te staren.
Toyota heeft al langer een wat nuchtere houding gehad richting elektrificatie. De afgelopen jaren was de kritiek dan ook niet echt van de lucht. Nu leven we in 2024 en zien we dat veel autofabrikanten toch de EV-transitie iets afremmen daar de markt (zoals Toyota voorspelde) inderdaad te klein is.
Via: Motor1
Fotocredits: Toyota diesel speelt in het zand door @julian06 via Autoblog Spots.
melkkoe zegt
Wat ik niet snap: Als de dieselmotor zo vervuilend is, waarom worden moderne vrachtwagens dan nog niet uitgerust met een benzinemotor?
Of hoeven alleen particulieren in europa zich in te zetten, om het milieu te redden?
kennone zegt
Het kromme is, dat een diesel van nu zelfs schoner dan een benzine voortaan is. Levensduur is langer en het verbruik minder.
fanboy zegt
@melkkoe: Tja dat is zo inefficient dat we het niet kunnen veroorloven.
We hebben een complex functionerende maatschappij gebouwd, en die draait het liefst op de goedkoopst mogelijke energie die er is. Dat is meestal ook de smerigste. Bij internationale scheepvaart nog erger. Marges zijn er amper.
petroldrinker zegt
Tja, niet iedereen is zo dom om als schaap te geloven wat de overheden vd daken schreeuwen,
Ik geloof dan ook net als Toyoda dat de EV het niet gaat worden waar we allemaal op over gaan.
fanboy zegt
@petroldrinker: De EV hoeft het in ieder segment te worden, en zeker in het segment van de werkpaard Landcruiser is dat best lastig.
Maar ondertussen heb je wel dikke kans dat er luxere Landcruisers niet gekocht gaan worden omdat mensen voor wat anders kiezen.
Nu is er aardig wat keuze in elektrische 4x4s in Amerika (hier niet), Chevy heeft net de Silverado waar je daadwerkelijk 700km mee kan rijden, langer dan brandstof varianten.
Dat is niet helemaal het segment van de Landcruiser die voor de luxe wordt gekocht, maar daar zijn wel anderen die daarvan eten.
Conclusie, het is dom om op slechts 1 techniek in te zetten, zelfs voor 1 lijn van auto’s. En met afwachten kan je marktaandeel kwijt raken.
Als er geen elektrische auto’s zouden zijn zou Toyota nog veel meer hybrides verkopen.
coupedriver zegt
Draait allemaal om geld, hoeveel politiekers worden/werden er omgekocht?
https://www.demorgen.be/nieuws/hoe-elon-musk-zichzelf-in-eigen-voet-schoot-door-te-vertrouwen-op-china~b942b434/