![Mercedes eqs schrijft](https://www.autoblog.nl/files/2024/04/deze-autos-schrijven-het-meeste-af-2024-1600-005-970x545.jpeg)
Een onderzoek wijst uit dat een Mercedes EQS heel erg afschrijft.
Grote, dure premium auto’s schrijven altijd enorm af. Dat is zo en dat is altijd zo geweest. Dat is natuurlijk ook vrij logisch. De vanafprijzen zijn al erg hoog en dan moet je nog in de weer gaan met opties.
Bij bijvoorbeeld BMW 7 Serie of Porsche Panamera kun je zo voor 50 mille aan opties aanvinken en dan doe je echt niets vreemds. Maar ja, dan moet je maar net hopen dat de volgende koper exact dezelfde auto wilde samenstellen als dat jij hebt gedaan.
![](https://www.autoblog.nl/files/2024/04/deze-autos-schrijven-het-meeste-af-2024-1600-001.jpeg)
Bij ‘iSeeCars’ hebben ze grootschalig onderzoek gedaan naar de afschrijving van nieuwe auto’s. In de Verenigde Staten weliswaar, dus met andere marktomstandigheden dan in Nederland. Ze hebben gekeken naar auto’s die nieuw zijn en het ‘bijna nieuwe equivalent’. De resultaten zullen je doen verbazen!
Zo snij schrijft de EQS af!
De absolute afschrijvingskoning was de Mercedes-Benz EQS. Deze enorme en dure limousine schrijft als een malle af, aldus iSeeCars. De gemiddelde prijs van een jaar oud exemplaar is ongeveer 47,8% lager. Dat is bijna de helft aan aanschrijving in één jaar!
Op nummer 2 staat de Nissan Leaf. Ook die schrijft flink af volgens het onderzoek.: 45,7 procent het eerste jaar. Vervolgens komen er een paar redactiefavorieten aan. De Jaguar F-Pace, Alfa Romeo Giulia en Kia EV6 schrijven ook hard af, aldus het onderzoek.
- Mercedes-Benz EQS (-47,8%)
- Nissan Leaf (-45,7%)
- Jaguar F-Pace (-35,4%)
- Alfa Romeo Giulia (-33,4%)
- Kia EV6 (-33,3%)
- Hyundai Ioniq 5 (-32,9%)
- Volkswagen ID.4 (-32,9%)
- Alfa Romeo Stelvio (-32,3%)
- Nissan Murano (32,0%)
- Mercedes-Benz S-Klasse (31,5%)
Zonder het onderzoek meteen in diskrediet te brengen, moeten we erbij aantekenen dat het auto’s zijn die A. duur zijn en B. niet heel hard verkopen. Dus of prijzige EV’s of oudere luxe-auto’s. In de VS werken showrooms met voorraadauto’s.
![](https://www.autoblog.nl/files/2024/04/deze-autos-schrijven-het-meeste-af-2024-1600-004.jpg)
Niet verkochte auto’s van het oude modeljaar gaan er dan altijd met korting uit. In Nederland kennen we een dergelijke constructie niet. Wij bestellen onze auto’s en voorraad auto’s zijn juist vrij prijzig (omdat je er zo in weg kunt rijden).
En de meest waardevaste auto’s dan?
Dan de andere kant ban de medaille: welke auto’s schrijven het minste af in het eerste jaar? Simpel, de usual suspects. De auto’s die in hun segment erg populair zijn:
- Range Rover
- Kia Rio
- Mercedes-Benz G-Klasse
- Ford Maverick
- Ford Maverick Hybrid
- Toyota Sequoia Hybrid
- Toyota Corolla Hybrid
- Toyota RAV4 Hybrid
- Honda Civic
- Kia Sportage Hybrid
![](https://www.autoblog.nl/files/2024/04/deze-autos-schrijven-het-meeste-af-2024-1600-002-1.jpeg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2024/04/deze-autos-schrijven-het-meeste-af-2024-1600-003-1.jpg)
In Nederland zul je op een Range Rover en Mercedes G juist wel weer veel afschrijven, net als alle grotere Toyota’s.
Jammer dat de afschrijving voor de Giulia niet geldt in Europa.
Het gaat om nieuwe verkopen. De Giulia is er al sinds 2015 meen ik. Je koopt dus 9 jaar oude techniek terwijl de concurrentie veelal veel nieuwer is. Ik denk dat dit de grootste reden van de afschrijving is. Zal in Europa niet heel erg anders zijn bij nieuwe Giulia’s. Gebruikt zijn ze wel relatief gewild.
Dus schrijven ze niet heel hard af, hooguit het eerste jaar. Tweedehands Giulia’s zijn gewild terwijl ze nieuw maar mondjesmaat verkocht zijn. Relatieve schaarste op de occasionmarkt en dus prijzen vergelijkbaar (en soms hoger) dan BMW, Mercedes en Volvo (die zoals je al aangeeft nieuwere features bieden).
Dat % aan afschrijving op de Alfa Romeo’s geeft de importeur heden ten dage al als korting aan de voorkant om ‘t spul nog enigszins weg te krijgen.
Hebben jullie wel eens gekeken wat een Dacia Sandero afschrijft?
Het is nog net geen exclusieve Ferrari, maar de mijne was in waarde gestegen het eerste jaar….
