• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toyota is het meest waardevolle automerk ter wereld

Auteur: robbie, gepost 16 september 2010 om 21:01 – 55 Reacties

Best Global Brands 2010

Ondanks alle terugroepacties, negatieve publiciteit en andere tegenslagen is Toyota nog steeds het meest waardevolle automerk ter wereld. Volgens het jaarlijkse onderzoek van merkenbureau Interbrand is het Japanse merk namelijk ruim $26 miljard waard. Op plaats 2 en 3 vinden we Mercedes ($25 miljard) en BMW ($22 miljard). En hoe doet dat andere premium merk het dan?

Volgens de rekenmethode van Interbrand is het merk uit Ingolstadt ‘slechts’ zo’n $5,5 miljard waard. Overigens is Toyota wel een van de grootste dalers in het overzicht van 100 meest waardevolle merken ter wereld. De waarde van Toyota is ten opzichte van vorig jaar maar liefst 15% gedaald, alleen Harley-Davidson daalde nog harder (-24%). De totale lijst van 100 merken kan je hier bekijken en hieronder kan je de lijst met 10 automerken vinden die erin staan. Tussen haakjes de verandering tov vorig jaar.

1 Toyota $26,192 miljard (-16%)
2 Mercedes $25,179 miljard (6%)
3 BMW $22,322 miljard (3%)
4 Honda $18,506 miljard (4%)
5 Ford $7,195 miljard (3%)
6 VW $6,892 miljard (6%)
7 Audi $5,461 miljard (9%)
8 Hyundai $5,033 miljard (9%)
9 Porsche $4,404 miljard (4%)
10 Ferrari $3,562 miljard (1%)

Op onderstaande afbeelding kan je (ongeveer) zien hoe merkenbureau Interbrand tot de verschillende waarderingen is gekomen. En echte freaks kunnen het HIER en HIER precies nalezen.

Interbrand waardevol merk methode

Uiteraard is een lijst zoals deze niet zaligmakend, want eerder dit jaar beweerde marktonderzoeksbureau Millward Brown nog dat BMW een stuk waardevoller was dan Toyota. Het resultaat blijf natuurlijk afhankelijk van welke methode je gebruikt, maar leuk om te zien is het wel altijd.

Ook interessant!

  • Video: belachelijk boze BMW beukt blauwe Toyota
  • Toyota GR86
    Naamsverandering voor Toyota GR86
  • BREEK: Toyota blijkt meest smerige automerk te zijn
  • duurste Supra ter wereld
    Officieel: de duurste Supra ter wereld [updated]

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, BMW, Ferrari, Ford, Honda, Hyundai, lijstjes, Mercedes, Porsche, top10, Toyota

Vorig bericht: « Geen Lambo “Jota” in Parijs, wel lichtgewicht concept?
Volgend bericht: Bizar plan: Suzuki Swift Karst T. komt in een museum »

Lees Interacties

Reacties

  1. FeRaRi zegt

    16 september 2010 om 21:05

    Fiat??

    Login om te reageren
  2. MDV zegt

    16 september 2010 om 21:08

    Toyota, klasse!!

    Login om te reageren
  3. RND zegt

    16 september 2010 om 21:10

    lol van onze jaar omzet kan je ferrari kopen:D

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      16 september 2010 om 21:27

      @RND: ik denk dat als je Ferrari wil kopen je wel iets meer geld mee moet nemen ;)

      Login om te reageren
  4. philippe zegt

    16 september 2010 om 21:11

    Zijn dit alleen merken die in de VS verdeeld worden?

    Login om te reageren
  5. audiracer zegt

    16 september 2010 om 21:16

    Omzet ja, daar gaat nog van alles vanaf.

    Login om te reageren
  6. pizzakoerier zegt

    16 september 2010 om 21:19

    Honda een paar plekken boven VW? Ik kan het bijna niet geloven…

    Login om te reageren
  7. mb man zegt

    16 september 2010 om 21:19

    Daar kunnen die grootsmoelen van audi het mee doen.

    Login om te reageren
  8. R.Kuiper zegt

    16 september 2010 om 21:20

    Toyota zo mag ik het horen !

