Toyota / Lexus dealer Zwolle heeft geen auto’s meer

Auteur: , 60 Reacties

Bij de Toyota / Lexus dealer Berendsen & De Graaf in Zwolle zijn gisteren alle auto's weggehaald door de bank.

Toyota Zwolle

Er is nog geen faillissement uitgesproken, maar de bank lijkt geen risico te nemen en heeft alle auto’s weggehaald bij hun dealerbedrijf op het autopark “De Vrolijkheid” in Zwolle, aldus importeur Louwman & Parqui. Bronnen rond het bedrijf melden ook dat het onderdelenmagazijn leeggehaald wordt. Een woordvoerder van Louwman & Parqui laat ons weten dat het bedrijf in financiële problemen is geraakt en niet meer aan de betalingsverplichting kan worden voldaan. Er wordt gestreefd naar een zo snel mogelijke doorstart. Als klanten vragen hebben kunnen ze terecht bij de importeur.

Berendsen & De Graaf vierde vorig jaar haar tachtigjarig bestaan. Het bedrijf is sinds 1974 officieel Toyota-dealer. We wensen de medewerkers van sterkte in deze voor hen ongetwijfeld spannende tijden.



60 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Toepasselijke naam…
@basfransencarphotography: leg uit
@freezzr: Als hij vrolijk is haalt hij kantoorpanden en dealers leeg.
@freezzr: Really? “De Vrolijkheid”..

Heeft dat uitleg nodig?
@exotic: Ja echt he
@exotic: berendse en de graaf wel :)
Alle auto’s, dus ook die van de Klanten?
@uncivilsum: Nee joh, de voorraadauto’s die nog niet door de dealer betaald zijn aan de importeur, zit meestal krediet op, eerste maanden vaak rentevrij.
@granlusso: reed er net langs, staat werkelijk geen 1 auto meer op het terrein of in de showroom…
Zwolle en Toyota, het leek een gouden combinatie…
“shit dan worden er weer minder auto’s verkocht, dan verhogen wij de bpm weer om het recht te trekken”
@vtechlover: doe je dom of ben je gewoon dom?
@sjonnie82: Dat heet sarcasme, knul.
@jrsmoke: Sarcasme is moeilijk te lezen.
@vtechlover: Met vrijwel alleen maar verkochte overdekte brommers en hybride auto’s aan zakelijke rijders zal dat wel meevallen.
@boxergt: ik was ook niet serieus.
Nou zeg… daar word je ook niet vrolijk van…
spijtig voor de werknemers. Hoop dat er voor hun een goede oplossing gevonden kan worden.
Oei, maar ja dit soort dingen kan je aan zien komen. Tenminste, ik vraag me altijd af hoe een autobedrijf in zo’n prachtig pand kan zitten terwijl de autoverkopen jaar op jaar waardeloos zijn.
‘Vroeger’ oftewel tot een paar jaar terug zat deze garage op een minder mooi plekje in een stuk minder mooi pand, maar zo hebben ze het wel 80 jaar gered. Maar nee, tegenwoordig moeten we allemaal in een glazen tempel aan een grote doorgaande weg zitten. Wie gaat dat betalen?
Ik heb natuurlijk geen inzicht in de financiën van dit bedrijf en misschien heeft het een faillissement een andere oorzaak, maar desalniettemin stoor ik me aan de grootheidswaanzin van autoverkopers. Buurman BMW is overigens hetzelfde verhaal.
@stationcar: Dit soort glazen tempels, zoals jij dat zo mooi noemt, wordt min of meer afgedwongen door importeurs. Die hebben een behoorlijk dikke vinger in de pap als het gaat om panden waarin dealers gehuisvest worden.
@geecee: Helemaal mee eens, die eisen zijn niet van de lucht. De importeurs zijn niet bepaald de makkelijkste. De lokale Suzuki dealer heeft hier ook last van. Dan komt zo’n waardeloze S-Cross of Kizashi uit en zijn ze verplicht om er een paar af te nemen. Het gevolg is dat de dealer zelf een paar maanden als een boer met kiespijn rondrijdt met het ding, om hem vervolgens met dik verlies te verkopen als ‘demo’. Regelmatig word je door de importeur het mes op de keel gezet; afnemen die troep of we trappen je eruit.
@Maarten123: dat heb je met duurzame contractuele verplichtingen en zo gaat dat in een heleboel branches.
@stationcar: Zoals maar weinigen weten zijn dit soort paleizen inderdaad de eis vanuit de importeur. En zeker bij de ‘premium’ merken is het nog veel gekker…
Belachelijk hoe ze de dealers op kosten kunnen jagen!
@stationcar:

Heb medelijden met een merk dealer

Geloof me, hun inspecteurs kunnen zo bij de Panama Papers aan de slag of ‘de’ milieu.

