• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toyota GT 86 krijgt hybride aandrijving, geen turbo?

Auteur: Alwood, gepost 9 november 2012 om 21:58 – 36 Reacties

Toyota GT 86 is baas


Toyota vindt turbo’s vies en elektro lekker. De hybride knowhow overstijgt die van de drukvulling ruim en milieu is altijd een mooi excuus. Dat betekent in het geval van de Toyota GT 86: hybride aandrijving!

Op dit moment zijn de Toyota GT 86 en Subaru BRZ nog heel erg hetzelfde. Daar blijft het wat de merken betreft bij. Het was een mooie samenwerking, een leuke samenwerking maar ook een samenwerking met houdbaarheidsdatum. De auto is ‘af’, verdere ontwikkelingen op het gebied van sportieve tweezitters doen Toyota en Subaru los van elkaar.

Waarschijnlijk is een onvermijdelijke performance-versie het breekpunt geweest. ‘De wereld’ vond de 2.0 boxer te tam en schreeuwde ‘TURBO!‘. Subaru reageerde en is nu druk met een turbo-versie bezig. Toyota zag ‘in huidige tijden’ helemaal niks in een 300 pk blok met drukvulling.

In plaats van een turbo wil Toyota hybride-aandrijving toevoegen aan haar extra snelle GT 86. Ze zijn zich in deze optie aan het verdiepen en er rijdt zelfs een prototype rond. In een interview drukt ‘baas ontwikkeling’ Tetsuya Tada TopGear gelukkig op het hart dat ze niet de Prius-aandrijflijn gebruiken. Het hybridesysteem in de GT 86 zou meer moeten lijken op wat Toyota in de TS030 Le Mans-racer gebruikt. Dat is remenergie-regeneratie met supercondensatoren, KERS dus.

Het duurt nog even voor Toyota haar GT 86+ klaar heeft. Dit is mede afhankelijk van de ontwikkelingen op accu- en condensator-gebied. De elektronica moet kleiner en lichter dan er op dit moment voorhanden is. Waarschijnlijk blijft de GT 86 nog minimaal 5 jaar in productie, wat dat betreft is er tijd genoeg.


Ook interessant!

  • Toyota GR86
    Naamsverandering voor Toyota GR86
  • huidige Nissan GT-R
    Huidige Nissan GT-R wordt een heuse hybride
  • Toyota GR 86 officieel: meer pk's en motorinhoud!
  • hightech Nissan GT-R
    Hightech Nissan GT-R wordt níet elektrisch

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

gt86, Hybride, kers, Toyota

Vorig bericht: « Pagani Huayra heerst met paars carbon, gouden velgen
Volgend bericht: Video: spectaculaire ontploffing duinracende Arabier »

Lees Interacties

Reacties

  1. jens28 zegt

    9 november 2012 om 22:08

    Neeeeeeeee

    Login om te reageren
  2. norge zegt

    9 november 2012 om 22:10

    Jaaaa, een Toyota waar je een Porsche mee kan zoek rijden…

    Login om te reageren
    • darrock zegt

      9 november 2012 om 22:14

      @norge: of een hyundai… ow wacht dat konden ze al…

      Login om te reageren
      • norge zegt

        9 november 2012 om 22:18

        @darrock: Wel eens van Pikes peak gehoord?

        Login om te reageren
    • ej20g zegt

      9 november 2012 om 22:21

      @norge: was er in 1994 al: Supra MKIV.

      Login om te reageren
      • norge zegt

        9 november 2012 om 22:25

        @ej20g: Das waar ;)

        Login om te reageren
      • jzaero zegt

        10 november 2012 om 00:09

        @ej20g: @norge: YEAAH BABY!

        http://www.youtube.com/watch?v=op-8VyptSlc

        Login om te reageren
    • solmatje zegt

      9 november 2012 om 23:02

      @norge: met deze Toyota en zijn hybride extraatje? In your dreams..

      Login om te reageren
    • hollow zegt

      10 november 2012 om 08:53

      @norge: de “niet-premium” chauffeurs zijn toch altijd geplaagd door het Calimero syndroom hè.

      Login om te reageren
      • norge zegt

        10 november 2012 om 10:19

        @hollow: Is dat wat je terapeut het noemt?

        Login om te reageren
        • w0o0dy zegt

          10 november 2012 om 10:31

          @norge: ja want die rekent ook premium tarief ;-)

          Login om te reageren
  3. smotsholle zegt

    9 november 2012 om 22:24

    Rays Miller? Of hoe die gast zichzelf noemt?