Nu maar hopen dat dat blijft doorgaan :-)
Ken een gast die kocht een 105pk polo 1.2 tsi van 5 jaar oud, ding was nieuw 18k ofzo (2012 model dacht ik), hij betaalde er nog geen 10k voor. Die dingen gaan nu, dik 7 jaar later, voor 7 a 8k, ligt aan de kmstand. Gast heeft gewoon vrijwel geen afschrijving.
misschien eens kijken naar de inflatie over de laatste 7 jaar… Ik heb eens een crossmotor verkocht voor 1900€ diezelfde stond laatst te koop voor 3500€
@Johanneke: maar die “gast” moet dus wel 7 jaar in een Polo rijden. Dat is een grotere uitdaging en opoffering dan een beetje afschrijving.
Zit niet zo te piepen man. Hij woont dicht bij zijn werk, in de lente en zomer op de speedpedelec, vrouw maar geen kinderen. Hij zit dikke prima in zijn polo. De 1.2 tsi is na die kettingspanner terugroepactie ook gewoon een prima blokje. Niks mis mee. Beetjr stoer doen om het stoer doen dit.
Ligt er aan wat je belangrijk vind. Als je gewoon een goedkope en redelijk betrouwbare auto nodig hebt en niet veel eisen stelt is die Polo zeker de beste keuze. Maar er zijn ook mensen die er geld/afschrijving voor over hebben om in een fijne nieuwe auto te rijden. Het één is niet beter dan het ander. Gewoon persoonlijke keuzes.
Dan had je beter een lelijke eend kunnen kopen die zijn nu 10-20 x zoveel waard.
Bij voorraad EQS-en gaat 20.000 dollar van de vraagprijs af:
https://www.carsdirect.com/deals-articles/mercedes-eqs-discounts-hit-20-000-off-msrp
De vraagprijzen van nieuwe EVs dalen, en er is minder interesse. Vermoedelijk zijn die afschrijvingspercentages nog optimistisch.
De Alfa mag dan misschien wel het eerste jaar snel afschrijven, daarna is er (helaas) niet zo veel afschrijving meer.
Ze blijven mijn inziens vrij prijzig .
Zo’n jaar oude EQS wordt zo wel heel aantrekkelijk.
Ik kan persoonlijk Visser Contactlenzen aanbevelen. Die checken best uitgebreid je ogen, bolling, scherpte, of je droge ogen hebt, en hebben erg fijne zachte lenzen. Daarna doen ze nog een nameting en als alles klopt zul je haarschep zien hoe enorm lelijk zo’n EQS in het echt is.
Wat is lelijk? Het is een andere vorm dan we gewend zijn maar lelijk? Nee niet echt, fraaier dan een S-klasse en ontzettend veel minder lelijk dan een Tesla Model X of Y of 3 of Cybertruck.
Bril nodig?
Waar is de Taycan?
In de VS schrijven auto’s sowieso veel harder af dan hier.
Het wordt bijna interessant om zo’n ding hierheen te halen. Helaas gaat er nog dik 30% aan belasting en importheffingen overheen en natuurlijk de rest van de kosten.
Gewoon ff zes maanden gaan wonen daar na aanschaf auto ;)
BPM valt erg mee..
Ja, BPM wel. Maar 10% douane en 21% BTW niet.
De EQS zit tot aan het topje van de externe antennes vol met hele dure electronische hardware…..ik ben niet verrast door de hoge afschrijvingskosten. Let niet dat dit voor de huidige eigenaren als een kick in the financial balls moet voelen.
Niet alleen de EQS. Buurman heeft een nieuwe e klasse. Auto ging niet meer open, deurgrepen kwamen niet uit de deuren. Mercedes kon niets doen. Sleper gebeld. Die heeft m dwars het pad af moeten trekken (handrem erop / onvoldoende ruimte in lengterichting). De wielen protesteerden heftig. 300e met een smak aan opties. Daar sta je dan, net een kleine ton stukgeslagen. Soms denk ik wel eens, ik ga lekker terug naar analoog en ik koop zo’n leuke 1e gen Panda 4×4. Wat nou vooruitgang.
Idd
Of een Opel Kadett of VW Golf 1.
Soms duwen ze er dan toch van die rollertjes onder, die de wielen van de grond halen en verplaatsen veel makkelijker maakt. Dit klinkt als een lompe actie van een slecht uitgeruste sleper.
De I4 lijkt ook vrij hard te gaan, harder dan een vergelijkbare brandstof 3 serie in elk geval. Dat verrastte mij toch enigszins.
Elektrisch is 2e hands nauwelijks vraag naar in dat prijs segment. Welke particulier gaat dat soort bedragen betalen voor een auto die technisch behoorlijk snel verouderd en waarvan de voordelen door het onzekere beleid van onze nog niet actieve regering in twijfel gebracht worden?
Heb zelf een i4 m50 nieuw gekocht als particulier, dus er zijn wel degelijk particulieren die ze kopen ;). Mijn afschrijving was overigens 20k over ongeveer 2 jaar en 60.000km, niet heel slecht op een nieuwe auto.
Goedkoopste I4 is nu 49K, 2 jaar oud (was 63,7K nieuw)
Dat is 23% in 2 jaar, dat valt wel toch! Op redelijke basis versie.
Full option versies zijn allemaal met goede kortingen verkocht. Dus daar iets hogere fictieve afschrijving.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat zelfs een Mercedes dealer geen EQS inruilt.
De EQS heeft letterlijk alle ingrediënten voor een loeiharde afschrijving. Dat is dus geen verrassing. Ga dat ding maar eens inruilen over 2/3 jaar. Ik denk dat je je wezenloos schrikt. Helemaal leuk als ie straks uit de garantie loopt met alle elektronische gadgets aan boord.
W124, dat waren pas Mercedessen, kijk maar eens in Afrika wat daar nog rijdt.