Het zijn namelijk eisen stellers die geen enkel benul hebben van kosten vaste en variabele en het fenomeen winst om te kunnen blijven bestaan.
Mijn beste vriend heeft de importeur de deur gewezen, verkoopt curieus genoeg meer van zijn merk dan ooit en koopt links en rechts in heel Europa auto’s in

De hele kicksaus is dat niemand eigenlijk nog weet waar het om gaat : namelijk simpelweg auto’s aan de man brengen !
@desjonnies:
Oké, ja ik zit niet in de autoverkoop, dat mag duidelijk zijn.
Maar behoorlijk verziekte markt als dit de staande praktijken zijn, als je het mij vraagt.
Misschien moeten de importeurs ook eens de hand in eigen boezem steken, dit is niet bepaald de eerste dealer die over de kop gaat (of dreigt te gaan). Als importeurs zich nou richten op het leveren van de auto’s en het verkopen van die auto’s overlaten aan de verkopende partij zou het allemaal en stuk gezonder zijn.
@desjonnies:
Afgezien dat het lullig is voor de auto-verkoop-ondernemers die graag officieel merken dealer willen zijn (om wat voor reden dan ook); is dit eigenlijk een goede situatie.
Laat die premium merken maar lekker met dit soort rare eisen komen. Het zijn de een beetje de laatste stuiptrekkingen in hun verwoede poging om de meerwaarde van het kopen van een auto bij de dealer een experience te laten zijn.
Tegenwoordig hebben we online configurators en mensen die alleen maar wat opties in de prijslijst aanvinken totdat ze aan hun leaselimiet komen.
Zelf ben ik ook klaar bij met de Audi en BMW dealer en ga ik liever naar de lokale man waar de situatie hebt dat je praat met de gene die weet waar het over gaat.
@gregorius: en wat verkoopt die dan??
@lekkaah: warme broodjes.
@desjonnies: denk je nou echt dat ze dat voor de lol doen??

ook dat is uiteindelijk gewoon handjeklap.. als meer dealers zoals jouw vriend (eventueel samenwerken) om meer af te dwingen bij de o zo grote importeur, dan is de importeur weer genoodzaakt flexibeler te worden

zie het als de NS zonder concurrentie
@lekkaah: NS heeft wel degelijk concurrentie. DB schenker is er een van.
En toyota verkoopt toch aardig of valt dat juist tegen?
Laten ze beslag leggen op de auto’s en onderdelen of haalt Louwman alleen z’n eigen voorraad terug?
@blacksquad: Als de importeur/ merk de voorraad financiert zullen ze er als de kippen bijzijn. Meestal lage of 0% financiering eerste maanden tot kentekenaanvraag, zo blijven kosten showroomautos beperkt. Auto’s blijven bezit financier, op het moment van verkoop wordt factuur voldaan ( vanuit dealerkrediet financier of eigen middelen bij gezonde organisatie) en kenteken vrijgegeven. Voorraad/ onderdelen gaat veel geld in om, louwman is niet gek. Grote panden zijn verplichting vanuit merk, dat gaat komende jaren veranderen of verandert nu al!
Het blijft Louwman. Geschiedenis herhaald zich weer.
@superman: zucht….zo vervelend. Mensen die die klok horen luiden maar echt geen benul hebben waar de klepel hangt. Als jij afspraken maakt en de andere partij houdt zich er niet aan…dan doe jij niets!?!!
Toch knap vervelend als je daar werkt. hopelijk komen ze met een oplossing.
@dutchdriftking:

Wordt gewoon door louwman overgenomen ..

1974 !!
Dus is een beetje de eerste Toyota dealer van NL ..
@lincoln: Yup, werknemers mogen kiezen, loonsverlaging of pleite…
Louwman heeft niets met dealers te maken, zij beslissen hoeveel auto’s je maar moet verkopen en sturen daar ook gewoon de rekening voor. Ben jij toyotadealer? Hier zijn 1500 auto’s die moet je binnen 4 maanden hebben verkocht. en wel aub even rap de rekening betalen.
@Soulmaster:

Zieluuuug ..

Waarom zijn dan al 40 jaar Toyota dealer ??
@lincoln: de laatste 2.5 jaar heeft Louwman de teugels heel strak aangetrokken en duwt de dealers nu gewoon en x aantal auto’s door de strot.
@Soulmaster:

Louwman krijgt ze door de strot geduwd vanuit Japan ..

Sell those darn crap is de opdracht ..
@lincoln: economieles wordt niet meer gegeven op de middelbare school, dunkt me
@lekkaah:

Economie les krijg je van een varkensboer ..

Niet van een armoedzaaier op Birkenstocks ..
Voordat de importeur auto’s weg gaat halen bij zo een tent moet er al dik een half miljoen schuld staan ..