    Login om te reageren
  9. AMGknul zegt

    16 september 2010 om 21:20

    mercedes nog best netjes

    Login om te reageren
  10. G-Ammo zegt

    16 september 2010 om 21:20

    Nuff said :D
    Toyota FTW

    Login om te reageren
  11. PeugeotGTI zegt

    16 september 2010 om 21:25

    Victor Muller moet nog even doorsparen

    Login om te reageren
  12. bmw7 zegt

    16 september 2010 om 21:25

    Hyundai boven porche ferrari, volgens mij zit het in stijgende lijn

    Login om te reageren
  13. asas zegt

    16 september 2010 om 21:28

    haha audiracer heeft ook wat geleerd in groep 8!

    Login om te reageren
  14. reinz75 zegt

    16 september 2010 om 21:40

    er is geen ander premium sufferd! only wannabee s

    Login om te reageren
  15. AudiQuatro zegt

    16 september 2010 om 21:42

    leuk overzicht. Overigens kan je Audi, VW, en Porsche natuurlijk bij elkaar optellen. VAG is ook eigenaar van diverse truck merken. Daardoor zijn ze de eigenlijke nummer 2. Maar eigenlijk is een klein exclusief merk dat op zich zelf staat natuurlijk veel leuker! Goed bezig Victor!

    Login om te reageren
  16. Punk zegt

    16 september 2010 om 21:46

    HAHA check Audi dan! en nog komen ze stoer doen!

    Login om te reageren
  17. reinz75 zegt

    16 september 2010 om 21:48

    erg stil uit de audi hoek! hehe

    Login om te reageren
    • Bart_V zegt

      16 september 2010 om 22:54

      @reinz75: ja vind ik niet gek, de ECHTE (waaronder ik) toyota rijden blijft zijn merk trouw

      toyota heeft niet voor niets 35 miljoen corolla’s gebouwd
      (waaronder ik)
      en toch zie je ze niet op elke straat hoe eentje staan

      Login om te reageren
  18. reinz75 zegt

    16 september 2010 om 21:50

    zelfs tellen is moeilijk 3x vag is +/- 15 goed voor een 5 e plek (porsche onwaardig maarja.. )

    Login om te reageren
    • Jipp zegt

      16 september 2010 om 21:53

      @reinz75: tel seat, lambo, bugatti, bentley, skoda, man (scania geloof ik ook) er bij op en dan zit je er toch wel boven.

      Login om te reageren
  19. Jipp zegt

    16 september 2010 om 21:51

    zulke lijstjes zijn heel leuk, maar klopt niet echt, ferrari kan nooit zo weinig waard zijn, evenals audi, normaliter zal dit veel dichter bij elkaar zitten. Daarbij zouden merken als Rolls Royce, Bentley en maserarti minstens in de top 10 moeten staan, ten koste van de aziaten naar mijn inziens.

    Niet echt een representatief, zeker als je bedenkt dat je merken bij elkaar moet optellen, dan worden de lijstjes leuker, en zal toyota niet bovenaan paraderen.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      16 september 2010 om 22:03

      @Jipp: weet je waarom Ferrari zoveel waard is? Niet omdat ze meer (of betere) auto’s verkopen dan die andere merken. Ferrari is zoveel geld waard om het een MERK is. Oftewel: er hangt een complete marketing & branding machine omheen.

      Ferrari haalt het grootste deel van hun omzet uit randzaken zoals petjes, schaalmodelen en andere rotzooi. Er zijn niet voor niks tientallen speciale Ferrari winkels op de wereld en er komt een compleet Ferrari pretpark. Dat zijn allemaal zaken die de waarde van je MERK (en dus niet perse je bedrijf) opkrikken.

      De merken die jij noemt doen dan veeeeel minder…

      Login om te reageren
      • Jipp zegt

        16 september 2010 om 22:17

        @robbie: Ik wist waar ik het over had ja, daar had ik niet een iets andere uitleg nodig, maar legde het misschien verkeerd uit.

        Login om te reageren
  20. w0o0dy zegt

    16 september 2010 om 21:54

    Aan het plaatje te zien is het nogal mumbo-jumbo rekenarij… ik geef in ieder geval geen cent voor die berekening. ALs je Toyot daadwerkelijk zou willen kopen dan denk ik dat je heel wat meer mee moet nemen.. Recente schatting (met duidelijk beter onderbouwde berekening): 210 Miljard Dollar!

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      16 september 2010 om 21:57

      @w0o0dy: het gaat om de MERKWAARDE… niet om de prijs die je moet betalen om het bedrijf te kopen. Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen?

      Anders had ik wel geschreven: Toyota is meest waardevolle autobedrijf ter wereld.