    Login om te reageren
  4. zanveld zegt

    9 november 2012 om 22:28

    In welke tupperwearebox zijn die japanse ontwerpers geboren? Wat een gedrocht!

    Login om te reageren
  5. w0o0dy zegt

    9 november 2012 om 22:29

    Volgens de Chief engineer past een turbo niet en zou/zal de Subaru dus een supercharger krijgen (remember its a boxer engine…). Kers of een electro aandrijving op de as die de versnellingsbak in gaat lijkt me geen slecht plan.

    Login om te reageren
    • ej20g zegt

      9 november 2012 om 23:22

      @w0o0dy: turbo die niet op de boxer past… Dus al vanaf de eerste generatie Impreza rijden die dingen met een supercharger rond? Onzin als die chief engineer dat gemeldt heeft. Bovendien zijn er al verschillende bedrijven die bewezen hebben dat een turbo op verschillende plaatsen in de BRZ past. Ik denk dat de hete BRZ gewoon een turbo krijgt.

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        9 november 2012 om 23:34

        @ej20g: dude…. kenmerk van DEZE auto is dat het blok erg laag in de auto ligt maar ook dat de neus verhoudingsgewijs ERG laag is… DAAROM past het niet… ff nadenken ipv mij voor simpel verslijten.

        Login om te reageren
        • dutchiehd zegt

          10 november 2012 om 06:32

          @w0o0dy: maar waarom rijden er dan al BRZ’s met bolt-on turbo kits rond? Moet dus passen. Ook heeft subaru zelf al bekend gemaakt dat ze met een turbo variant bezig zijn.

          Login om te reageren
        • ej20g zegt

          10 november 2012 om 13:16

          @w0o0dy: turbo’s worden bij boxers ook niet aan de onderkant gemonteerd. De turbo van de turbogeblazen GC8 modellen zit bijvoorbeeld staandaard links achter het blok (vanaf de voorkant gekeken). Ook bij de BRZ zou het moeten passen, want dat blok ligt niet (veel) verder naar achter dan het blok in die Impreza’s ligt.

          Login om te reageren
        • ej20g zegt

          10 november 2012 om 15:36

          @w0o0dy: ik wilde je echt niet voor simpel verslijten hoor, en die chief engineer net zo min. Ik wilde alleen even aangeven dat er op verschillende plekken in de BRZ genoeg plek is voor een turbo, niet alleen vóór het motorblok. AVO Turboworld (grote jongens in de Subaru wereld) hebben bijvoorbeeld een kit waarbij te turbo naast de transmissie zit. Ze hebben de 2 uitlaatspruitstukken en het inlaattraject zo kort mogelijk kunnen houden waardoor de gas respons en vermogensopbouw vrijwel gelijk (of zelfs gelijk) is aan die van de standaard atmosferische motor. Mijn punt is gewoon dat het wel kan, en zolang je je opbouw (turbo, in- en uitlaattraject, luchtfilter e.d.) en logcatie zorgvuldig samenstelt hoeft er weinig tot niks te veranderen aan het karakter van de motor en/of de gewichtsverdeling(bron voor deze uitspraak: Speedhunters over de door AVO Turboworld geprepareerde BRZ).

          Login om te reageren
          • w0o0dy zegt

            10 november 2012 om 21:25

            @ej20g: hier een zelfde oplossing, turbo bij de transmissie, maar gasresponse van welke turbo-motor dan ook komt never in de buurt van de aan het gas hangende atmosferische motor die er standaard in hangt… ik zou eerder gaan voor kleine supercharger, die ook prima past op het inlaat traject… Maar nog liever een nog vrijer ademend blok met lichtere zuigers/stangen ander vliegwiel en een scherpere nokkenas…

            Gewoon atmosferisch en toch waarsch ruim 230pk…

            Om de power en het koppel van een turbo (of supercharger) kwijt te kunnen moet je veel aan het onderstel doen… en daar zit de magie. Dus lekker afblijven en atmosferisch houden lijkt mij het beste recept voor FUN! ipv speed.

