• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toyota FT-86 met 2.0 boxermotor komt volgend jaar

Auteur: ricardo, gepost 29 april 2011 om 13:18 – 56 Reacties

Toyota FT-86 II Concept

De conceptversie is inmiddels lang en breed bekend en dat er een boxermotor in komt te liggen met een inhoud van 2.0 liter wisten we eigenlijk ook al. Toch laat Toyota vandaag wat meer info los over de krachtbron van concullega Subaru die ze erin zullen lepelen.

Het van Subaru afkomstige boxerblok krijgt een D-4S injectiesysteem en en zal laag in de auto worden geplaatst. Dat vat het nieuws over dit blokje wel ongeveer samen. Nee, hoeveel pk’s deze smulmotor eruit zal persen houden ze nog even geheim. Wel laat men weten dat er twee opties zijn voor de versnellingsbak; een handgeschakelde en een automaat-versie, beiden met zes verzetten. Bij laatstgenoemde krijg je trouwens een paar flippers achter het stuur.

De achterwielaangedreven Toyota is in samenwerking met Subaru ontwikkeld en staat op een compleet nieuw platform. De twee merken zullen allebei met een eigen versie van het sportbakje op de markt komen. De grootgrutter in hybrides komt er medio volgend jaar al mee de showrooms inzette. RWD, een differentieel met beperkte slip, een niet onaardig uiterlijk en -hopelijk- voldoende vermogen. Ja, we hebben eigenlijk best wel zin in deze auto.

In de comments is er gelegenheid om te raden hoeveel pk’s het nieuwe Subaru-boxerblok meekrijgt. Het juiste antwoord wordt beloond met een virtueel schouderklopje en een handgeschreven ode van Sir Smokalot.


Ook interessant!

  • Toyota GR86
    Naamsverandering voor Toyota GR86
  • Toyota GR 86 officieel: meer pk's en motorinhoud!
  • betaalbare Toyota sportwagen
    Good news! Er komt nóg een betaalbare Toyota sportwagen
  • Toyota blijft een betaalbare A-segmenter maken

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, ft-86, Toyota, zwart

Vorig bericht: « Autoblog video: Ferrari 458 Challenge racing
Volgend bericht: #RoyalWedding: de auto’s van William, Kate en de rest »

Lees Interacties

Reacties

  1. Romano zegt

    29 april 2011 om 13:22

    210 pk!

    Login om te reageren
  2. jack_abarth zegt

    29 april 2011 om 13:26

    240pk wanneer het alleen de boxer is.

    Login om te reageren
  3. G-Ammo zegt

    29 april 2011 om 13:26

    235PK!
    GIEF AAN MIJ!!!!

    Login om te reageren
  4. dondeboer zegt

    29 april 2011 om 13:26

    Vind de neus van het concept mooier, maar dit kon nog wel eens een heel leuk ding worden :)

    Ik gok 176 pk.

    Login om te reageren
  5. G-Ammo zegt

    29 april 2011 om 13:29

    Oh en hopelijk onder de 20.000 euro :D

    Login om te reageren
  6. gedwongenleaser zegt

    29 april 2011 om 13:32

    Dikke sh!t…

    Login om te reageren
  7. Lan_Evo zegt

    29 april 2011 om 13:40

    Mooi dat ze ook wel gewoon een handbak leveren! Ik gok iets van 220 pk (standaard :twisted: ).

    Login om te reageren
  8. StijnB zegt

    29 april 2011 om 13:41

    211 pk…

    Login om te reageren
  9. V-Power zegt

    29 april 2011 om 13:43

    192pk, evt met turbo 226-260pk

    Ik zeg:
    Hebbehebbehebbehebbehebbe!!!!!!!!

    Login om te reageren
  10. dotternetta zegt

    29 april 2011 om 13:45

    past er ook een kinderzitje in?

    Login om te reageren
  11. TSI-tje zegt

    29 april 2011 om 13:45

    Mwaa… ’tis te hopen dat de mannen van Toyota eindelijk eens een fatsoelijke automaat in deze auto kunnen bouwen.
    Flippers of niet, als hij functioneert als de huidige automaten van Toyota is het zonde van het extra geld
    Over de automaten die men momenteel levert in dit merk moest een fabrikant als Toyota, welke GRAAG de grootste wil zijn, zich de ogen uit de kop schamen. Misschien dat de heren van Subaru hun collega’s iets kunnen leren.
    .
    Ik opteer voor 212 atmosferische peekaas in de pole.