      Login om te reageren
      • Brammer zegt

        16 september 2010 om 22:05

        @robbie: Misschien is “Toyota is de meest waardevolle automerknaam ter wereld” nog iets duidelijker ? ;)

        Login om te reageren
        • robbie zegt

          16 september 2010 om 22:12

          @Brammer: of mensen nemen eens de moeite om iets goed te lezen…

          Login om te reageren
          • w0o0dy zegt

            16 september 2010 om 22:35

            @robbie: merkwaarde, right daarom gebruiken ze de Operating profit – taxes en WACC en NOPAT, puur financiële gegevens.

            Login om te reageren
            • robbie zegt

              16 september 2010 om 22:40

              @w0o0dy: als je goed leest zie je dat er ook nog veel meer zaken worden meegenomen in de berekening. De omvang/winstgevendheid van een merk is uiteraard een van de elementen die wordt meegenomen om de grootte/waarde van een merk vast te stellen. Een bedrijf dat zo goed als failliet is, maar wel heel erg bekend staat natuurlijk een stuk zwakker.

              @Jipp, merken als Maserati, Rolls-Royce en Bentley zijn bij lange na niet zo sterk/groot als Toyota, Honda of zelfs Hyundai. Die andere bedrijven zijn veel groter en veel bekender.

              Login om te reageren
  21. Punk zegt

    16 september 2010 om 22:20

    Het gaat hier om één MERK en niet een bedrijf! Harde diss tegen VAG fans!

    Login om te reageren
  22. Punk zegt

    16 september 2010 om 22:23

    Kom maaar op ur welcome!!!

    Login om te reageren
  23. Northwestern zegt

    16 september 2010 om 22:54

    Hadden ze niet gewoon de bedrijven kunnen nemen waar de merken onder vallen? Zoals Volkswagen AG, PSA, Fiat S.p.A, Renault SA enz. Die zijn namelijk in zijn geheel veel meer waard.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      16 september 2010 om 23:07

      @Northwestern: ik zeg het nog 1x… Het gaat niet om de waarde van de bedrijven, maar om de waarde van de merken. Oftewel een “marketing” verhaal. Dan begrijp je plotseling ook waarom het ‘merk’ Audi niet zoveel waard is. Audi is relatief jong en wordt nog lang niet door iedereen al premium of waardevol gezien. En dat zie je terug in deze waardering.

      Login om te reageren
      • Northwestern zegt

        16 september 2010 om 23:22

        @robbie: Ahh ok. Maar het lijkt me dan wel heel subjectief, want waaraan kan je het meten? En waaraan binden ze die bedragen?

        Login om te reageren
        • robbie zegt

          16 september 2010 om 23:28

          @Northwestern: naar de meetmethode wordt uitgebreid gelinkt in het artikel… Is het nou echt zo moeilijk om een artikel goed te lezen? Speciaal voor jou hieronder nogmaals de linkjes:
          http://www.interbrand.com/en/best-global-brands/best-global-brands-methodology/Overview.aspx
          http://www.interbrand.com/en/best-global-brands/best-global-brands-methodology/Brand-Strength.aspx

          Login om te reageren
          • Northwestern zegt

            17 september 2010 om 13:35

            @robbie: mijn excuses, zat het te lezen op mn telefoon, die geeft af en toe geen links door, en zie ik ze dus niet.

            Login om te reageren
  24. BmwMPower zegt

    16 september 2010 om 22:57

    LOL @ Audi.
    Boeren.

    Login om te reageren
  25. johan zegt

    16 september 2010 om 23:06

    wat mij altijd verbaasd op autoblog en andere websites gerelateerd autonieuws.

    is dat bezoekers verbaasd zijn als een honda boven europese merken staat….sorry maar ga je dan eens verdiepen in autoland buiten onze kikkerlandgrenzen.

    VW stelt in verhouding dan niet zoveel voor…een Honda is in andere werelddelen echt een grote speler en nog zelfstandig ook. veel modellen zijn hier nog geeneens verkrijgbaar omdat men toch wel weet dat wij graag liever net als de buren in een opel of vw stappen.

    zonde die bekrompen gedachten, want alle leuke autos gaan daardoor aan onze neus vorobij….waar zijn nog de leuke japanse 6-cylinders…neem nu dichterbij huis…zelfs de franse of italiaanse autos zijn al weg.

    Login om te reageren
  26. Pallas zegt

    16 september 2010 om 23:13

    Mooiste Toyota ooit:

    En vooruit, de mooiste Audi:
    Who gifs a shit about merkwaarde?

