• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toyota GT86 CS-V3: because race car

Auteur: sir_smokalot, gepost 21 augustus 2012 om 18:45 – 33 Reacties

Toyota GT86 CS-V3
Het gas gaat er op bij Toyota Motorsport GmbH (TMG)! Na het Yaris-instap-rallygebakje komt de motorsportdivisie nu met een racevariant van hun splinternieuwe GT86, een eveneens relatief scherp geprijsde ricer racer.

Om met de deur in huis te vallen: 38.500 euro moet de CS-V3 kosten, exclusief belastingen. Dat is aardig wat bereikbaarder dan de half miljoen euro die je voor een 911 GT3 RSR neer moet tellen. Appels en peren, we weten het, maar voor de beginnende racer biedt zo’b GT86 volgens mij thrills genoeg.

De auto is specifiek ontwikkeld voor deelname aan de V3-klasse van de VLN-series (o.a. op de Nürburgring verreden), dus mocht je ambities hebben om bij onze oosterburen de lucht te vervuilen, dan is dit misschien wat.

De auto is nog steeds RWD en heeft nog steeds 200 pk / 205 Nm en een handgeschakelde zesbak, alleen is het interieur van alle overbodigheden gestript, het chassis stijver gemaakt, de gewichtsverdeling aangepast, en is de GT86 van raceuitlaat, -vering, en -remmen voorzien.

Daarnaast rolt deze CS-V3 op racerubber, en is er uiteraard een FIA-goedgekeurde rolkooi en een zespuntsgordel gemonteerd. Weinig poeha dus, maar ongetwijfeld goed voor een dikke grijns op een bochtig circuit. Helaas worden er geen mededelingen over het gewicht gedaan.

Ook interessant!

  • Toyota GR86
    Naamsverandering voor Toyota GR86
  • Video: belachelijk boze BMW beukt blauwe Toyota
  • Toyota blijft een betaalbare A-segmenter maken
  • YouTuber laat Toyota Hilux van helikopter vallen
    YouTuber laat Toyota Hilux van helikopter vallen

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

gt86, Racing, Toyota

Vorig bericht: « Audi strooit met sponsorwagens bij FC Bayern [video]
Volgend bericht: Brandende Ferrari’s gaan als een lopend vuurtje »

Lees Interacties

Reacties

  1. zakar36 zegt

    21 augustus 2012 om 18:52

    Wel jammer dat ze het vermogen standaard hebben gelaten.. Ben wel benieuwd hoe het nu rijdt.

    Login om te reageren
    • bbroek zegt

      21 augustus 2012 om 18:53

      @zakar36: jij had liever 2375pk gehad?

      Login om te reageren
      • zakar36 zegt

        21 augustus 2012 om 19:08

        @bbroek: @MARS,

        Nope had liever een Rolls Royce Jet Engine er in gezien…

        Login om te reageren
        • wobwobgaserop zegt

          21 augustus 2012 om 21:36

          @zakar36: n Jetta engine? ;)

          Login om te reageren
    • MARS zegt

      21 augustus 2012 om 18:53

      @zakar36: 400pk was beter geweest!

      Login om te reageren
    • dutchiehd zegt

      21 augustus 2012 om 19:12

      @zakar36: beetje inlaat, uitlaat misschien nokkenassen tweaken.

      250pk lijkt mij voldoende :)

      Login om te reageren
      • zakar36 zegt

        21 augustus 2012 om 19:26

        @dutchiehd:

        Ja i know. Vind het alleen jammer dat Toyota dat zelf niet gedaan heeft. Inderdaad ongeveer 250 pk is genoeg :D

        Login om te reageren
    • oli4k zegt

      22 augustus 2012 om 09:20

      @zakar36: Het vermogen per kilo is omhoog gegaan. Ik neem aan dat er wel een kilootje of wat bespaard is op isolatie, interieur etc.

      Login om te reageren
  2. lambo4all zegt

    21 augustus 2012 om 18:53

    Erg leuke wagen! Van dit soort racers hou ik! Mooi dat de prijs laag is zo kan ook de normale mens er veel lol aan beleven! Good job toyota!

    Login om te reageren
    • jordy14 zegt

      21 augustus 2012 om 19:40

      @lambo4all: helemaal mee eens. Komt subaru ook nog met een opgepepte BRZ van hun zelf.

      Login om te reageren
  3. jrk68 zegt

    21 augustus 2012 om 18:54

    Het zou leuk zijn als de importeur er hier een merkencup mee opzet net als in de jaren 80 met de Corolla.
    Lijkt mij een goede opstap na de karts voor jongeren die de GT kant op willen.

    Login om te reageren
  4. sieten zegt

    21 augustus 2012 om 18:58

    Vindt de standaard al super rijden. Denk dat dit echt een leuke competie auto zal worden. Misschien is het ook nog een idee om hiermee een rally-avontuurtje te doen. Back to Celica!

    Login om te reageren
    • bbroek zegt

      21 augustus 2012 om 19:03

      @sieten: hoezo heb je er ervaring mee?

      Login om te reageren
      • dutchiehd zegt

        21 augustus 2012 om 19:12

        @bbroek: zijn wel wat mensen in NL die uitgenodigd waren door Toyota om er mee te gaan rijden.