    Login om te reageren
  12. imba zegt

    29 april 2011 om 13:52

    ”Toyota, welke GRAAG de grootste wil zijn” <– Jouw naam doet anders vermoeden.

    Login om te reageren
    • besaram zegt

      29 april 2011 om 13:55

      @imba:

      scherp:P

      Login om te reageren
    • TSI-tje zegt

      29 april 2011 om 14:15

      @imba: Vandaar ‘WIL’
      (niks scherp, exact waarom het er ZO staat)

      Login om te reageren
      • imba zegt

        29 april 2011 om 16:59

        @TSI-tje: Jij springt weer eens naast de boot. VAG streeft erna om de grootste te zijn, en Toyota wil gewoon het ”beste” zijn. (Even terzijde dat Toyota momenteel ook grootst is.)

        Login om te reageren
  13. g40freak zegt

    29 april 2011 om 13:53

    2 versies een atmosferisch en een geblazen?
    atmosferisch rond de 180 pk en geblazen rond de 240.
    gok ik

    Login om te reageren
  14. besaram zegt

    29 april 2011 om 13:55

    150pk non-turbo
    245pk turbo

    Login om te reageren
  15. Olleh zegt

    29 april 2011 om 14:07

    255pk turbo

    Login om te reageren
    • Olleh zegt

      29 april 2011 om 14:08

      @Olleh: En ongeblazen 180

      Login om te reageren
  16. The_12oach zegt

    29 april 2011 om 14:15

    182 ongeblazen en geblazen 260.
    En als ie onder de 20.000 zit wordt het de meest verkochte auto in tijden. Want het is een prachtbak.

    Login om te reageren
    • TSI-tje zegt

      29 april 2011 om 14:23

      @The_12oach: Onder de 20.000 ?….
      Moet je nu eens in de toyota prijslijst kijken wat je onder de 20K kan kopen, Plaats daarnaast wat de laatste Celica (volgensmij verglijkbaar qua groote) koste.
      Ik denk dat dit apparaat meer richting VW Scirocco-Golf GTI / Mégane RS / Focus ST geld zal gaan.
      Zeker als deze 2.0 rond de 175-200Pk zal krijgen wat de meeste mensen hier vermoeden.
      Ik hou rekening met een vanafprijs van Ca. 35-40.000.
      De Jappen zijn ook al lang niet meer zo ‘goedkoop’ als in de jaren 70.

      Login om te reageren
      • The_12oach zegt

        29 april 2011 om 17:44

        @TSI-tje: dat is zeer zeker waar. Al is hopen nog steeds toegestaan. De prijs die jij geeft vindt ik persoonlijk iets te hoog gegrepen voor Toyota. 30k is misschien wel wat realistischer maar 20k met geen opties. Zou ik niet erg vinden circuitbak vanaf fabriek.

        Login om te reageren
      • The_12oach zegt

        29 april 2011 om 17:44

        @TSI-tje: dat is zeer zeker waar. Al is hopen nog steeds toegestaan. De prijs die jij geeft vindt ik persoonlijk iets te hoog gegrepen voor Toyota. 30k is misschien wel wat realistischer maar 20k met geen opties. Zou ik niet erg vinden circuitbak vanaf fabriek.

        Login om te reageren
      • G-Ammo zegt

        29 april 2011 om 18:06

        @TSI-tje: Denk niet dat het 35-40000 zal worden… Toyota heeft gezegd dat ze meer jongeren naar het merk willen ”lokken” door het niet al te duur te maken… Ergens (weet niet meer waar) heb ik gelezen dat het rond de 20.000 dollar zal gaan kosten.

        Login om te reageren
        • Lan_Evo zegt

          29 april 2011 om 19:04

          @G-Ammo:
          Ze willen het wel aantrekkelijk maken, maar het liefst voor hun zelf natuurlijk. Zitten wel redelijk wat kosten in ondertussen, is ook al lang in ontwikkeling. Ik denk dat die schatting van 35-40k eigenlijk wel realistisch is, meeste hot hatches zitten al op 35k en die zijn goedkoper qua kosten en R&D. Hier delen ze dan nog wel het platform over 2 merken, maar toch. Paar jaar geleden kostte de RX-8 192 pk versie ook iets van rond de 40k dacht ik. 35k zou iig een hele mooi prijs zijn voor zo’n auto, maar het zou me niet verbazen als het nog iets hoger zou zijn.