            Login om te reageren
            • w0o0dy zegt

              10 november 2012 om 21:27

              @w0o0dy: linkje naar de ombouw video door Castle hill performance met Garreth 2871 (216kw!)
              http://www.performancegarage.com.au/blog/vid-turbo-flex-fuel-86

              Login om te reageren
            • ej20g zegt

              11 november 2012 om 00:21

              @w0o0dy: ik snap je insteek precies! Een lekker scherp atmosferisch blok is altijd genieten. Het verschil is echter dat ik meer van de turbomotoren ben, en ik vind in tegenstelling tot veel mensen een turbogat een pluspunt. Echter klopt het natuurlijk wel dat dit niet is wat je in een echte speelauto wil, en dus zou het eigenlijk niet bij de BRZ passen. Maar aan de andere kant ook wel, want als je turbo zegt, zeg je Subaru. Dat is een beetje de insteek die ik heb wat betreft de BRZ. Maar goed, dat doet natuurlijk niks af aan een lekkere 230-250 pk sterke BRZ met atmosferisch blok!

              Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        10 november 2012 om 10:16

        @ej20g: Nog even nagelezen… past niet is misschien overdreven… alleen als je de foto’s van conversies ziet weet je genoeg… 30/40kg op de verkeerde plek. Bovenop de motor past eigenlijk echt niet, en daarom douwen ze de turbo en de buizen die ervoor nodig zijn VOOR de motor… les 1 in het creëren van onderstuur volgens VAG: zoveel mogelijk gewicht naar voren.

        Oftwel zelfs als het kan, je verneukt een super rijdersauto met je kitje. Enjoy!

        Login om te reageren
  6. awesome zegt

    9 november 2012 om 22:43

    Beetje gelul in de ruimte over die samenwerking, aangezien Toyota deels eigenaar is van Subaru.
    Maar wel mooi om te zien dat ze beide hun eigen kant op gaan.

    Login om te reageren
  7. glashelder zegt

    9 november 2012 om 22:46

    Hybride is heerlijk.
    Na jaren in turbo diesels gereden te hebben weet ik: dezelfde power onderin. Alleen zonder zwarte wolk.

    Login om te reageren
  8. lemans96 zegt

    10 november 2012 om 01:11

    Interessant nieuws. Principe TS030 LMP1… ‘S kijken, die levert zo’n 550 pk uit z’n direct ingespoten 3.4L V8 en levert daarbij nog vlak 300pk via z’n supercondensator(Dat is met de huidige technische beperkingen die de A.C.O. ze op legt).
    Het moet dus voor Toyota geen probleem zijn om flink wat extra vermogen uit de GT86+ te krijgen…

    Bring it !

    Login om te reageren
  9. pikes83 zegt

    10 november 2012 om 02:57

    Mooie techniek ben benieuwd.

    Login om te reageren
  10. ronin1130 zegt

    10 november 2012 om 04:47

    Kan wel leuk worden. De Lexus GS450h (vorige en huidige generatie) waren/zijn ook top qua prestaties.
    Het is overigens wel fideel dat beide merken een apart ontwikkelingsprogramma mogen volgen.

    Login om te reageren
  11. tweede_woning zegt

    10 november 2012 om 10:00

    @alwood, slechts de wereld van autoblog schreeuwt om een turbo ! pk ”s…
    De echten weten dat dat het karakter van de auto , de motor, totaal verandert en dat wil je niet . veel koppel bij hoge toeren , niet bepaald een turbo waardig..
    Er is meer dan pk”s jongens ….( honda s 2000 , lotus…ea)

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      10 november 2012 om 10:12

      @Tweede Woning: Turbo op een GT86? Zoals Tetsuya Tada zegt… dan snap je het niet… “he’s apparently against the idea of turbocharging (more weight, dulled response) and anyone who says the 86 is too slow “does not understand the concept.” So that’s you told.”
      bron Pistonheads.

      Login om te reageren
  12. tweede_woning zegt

    10 november 2012 om 10:02

    2norge : zoek rijden is niet een kwestie van enkel pk”s , porsche weet hoe dat zit , nu hier nog ….

    Login om te reageren
  13. w0o0dy zegt

    10 november 2012 om 10:29

    De Toyota krijgt KERS, heel misschien met een capacitor en flink duur (maar dan duurt het waarsch nog minimaal 2 jaar) en anders met een accu extra (meer gewicht maar goedkoper).

    Login om te reageren
    • lemans96 zegt

      10 november 2012 om 14:27

      @w0o0dy: Op zeker met een dikke supercondensator, let maar op…

      Login om te reageren
  14. Hupke zegt

    10 november 2012 om 10:31

    Gewoon een elektrische supercharger gebruiken? De oplossing voor 2 problemen.

    Login om te reageren
  15. mellie zegt

    11 november 2012 om 09:33

    jammer hoor ze waren net op de goede weg terug

    Login om te reageren
  16. Jantje_555 zegt

    11 november 2012 om 13:42

    Subaru it is then!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North