Zal dus wel helemaal terecht zijn .. Next ..
@lincoln: een half miljoen is bij auto’s nou niet echt veel… 10-15 auto’s op voorraad hebben en dan zit je zo op dit bedrag..
@phevtreb: voorraad is geen schuld..
@pinut187: nee, maar als ze maximaal 5 ton schuld hebben, dan kan een importeur dus max 10-15 auto’s weghalen. Ze hebben nu het hele terrein + showroom leeggehaald. Zijn toch zo 100 auto’s denk ik..
Vervelend voor de dealer. Denk dat het ook geen makkelijk merk is op dit moment. Nauwelijks sales en hoge inkoopkosten. En Louwman is geen makkelijke importeur.
Zware tijden..
Begrijpelijke actie.
Maar mag dit zomaar?
Lijkt een beetje op handelen met voorkennis…
@Hubert: Het is de beurs niet. Als het jouw eigendom is, zal ik ze ook weghalen. Weet alleen niet welke rol een kredietverstrekker voor een pand hier in staat, als de auto’s niet eigendom zijn van de dealer.
“Er is nog geen faillissement uitgesproken, maar importeur Louwman & Parqui lijkt geen risico te nemen en heeft alle auto’s weggehaald”

Mag da?
@Esprit_de_Flandre: Ja! In de meeste gevallen zijn de auto’s nog eigendom van de importeur. Vaak worden deze pas gefactureerd aan de dealer wanneer de auto verkocht is, of wanneer er een kenteken is aangevraagd.
Waardeloos, zo gaat het met teveel dealers. Bij mij is de Toyota dealer ook een paar jaar geleden verdwenen. Ik mag nu 30km verderop mijn auto langsbrengen voor een beurt. Geen zin in dus hij gaat nu maar naar de lokale dorpsgarage. Ben ik ook niet blij mee, want ze hebben geen barst verstand van het Toyota onderhoudsproces. Bij de laatste beurt 100 euro aan platinum bougies al na 20K km eruit getrokken. Sukkels.
@kwatkam: 30 kilometer is echt niet zo veel als jij het doet voorkomen, dus ik zie het ‘probleem’ niet helemaal.
@dikdraak: Bij de oude dealer kon ik ’s morgens langskomen, met de leenfiets door naar het werk en ’s avonds weer de auto ophalen. Nu moet ik er extra tijd voor reserveren, kan pas de volgende dag weer de auto ophalen en betalen voor een huurauto. Dus ik ga er flink op achteruit vwb handigheid, service en kosten. Vandaar dat ik het verdwijnen van dealers en servicepunten een slechte zaak is. Ik neem aan dat het ook niet in het belang van de importeur is als het netwerk steeds dunner wordt. Voor een eventueel nieuwe auto ga ik dus eerst shoppen bij dealers in de omgeving, bijv. Skoda. Toyota staat niet meer op het lijstje (zoiezo geen leuke nieuwe modellen meer).
Dat gebeurt best wel vaak dat een importeur de tent leeg haalt.
Een aantal jaren geleden zou een grotere Fiat dealer met meerdere vestigingen in financiéle problemen zijn gekomen. later is er ook surseance van betaling uitgesproken. De dealer is nooit failliet gegaan maar hield min of meer op te bestaan. Panden leeg gereden, grote koppen in de locale kranten en media.

Jaren later bleek het hele verhaal niet te kloppen. Ondertussen is de eigenaar onder een andere naam jaren terug verder gegaan en werd deze dealer van andere merken. En die verkoopt hij nog steeds. Maar sinds kort is het bedrijf ook weer Fiat dealer nadat door de importeur is gevraagd of hij het merk opnieuw wilde gaan vertegenwoordigen.
Nu heeft elk verhaal 2 kanten en kamp 1 verteld zus en het andere kamp zo. Dus de waarheid zal wel ergens in het midden liggen.

Bekend is zeker dat importeurs een behoorlijk eisenpakket neer leggen bij een autobedrijf. Het gaat zelfs zo ver dat de tegeltjes op de muur in de werkplaats moeten zijn goedgekeurd door de importeur.
@milan0: Ikzelf werk bij een Kia/Nissan dealer en toen we daar 3 jaar geleden Kia bijkregen was het eerste wat wel moesten doen een andere vloer in de showroom.
Heel triest voor de werknemers. Met de directeur heb ik niet zoveel medelijden.
Aan het eind van het jaar, gaat de importeur in gesprek met de dealer over de afname voor het volgende jaar. Vaak gebeurt dat met druk van importeur. Ook moet er een pakket van auto’s afgenomen worden. Kleine auto’s makkelijker te verkopen, maar in het pakket zitten ook de veel duurdere auto’s, waarvan men er af en toe 1 kan verkopen.
Of de dealer moet de auto’s al betalen bij bestelling voordat ze afgeleverd worden.
Of de dealer betaald de auto’s aan de importeur, maar financiert deze met de lening die bij de bank loopt.
Magazijninhoud wordt in ieder geval geleverd zonder vooraf te betalen.
Dit alles lijkt een samenspraak van de Bank en de Importeur.
Feit blijft dat de directievoering niet zo optimaal is geweest, om e.e,a. op te kunnen vangen.
Laten we niet vergeten, dat ze ook gouden jaren hebben gekend, waarbij auto’s als warme broodjes verkocht werden. Niet ingespeeld op slechtere tijden? Te hoge bomen?
Waarom lukt het de ene Toyota dealer wel en de andere niet.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).