          Login om te reageren
  17. emielm zegt

    29 april 2011 om 14:37

    280 PK

    Login om te reageren
  18. Joerek zegt

    29 april 2011 om 14:39

    Onder de 200pk zal wel erg treurig zijn voor zo’n wagen.

    Login om te reageren
  19. Jantje_555 zegt

    29 april 2011 om 14:53

    waarom is de Subaru versie niet in AWD?

    en oh ja, denk iets van een 250pk

    Login om te reageren
  20. stekel zegt

    29 april 2011 om 15:01

    201
    maar goedkoop zal hij wel niet worden!

    Login om te reageren
  21. BmwMPower zegt

    29 april 2011 om 15:20

    Ik weet het nog niet. Stiekem verwacht ik iets meer.
    Tegen de 300pk aan. Dit is een spannende auto voor beide merken, en met achterwielaandrijving en dergelijke, zeker een snel monster.
    Tegen de 300 dus.

    Login om te reageren
  22. HBK zegt

    29 april 2011 om 15:24

    maar wat is er met Toyota FT-86 G SPORTS Concept gebeurt die zie er ook lekker uit, maar 280pk das wel mooi getal

    Login om te reageren
  23. HBK zegt

    29 april 2011 om 15:27

    http://m.jalopnik.com/5448990/toyota-ft+86-g-sports-concept-tokyo-salon-photos/gallery/5

    Login om te reageren
  24. mrdj zegt

    29 april 2011 om 15:43

    ik gok op 280pk, blijft een gave auto BTW

    Login om te reageren
  25. bertuss zegt

    29 april 2011 om 16:10

    Mooi ding … ik ben nu in het bezit van een Celica … Dit als opvolger vind ik niet erg ;)

    Login om te reageren
  26. desjonnies zegt

    29 april 2011 om 16:27

    Toyota dat motoren gebruikt van Subaru.
    Dat zegt heel veel over Subaru….

    Login om te reageren
  27. mco zegt

    29 april 2011 om 16:28

    Versie zonder turbo: 175 pk
    Met turbo 280

    Login om te reageren
  28. mrbones zegt

    29 april 2011 om 16:31

    276pk

    Login om te reageren
  29. Aquios zegt

    29 april 2011 om 17:15

    Interesseert me niet zo heel veel hoeveel pk hij nu exact krijgt wat ik veel belangrijker vind is de prijs die hij mee krijgt. Ben echt benieuwd of hij net als de ae86 redelijk betaalbaar is, maar dat zal wel niet.

    Login om te reageren
  30. Edge zegt

    29 april 2011 om 17:28

    Ik vind die voorkant absoluut niet geslaagd. Het front van de Scion-evenknie staat hem beter

    Login om te reageren
  31. As_long_as_it_is_fast zegt

    29 april 2011 om 17:41

    Ok, 260pk krijgt dat ding!
    Kan iemand mij overigens eens fatsoenlijk uitleggen wat een boxermotor is?

    Ik zit zo te wachten op dit ding, ongelofelijk hoe leuk hij eruit ziet en hoe strakke lijnen hij heeft. KOM KOM KOM! :D

    Login om te reageren
    • mco zegt

      29 april 2011 om 17:58

      @As_long_as_it_is_fast: Serieus? Nooit opgelet vroeger?
      Boxer is een platte uitvoering van een motor. Een 4 cilinder boxer bestaat uit 2 cilinder rijen van 2 cilinders die recht tegenoverelkaar liggen. Zeg maar een V4, maar dan met een hoek van 180graden.
      Bij porsche gebruiken ze 6 cilinder boxers, dus 2 rijen van 3 cilinders die tegenoverelkaar liggen. Het is stabieler dan een V opstelling, omdat de zuigers precies tegenoverelkaar liggen. In een V bewegen ze niet precies even snel. Dat komt door de V hoek en de draaibeweging van de krukas die wordt omgezet in een lineaire beweging. Een boxermotor heeft dus minder trillingen dan een V motor. Al is een 6 in lijn nog soepeler dan een boxer 6.