        Login om te reageren
    • aygoracer zegt

      21 augustus 2012 om 23:26

      @sieten: inderdaad, de auto rijd echt geweldig!

      Login om te reageren
  5. dutchiehd zegt

    21 augustus 2012 om 19:11

    Volgende keer wel even een keer overlezen, staan vaak fouten in jullie stukjes!

    OT: leuk ding!

    Login om te reageren
    • blootmens zegt

      21 augustus 2012 om 19:36

      @dutchiehd: Is soms wel de bedoeling denk ik :)

      Login om te reageren
  6. imdoctorbob zegt

    21 augustus 2012 om 20:13

    Paar keer al de gt86 zien rijden in de VLN. Echt heel mooi zijn ze niet. Ook het geluid valt toch wel een beetje tegen.

    Ben bang dat ze niet heel veel sneller zullen zijn dan de Cliotjes. Beetje wat meer vermogen is misschien dus wel welkom.

    Oja voordat er mensen gaan opmerken over achterwiel aandrijving; racen is iets anders als banden op gummen. Trouwens zo’n clio rijdt echt wel leuk, ook atmosferisch, sequentiele 6 bak en alles.

    Login om te reageren
    • topless zegt

      21 augustus 2012 om 20:30

      @imdoctorbob:

      Achterwielaandrijving is niet alleen leuk om te driften, het rijdt gewoon fijner. De voorwielen hebben het al druk genoeg met alleen sturen.

      Login om te reageren
  7. norge zegt

    21 augustus 2012 om 20:19

    Kan je hem ook zonder reclame krijgen?

    Login om te reageren
    • wobwobgaserop zegt

      21 augustus 2012 om 21:38

      @norge: moet je aan Faalhaas vragen..

      Login om te reageren
  8. BananaMan zegt

    21 augustus 2012 om 20:30

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  9. 4x4wheels zegt

    21 augustus 2012 om 21:00

    Nu nog de 2.5L uit de Wrx Sti erin en men hebben het ultieme hebbeding!

    Login om te reageren
  10. 4x4wheels zegt

    21 augustus 2012 om 21:00

    hebbe*

    Login om te reageren
  11. poechi zegt

    21 augustus 2012 om 21:21

    Hier de BRZ met bijna 300whp.
    http://www.youtube.com/watch?v=KSGAeVobBNQ&feature=player_embedded

    Voor het volledige verhaal: http://www.ft86club.com/forums/showthread.php?t=9942

    Login om te reageren
  12. mashell zegt

    21 augustus 2012 om 22:08

    Elke keer als ik dit gebakje zie dan schieten mij 2 dingen door het hoofd, waarom toch heeft de MR2 geen waardige opvolger gekregen en waarom brengt Toyota in hemelsnaam een ode aan de Hyundai Coupe uit?

    Login om te reageren
  13. ej20g zegt

    21 augustus 2012 om 23:28

    Erg leuk zo’n race versie! Maar toch blijft iedere keer als ik een GT86 of BRZ zie 1 gedachte aan me knagen: dit model heeft, al is het alleen maar voor het geluid, een EJ20 of EJ207 motorconversie nodig! Als je van atmosferische motoren geniet haal je de turbo van het blok af. Dan eventueel nog wat aanpassingen en je hoeft niks in te leveren aan vermogen en koppel.

    Login om te reageren
  14. roadrebel123d zegt

    22 augustus 2012 om 07:55

    En dan hopen dat de echte banden samen met de aanpassingen voor wat grip zorgen. Leuk is de driftsetup van de standaard gt86 op kruiwagenbanden misschien maar efficiënt allerminst!

    Login om te reageren
  15. hollow zegt

    22 augustus 2012 om 08:47

    Ik vind die standaard 200pk wat sneu.

    Login om te reageren
    • pursuit zegt

      22 augustus 2012 om 10:22

      @hollow: bla bla

      Login om te reageren
  16. driftje zegt

    22 augustus 2012 om 14:42

    Hier MOET Toyota/Subaru Nederland/Benelux gewoon een merkencup voor opzetten. Gooi die Swift cup eruit (waar op dit moment geloof ik 11 autootjes in rondrijden), en plan deze cup op die plek. Het lijkt mij de perfecte GT opstapladder voor bijvoorbeeld het Dutch GT4, o.a.

    Qua kosten komen de twee ongeveer overeen, en deze auto spreekt zoveel meer aan (zowel voor sponsors als rijders) met zijn achterwielaandrijving en vormgeving, dan zo’n Suzuki.

    Top dat het vermogen standaard is gehouden, dat komt de betrouwbaarheid en het drukken van de kosten alleen maar ten goede.

    Beste @sir_smokalot: kunnen we Wouter niet op pad sturen om eens een hengeltje uit te gooien bij Toyota/Subaru NL?

    Login om te reageren
  17. jeffreym3 zegt

    22 augustus 2012 om 14:48

    Laatst een stukje meegereden in een GT86. Interieur ziet er goed uit, bochtenwerk is goed, maar van het vermogen was ik totaal niet onder de indruk. Je verwacht er meer van. Tijd dat men een turbo variant uitbrengt.

    Login om te reageren
  18. mellie zegt

    23 augustus 2012 om 15:11

    werdt tijd dat toyota weer eens een beetje de goeie kan op ging

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North