    Login om te reageren
  27. Lan_Evo zegt

    17 september 2010 om 00:13

    Zit wel een groot verschil tussen de Top 4 en de rest, dat zijn natuurlijk ook wel de grootste spelers wereldwijd (en niet meer beperkt tot bepaalde markten), plus BMW en Mercedes zijn sowieso gewoon heel sterk qua merkwaarde (premium lol).

    Ook wel weer heel komisch hoe iedereen dingen verzint om zijn/haar merk er toch maar beter uit te laten komen terwijl ze dus kennelijk dan geeneens weten wat merkwaarde inhoudt.

    Login om te reageren
  28. Dimitri zegt

    17 september 2010 om 05:08

    Leuk om te zijn dat ons kleine kikkerlandje toch met 3 merken in de top 100 staat. (Philips, Shell & Heineken).
    Doen we toch een stuk beter dan de (grotere) omliggende buurlanden.

    Login om te reageren
  29. Dimitri zegt

    17 september 2010 om 05:09

    zijn = zien.
    Tis al laat.

    Login om te reageren
  30. cyanino zegt

    17 september 2010 om 07:54

    @ robbie
    robbie je bent geduldig,dat is echt nice van je.andere mensen zouden het allang hebben opgegeven hebben om deze domoren(vooral jipp) te antwoorden.
    maar ok erg bedankt voor artikel.werk ze

    Login om te reageren
  31. duckje zegt

    17 september 2010 om 09:36

    dit is een rechtvaardige top 10

    Login om te reageren
  32. lambo4all zegt

    17 september 2010 om 10:11

    haha, hoe grappig! ford/audi/VW zijn minder waard kan Kelloggs! =P

    Login om te reageren
  33. de sjonnies zegt

    17 september 2010 om 11:25

    ’t is allemaal wel te begrijpen, je ziet die Toyo’s overal ter wereld, in alle uithoeken van deze planeet zie je altijd wel een Toyo pick-up.
    Mercedes natuurlijk omdat het merk een brok prestige vertegenwoordigt en ook een belangrijke lijn aan bedrijfs cq vrachtwagens levert, wereldwijd dus.

    Login om te reageren
  34. toyotaprius zegt

    17 september 2010 om 12:06

    Ik word gewaardeerd…..

    Login om te reageren
  35. Benz.. zegt

    17 september 2010 om 16:15

    Prima rijtje, al had ik zelf gedacht dat Audi meer waard was dan dat ik hier lees..

    Maargoed, Audi premium? Tuurlijk niet.

    Login om te reageren
  36. Tommy2 zegt

    17 september 2010 om 19:51

    Als je alles bij elkaar opteld wordt het toch weer een één-tweetje voor Toyota en VAG.

    Login om te reageren
  37. marijn zegt

    17 september 2010 om 21:23

    @ Punk

    Waarom heb ik in de tijd dat ik autoblog bezoek nog nooit een reactie van je gezien die niet gaat over hoe geweldig bmw wel niet is en hoe slecht audi is?

    Login om te reageren
  38. tarquesh zegt

    23 september 2010 om 21:55

    ohhhh, Honda is veel waard zeg. ohhhh.

    VW valt me wat tegen, maar 6.8 miljard is ook erg goed.

    Van Benz had ik het niet verwacht stek 2.

    Deze lijst bevalt me goed omdat de top 4 de echte kwaliteitsmerken zijn wat met de realiteit en mijn realiteit perfect overeenstemt.

    De volgende auto wordt voor mij een C klasse!

    Login om te reageren
  39. tarquesh zegt

    23 september 2010 om 22:02

    Even de top 100 ook doorgenomen.

    En Kellogs is meer waar dan VW/ford/audi. Dat zo’n pak cornflakes meer waard is is bizar. Zelfs Coca cola, bizar.

    Login om te reageren
  40. audiman zegt

    4 oktober 2010 om 15:23

    Sjonge jonge wat hebben de meeste van jullie toch wat te klagen op audi,ja wel jammer he dat je een audi niet kunt betalen.
    Mensen dit zijn stomme cijfers,als je dit gelooft ben je echt heel erg stom.
    ik rij ook audi en wel een a6,maar ik wil nooit wat anders weer.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      27 juli 2011 om 23:09

      @audiman:

      zo .. jij bent echt de minst coole knakker ooit ..

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North