      Login om te reageren
      • As_long_as_it_is_fast zegt

        29 april 2011 om 18:05

        @mco: nooit opgelet, nooit opgelet, wij kregen die interessante dingen nooit in de les. Was het maar waar! En nu heb ik gekozen voor TEW komt het al zeker niet aan bod. ;)

        Login om te reageren
  32. Citrofiel zegt

    29 april 2011 om 17:50

    Heel fout, maar een rallyversie zou helemaal stoer zijn. :D

    Login om te reageren
  33. MLTB zegt

    29 april 2011 om 17:58

    @ As_long_as_it_is_fast

    Login om te reageren
    • As_long_as_it_is_fast zegt

      29 april 2011 om 18:07

      @MLTB: En zo kan je er dan bijvoorbeeld 3 achtereen leggen aan iedere kant? (voor een 6 cilinder)

      Login om te reageren
  34. MLTB zegt

    29 april 2011 om 18:01

    @ As_long_as_it_is_fast

    Boxermotor :

    “Een boxermotor is een verbrandingsmotor met als kenmerk dat de cilinderparen (bijna) recht tegenover elkaar zijn gepositioneerd. Daarmee wordt bereikt dat het motorblok minder hoog is. Daardoor wordt het zwaartepunt van een voertuig lager, wat een positief effect heeft op de rij-eigenschappen. Een ander voordeel is dat de motor perfect in balans is, doordat de krachten van tegenover elkaar liggende zuigers elkaar opheffen.”

    Te vinden in o.a. Subaru Impreza ( WRX ), Porsche’s 911, enzovoort.

    Login om te reageren
    • Aquios zegt

      29 april 2011 om 19:56

      @MLTB: Maar wat is dan het nadeel? Bijna niemand gebruikt boxermotoren dat terwijl als ik jouw uitleg lees het toch een hoop voordelen heeft. Waarom kiezen fabrikanten dan toch veel meer voor de V-motoren?

      Login om te reageren
      • mco zegt

        29 april 2011 om 20:19

        @Aquios: hier beschrijven ze duidelijk het verschil tussen 4in lijn en boxers:
        http://www.autozine.org/technical_school/engine/smooth2.htm
        Heeft vooral met kosten en ruimte onder de kap te maken dat boxers weinig voorkomen..

        Login om te reageren
      • mout zegt

        29 april 2011 om 21:45

        @Aquios: Ze zeggen dat een nadeel is, dat er door de liggende cylinders slijtage optreedt. De onderkant van de cylinderwand zou als het ware worden geschraapt. Gevolg: wat olieverbruik / compressieverlies op den duur.
        Maar ik ken eigenlijk weinig merken waarvan de auto’s zo probleemloos veel km maken als Porsche en Subaru, dus het zal wel loslopen met die slijtage.

        Login om te reageren
      • mout zegt

        29 april 2011 om 21:48

        @Aquios: Verder is 4-in-lijn gewoon lekker goedkoop. Slechts 1 cylinderbank. Simpel en licht.
        Maar voor een 6-cylinder zou ik het niet weten.

        Login om te reageren
        • bobb zegt

          29 april 2011 om 22:48

          @mout: Lijnmotoren monteert men ook wel zwaar gekanteld, dus het zijn de kosten 2 koppen, dubbele distributie etc.

          Login om te reageren
  35. Bart_V zegt

    29 april 2011 om 22:02

    lijkt me sterk dat de ongeblazen minder dan 192 pk krijgt
    de corolla/celica T-sport hadden dit vermogen en dat was een 1.8 (met ok variabele lift)
    dus zonder turbo 200-220 en met 250-280

    Login om te reageren
  36. vale46 zegt

    30 april 2011 om 09:00

    Atmosferisch verwacht ik een 210pk als ze variabele kleppen toepassen.
    Met een turbo er op, verwacht ik iets rond de 275pk.
    Natuurlijk zullen tuners er andere turbo’s opzetten en er een dikke 300pk uit sleuren :D

    Login om te reageren
  37. Cantago zegt

    5 mei 2011 om 13:39

    Een boxer motor? Cool! In combinatie met een handgeschakelde versnellingsbak en achterwielaandrijving gaat dat voor bakken plezier zorgen als je het mij vraagt!

    Login om te reageren
  38. speedy1 zegt

    6 mei 2011 om 09:18

    Mooie auto wat anders als die duitse rommel.Technis zijn ze niet te verslaan.

    Login om te reageren
  39. bacchus zegt

    19 mei 2011 om 18:39

    De EJ20 heeft Subaru NA tot 140 kW gekregen, hoewel rond de 110 kW (150 pk) gebruikelijk was. Volgens mij gaat deze auto de nieuwe FB20 krijgen die standaard een vergelijkbaar topvermogen heeft maar over een wat breder bereik. Laten we dus zeggen dat een aggressieve tuning iets meer vermogen -zeg 10%- heeft dan die oude 140 kW, dan zou je met zo’n 155 kW rond de 210 pk uitkomen. Zéér respectabel voor een ongeblazen 2l.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North